Opruimen & organiseren

Discussie in 'De lounge' gestart door Luna86, 26 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yakuzi

    yakuzi Fanatiek lid

    23 aug 2012
    1.109
    844
    113
    Oeh zo’n dochter heb ik ook:rolleyes: hier hielp het enorm toen ik met haar ben gaan sorteren en wegdoen(weggeven). Heb haar uitgelegd dat alles op een vast plekje woont zodat je altijd weet waar het dingetje naartoe moet(naar huis gaat) als iets geen plekje heeft om te wonen moet het weg. Ze heeft een bak voor Lego, bak voor playmobiel, bak voor donaldduckjes, knutseltafel, bak voor knuffels en een rommel mand. Klinkt heel veel maar sindsdien heeft ze geen rommel meer op haar kamer. Eerder wist ze niet hoe ze moest beginnen en nu weet ze precies waar ieder dingetje “woont”.
     
  2. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Ik ga volgende aan d'r speelkamer beginnen. Staan nu van ikea stuva een kast, 2 ladenkastjes, 2x zo'n grote bak met bureau/tafel.
    Dat wordt 1 pax kast (150×235×57 ofzoiets) met trofast bakken. Dan kan ik ook makkelijker wisselen voor C in de kamer. Volgende week vast bakken halen en speelgoed uitzoeken.
    En ik overweeg er een kinderslot op te doen om te voorkomen dat ze telkens alles pakken.

    -----

    In de keuken sinds 2 weken een kruidenrek hangen, vind ik ook stuk beter dan alles op elkaar in een te klein kastje.

    ---
    Voor de kinderen lag/ligt er teveel kleding op zolder. Dus ipv alles bewaren selecteer ik daar nu ook in. Ook wat in de kast gaat, gewoon per maat die ik nodig heb.
     
    Mississippi, Saartje33 en Luna86 vinden dit leuk.
  3. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Ja dat hebben we ook. We hebben 2 Trofast meubels staan onder het raam. 6x een grote bak en 6x een kleintje erboven. In de grote bakken zit Lego, playmobil, sylvanian family en overige poppetjes (LOL poppetjes enzo) in de kleintjes erboven heb ik wat losse poppetjes waar ze nog enigszins mee speelt. Boven de Lego de Harry Potter poppetjes en boven de playmobil de paardjes, hondjes en een paar poppetjes. En in de overige lage bakjes zitten tekeningen die niet weg mogen. Onder het bureau staat een trolley met hema klap kistjes. In 4 verschillende kleuren. In 1 zit papier, 1 met stiften en potloden en verf, 1 met bakjes waarin slijpers, gummen, scharen, washi tape etc zit en in de onderste wat grotere knutselspullen; doosjes, wc rollen dat soort dingen. Maar terug stoppen lukt ze alleen met veel begeleiding. We hebben manden met knuffels op de 2 kledingkasten staan en in de inbouwkast heb ik alle spellen, kinder dvd’s en grote knutselsetjes staan (klei en dingen die ze voor hun verjaardag op de kinderfeestjes kregen)
    Ze slapen in een stapelbed. Daar heeft de oudste nog 2 boekenrichels voor de boeken die ze op dat moment leest en boven hun bureau hangen vakken kastjes met de overige boeken.
    Op het bureau staat nog een cd speler en hun sieradendoosjes
     
    Mississippi vindt dit leuk.
  4. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Ik verhuis zo beetje elk jaar…
    En ja, eind januari ga ik alweer verhuizen.
     
    Mississippi en Nina Sanders vinden dit leuk.
  5. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    jemig… DÁN de verhuis- en weggooifrequentie natuurlijk :|
     
    RobinBird, Zuul en Magnolia29 vinden dit leuk.
  6. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Ik vind het vaak lastig als spullen/kleding nog goed is in de vuilcontainer te gooien, (tenzij je doodmoe bent vh verhuizen en die overvolle zolder nog 2 trappen naar beneden moet sjouwen en in je nw huis ook weer 2-3 trappen omhoog moet sjouwen. In dat geval kies je voor de makkelijkste weg)

    Mijn oplossing: Op FB heb je groep Zonder honger naar bed. De 1e keren geef je het een en ander weg uit je keukenkastjes. Dan heb je contact met personen, kom ik erachter dat ze kinderen hebben, net een kledingmaat of 2 kleiner dan je eigen kind.. Bingo. Daar gaat voortaan alle te kleine kleding naar toe.
    Tussendoor stop je er wat speelgoed er tussen. Zeker in de maand November zoeken wij hier speelgoed uit en geven we veel weg.

    Vaak missen ze het een ook qua inrichting.. Dus ik stuur per PB wat foto’s door van hè kan jij dit gebruiken. Soms ben ik brutaler en ik vraag ik hun om wat foto’s te maken van hun huis, want dan ik makkelijker zien wat ze nodig hebben. (Verhuis nogal vaak, en niet alles past in het nw huis) Dus gordijnen, beddengoed, meubels, lampen ed gaat allemaal die kant op.

    Zij blij en ik heb er een goed gevoel over..
     
    dreumesje, Lamode, owly en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Hier gaat de inhoud van de textielbak naar een kringloop/sociale werkplaats, waar alles gesorteerd wordt. Een gedeelte is voor recycling, een gedeelte gaat naar goede doelen en een gedeelte komt in de kringloopwinkels (ook sociale werkplaats).
    En bij de gemeente staat een container van een (andere) non-profit kringloop (opbrengsten gaan weer naar goede doelen projecten), waar je spullen in kunt zetten. Dus hier op dat gebied vrij makkelijk met opruimen. We geven sommige dingen weg en de rest wat nog goed is gaat dus naar bovenstaande plekken. Bij het grofvuil/restafval gaan alleen versleten spullen.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  8. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.720
    1.647
    113

    Zo. Kon het niet laten. Gelijk besteld. Lijkt me super handig. Hopelijk bevalt het me. Ik kon niet wachten. :|
     
    Zuul, Vero0504, Luna86 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Ooh laat me weten of het echt zo handig is als het er uit ziet. Met dit soort dingen denk ik altijd: zou ik daar nou geld aan uit geven, kan het niet niet beter naar iets voor de kinderen ofzo. Maar stiekem zou ik er echt heel blij van worden
     
  10. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.281
    7.842
    113
    Gelderland
    Nou ik ben vandaag lekker bezig geweest!

    - kast uitgeruimd
    -1 lade in de keuken uitgezocht en opgeruimd
    - muurtje (bij)geverfd (iets van mijn lijst weg kunnen strepen)
    - glas verzameld om weg te brengen
    - stond nog een zak met kleding boven en die breng ik morgen samen met het glas weg.

    en jullie?
     
    Neuzeke, Mississippi en Saartje33 vinden dit leuk.
  11. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.720
    1.647
    113

    Zeker ga ik doen.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  12. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Ik meld me ook! Een opgeruimd huis, organiseren, consuminderen en minimalisme zijn trefwoorden die bij mij passen :thumup: Ik heb in de garage altijd drie dozen staan: weggeven/kringloop, stort, verkoop. Wat ik wil verkopen zet ik meteen op marktplaats en doe het daarna in de doos. Lukt het niet om te verkopen, dan geef ik het weg.

    Waar ik moeite mee heb is het wegdoen spullen van de kinderen :oops: Kleding, knutsels, speelgoed etc. De kinderkamers zijn ook een dingetje. We hebben een speelkamer, dus echt veel speelgoed hebben ze niet op hun kamer.. Maar toch lijkt het net of is er een tornado door de kamer gevlogen :eek:

    Mijn volgende project is het opbergen van alle kleur- en knutselspullen. Mocht iemand nog een goed idee hebben? Gisteren heb ik alle halfingekleurde kleurboeken en -platen waar niks meer mee wordt gedaan weggedaan.

    Ik heb deze voor messen! Echt iiiiiideaal.
     
    Luna86 en Saartje33 vinden dit leuk.
  13. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Goed bezig!
    Ik heb vandaag niks gedaan qua opruimen.. Alhoewel, ik heb wel mijn klaslokaal opgeruimd, telt dat ook? :roflmao::roflmao:
     
    Kolibrie2, Mississippi en Luna86 vinden dit leuk.
  14. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik kijk toevallig nu het programma je huis op orde.
    Wat lijkt mij dat heerlijk. Je hele zooi in een loods en dan sorteren/opruimen/weggooien/etc.

    Ik heb van deze website ook de nodige tips gehaald https://www.moedersminimalisme.nl/

    Dochter heeft tig vellen stickers. Mapje met hoesje gekocht en daar de vellen in.
    Naast de eettafel op de vensterbank ieder ons eigen mandje met dingen die we vaak gebruiken. Voor bijv. dochter dus velletjes papier, kleurtjes, stickers, bambino loco, tip toi. Ze kan het dan zelf pakken.

    Volgende opruimpunt is de salontafel en de inbouekast woonkamer.
    Er staat al eea klaar voor de stort en de kringloop.

    Ik mis bergruimte, lees een zolder, dus er staan inmiddels iets van 15 verhuisdozen in mijn slaapkamer. Eventuele babyspullen voor tweede kindje en paar dozen met spullen uit mijn moeders huis. Ik wil de grote lompe pax kasten verkopen. Dan kan er een ladekast of smallere kledingkast staan of de kledingkast van mijn dochter neerzetten. Plus meer ruimte om de dozen netter neer te zetten.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  15. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.106
    15.619
    113
    Vrouw
    Bomvolle zak met kleding naar de container gebracht.
    Boekenschuif van de jongste uitgekuist. Alle boeken van bumba, hopla en uki waar niets aan is, gaan in de verkoop en boekjes met een klein dingetje ( spreken niet waard soms) gaan morgen richting een groep die zich inzet voor kansarmen( ik had al fotos gestuurd en was allemaal heel erg welkom).
    Morgen voormiddag ga ik de zakken met knuffels eens bekijken. Dat zijn nu 3 bomvolle waszakken en dat moet 1tje worden
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  16. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Voor mijn gevoel ben ik altijd bezig om te proberen het huis structureel beter te organiseren. Tijdens mijn zwangerschap had ik behoorlijke nesteldrang en heb ik ook flink wat gedaan. Maar het was nog niet helemaal af toen de baby zich al aandiende.

    Zowel ik als mijn vriend zijn uit onszelf niet heel erg opgeruimd. We laten snel spullen 'even' liggen, waardoor het al snel rommelig is. Ik probeer zo veel mogelijk vaste plekken voor spullen te creëren, zodat het niet te rommelig is in de woonkamer en keuken. Maar omdat we niet veel gesloten bergruimte hebben is dat wel lastig.

    Nu we een newborn in huis hebben, levert dat weer hele nieuwe 'rommel' in de woonkamer op. Hydrofiele doeken, een speentje, cadeautjes en kaartjes, een mutsje, etc. Alles moet nog een vaste plek krijgen. Iemand toevallig goede tips?
     
  17. Elisje

    Elisje Fanatiek lid

    18 jun 2006
    3.919
    927
    113
    Sorry, echt niet slecht bedoeld hoor en ik heb nog niet verder gelezen in het topic. Maar als ik programma's ga bekijken over een opgeruimd huis dan kijk ik dat en zit naderhand nog steeds naar de zooi te staren. Ik heb wel iets van ah ja zo en zo dus maar probleem is dus theorie omzetten in praktijk.
     
  18. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.156
    113
    Hier knutselspul in een ordner (papier), verf in bakken van action met van die kleppen, idem voor strijkkralen etc. (die wel in een afsluitbare bak met grendels)

    scharen zitten in de ordener erbij (hang ik aan de ringen)

    Hele span is gelabeld met een labelprinter (hier gewoon een brother ding met transparante tape en zwarte letters).

    Zag anderen met zo'n karretje van de ikea, is ook niet slecht om aan te zien maar was toen vanwege lockdown hip voor schoolspullen bijv. De mijne laat ik echter nog niet "vrij" met een pot lijm in bereik...lijkt me erg slecht voor mn bloeddruk.

    Vandaag hier de voorraadkast gedaan
    Morgen dressoir
    Zolder is ongoing project maar is echt te klein voor hobby, gereedschap, werkplek en wasterrein/chemicalien. Maar dat gereedschap kan ook echt niet in onze schuur gaat t naar de knoppen en de schuur is al mini.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  19. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Oh dat snap ik hoor. Ik had de trolley met knutselbakken eerst beneden staan in de hoop dat het de meiden zou stimuleren weer wat meer te tekenen en knutselen maar de enige die het stimuleerde was de 2 jarige die de hele dag met de scharen en de glitterlijm wilde spelen. Heel goed voor zijn motoriek maar niet om zelf de hele dag te kunnen pakken...
     
  20. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.977
    8.777
    113
    Ik heb ook moeite om spullen van onze knul weg te doen (maxi cosi, autostoelen, wandelwagen) maar voor 1 kindje gebruikt en stiekem nog ooit de hoop op een 2de)

    We hebben geen zolder dus het kost heel veel ruimte die we wel anders kunnen gebruiken. Moeilijk, moeilijk. Heb je niks aan maar je bent niet de enige:oops:
     

Deel Deze Pagina