Hoi UWV webcareteam, Ik heb momenteel alleen een oproepcontract voor de duur van 2 maanden. Wanneer dit contract stopt, ben ik binnen 10 weken uitgerekend. Heb ik ogv dit kortlopende contract recht op een WAZO uitkering? En wordt deze dan berekend over het gemiddelde wat ik in die twee maanden heb verdiend? Alvast bedankt!
Beste Mariken81, Je wilt weten of je recht hebt op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) als je binnen 10 weken na einde van je oproepcontract bevalt. Vanuit een oproepcontract heb je recht op de WAZO of wanneer je vermoedelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na het einde van je dienstverband ligt. UWV baseert je dagloon op basis van het SV-loon (Sociaal Verzekerings loon) en dat je verdiende tijdens het dienstverband van waaruit het verlof begint. UWV kijkt daarbij naar een periode periode van een jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand (of vier weken) voorafgaand aan je zwangerschapsverlof. Heb je korter dan een jaar gewerkt bij je werkgever? Dan deelt UWV je SV-loon door het aantal dagloondagen vanaf het begin van je dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode. Voorbeeld: Je werkt juli en augustus en bent uitgerekend in oktober. Dan is de laatste maand voor je verlof september en de voorlaatste maand augustus. De referteperiode in dit voorbeeld zou dan lopen van 1 juli tot en met 31 augustus. UWV deelt het SV-loon in deze periode door het aantal gewerkte dagloondagen. De uitkomst is je dagloon en hiervan ontvang jij 100%. Actuele informatie over de berekening van de zwangerschapsuitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Dag Martijn, Nog bedankt voor je reactie! Ik werk net zoals in jouw voorbeeld in juli en augustus en ga in oktober met verlof. Ik begrijp uit jouw voorbeeld dat mijn WAZO-uitkering dan over de maanden juli en augustus wordt berekend (=referteperiode). Ik heb nog één vraagje: je schrijft "UWV deelt het SV-loon in deze periode door het aantal gewerkte dagloondagen". Omdat ik een oproepcontract heb (met wisselende uren), krijg ik mijn salaris een maand achteraf pas uitbetaald. Mijn salaris over de maand juli heb ik dus zojuist pas ontvangen en mijn salaris over de maand augustus krijg ik pas eind september. Dit heeft tot gevolg dat mijn SV loon over juli dus 0 euro bedraagt... Hoe wordt hier mee omgegaan bij de berekening van mijn uitkering? Wordt er dan gewoon gekeken naar mijn SV loon over de maanden augustus en september? Alvast bedankt!
Beste Mariken81, Je wilt weten over welke periode je zwangerschapsuitkering berekend wordt. Er wordt gekeken naar het loon dat je verdiende in de referteperiode. Je kan er dus van uit gaan dat dit in jouw geval de maanden juli en augustus betreft. Ik wens je een goede zwangerschap verder. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare