Precies. Wieg etc wordt ook niet jaarlijks gebruikt, net als de andere babyspullen. Na deze baby gebruik ik het waarschijnlijk ook niet meer, maar ga het niet weggooien. Zéker de familiewieg niet, die is 115 jaar oud.
Wat leuk lijkt me dat! Nee, die moet je zéker niet weggooien. Wij hebben de babyspullen van de oudste ook gewoon bewaard, ondanks dat er 4 jaar tussen de kinderen zit. En daarna wel alles weggegeven/verkocht.
Wij ook en bij ons zit er zelfs 7 jaar tussen, ik vind het altijd zo vreemd dat mensen alles al wegdoen als er nog een kinderwens is.
Haha, ok ok. Niet alles gooi ik weg als het een jaar niet gebruikt is koffers niet nee, en babyspullen voor een volgende baby, en kleding voor speciale gelegenheden. Maar voor een hoop categorieën telt het voor mij wel. Ik ben niet meer van het bewaren voor het geval het in de toekomst heel misschien nog van pas komt. Dan geef ik het liever weg.
Ik ben al een paar jaar aan het minimaliseren. Ik hou van een opgeruimd huis... Het geeft rust in je hoofd en je bent sneller klaar met schoonmaken en opruimen Mijn tips: - Zet drie dozen in de bijkeuken/garage: een doos voor kapotte spullen ed, een doos voor de kringloop/om weg te geven en een doos voor twijfelgevallen. - Doe elke dag een kwartiertje een opruimronde, per dag 1 vertrek. Gebruik bij het opruimen de drie dozen. - Check je 'dubbele dingen'. Hoeveel gardes, dunschillers, soeplepels, paraplu's, tassen/shoppers, pennen, koffiekopjes etc. heb je en hoeveel heb je écht nodig? - Wanneer heb je iets voor het laatst gebruikt? Hoelang staan bv. de champagneglazen al onaangetast in de kast? - Voor elk ding wat je in huis haalt, doe je twee dingen in de kringloopdoos. - Bewaar de dingen waar je blij van wordt, maar wees wel kritisch
Babyspullen dat heeft een tijd geduurd. Had dat echt nodig om afscheid te kunnen nemen van mijn kinderwens. Nu dat gedaan is, is het makkelijker om spullen weg te doen.
Tip: de lokale weggeefgroep op Facebook. Iedere keer als ik iets vind in de schuur of op zolder wat we toch niet meer nodig hebben dan zet in het op de weggeefgroep. Het levert soms zulke leuke contacten op! Een moeder die mijn babykleertjes heeft opgehaald stuurt regelmatig fotos van haar kindje als hij “mijn” kleertjes aan heeft, echt leuk! Ik heb al bosjes bloemen gehad, hele leuke verhalen van mensen opgestuurd gekregen, soms zijn mensen echt zo dankbaar met je oude spullen.... dat is echt beter dan dat ze staan te verstoffen bij mij in de schuur of op zolder.
Ik ben nu bezig met overbodige babymeuk er uit te werken. Man heeft nog geen knippie dus nog even niet te rigoreus ruimen (wandelwagen, cosi etc kan ook later) maar alle meeeeh kleding die ik gekregen heb vanuit familie, of waar ik geen binding mee heb (huispak die ze zelden gedragen heeft bijv) gaat binnenkort op weg naar een nieuwe bestemming. Hydrofieldoeken etc bewaar ik wel net als hele specifieke kleding van mn dochter. Dr smarttrike staat te koop, breek mn nek over dat ding in de schuur en nou werd ie al niet veel gebruikt maar nu is hij helemaal doelloos. Fietsstoeltje en windscherm voor mag ook weg. Leuk ding, niet meer nodig verwacht ik, maar daar wacht ik dan nog eventjes mee. Breek daar mn nek niet over, dat scheelt. Speelgoed valt hier wel mee, hebben t altijd bescheiden gehouden omdat ik geen intertoys filiaal wilde hebben. Wel veel gezelschapsspellen maar die gaan niet weg. Oud speelgoed kijk ik na en dan wordt t vuilbal of kringloop. Sommige dingen kan ik repareren maar zeker bij speelgoed voor kleine kinderen repareer ik liever niet. Stukkie vastlijmen vind ik voor kids in de gooi en smijtperiode niet echt verantwoord. Administratie zit verdeeld in mappen. Ik heb er 1 met permanente stukken, 1 voor pensioen spul, 1 voor arbeidscontracten etc. De rest is op jaar ingedeeld. Na elke definitieve aangifte verdwijnt de oude. Toch nog handig dat ik wat jaren in de administratie heb gewerkt Veel kleding heb ik niet. Ben geen mode volger, scheelt een berg. Zo af en toe een nieuw truitje voor naar mn werk, meestal omdat een ander dan verwassen is en weg is. Mn man heeft meer kleding, ook meer schoenen, dat is wel redelijk verbazingwekkend.
Haha.. t gaat denk ik ook meer om de rommel op zolder dan om de spullen die je ook echt nog ga gebruiken
Minimaliseren en alles een vaste plek geven (op de meest logische plaats), dat werkt hier het beste. Nu nog man en vooral kinderen meekrijgen en dan komt het goed.
De tip van de koffers zie ik hierboven al vaker langskomen! Ideaal. Wij hebben ze ook nog gesorteerd op zon- of sneeuwvakantie. Dus skibroeken, jassen en sokken etc in zo'n vacuumzak en dan in koffer 1. De duikbrillen, waterschoenen etc in koffer 2. Beide koffers de berging in en klaar.
Ik hang geen herinneringen aan spullen. De herinneringen zitten in mijn hoofd, of op foto's. Dat maakt het heel eenvoudig opruimen. Opruimen betekent ook alles de juiste plek geven, niet alleen maar verplaatsen. Boeken nemen altijd veel ruimte in. Ga je ze echt nog een keer lezen? Nee? Weg ermee. Neem ook afscheid van studieboeken. Die zijn niet meer up-to-date en de basis kun je gewoon op internet vinden. Kijk je nog echt in al je schriften van de middelbare school? Weg! Op zolder hebben we van die blauwe stapelbakken met een opening aan de voorkant. Daar leg je makkelijk iets is en dat ruimt op. Eerst hadden we bakken met deksel. Er lag meer op die deksel dan in die bak. Over familiewieg: die hadden wij ook, 80 jaar oud. 3 volledige generaties hebben erin gelegen. Maar nu is die toch echt weg. Dat ding was zo onveilig. En voor de sier zet niemand hem neer.
Vanaf volgende week gaat onze jongste wennen op school. Dat betekent voor mij, na ruim 10 jaar(!), weer een ochtend in de week vrij te zijn zonder kinderen om me heen! Ik kijk er echt naar uit om dan met regelmaat lekker mijn handen vrij te hebben en kamer voor kamer de kast en door te gaan!
Hier net zo, ik ben vrij opruimerig en hecht me niet zo aan spullen, mijn man is echt er vreselijk nostalgisch... Kinderen lijken zijn genen te hebben in dat opzicht.
Vorige keer ben ik het huis door geweest aan de hand van dit lijstje. Ik heb toen heel veel weg kunnen gooien/geven of verkopen. Eigenlijk moet de zolder er ook nog op staan. Ik heb het lijstje uitgeprint en gelamineerd zodat ik hem vaker kan gebruiken.
Dit is een super lijstje om te volgen! Ga deze ook uitprinten en ergens in de keuken ophangen! Bedankt P.s. We hebben geen kelder, dit wordt dus zolder
Mijn grootste tip is: koop niet zo veel. Mijn hemel wat ik soms zie aan kleding schoenen, en vooral pruttel die je weer af moet stoffen. Wees bewust van wat je koopt, en hoeveel je er van nodig hebt. En als je het nooit nodig had waarom nu ineens wel flop is toch met stip op een bij ons, op zolder zetten om het “later” uit te zoeken. nog een flop, maar die is heel persoonlijk, Neem niet klakkeloos goedbedoelde“rommel” aan van anderen. Men denkt dan dat jij het misschien nog kan gebruiken. Maar meestal is het toch gewoon rommel .
En als je dan toch al veel kleding hebt: houd zo nu en dan in je kast een "kledingwissel" (en dan bedoel ik niet zozeer seizoensgebonden hoor). Ik doe dat regelmatig en dan heb je toch vaak iets "nieuws" om te dragen. Al heb ik bij lange na niet zoveel kleding als sommigen hier, maar het voelt wel als veel voor mij.
Hebben er mensen hier nog een krant? Wij wel, maar ik erger me steeds vaker aan de stapel oud papier die we daarmee creëren. Man wil er echter nog niet vanaf.
Goede tip! Wij gaan volgende maand onze berging aanpakken en was al op zoek naar iets handigs. Ik ga hier zeker naar kijken.