Nou ik ben er helemaal klaar voor! Wat werkt wel en wat werkt niet? Wij hebben momenteel teveel spullen en te weinig opbergruimte, dus aan beide moet wat gedaan worden. Tip: De keuken is netjes, genoeg ruimte en logische indeling, dat scheelt echt met rondslingerende spullen. Flop: Alles in doosjes en kastjes doen. Deur dicht is uit het zicht ja, maar ook vergeten of kwijt. En je komt snel ruimte tekort. Apart leggen om later eens na te lezen. Nee, dat doe ik dus niet meer... meteen doorbladeren en weg ermee. Scheelt ook een hoop tijd als ik het dressoir weer eens op ga ruimen.
Ik heb pas geleden de zolder opgeruimd en ik hield heel simpel aan.. Bewaren en weggooien. Niet misschien kan ik dit ooit nog gebruiken dus laat ik het maar bewaren. resultaat: 6 dozen vol papier wat weg kon Een hele kant vol spullen voor de stort 1 hoek vol spullen om te verkopen 1 hoek met plastic bakken waar alles in gesorteerd zit.
Alles wat je een jaar niet gebruikt hebt, wegdoen. Één doos voor dingen met emotionele herinneringen. Als je iets in een doos doet, en het vervolgens vergeet, dan kan het dus de volgende opruimronde weg. Eerst alles per kast/kamer op de goede locatie bij elkaar leggen, dan opruimen. Anders kom je daarna nog meer dubbelen tegen. Het allerbelangrijkste: geen nieuwe troep in huis halen.
Mijn enige tip is minimalisme. Ik heb in kasten alleen nog spullen die we echt gebruiken waardoor ik ze nooit hoef op te ruimen of te reorganiseren. Ook vind ik de rekjes van jonaxel van Ikea ideaal voor voorraad. Het is niet heel mooi maar alles blijft wel makkelijk schoon en is overzichtelijk. Hiervoor hadden wij diepe kasten in de garage voor de voorraad waardoor we nauwelijks dingen konden vinden. Diepe kasten vind ik dan ook een echte flop.
Die rekken zijn handig zie ik! Verschillende formaten en inderdaad ook in diepte. Dat minimaliseren vind ik lastig, al moet ik zeggen dat het steeds makkelijker wordt (mag ook wel na 2 jaar). En het is nu vooral zoeken naar makkelijke manieren om iets op te bergen. Zo hebben we nu een kledingkast die te klein is voor alles wat we daar in willen proppen maar geen ruimte voor een hele grote. We hebben daarom bedacht dat we de schoenen in een apart rek gaan zetten (ruimt sneller op anders slingeren ze toch weer rond) en gaan nog iets bedenken voor de seisoensspullen als zwemkleding, mutsen, sjaals enz. Dat wordt waarschijnlijk een dressoirkastje waar ik nu voorraad persoonlijke verzorging en prullen in heb staan. Prullen weg, kastje nuttig in gebruik.
Minimaliseren. Is zo lekker. Minimaal 2x per jaar gaan we huis door. Van zolder tot beneden. Niet gebruiken is op gratis op te halen of stort. 2/3 x op en neer ( kleine auto) en weg. Vorige maand nog allerlei kinderspeelgoed weggegeven als stapjes , elektrische BBQ, schommels etc etc. Ze zijn 10 en 12 en lag er al ff. En vele zijn er blij mee Kleding net zo. Wat heb je aan 20 broeken, 50 shirts etc. Uitzoeken en wat je nooit draagt weg er mee. Twijfel laat je liggen,na 6 mnd nog niet gedragen is weg. 3 paar schoenen. Sneakers, pumps en paar laarzen. En klaar. Heb voor kinderen een herinneringen box . Daar gaan belangrijk dingen in . Van kunstwerkjes foto's maken en hop weg. ( Bewaar alleen de speciale) Niet te veel decoratie. Beter een mooi groot schilderij en 2 grote planten dan tig kleine frummeldingen. Facebook gratis weggeefhoekjes zijn mijn favoriet. Opgeruimd huis geeft opgeruimd hoofd . Goede spullen geef ik graag 2e leven .
Zomer en winter goed scheiden we met van die zakken die je aan de stofzuiger zet en dan lucht dicht verpakken op zolder. Dat geeft ook opgeruimd huis. Net als winter winterjassen aan de kapstok, zomer de zomerjassen Deze zakken nemen amper ruimte in en kleding blijft schoon en netjes . Na seizoen wissel ff wassen, omwisselen van kleding en kunt weer 6 mnd vooruit .
Wat hier goed werkt is functioneel inrichten naar gebruik. Dus de dingen die je dagelijks gebruikt daar neerzetten waar je ze gebruikt. Gebruik je elke dag de broodrooster en de blender? Geef ze een plek op het aanrecht want de kans dat je ze dagelijks terug boven in een kast zet is heel klein. Zelfde geldt voor kantoor boven, ik gebruik dagelijks pennen/markeerstiften etc. Die liggen dus in een bakje op het bureau want 20x per dag en pen uit een lade halen vind ik vervelend. Verder hebben wij beneden weinig kastruimte, waardoor we ook minder dingen bewaren en aanschaffen. Hebben een maximum gezet op het aantal kleding items, dus is er iets nieuw dan gaat er ook iets weg.
Dit vind ik altijd zo'n rare. Ik gebruik niet altijd mijn winterdekbed, het ene jaar is het kouder dan het andere. En koffers ook niet, aangezien we niet meer jaarlijks op vakantie gaan. Maar ik ga dat soort dingen toch echt niet steeds opnieuw kopen.
Zulke dingen doe ik in vacuüm zakken . Weinig ruimte in beslag en indd nogal dure aankoop om elke jaar aan te schaffen
wij ook niet hoor maar ik gebruik de ruimte wel creatief. Zo hebben we in de koffers dekbedden zitten of spullen die toch weer meegaan de volgende vakantie. We hebben een campingplek dus gewassen beddegoed, handdoeken etc zitten dan vast in de koffer voor de volgende keer. Hetzelfde met skikleding. Stozuiger erop en alles past in een koffer. Zo staan er drie koffers op een rijtje maar is de loze ruimte goed benut. De tip werkt wel goed voor bijvoorbeeld woondecoratie, kleding oid. Als dat er al meer dan een jaar ligt ga je het ook niet meer aantrekken dus kan het weg.
Ik heb pas geleden de slaapkamer even onder handen genomen en alle prullaria/emotionele waarde spullen in dozen gedaan. 3 dozen naar de kelder gebracht en het lucht zo enorm op!!! Heb ook gewoon teveel spulletjes.. beeldjes en dingetjes enzo waar we gewoon echt geen plek voor hebben of het staat stom.. nu is het heerlijk leeg in de slaapkamer, helemaal fijn voor als straks die kleine er is want dan zal het langzaamaan ook wel weer voller worden. Verder als tip proberen alles zoveel mogelijk op dezelfde plekken te bewaren en niet alles laten slingeren.. verder ben ik ook echt een sloddervos, heel vervelend haha. Maar ik koop al heel lang geen rommeltjes meer gelukkig (action is voor mij echt een no go xD)
Oh ja wij gebruiken de ruimte inderdaad ook wel hoor. Eén koffer zitten allemaal zachte reisgidsen in en een ander weer dekens etc. Maar ik ken dus mensen die voor iedere vakantie nieuwe koffers kopen (of via MP dan)... dat vind ik echt zó zonde Maar dit principe (na 1 jaar niet gebruikt wegdoen) is voor de meeste dingen natuurlijk wel toepasbaar. Alleen niet voor alles.
Als ik dit lees heb ik weer zin om op te gaan ruimen. Dadelijk als de jongste ouder is zullen heel wat spullen de deur uit gaan. Daar zie ik best naar uit.
Ik heb al een aantal keren van die vacuumzakken geprobeerd maar elke keer komt er toch lucht in. Waar halen jullie ze vandaan? Zou me zo'n hoop ruimte schelen met de dekbedden bijvoorbeeld! Mijn tip: alle vakantiespullen in de koffer bewaren. Wij hebben 2 grote en 2 kleine koffers en die zitten in elkaar (worden alleen gebruikt voor vliegreizen). In de kleine koffer zitten dan de bigshoppers die we gebruiken als we met de auto naar de camping gaan, en spullen die we alleen op vakantie gebruiken zoals reisspellen, de autodvdspeler etc
Ik kon het niet weg doen... waren veelal ook nieuwe spulletjes en dingetjes.. moet die eigenlijk eens goed uitzoeken en weggeven ofzo.
Gewoon niet te veel houden . Speelgoed ruim ik voldoende op. Houten speelgoed, playmobil en lego hou ik bij. De rest word verkocht of gratis weggegeven. Kledij die ik vroeger kreeg maar niet echt mooi vond hield ik altijd bij, nu selecteer ik daar ook in en de rest gaat naar huis van het kind. Lakens en dekens heb ik kuis in gehouden en heb ik meegegeven aan iemand voor op de poezenboot. Vorige week de keukenkasten uitgekuist en al wat ik niet meer gebruik of ga gebruiken heb ik op de weggeef groep gezet. En zo ga ik verder tot ik alles heb wat ik nodig heb en prul vrij ben.
Heb nu die van de hema. Voorheen die van AliExpress en action maar indd sluit niet goed af ofzo. Van hema ben ik erg tevreden over