bedrijfsarts dwingend?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door ikenwij1, 25 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikenwij1

ikenwij1 Nieuw lid

25 mrt 2011
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zit helaas thuis na de bevalling en kan niet werken. NU wil de bedrijfsarts dat ik het een paar uurr kom proberen. Ik kan dat echt nog niet en zit al sinds mijn bevalling bij een psych en slik pillen en heb fysio. Mijn bedrijfsarts deed heel laconiek en zei datiedereen hier wel last van heeft na een bevalling. Wat moet ik doen als ze me dwingt te komen? Ik raak nu al in paniek????

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ikenwij1,

Jij hebt een vraag over weer (gedeeltelijk) aan het werk na een ziekteperiode. Je re-integratie is een zaak tussen jou en je werkgever. De arbo-arts heeft daar een belangrijke adviserende rol in. Als je bijna 6 weken ziek bent stelt de arbo-arts een probleemanalyse op. Hierin staat ook wat nodig is voor jouw re-integratie.

Uiterlijk in de 8e week van de ziekte stelt de werkgever een plan van aanpak op. In dit plan van aanpak staat hoe je zo snel en verantwoord mogelijk weer aan het werk kunt. Hierbij wordt rekening gehouden met de probleemanalyse van de arts. De werkgever en jij ondertekenen dit plan van aanpak.
    Meer actuele informatie vind je hier.

Het kan voorkomen dat je het niet eens bent met het oordeel van de arbo-arts of dat je er samen met je werkgever niet uitkomt. In deze gevallen kun je een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Het UWV kan een oordeel afgeven over verschillen van mening met betrekking tot je re-integratie.

Ik wens je sterkte.

Met vriendelijke groet,

Brigitte
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

3. ikenwij1

ikenwij1 Nieuw lid

25 mrt 2011
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Is het wel de bedoeling dat ik naar mijn werk ga op de dag dat de bedrijfsarts wil dat ik kom? En als ik een deskundigenaanvraag doe, moet ik in de tussentijd dan gewoon doen wat de bedrijfsarts zegt of moet ik de uitkomst thuis afwachten? Ik vind dit zo moeilijk allemaal

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ikenwij1,

Ik adviseer je om contact op te nemen met je werkgever en jouw situatie te bespreken. Je bent wel verplicht om op de afspraak met de bedrijfsarts te verschijnen.

Daarnaast wil ik je meegeven dat als je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap, je werkgever een Ziektewet-uitkering voor je kan aanvragen. In de praktijk merk je hier zelf meestal niets van. Je werkgever betaalt je salaris door. Je werkgever ontvangt in dit geval voor jou een ziektewetuitkering van UWV. Het is wellicht verstandig dat je dit met je werkgever doorneemt.
    Actuele informatie vind je hier.

Als je een deskundigenoordeel aanvraagt en je vraagt een oordeel over de (on) geschiktheid tot werken dan is de behandelingstermijn 3 weken. Overleg met je werkgever hoe jullie hier mee omgaan.

Met vriendelijke groet,

Brigitte
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina