Opruimen & organiseren

Discussie in 'De lounge' gestart door Luna86, 26 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.134
    7.723
    113
    Gelderland
    Wie doet dit ook? We kunnen hier onze tips delen en elkaar motiveren om aan de slag te gaan!

    Jaren geleden kon ik al uren vullen met het opruimen en organiseren van spullen in ons huis. Ik vind het heerlijk om bezig te zijn met het opnieuw inrichten, verkopen & ordenen van spullen.

    Het is niet mijn doel om te minimaliseren maar wel om bewust te kopen, en alleen nog spullen te houden die me een blij gevoel geven. Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd en dat laatste kan ik heel goed gebruiken ;)

    Alleen merk ik dat ik het de laatste tijd niet meer overzie, overal moet iets gebeuren en dat maakt het in mijn hoofd heel chaotisch. Ik start wel en heb veel ideeën maar me er echt toezetten is lastig. Vandaar dit topic, ik hoop dat het mij motiveert maar dat we vooral wat aan elkaars tips hebben.
    Ik ben vast niet de enige die af en toe vast loopt in het opgeruimd houden van mijn huis :oops: toch? :D
     
    nizzie86 en 1986Lynn vinden dit leuk.
  2. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.533
    2.339
    113
    Ik heb geen uren de tijd om te organiseren en op te ruimen.
    Dus ik ben al blij als de eettafel geen verzamelplaats is voor allerlei items.

    Maar de tip, qua motivatie…
    Kijk tv-programma’s zoals een opgeruimd huis. Voor de motivatie.
    Begin klein en makkelijk. (Keukenla bijv)
    Nooit met de zolder beginnen. Zo hou je het vol.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  3. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    Ik lees mee, want we zijn net verhuisd, dus huis staat vol met dozen. ;)

    Goede tip: niet verhuizen net voor je kind een week vakantie heeft….:roflmao::roflmao::roflmao:
     
    zwaaistaart, Mop81, nizzie86 en 7 anderen vinden dit leuk.
  4. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.477
    5.135
    113
    Vrouw
    Ik lees mee. We wonen (bewust) klein, dus dan is het heel fijn als het netjes en georganiseerd is
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  5. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Ik ben toevallig afgelopen weekend met de zolder gestart, het washok en de kledingkasten :roflmao: Ik schat het alleen altijd verkeerd in met hoe lang ik bezig ben… dus achter het schot ben ik niet eens aan toegekomen en de hele voorzolder staat nu vol met zooi die achter het schot moet :rolleyes: en geen tijd de komende week om verder te gaan… ik lees mee dus! :)
     
    lauraa, nizzie86, Vero0504 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Vaak verhuizen en dus veel weggooien ;).

    Wij hebben een redelijk minimalistisch interieur. Er staan een paar grote items zoals eethoek, hoekbank, salontafel en vitrinekast. Voor de rest 1 klein mini dressoir. Als je weinig ruimte hebt om zooi in te bewaren, ben je genoodzaakt bewust te kopen en ook weer op te ruimen. We decoreren ons huis met veel kleur en verfijnde stoffen. Denk aan veloursen kussens, zachte kleedjes, velvet vazen, gouden accessoires en kaarsen. Maar de basis is minimalistisch met industriële elementen (gietvloer, stalen deuren, ronde vitrinekast van zwart metaal en zwarte details in de keuken (greeplijsten, wasbak, lampen, quooker..)). Daardoor oogt ons huis niet saai en komen we weg met weinig spullen (vind ik). Een opgeruimd en overzichtelijk huis zorgt letterlijk voor orde en rust in mijn hoofd!
     
    Asil, Kraamzuster, RobinBird en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    :roflmao::roflmao:
     
    Asil, RobinBird, MamaChantal en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    We verhuizen regelmatig, laatste keer was 2019… tempo van verzamelen gaat een stuk harder als de verhuis- en weggooifrequentie :roflmao:
     
    nizzie86, Zuul, Emsy en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.134
    7.723
    113
    Gelderland
    Hier zijn het trouwens vooral de ‘achter de deuren’ plekken hoor.
    Mensen die bij ons binnen komen vinden het juist heel opgeruimd en netjes. Over het algemeen is het dat ook wel.

    Ik vind het vooral fijn om gemotiveerd te worden en weer eens een kast aan te pakken of weer even een klus weg te werken die al langer ligt.

    Zojuist heb ik de plastic lade in de keuken aangepakt. Daar liggen alle broodtrommels, plastic bakjes enz. Zo blijven de andere lades plastic vrij :oops::p omdat het een lage la is in de keuken en alles toch van plastic is gooien we daar de spullen sneller in.. deze moet eigenlijk gewoon even wekelijks opgeruimd worden. Hij is voor nu weer netjes! Nu even doorpakken in de rest van de keuken.

    @Eenkadootje dag programma heb ik van de week terug gekeken. Jammer dat ze het zo laat uitzenden want het werk super motiverend. Deze ga ik dus altijd de volgende dag in de ochtend kijken!

    @MamavanLieverd, ohno, dat is een flinke klus! Mijn tip: per doos meteen alles op de juiste plek zetten zodat je geen losse rommel krijgt. Voor mij was dat het moment om nogmaals de spullen goed door te gaan en alsnog weg te doen. Succes!
     
  10. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.134
    7.723
    113
    Gelderland
    Wat slim!
    Wij zijn juist veeel groter gaan wonen en de ruimtes waarvan je dacht dat ze nooit vol zouden raken zijn toch echt al vol :confused:
    Onze valkuil is toch wel nieuwe spullen kopen. Iets wat wij allebei heel graag doen en waar we blij van worden. Dat kan ook gewoon maar dan moet ik wel blijven opruimen en oude spullen weg doen.

    Heb je Instagram? Ik volg moeders_minimalisme . Ze heeft ook een internetpagina. Daar staan ook fijne tips op!
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  11. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    Ja, we waren eigenlijk van plan om voor de verhuizing alles uit te zoeken, maar dat is niet gelukt… :roflmao:
    Maar goed, alles wat nog uitgezocht moet, staat op onze enorme zolder, alsnog is daar ruimte voor een opgeruimde werkhoek en een hoek om wel 5 wassen te drogen. ;)
    Dat scheelt wel heel veel, ik denk dat ik volgende week wel de kans krijg om de begane grond en 1e verdieping redelijk op orde te krijgen. Nu staan er overal nog wat dozen. We weten in de keuken ook nog niet zo goed waar we wat willen. Deze keuken heeft een heel andere indeling, dus dat is nog even “een gevoel” bij krijgen.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  12. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.134
    7.723
    113
    Gelderland
    Dat zou mij ook kunnen gebeuren. Hopelijk vind je binnenkort een momentje om het achter de schotten te zetten!
     
    Mississippi vindt dit leuk.
  13. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.175
    6.709
    113
    Ik ben een aantal maanden geleden ook begonnen met alles organiseren. Slaapkamer en badkamer was ik mee begonnen. Erg fijn. Overal een plek voor hebben werkt erg goed.

    Nu ben ik net klaar met de gang/entree en de wc beneden.

    Ook heb ik nu een vaste indeling in de koelkast en vriezer.. Vaste plaats voor alles en in bakjes gewassen en in porties. Met het opbergen van de boodschappen ben ik wel iets langer bezig. Maar uiteindelijk heb ik verder tijdens het koken et cetera... alles sneller bij de hand. Ook zie ik beter wat ik nog heb en gooi niks meer weg.

    Zo ga ik langzaam het hele huis doen. Geen druk want dan is het niet meer leuk.

    Het geeft mij echt heel veel rust.
     
    RobinBird, sejh1988, nizzie86 en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.780
    15.331
    113
    Vrouw
    Ik zit nu in de verkoop en weggeef fase.
    De kinderspullen probeer ik eerst te verkopen en indien het niet verkocht is na 1à2 maand geef ik het weg.

    Algemeen ga ik gewoon meer en sneller wegdoen en ook niet meer aanvullen.
    Al wat ik nu verkoop of weggeef, is iets wat ik al eventjes niet meer gebruikt heb, dus het moet ook niet persé terug aangevuld worden.

    Mijn pijnpunt ( neemt ook 4 kastdelen in beslag) is alles rond tafelen.
    Potjes, kommetjes, glazen, borden, .....
    Sommige zaken zijn al vrij oud maar ik had atijd wel een reden om bij te houden. Nu gaat dat dus allemaal weg.

    Mijn tijd tussen beslissen dat we het niet meer nodig hebben en effectief ook wegdoen duurt eigenlijk te lang :roflmao:.
     
    RobinBird, Zeebra en Saartje33 vinden dit leuk.
  15. yakuzi

    yakuzi Fanatiek lid

    23 aug 2012
    1.109
    844
    113
    Oh leuk! Ik hou van spullen weggooien:roflmao: heb nu weer een zak met goede schoenen staan, maar toch echt te klein. Ipv dat ik ze verkoop breng ik ze weg naar de schoenmaker waar ze nog een tweede leven krijgen. Het is een goed voornemen dat verkopen maar dan blijft het weer zo lang staan! (Bij mij)
    Verder gebruik in veel mand(jes)en. Bijvoorbeeld voor de stekkers/afstandsbedieningen onderin de salontafel, er staat er ook een met luiers en babydoekjes. En een ontbijtmand met hagelslag/vlokken/pasta etc. In de koelkast een mandje voor vleeswaren en een mandje voor smeersels boter etc. Dus tafel dekken en opruimen gaat daardoor ook veel makkelijker. Gewoon 3 mandjes en brood op tafel zetten. Mijn koelkast soppen doe ik elke week voordat de boodschappen worden bezorgd. Gooi ik meteen weg wat over datum is en hij is dan al redelijk leeg want de boodschappen moeten weer komen:D zo blijft het netjes.

    Ook heb ik in de bijkeuken een kast met(je raad het al) manden. Boodschappen kratten. Al het extra wat niet in m’n aanrecht past of voorraad is gaat daar in. Hekel aan overvolle lades in de keuken. Ook in de badkamer heb ik mandjes in de lade. Voor make up, scheerapparaat man etc. Echt, die mandjes schelen veel werk:rolleyes: in de kledingkasten heb ik van die sorteermandjes van de ikea en daar gebruik ik de Marie kondo methode met vouwen. Heerlijk:D
     
    RobinBird, sejh1988, Miss T en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.134
    7.723
    113
    Gelderland
    Wat goed jullie verhalen te lezen!

    zojuist heb ik een to-do list gemaakt voor de beneden verdieping en tuin. Er staan ruim 50 taken op :eek: veel dingen die we uit moeten besteden maar ook veel dingen die we zelf moeten doen. Denk aan; muur tegelen, planten kopen, hotel schakeling maken in garage, gordijnen bestellen enz
    Veel dingen zijn dus niet op te lossen door op te ruimen maar wel onderdeel van de ‘rommel en chaos’ die ik zie én in mijn hoofd heb.

    Als ik zorg dat de rest opgeruimd blijft zal dat veel schelen..
    Ik heb net nog een kast opgeruimd en het resultaat was een stuk of 6 spullen minder. Deze open kast gaat straks weg en hier komen 2 dichte kasten voor terug. Die wil ik straks goed geordend gaan inpakken zodat alles een vaste plek heeft. De spullen die er bij gaan komen ga ik vast sorteren en uitzoeken.

    Ik heb moeite om sommige spullen van de kinderen weg te doen. Zoals doe-boeken en knutselspullen waar ze te groot voor zijn. Ik had het allemaal nog zo graag willen gebruiken voor een derde kindje en dan is het extra pijnlijk om al die spullen weg te gooien.. misschien helpt het ook wel weer als het weg is en ik het niet meer tegenkom. Lastig dit..
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  17. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.720
    1.647
    113
    Ik wil ook alles heel praktisch in delen. Heb al wel grof gesorteerd en veel weg gedaan wat weg kan. Nu nog zo indelen dat het echt overzichtelijk is en ik snel dingen op kan ruimen.
    Ik wil nu eerst labels maken op de computer uitprinten en die op de dozen plakken. Maar zelfs het op schrijven op de computer zie hun tegenop. Of beter gezegd, daar moet ik een dag vrij voor hebben zodat ik het in de ochtend kan doen
     
  18. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.477
    5.135
    113
    Vrouw
    Ik heb ook de ontbijtspullen in een mandje gedaan, dat scheelt echt een boel tijd met tafel dekken en afruimen.
    Ik wil graag de trapkast organiseren. De planken zitten er nog in van de vorige bewoners en zijn net wat te smal. Minder handig. Dus eigenlijk moeten er eerst bredere planken komen, daar dan manden op en op de vloer wil ik een fatsoendelijk iets om afval in te sorteren. We hebben grote containers in de tuin voor papier en plastic maar met 1 stukje papier loop ik niet naar buiten, dus wil ik iets voor papier en glas. Plastic, blik en drankpakken en het rest afval heb ik een dubbele vuilnisbak voor dus dat is al netjes.

    we hebben pas de woonkamer omgegooid en nu kan ik mijn wol nergens meer kwijt. Ik wil dat in afsluitbare bakken op de keukenkasten zetten. Is toch loze ruimte anders.

    verder krijg ik altijd stress van de kamer van onze dochters. Echt... ze hebben zo veel en ook prima gesorteerd alleen kunnen ze door hun autisme zelf niks overzien en sorteren. Ergste vind ik dat ze alles uithalen maar er niks mee doen. Maar ze onthouden elke frutsel dus weg doen is lastig.
     
    Kiki33, owly en yakuzi vinden dit leuk.
  19. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.477
    5.135
    113
    Vrouw
    Het is hier nu vakantie dus dat opruimen laat ik nu wel even wachten trouwens. Ben wel lijstjes aan het maken om aan te pakken als de kinderen weer naar school zijn.

    en zoiets stoms wat op mijn wish list staat: een bestekbak van Joseph joseph. Een waarbij je het bestek stapelt. Mijn man verklaart me voor gek als ik zoiets voor mijn verjaardag vraag, maar ik heb verder voor me zelf nooit iets nodig en ik word heel blij als het huis is opgeruimd :oops:

    https://www.bol.com/nl/p/joseph-joseph-bestekorganiser-11x39-5x5-7-cm-grijs/9200000080285155?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp
     
    Asil en Gewooniemand vinden dit leuk.
  20. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.134
    7.723
    113
    Gelderland
    @Saartje33 oh dat ziet er handig uit hè! Dan hou je ook veel meer ruimte over in de lade. Ze hebben sowieso handige keukenorganizers.
    Pff de kinderkamers.. de jongste wil ook alles bewaren, elke tekening, steentje en stokjes.
    Hij heeft een groot prikbord boven zijn bureau en daar hangen we alles op. Ook heeft hij een gesloten vitrinekast/boekenkast en daar bewaard hij alle steentjes. Zo blijft de rest een beetje opgeruimd.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina