vraagje over na verlof werk weer opbouwen

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Aowyn, 20 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aowyn

Aowyn VIP lid

16 dec 2007
    15.763
    1
    38
    #1 Aowyn, 20 jun 2011
    Laatst bewerkt: 20 jun 2011
    Hoihoi

Ik zal even uitleggen waar mijn vraag vandaan komt.
    Ik werk zelf in de Horeca. Ik werk 8 uur met een half uur pauze. Ik werk tegenwoordig 24u p/wk.

Bij mijn eerste zwangerschap kreeg ik iets voor halverwege de zwangerschap Bekkenpijn. Ik kwam 50% in de ziektewet terecht en een tijdje later volledig.
    Na de bevalling verdween mijn bekkenklachten zoals uitgelegd werd door mijn huisarts.
    Na mijn verlof ben ik weer gaan werken en kreeg ik op den duur weer bekken klachten.
    Wij (huisarts en ik) dachten steeds aan het ontzwangeren en het weer werken. Dus ging ik zo door.
    Ik was in december weer begonnen met werken en in de eerste dagen van maart kreeg ik plotseling heel veel pijn en kon nauwelijks meer lopen. Na een bezoek aan de huisarts en later foto's in het ziekenhuis kwamen we tot de conclusie dat ik erge Bekken Instabiliteit had. Ik heb in totaal ong. een half jaar moeten revalideren en ook na de eerste maanden opbouwend weer aan het werk. (maart volledig thuis en pas in sept. volledig weer aan het werk geloof ik)

Omdat ik dus al aan het werk was kwam ik en mijn baas niet meer in aanmerking voor een speciale uitkering (zwangerschapsuitkering nog). Want hoewel de BI wel gerelativeerd was met mijn zwangerschap door het werken was ik het recht verloren op uitkering werd mij en mijn baas toen uitgelegd door de UWV.

Ik ben nu bijna 20 weken zwanger. Ik heb weer last van bekkenklachten en nu is het wel BI. Ik heb vanzelf mijn fysio weer gebeld omdat ik nu op tijd bij wou zijn met mijn klachten en niet dat het zoals de vorige keer liep.

Mijn vraag is dus, omdat ik het verleden dus weer wilt vermijden op herhaling..

Is het mogelijk om na mijn verlof via de UWV mijn werk op te bouwen? Zodat ik niet weer een mega terugval krijg en dat de uitkering niet meer geldig is? Met op opbouwen kan ik dus weer in komen en mijn bekken dus niet meteen weer belasten.

Ik ben er nog niet naar mijn baas gestapt met dit optie omdat het nog niet van sprake is gezien de duur van mijn zwangerschap. Ik zag dit topic en dacht dan kan ik het misschien hier alvast vragen of zoiets mogelijk is?

Alvast bedankt voor uw antwoord!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Aowyn,

Je schrijft dat je na je vorige zwangerschap nog niet volledig kon werken door zwangerschapsklachten. Normaal gesproken heb je dan recht op een Ziektewetuitkering (ZW) van UWV. Je werkgever vraagt dan een ZW-uitkering aan. Meestal wordt deze aan je werkgever betaald, en krijg jij gewoon je volledige salaris uitbetaald. Wel krijg je een oproep voor een verzekeringsarts van UWV. Deze moet namelijk beslissen of je klachten daadwerkelijk aan je zwangerschap zijn gerelateerd. Je geeft echter niet aan of je toen ook bij een verzekeringsarts bent geweest. Ook niet dat je een brief met de reden van afwijzing van UWV hebt gehad. Het lijkt er daarom op dat dit niet goed is aangevraagd.

Ook voor de huidige situatie geldt dat als je voorafgaand aan je verlof zwangerschapsklachten hebt waardoor je niet meer volledig kunt werken, een ZW-uitkering kan worden aangevraagd. Meld bij je werkgever dat je door zwangerschapsklachten minder kunt werken. Hij vraagt een ZW-uitkering aan. De verzekeringsarts nodigt je uit voor een spreekuur. Als hij beslist dat je klachten inderdaad het gevolg van je zwangerschap zijn, krijg je een ZW-uitkering. Deze ZW-uitkering stopt zes weken voor je zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Ook dit verlof moet je werkgever bij ons aanvragen.

Als je na je verlof nog niet volledig kunt werken vanwege zwangerschaps- of bevallingsklachten, heb je ook recht op een ZW-uitkering.
    Dus als jij na je verlof nog niet meteen volledig aan het werk kunt, meld je dit bij je werkgever en bij UWV Telefoon (0900 - 9294). Ook dan krijg je een oproep van de verzekeringsarts. Met hem en met je werkgever bespreek je hoeveel je gaat werken. De uren die je wel werkt, geeft je werkgever aan ons door, zodat wij de uitkering kunnen aanpassen.

Kijk op onze website voor actuele informatie over de WAZO en de ZW.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

3. Aowyn

Aowyn VIP lid

16 dec 2007
    15.763
    1
    38

Ik heb wel gewerkt na mijn verlof. Ben dus in december toen weer begonnen. Maar ik kreeg al gauw weer last van maar zoals ik hierboven aangaf, de huisarts en ik dacht aan het ontzwangeren.

Ik ben bij de uwv geweest voor een hoorzitting omdat mijn werkgever gaf bezwaar aan. Maar diegene gaf toen aan dat omdat ik gewerkt had sinds mijn verlof geldde de zw uitkering niet meer, al was mijn klachten wel gerelateerd aan mijn zwangerschap. Doordat ik was weer gaan werken geldde het dus niet meer. :( Dit was dus de reden van afwijzing, dat ik weer was gaan werken na mijn verlof.

Dat is dus wat ik nu wilt vermijden. Dat ik na mijn zwangerschapsverlof weer een hevige terugval krijg.

Ik wil dus na deze zwangerschap na mijn verlof mijn werk weer opbouwen zodat mijn lichaam weer kan wennen en hopelijk geen tot weinig last van mijn bekken hebt, zodat ik niet weer thuis kom te zitten.

Ik liep toendertijd, tijdens de zwangerschap, en ook toen ik thuis kwam te zitten later na mijn verlof wel bij de arbo-arts en hadden we een planning gemaakt met opbouwen.
    Dit wil ik dus dit keer na mijn verlof preventief gaan doen, om geen terugval te krijgen.

Dus zoals uw aangaf kan ik wel regelen dat ik vanuit mijn verlof mijn werk uren kan opbouwen in overleg met de arbo arts en mijn werkgever en uwv? Dat ik dus preventieff bezig bent met dat ik weer thuis kom te zitten omdat ik te hard van stapel loop door meteen weer volledig aan het werk te gaan? Als ik het zo goed hebt gelezen kan ik dan straks om tafel zitten mijn mijn manager en dan later ook met de arbo om het geregeld/gepland te hebben.

Alvast bedankt!

4. Aowyn

Aowyn VIP lid

16 dec 2007
    15.763
    1
    38
    Oh vergeet toe te voegen, op het moment is het nog te doen, 8u op een dag werken. Is wel zwaar maar ik neem mijn rust momenten en mijn werk houd wel redelijk rekening ermee. Samen met mijn fysio zijn we bezig. Ik hoop deze keer dus ook langer te kunnen werken voordat ik minder uren moet gaan werken en een zw-uitkering moet aanvragen. Maar acht het wel realistisch dat ik tegen mijn verlof aan wel 6 weken van te voren met verlof moet en dat ik wel gedeeltelijk in de zw kom te zitten er voor heen al. Maar dit vind ik al veel fijner en beter uitgewerkt dat de vorige keer.
    Ik herkende al heel gauw de klachten en heb op tijd een hele goede fysio in handen genomen om balans te vinden en mijn grenzen te stellen :)

Deel Deze Pagina