Heeft minder werken (deel ziektewet) gevolgen voor ingang verlof?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Jenny82, 3 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jenny82

Jenny82 Fanatiek lid

11 nov 2009
    1.075
    0
    36
    Gelderland
    Tot op heden ben ik van plan om 4 weken voor tijd met verlof te gaan, op 30-12. Omdat ik in het onderwijs werk, heb ik geluk: er zitten 2 weken kerstvakantie vooraf.

Ik begrijp dat als ik vóór 18-12 helemaal niet meer kan werken, ik verplicht 6 weken vooraf verlof moet nemen. Dan zijn die twee weken vakantie dus geen vakantie, maar verlof.

Ik ben bang dat ik binnenkort moet gaan minderen. Dat is nou eenmaal niet anders. Maar betekent dat dat ik dan al 18-12 (toevallig ook 1e dag kerstvakantie) met zwangerschapsverlof MOET? Of maakt het feit dat je minder moet werken voor de ingangsdatum van je verlof niets uit?

2. Rosado

Rosado Niet meer actief

Als je als gevolg van je zwangerschap (gedeeltelijk) in de ziektewet komt ben je verplicht om 6 weken voor je uitgerekende datum met verlof te gaan.

3. Jenny82

Jenny82 Fanatiek lid

11 nov 2009
    1.075
    0
    36
    Gelderland
    Wow, dat is een snel antwoord! Dankjewel!

4. Jenny82

Jenny82 Fanatiek lid

11 nov 2009
    1.075
    0
    36
    Gelderland
    Dus eigenlijk ben ik dan mezelf te stom af als ik 'slechts' een paar uur in de week zou gaan minderen?? Niet dat dat de insteek moet zijn, maar kun je het dan niet beter gewoon 'goed' doen en een fors deel minderen? Hoe doen de meesten dat, enig idee?

5. quschke

quschke VIP lid

12 jun 2010
    6.029
    0
    0
    limburg
    Ik heb de laatste 2 weken voor mijn verlof (wilde ook met 4 weken stoppen, maar 32 uur de hele dag lopen was me te heavy) en ben toen 8 uur per week gaan minderen. Ik heb daar vakantie uren voor ingeleverd, zodat ik niet verplicht werd 6 weken vantevoren te stoppen.

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik weetniet hoe het zit in het onderwijs (qua mogelijkheden), maar in principe heb je recht op twee uur extra pauze per dag (indien nodig) Ik heb daarvan gebruik gemaakt bij mn eerste zwangerschap. Dit is in overleg in te delen. Ik begon gewoon later aan mijn werkdag (had opstartproblemen ;) ) Hiermee hoef je dus niet in de ZW en zit je niet met vervroegd verlof.
    Maar zodra je je ook maar 1% ziek meldt MOET je zes weken van tevoren met verlof.

7. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn gedachte is: als je lijf aangeeft dat het NODIG is om minder te gaan werken, stop dan ook helemaal bij 6 weken voor de uitgerekende datum. Je krijgt die signalen niet voor niets...

was zelf nogal eigenwijs bij m'n tweede; ik wilde met 35 weken stoppen en had de laatste weken voor verlof al door dat het niet meer ging. na overleg met P&O besloten om wel door te werken, maar geen overwerk meer en wel de wettelijk toegestane extra rust te nemen. ik voelde me erg verantwoordelijk voor m'n werk en heb dit ook gedaan en heb het met hangen en wurgen gered tot 35 weken.
    Ik was doodmoe toen het verlof begon en was erg blij dat m'n meisje pas na de uitgerekende datum kwam; had die tijd écht nodig om een beetje bij te komen.
    uiteindelijk was het nog voor niks ook; 5 weken na mijn bevalling kreeg ik alsnog te horen dat mijn promotie zou worden teruggedraaid (mag niet, maar goed; als je weet dat je werkgever het niet meer met je ziet zitten heeft het weinig zin om het zwaar aan te gaan vechten).

Kortom: kies voor jezelf en schakel op tijd terug. Als het nodig is om minder uren te werken, dan moet je dat doen, zoveel als nodig is (niet meer, maar ook niet minder). En dan gaat je verlof dus verplicht in bij 34 weken. Dat is niet voor niks zo geregeld...

8. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je uitvalt door zwangerschapsgerelateerde ziekte dan heb je daarin weinig keuze lijkt me in hoeveel en wanneer.

9. vlavlip83

vlavlip83 Bekend lid

31 jul 2010
    795
    13
    18
    Gouda
    Hoi!!

als je je verlof 2 weken eerder ingaat, kan je die vakantie uren toch na je bevalling en verlof opnemen, zodat je na je bevalling toch die 12 weken hebt, die je zou hebben als je gewoon door was blijven werken, dan heb je hetzelfde effect, alleen het moment van opname van je uren is anders.

Btje wazig verhaal zo, maar hoop dat je het snapt

x marije

10. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Ik doe het net zo als Marije zegt.
    NU werk ik nog maar 50%, zit in de ziektewet voor een deel. Dus moet ik 6 weken van tevoren stoppen. Maar ik neem 2 weken vakantie aan mijn verlof vast, dus heb ik wel 12 weken erna vrij. Heerlijk :)

11. luckey

luckey VIP lid

16 feb 2010
    5.129
    0
    0
    ik zou het gewoon even met je baas overleggen.
    misschien is deze wel schappelijk en laat hij je toch gewoon per 30-12 met verlof gaan ivm kerstvakantie vooraf....

12. Bri

Bri Niet meer actief

Het heeft niet zo veel met een wel of niet schappelijke baas te maken, maar als jij je (gedeeltelijk) ziek meldt dan laat UWV automatisch je zwangerschapsverlof bij 34 weken ingaan.

13. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Het zou inderdaad een rare situatie zijn als de 2 weken kerstvakantie, die je toch al niet hoefde te werken, ook bij je verlof komen... Fijner zou zijn als je die 2 weken er achteraan kunt plakken straks...!!
    Wel grappig, wij hebben precies een tegenovergestelde situatie... jij hoopt op 4 weken verlof, zodat de 2 weken kerstvakantie er niet bij horen. Ik ben heel blij met mijn 6 weken verlof straks, zodat ik eindelijk sinds weet-ik-hoeveel-jaar eens gezellig vrij ben met de feestdagen. Normaal moet ik altijd of kerst of oud en nieuw werken en nu lekker beide vrij!!! Ik heb dan ook zelf gekozen voor 6 weken vooraf met verlof, maar werk vanaf deze week nog maar 6 uur per dag, trok het echt niet meer. Dus nu is er voor mij ook geen keuze meer voor 4 of 6 weken. Ik zou wel goed aan jezelf denken hoor!!!!! Jij en je baby gaan ECHT VOOR die 2 weken wel of niet kerstvakantie.....

14. Jenny82

Jenny82 Fanatiek lid

11 nov 2009
    1.075
    0
    36
    Gelderland
    Het is voor mij ook geen vraag óf ik zou stoppen of gaan minderen indien nodig; het was mij alleen niet duidelijk hoe dat geteld wordt. Maar inmiddels is het voor mij helder: als ik moet minderen/stoppen gaat m`n verlof in als de rest vakantie krijgt.
    Als ik door kan werken tot de kerstvakantie, heb ik eerst vakantie en dan 4 weken vooraf verlof.

Inderdaad een beetje jammer als dat zo zou zijn, maar ja!

Wat mij betreft mag dit onderwerp dicht. Bedankt voor alle reacties!

Deel Deze Pagina