Toen ik nog gastouder was werd er ongeveer 10-15 minuten voordat de kindjes opgehaald zouden (ik had er 3 uit één gezin plus die van mezelf) worden een "opruimliedje" aangezet. Dan werd er altijd opgeruimd. Daarna gingen we nog even zingen en dansen of even televisie kijken totdat de ouders kwamen. Ik verwachtte niet van de ouders dat ze gingen helpen met opruimen maar ik vond het ook fijn dat ik niet meer moest opruimen zodra ze weg waren want dan wilde ik gewoon aan het eten beginnen.
Mijn gastouder doet meestal opruimen als iedereen weg is. Doe weleens samen met dochter wat opruimen als wij als laatste weggaan. Maar dan zegt ze altijd ach joh, doe ik dadelijk wel, is zo gebeurd. Mijn dochter mag van mij alleen niks meer overhoop halen als ik bij het ophalen nog even met de Gastouder sta te kletsen. Ik lig er niet echt wakker van. Hier thuis helpt ze meestal netjes mee opruimen.
Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan om mijn zoon op te laten ruimen wanneer we weggaan. Ook niet hetgeen waarmee hij bezig is. Misschien komt dat ook omdat hij het thuis ook niet hoeft te doen. Zodra hij naar bed gaat gooi ik alles in 1 bak en is het klaar. Hij zit dan wel op het kdv en niet bij een gastouder, als ik hem kom halen zijn er altijd nog wel andere kindjes. Hopelijk maakt dat het wat minder erg.
Ik zou er echt niet mee zitten. Misschien vindt de gastouder het wel prima, die rommel. En thuis kan het weer anders zijn met andere regels. Op het kdv doen ze soms ook dingen anders dan thuis, prima toch? Thuis hanteren we weer onze eigen regels. Overigens ruimen ze op het kdv vaak wel samen op een half uur voor sluitingstijd. Maar kan me voorstellen dat het bij een gastouder anders gaat.
Ik ben zelf gastouder en ik ruim altijd rond half 5 alles op samen met de kinderen. Daarna zet ik een filmpje op en komt er rust in de tent als de ouders komen staan de tassen al klaar en hebben de kinderen hun schoenen weer aan. Jas word gepakt en ze kunnen meteen mee naar huis.
Ik ga echt niks opruimen, ik haal alleen mijn kind op. Kijk als ze nog ergens mee speelt op dat moment dan zeg ik natuurlijk ruim dat even netjes op. Dat doet ze ook dan. Mijn gastouder verwacht dat ook niet. Moet zeggen dat het meestal sowieso al erg opgeruimd is want volgens mij ruimen ze tussendoor ook vaak op met de kindjes. In jouw geval zou ik het gewoon niet meer doen.
Ik ben ook go en ik ruim idd zelf op als de kinderen weg zijn, ik vind dat ook geen probleem. Maar toch krijg ik kriebels van jouw berichtje: "ik ga echt niks opruimen, ik haal alleen mijn kind op". Insinueert dat je het dus ook niet zou doen als het wel verwacht werd, alsof je je te goed voelt ervoor?
Oh nee, ik bedoelde het niet als statement. Meer als weergave van wat ik nu doe: niet opruimen en haal dus "alleen" mijn kind op. Maar ik zeg je wel eerlijk dat ik het echt vreemd zou vinden als ik zou moeten opruimen? Ik betaal toch voor de opvang. Maar ik vind het ook raar dat de psz hier verlangt dat ouders 1x in de 6 weken komen schoonmaken. Ik voel me er niet te goed voor ofzo, maar ik begrijp gewoon niet waarom ik dat zou moeten doen voor iets waar ik voor betaal. Bedoel dat niet onaardig.
Dan heb ik dat verkeerd opgevat. Waarom dat evt gevraagd zou worden?? Tja om elkaar een handje te helpen, is soms fijn toch?
TS, heeft de GO wel gevraagd of je wilt helpen opruimen, of is het je eigen interpretatie? Want als je het zelf bent gestart, waarom zou zij dan zeggen dat het niet hoeft
Ja ik weet het niet. Als de kaasboer vraagt of ik even wil vegen nadat ik kaas heb gekocht vind ik het ook vreemd haha. Nou heb ik een hele lieve gastouder die ik met alles zou helpen, maar zelf zou ik zoiets denk ik niet snel vragen aan een klant. Maar zoals ik het las was TS het inderdaad zelf begonnen.