Wij hebben over een lengte van 7,5m tegen de schutting aan een strook van 15cm breed waar we planten in willen zetten. Deze kant staat altijd in de schaduw. Het kunnen geen klimplanten zijn want dan groeit het ook naar de buren toe. Het is zo'n standaard schutting met om en om horizontale planken. We zijn op zoek naar groen blijvende planten, vanwege de kleine strook kunnen ze niet te groot worden. Wie heeft tips?
Bij directplant kun je trouwens een border pakket aanschaffen en met filters zoeken op schaduwplanten etc.
Met de toenemende droogte ( en het veranderen van het klimaat) ben ik in mijn tuin ( soortgelijke border) gegaan voor enkel mediterraanse planten. Deze kunnen goed tegen droogte. Zo zonde hoeveel drinkwater er ieder jaar gebruikt wordt voor het sproeien van de tuin.
Ik weet niet of het voor allemaal geldt, maar vaak moet je er dan wel rekening mee houden dat ze niet super vorstbestendig zijn en je ze mogelijk af moet dekken o.i.d. in de winter. Ik ben zelf echt fan van lavendel maar die doet het beter in de zon geloof ik. Ik zou even googlen op borderplanten voor in de schaduw.
Ik google zeker ook zelf. Maar er zijn zo ontzettend veel planten soorten en hier zitten ook een aantal planten kenners vandaar m'n vraag ook hier. Bedankt alvast voor de reacties!
Verbena is ook leuk en trekt ook bijen en vlinders aan. Zaait zichzelf wel vreselijk uit. De planten op de foto zijn afkomstig van een paar andere planten die op zijn minst 3 a 4 meter ervandaan staan. Wij vinden het geweldig: een heleboel gratis bloemen!
Wij hadden ook ooit zo'n strookje en kwamen op het "briljante" idee om er lupines in te zetten Mooi bloemen hoor maar het jaar er op kwamen de lupines op in het gazon en alle andere borders We zijn er van af gekomen, maar tip van flip ... Géén lupines
En een bodembedekker als maagdenpalm dan? Witte of paarse bloempjes. Doet het goed in de schaduw. Heel af en toe even de snoeischaar er langs.
Dit zou perfect passen op die kleine strook, bedekt mooi de bodem over zo'n lang stuk. En dan gedeeltes met herfstanemoon. Bedankt we gaan er iets moois van maken.
Jawel die ook, ik heb er namelijk drie. Ze blijven zeker niet binnen de 15 cm. Ze zijn nu zon 90 cm hoog en 60 cm breed. De komende tijd groeit hij nog wel even door. Misschien niet zo hoog meer, maar 90 cm breed wordt hij nog wel.