oproepcontract en ziekmelden

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door oxbow, 27 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oxbow

oxbow Niet meer actief

Ik heb even een vraagje.

Ik ben nu bijna 17 weken zwanger van ons vierde kindje en begin al behoorlijk last van mijn bekken te krijgen tijdens het werken.
    Nu ben ik voorlopig nog niet van plan om te minderen of te stoppen met werken, maar ik vroeg me wel af hoe het financieel allemaal zit.

Bij de andere 3 kinderen had ik gewoon een contract voor vaste uren.
    Nu ben ik gaan werken als oproepkracht en heb een contract van 10-15 uur per week.

Ik heb de afgelopen maanden meer uren gemaakt dan ik op contract heb en dacht dat ze bij ziekte kijken naar de afgelopen 3 maanden?

Maar wat als ik gedeeltelijk ziek zou zijn en dus nu maar 44 uur zou maken ipv 64 uur?
    Ik kan mijn diensten zelf inplannen dus ik zou zo en zo minder uren kunnen werken dan ik normaal altijd deed, maar stel dat ik dan echt in de ziektewet zou komen, dan heb ik maar het minimaal aantal uren, maar ik vind dat je het niet kan maken om je voor zoveel procent ziek te melden en dan mijn eigen dus inplannen voor meer uren dan ik normaal op contract werk.

HOe werkt dit dan?

Ik hoop dat u het een beetje snapt, maar ik hoop het nog even vol te houden, maar zoals het afgelopen maandag ging en ik eind van de avond bijna niet meer kan lopen is ook niet goed lijkt mij.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Oxbow,

Als je ziek ten gevolge van je zwangerschap bent, kan jij of je werkgever een ziektewet-uitkering van UWV aanvragen. Om te bepalen of je recht op een uitkering hebt, moet de verzekeringsarts van UWV vaststellen of je klachten inderdaad het gevolg van zwangerschap zijn.

Is dat het geval? Dan krijg je een ziektewet-uitkering van 100% van je dagloon. Dat is hoeveel je gemiddeld per werkdag hebt verdiend in de 12 maanden voordat je ziek werd. Het maakt dus niet uit hoeveel uren je werkte. Als je gedeeltelijk blijft werken, wordt het loon dat je nog verdient gekort op de ziektewet-uitkering. Actuele informatie over ziekte bij zwangerschap vind je hier.

Ben je ziek, maar niet als gevolg van je zwangerschap? Dan heb je als oproepkracht soms recht op ziektewet en soms op loon van je werkgever. Dit hangt onder andere af van de afspraken in je CAO. Actuele informatie over ziektewet bij een oproepcontract vind je in deze brochure.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina