Hoe zelfstandig is jouw 3,5 jarige?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Druif78, 31 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    In navolging van het topic over 5/6 jarige...:D

Ik heb het idee dat mijn zoontje liever lui dan moe is en dat hij af en toe ernstig misbruik maakt van zijn zorgzame moeder met weinig geduld...
    - Hij kan zn onderbroek en gewone broek aan doen, maar alleen met elastiek van boven, doet nog geen knopen of schuifjes, die broeken draagt hij ook niet graag. Bovenkleding uit gaat wel, aan niet. Jas aan doen gaat ook met moeite, ritsen doet hij nog niet.
    - Hij trekt nog niet zelf zn schoenen aan, bij een poging tot krijgt hij ze er niet in en gaat op de rand staan, gevolg: grote frustratie en mama doet t weer...;) Alleen regenlaarzen doet hij zelf aan en uit.
    - Hij gaat wel zelf naar het toilet maar wast alleen zn handen, trekt door en doet t licht uit en deur dicht als ik er bij sta te dirigeren ( zucht..), hij WEET het dus wel, maar 9 van de10x "vergeet" hij het...
    Nadat hij heeft gepoept maak ik het altijd schoon.
    -tandenpoetsen gaat echt slecht, hooguit 10 seconden en dan heeft meneer het weer gehad, dus ik poets het eigenlijk altijd zelf. Napoetsen weet ik sowieso dat dat nog jaren moet, maar zou wel graag zien dat hij iig 1 minuutje zelf poetst ( voor de vorm).
    - maken jullie al een start met zelf een boterham smeren?
    - Moet hem ook altijd vragen om zn speelgoed op te ruimen voor hij met iets nieuws begint, dat is een dagelijks terugkerende strijd waarvan ik me afvraag: hoe lang duurt het nog voor hij het zelf gaat doen?

Ben wel benieuwd wat jullie kinderen van rond de 3,5 zelf doen of niet?
    En hoe ik het leuk kan maken voor hem dat hij dingen meer zelf wil doen? Voel me nu vaak een politie agente...:(

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Reactie (zoon nu bijna 4 maar toen hij 3,5 was en dochter is bijna 27 maanden):

- Hij kan zn onderbroek en gewone broek aan doen, maar alleen met elastiek van boven, doet nog geen knopen of schuifjes, die broeken draagt hij ook niet graag. Bovenkleding uit gaat wel, aan niet. Jas aan doen gaat ook met moeite, ritsen doet hij nog niet.
    Kon zich sinds hij 2,5 is volledig zelf uitkleden en bijna volledig aankleden (knopen zijn moeilijk). Hij was ook zindelijk met 23 maanden dus het 'moest ook wel. Met 3,5 kon hij alles (behalve heel kleine knoopjes en veters)
    Dochter kan broeken zelf aan doen (schuifjes en knopen nog niet) en uit doen. Shirts kan ze uit doen maar niet aan. Jas kan ze wel aan doen (nog geen ritsen).

- Hij trekt nog niet zelf zn schoenen aan, bij een poging tot krijgt hij ze er niet in en gaat op de rand staan, gevolg: grote frustratie en mama doet t weer...;) Alleen regenlaarzen doet hij zelf aan en uit.
    Kan zoon prima maar sommige zijn wel lastiger dan andere.
    Dochter kan prima haar eigen schoenen aantrekken. Heel soms zitten ze nog aan de verkeerde voet (hangt wel van de schoen af)

- Hij gaat wel zelf naar het toilet maar wast alleen zn handen, trekt door en doet t licht uit en deur dicht als ik er bij sta te dirigeren ( zucht..), hij WEET het dus wel, maar 9 van de10x "vergeet" hij het...
    Zoon kan het prima maar vergeet het soms wel. Is een kwestie van aanleren en blijven herinneren. Het ene kind is hier strikter in dan het andere.
    Dochter gaat zelfstandig op het potje maar kan nog niet bij het licht. Wast wel haar handen (met hulp)

Nadat hij heeft gepoept maak ik het altijd schoon. Tot 3,5 jaar gedaan en daarna gaan oefenen met zelf doen. Na een paar maanden ging dat helemaal prima. Wij leren de kinderen een bruggetje te maken en dat doen ze beide automatisch na het poepen. (zoon dus niet meer)

-tandenpoetsen gaat echt slecht, hooguit 10 seconden en dan heeft meneer het weer gehad, dus ik poets het eigenlijk altijd zelf. Napoetsen weet ik sowieso dat dat nog jaren moet, maar zou wel graag zien dat hij iig 1 minuutje zelf poetst ( voor de vorm).
    Zoon poetst minimaal 1 minuut zelf (electrische tandenborstel) en daarna poets ik 1-2 minuut. Dochter kan nog niet goed poetsen maar dat lukt meestal wel een halve minuut. Daarna poetsen wij natuurlijk na.

- maken jullie al een start met zelf een boterham smeren? Nee, dat vind ik niet nodig. Ze kunnen beide prima smeren maar wij maken gewoon ontbijt en lunch voor iedereen tegelijkertijd.

- Moet hem ook altijd vragen om zn speelgoed op te ruimen voor hij met iets nieuws begint, dat is een dagelijks terugkerende strijd waarvan ik me afvraag: hoe lang duurt het nog voor hij het zelf gaat doen? Niet... waarom zou hij? Hier wordt 2 x per dag opgeruimd (behalve kleurpotloden, klei en verf dat wordt na gebruik gelijk opgeruimd). Hij heeft er geen last van als het ergens ligt... dit is jouw probleem. Waarom moet hij direct iets opruimen? Kinderen hebben een korte aandachtspanne..misschien wil hij er na 20 minuten weer verder mee spelen ;)

Ben wel benieuwd wat jullie kinderen van rond de 3,5 zelf doen of niet?
    En hoe ik het leuk kan maken voor hem dat hij dingen meer zelf wil doen? Voel me nu vaak een politie agente...:(

veel kinderen vinden het leuk om dingen zelf te doen en zeker wanneer ze het vertrouwen krijgen van papa en mama. Ik roep dus vaak tegen mijn dochter van 27 maanden: doe jij vast je broek uit? En dat vindt ze prachtig en dat lukt dus ook. We proberen nooit haast te hebben en als ze iets zelf willen doen: prima... probeer het vooral. We gaan er vanuit dat ze dingen WEL kunnen ipv niet en proberen daarnaast niet teveel eisen te stellen.
    Zo ruimen we twee keer per dag samen op (één keer voor het slapen / rusten in de middag en één keer voor het slapen 's avonds). Dat weten ze, dat doen we elke dag. Samen is gezellig en ze leren snel.

En we juichen wat af... broek aan? Goed zo! Shirt aan (achterstevoren)? Goed zo! Billen bijna goed afgeveegd? Goed zo!

Geen haast hebben, niet denken dat je het beter / sneller kunt helpt een heel eind! :D

Oja, strijd is pas strijd als JIJ dat aangaat. Geen strijd? Geen winnaars en geen verliezers. Pick your battles..

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mmmm, zoontje is nog meer vergelijkbaar met jouw 2 jaar oude dochter dan met jouw zoon destijds...:x Ieder kind is anders en heeft andere interesses, maar heb nu wel het gevoel dat ik m wat meer kan en mag stimuleren! Ik ben wel erg van het complimenteren, ook al heeft hij zn broek achterstevoren of is hij zn onderbroek vergeten aan te doen, maar iets meer gedulkd mag ik wel hebben :)
    Mn zoontje lijkt alleen nauwelijks interesse te hebben in aankleden, wel uitkleden, hij loopt ook als het even kan liefst naakt of in pyjama :D
    Elektrische tandenborstel hadden we ook al aangeschaft opdat hij het leuker en makkelijker zou vinden om zelf te doen, maar het gaat veel te hard en hij vindt er niks aan...
    Opruimen: vind ik niet meer dan normaal, het is hier zeker niet spic en span maar als ik mn zoontje zn gang laat gaan dan pakt hij elk kwartier iets nieuws en ligt alles na een uur of wat op de grond en is het een groot slagveld.

Het samen doen werkt hier ook het beste, maar vaak komt het er dan op neer dat ik het meeste doe en hij maar 1 dingetje en het dan wel gezegend vindt...:p

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Thirza kan zich zelf uitkleden. Aankleden kan ze: ondergoed, zomerjurkjes (zonder mouwen dus), schoenen (klittenband) en jas (rits). Knopen gaan nog niet.

Ze is nog niet zindelijk, plast nu wel grotendeels (op mijn initiatief) op de wc. Kan zelf een luierbroekje aantrekken en vind handen wassen erg interessant, dus doet dat ook als het niet nodig is ;)

Speelgoed opruimen kan ze wel, maar met hulp. Anders gaat ze binnen de kortste keren weer spelen, (levendige fantasie). Samen is leuk en gezellig :)

Tandpasta vindt ze lekker, dus is poetsen hier geen punt. Eerder de andere kant op, dat als ze overdag haar tandenborstel ziet staan, ze nog een keer wil... ;)
    Poetst zelf een beetje aan, zet nog weinig zoden aan de dijk, maar laat door ons goed napoetsen.

Boterham smeren vindt ze erg interessant, wil ze graag zelf doen, wat mag als we uitgebreid aan tafel eten, (brood smeren doe ik meestal in de keuken). Heeft ze wel hulp bij nodig, dat lukt echt niet zelf.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

@Druif.. ik geloof wel dat het voor jongetjes gewoner is om 'lui' te zijn en mijn zoon is misschien meer een uitzondering. Maar stimuleren doen we hier behoorlijk maar ik denk dat het belangrijkste is dat we eigenlijk nooit haast hebben. Laat ze het maar zelf doen.

En vertrouwen hebben...
    Hier is het twee keer per dag een slagveld.. ze nemen het huis (de woonkamer en / of de tuin) letterlijk over maar we ruimen het dus wel op en vanaf 19:00 is het huis gewoon weer van de volwassenen, opgeruimd en wel.

6. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze dochter is ook vrij 'lui' wat sommige dingen betreft.
    Uitkleden gaat prima, aankleden niet zo. Onderkleding lukt nog wel, truitjes worden lastiger. Jas en schoenen gaan wel, veters, knopen en ritsen niet. We zijn hier wel mee bezig.
    Ze is zindelijk sinds ze 2,5 is en gaat ook zelf naar de wc en doet dan ook alles. Alleen billen afvegen als ze gepoept heeft doen wij. Maar das meer voor de schonigheid zeg maar.
    Tandenpoetsen mag ze 's ochtends zelf en 's avonds doen wij het. Ze zal zo'n halve minuut zelf 'poetsen' denk ik..
    Boterham smeren vindt ze leuk en doet ze ook zelf. Dit gaat ook steeds beter. Ook pap maakt ze zelf. Maar dan vindt ze het wel heel handig als wij het haar 'voeren'..;). Maar ze kan het wel zelf eten hoor!
    Opruimen is niet haar hobby, maar dat kán ze wel. Op aandringen van mama..;)

7. ilona85

ilona85 Fanatiek lid

24 okt 2007
    1.466
    0
    36
    het leukste werk wat er is!
    Onze zoon van bijna 3,5 doet dit zelfstandig:

- Gaat zelfstandig naar de wc, veegt billen, doet broek weer aan etc
    - Kan bijna alles aan en uittrekken van kleding en schoenen.
    - Smeert boterham en snijdt groente en fruit en was dit ook
    - Doet jas zelf aan (niet de rits)
    - Dekt de tafel
    - Ruimt speelgoed op waar het hoort
    - Poetst zelf zijn tanden, wij poetsen alleen nog na
    - Wast en droogt zichzelf af
    - Doet zelf zijn medicijnen (puf/toeter) onder toezicht

Zal vast nog wat vergeten maar dit is wel wat hij dagelijkse doet

8. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    #8 Arevinol, 31 jul 2012
    Laatst bewerkt: 31 jul 2012
    Kunnen en (altijd) doen is wel wat anders ;)

-Aan/uitkleden kan ze bijna alles, behalve wat strakke shirts en schoenen die redelijk stroef gaan. Jas+rits doet ze bijna altijd zelf, wil ze ook. Net als knopen/schuifjes, ook de hele kleine, dat vindt ze juist leuk.
    Verder wil ze graag geholpen worden met helemaal aan/uitkleden 's ochtends/'s avonds. Soms stimuleer ik het wel, maar vind het niet heel erg nodig dat ze het altijd helemaal alleen doet. Na wc hijst ze t meestal wel zelf op.
    Op de psz wil ze alles trouwens perse alleen doen, daar is ze heel zelfstandig. Dus ik ga er vanuit dat ze thuis gewoon graag wat extra vertroeteld wil worden, prima :)

-Wc, plassen en afvegen mag ze helemaal zelf doen en wil ze ook. Lamp kan ze niet bij, maar handen wassen vindt ze leuk, dus doet ze altijd. Poepen moet ze me roepen met afvegen, al laat ik haar sinds kort af en toe wel oefenen.

-Speelgoed opruimen, sowieso nooit uit zichzelf. Met wat stimulans en liedjes helpt ze me soms een beetje mee.

-Tandenpoetsen doet ze liefst helemaal alleen. Mag ze zelf eerst doen, meestal doet zij een minuutje. Daarna doe ik het nog na.

-Brood smeren laat ik haar nu af en toe zelf wat doen. Maar ik bepaal de hoeveelheid. Ze heeft er niet altijd zin in, dan hoeft het ook niet.
    Ze vindt het leuk om zelf dr melk in te schenken.. Doen we af en toe (met een beetje begeleiding).

-Oja, tafeldekken helpt ze me soms ook mee of doet een deel alleen, als ze zin heeft.

9. msroxy

msroxy Fanatiek lid

12 dec 2007
    1.040
    0
    0
    Onze dochter van 3 jaar en bijna 4 maanden is ook erg zelfstandig. Kan bijna alles zelf voortaan.

Misschien eens gewoon (makkelijke) kleertjes klaarleggen voor het slapengaan en zeggen dat hij die zelf aan mag trekken voor hij uit zijn kamertje komt? Dat vind ze hier nog steeds heel leuk en scheelt mij weer 10 minuten slaap haha

Bij ons krijgt ze na het opruimen altijd wat centjes voor in het spaarpotje. Dat vind ze erg leuk om erin te doen.

10. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Alle punten die je opnoemt deed mijn zoon met 3,5 jaar. Op die leeftijd zijn ze dit prima in staat te doen. Maar inderdaad wat er al gezegd is; het lijkt alsof jongens luier zijn dan meiden.
    Mijn zoon had periodes dat hij alles zelf wilde doen. Prima, juichen we toe. Maar er waren ook fases dat hij liever lui dan moe was, maar aangezien hij in prima in staat was om het allemaal zelf te doen MOEST hij het ook zelf doen. Ook al heeft het een keer geresulteerd in pyjama naar het kdv. Dat is ook maar een keer voorgekomen, daarna heeft hij het uit zijn hoofd gelaten:D

Met opruimen is tegenwoordig zo "erg" dat hij van zichzelf moet opruimen voordat hij iets anders gaat doen. Soms hoeft het niet van ons omdat hij daarna toch weer gaat spelen, maar dat zit er bij hem goed in.
    Mbt boterham smeren: hier hebben ze veel aandacht aan besteed op het kdv. Na het "behalen" van zijn smeerdiploma, met ruim 2,5 jaar doet hij het 9 van de 10 keer gewoon zelf.

11. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Bedankt voor jullie reacties! Het bevestigt mijn vermoeden dat die van mij dus echt liever lui dan moe is ;)
    Ik lees hier vooral veel terug dat wat de kinderen doen ze ook leuk en interessant vinden. Onze zoon vindt die dingen niet echt interessant..., hij zit 9 van de 10x ook in een spel als hij dan wat "moet"( plassen, wat dan heel snel gebeurt, dus niet doortrekken, handen wassen, licht uit etc) of aankleden smorgens. Geen haast hebben... hoe doe je dat ;)?! Op vrije dagen tuurlijk, maar de meeste dagen moet er toch gewerkt worden, naar de gastouder gebracht worden etc. je kan welk eerder opstaan, maar die tijd wordt dan met spelen opgevuld, we houden het probleem. Dus: hoe krijgen jullie je kinderen gemotiveerd?
    Ik zeg vaak wel met opruimen dat we een wedstrijdje doen wie er het eerst al het speelgoed in de kist heeft gedaan. Dan kan hij ineens heeeel goed opruimen...! Maar om dit met alles te gebruiken maakt het ook niet leuk meer.

12. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Oh nee, op psz/haast-ochtenden ga ik zeker niet wachten tot ze zichzelf aankleedt. Vaak kleedt vriend haar dan trouwens aan, als ik in de douche spring. Ik vind het ook niet erg dat ze geholpen moet worden hoor. Sowieso moet er ook ff een washandje overheen en dat doet ze ook niet zelf ;)

Alleen de jas aan en zelf schoenen halen doet ze wel als ik ondertussen de laatste dingen inpak etc. Tja, dat doet ze gewoon.. (evt paar keer duidelijk instrueren). En als ze t niet doet, nou ja, dan ga ik daar 's ochtends vroeg ook geen drama van maken (maar ben wel lichtelijk geirriteerd :)).

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

:D zo herkenbaar!
    - pyjama naar kdv
    - slippers aan in de regen (brrr.. kouwe voeten.. tja...)
    - geen jas aan willen (prima.. toch wel koud he?)

smeerdiploma was hier iets later! Ik heb met rotgelachen maar oh wat stonk die placemat van Blueband :D

14. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Oh nee, dat doe ik toch niet (meer).
    Heb dr 1x achterop de fiets in de kou meegenomen zonder jas aan (jas wel mee). Ze was spierwit met blauwe lippen, maar nee hoor, mevrouw had het echt niet koud. Neu, ik hoef geen jas aan, ik heb het warm.
    Dat soort dingen doe ik dus echt niet meer.

En ik vind het persoonlijk ook onnodig om ze op deze leeftijd te verplichten om zich aan te kleden. Stimuleren ok (op de kleuterschool kunnen ze dat allemaal, kun jij het ook al?) en binnenshuis wil ik er ook nog wel eens wat aan verbinden (bv als ze loopt te zeuren om een likje oogschaduw-ok, maar dan eerst aankleden).
    Maar zo belangrijk dat ik dr anders in pyjama naar de psz breng, vind ik t ook weer niet. Denk dat ze t trouwens prima zou vinden, vooral als ze ook dr berenslofjes aan zou mogen :D

15. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Haha, Cygnet, die placemat heb ik van de week toevallig opgeruimd. Hij zag er niet meer uit en rook verschrikkelijk!

Druif: dit soort dingen vond mijn zoon vaak helemaal niet leuk om te doen en echt gemotiveerd kreeg ik hem ook niet. In mijn beleving zijn dit (aankleden, opruimen, naar de wc, opruimen) zaken die ze op die leeftijd moeten kunnen doen en dan is het bij mij niet een kwestie van het leuk maken maar meer iets wat hij gewoon hoort te doen.
    En misschien ben ik, in de ogen van sommigen, heel hard maar ik ga dus 's ochtends niet zitten wachten totdat hij zich aangekleed heeft. Hij kan kiezen: of hij kleed zich snel aan (des te meer tijd om even beneden te spelen) of hij gaat in zijn pyjama naar het kdv. En zoals ik zei: dat is 1 keer gebeurd en sindsdien hebben wij er nooit meer discussies over. Voor hem is het inmiddels iets wat er gewoon bij hoort.

16. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    O zo vaak geprobeerd: "als je nu je jas niet aan wil of mee helpt schoenen aantrekken dan ga je maar op blote voeten!" en ja hoor, daar gaat ie.... boeit hem echt niks, sterker nog: hij vindt het beter zo!! Dus dat gebeurt niet meer, dan onder luid protest de kleding aan. jas uit of een fris dagje daar doe ik niet moeilijk over, of regenlaarzen bij zon en 20 graden :D, maar zonder jas of schoenen bij regen of vrieskou... neh...:p

17. Hier een meisje dat 'te' zelfstandig is en daarbij ook nog 'alles' kan. Tussen haar 2e en 3e leerde ze vrij vlug alles zelf aan.

zelf douchen en afdrogen en aankleden, haren kammen en vuile kleren in de was
    schone kleren uitzoeken en aankleden/uitkleden
    wassen voor t naar bed gaan en tanden poetsen
    zelf brood pakken, ontdooien in magnetron, smeren en snijden
    tafel dekken en afruimen
    speelgoed opruimen (ook een kei in een zooi maken haha)
    was opvouwen (helpt me als ik dat doe en eerst moest ik alles overdoen maar nu gaat t haat prima af haha)
    flesje maken voor kleine broer
    zelf naar de wc gaan
    bij avondeten zelf opscheppen en eten
    jas aan, schoenen aan en tasje pakken

al met al een zelfstandige dame wat vaak heeft gezorgd voor frustraties/ruzies/driftbuien.
    Praten kon ze amper maar zelf doen was haar favo zinnetje. en als ik t dan over wilde nemen was t drama.
    Heb wel geleerd om haar te laten en iets eerder op te staan zodat ze t zelf kon doen.

heb me erbij neergelegd en t scheelt nu een hoop ruzies over de meest pietluttigste dingen

18. hier ook een eigenwijsje.
    vorige week wilde ze haar Uggs perse aan (34 gr) . Oke prima. :p

19. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Nou hier ook een lui jongetje hoor ;).

Hij is net zindelijk, we zijn nu aan het oefenen dat hij zelf naar de wc gaat. Hij kan alle kleding (op knop na) uittrekken, aankleden gaat steeds beter. Hij trekt wel zelf door, handen wassen en doet het licht uit, uit zichzelf.

Speelgoed opruimen doen we een paar keer per dag. Vandaag deed hij dit uit zichzelf!

Brood smeren vindt hij heel leuk om te doen.

Hij kan wel zelfstandig douchen (zichzelf wassen en haren wassen), bij het afdrogen heeft hij wat hulp nodig.

O ja en hij kan heel zelfstandig een enorme chaos maken :D!

20. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Knap hoor! Hij is verder dan mijn luie ;)
    Hij trekt nu wel zelf de wc door en licht uit, handen wassen, maar alleen als ik hem attendeer. Opruimen gaat af en toe. Hier een manneke wat liever in bad gaat dus das meer een kwestie van liggen weken dan echt wassen hier :D afdrogen gaat echt met de franse slag hoor! Moet ik wel na drogen. Brood smeren doe ik eigenlijk altijd voor hem, maar hoeft van mij ook nog niet zo.

Deel Deze Pagina