oproepkracht en zwangerschapsuitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door anoniema, 26 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anoniema

    anoniema Nieuw lid

    26 mrt 2011
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste medewerkers van het UWV,
    Ik ben 14 weken zwanger en werk als oproepkracht (0-uren contract). Eind september is mijn vermoedelijke bevallingsdatum en ik wil 6 weken vooraf verlof opnemen.
    Wat ik begrepen heb van jullie site is dat het UWV kijkt naar de maand voorafgaande aan je verlof, maar in deze week neem ik 3 weken vakantie op.
    Op de site van het UWV staat dat als er sprake is van ziekte of verlof er wordt gekeken naar de daar voorafgaande loonperiode. Dus in mijn geval zou dit juni zijn.
    Mijn vragen zijn dus:
    -Als een oproepkracht vakantie neemt in de maand voorafgaand aan het zwangerschapsverlof, wordt er dan gekeken naar de loonperiode daarvoor? (juni) Het is voor mij niet duidelijk of dit ook echt voor oproepkrachten geld.

    -Moet mijn werkgever mijn vakantie aan jullie doorgeven?

    Met vriendelijke groet,
    A
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Anoniema,

    De zwangerschaps- en bevallingsuitkering is 100% van je dagloon. Het dagloon is het loon dat je gemiddeld per dag verdiende in de loonperiode van 4 weken of 1 maand vlak vóór het WAZO-verlof. Was het loon in deze periode lager door ziekte of verlof? Dan kijkt het UWV naar de daaraan voorafgaande loonperiode van 4 weken of 1 maand waarin je niet ziek was of verlof had.
    Er wordt gekeken naar inkomsten in een bepaalde periode. Het geldt dus ook voor oproepkrachten.
    Actuele informatie vind je hier.

    Voor wat betreft jouw geplande vakantie: de werkgever kan op de aanvraag voor de WAZO vermelden in welke periode jij verlof hebt.

    Ik wens je een goede zwangerschap.

    Met vriendelijke groet,

    Brigitte
    UWV Webcare Team

    www.uwv.nl/webcare
     

Deel Deze Pagina