Opruimen & organiseren

Discussie in 'De lounge' gestart door Luna86, 26 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamavandrie34

Mamavandrie34 Fanatiek lid

4 feb 2018
    2.140
    2.225
    113
    Vrouw
    Er schuift nauwelijks wat door tussen de jongens op het moment omdat ze veel langer in een maat blijven en het daardoor toch echt wel versleten is voordat een ander het kan dragen.

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.880
    113
    Ik bewaar de dingen waarvan ik denk dat de jongste ze gaat dragen wel. Hier zit er in leeftijd bijna 3 jaar tussen, maar in kledingmaten meer (een jaar of 5/6). Andersom kan natuurlijk ook, als de oudste verhoudingsgewijs klein is en de jongste verhoudingsgewijs groot. ;)

Mamavandrie34 vindt dit leuk.
  3. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Ik ben op zolder druk geweest.
    De paasspulletjes zijn beneden, ik wil een hoop weg en dat ik nog 2 bakken heb met paasspulletjes.
    Helaas wil mijn zoon alle bewaren...
    Ik probeer zoveel mogelijk weg te doen als hij er niet bij is.

Ondertussen 2 bakken leeg van de Pasen en ook van de EK/WK spullen.
    We komen er wel... ooit.

4. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

3 sep 2009
    2.637
    380
    83
    ..
    Dat hebben wij inderdaad. Oudste is klein en heel smal (-2 lijn), jongste gewoon gemiddeld, dus hier maar 1 maat verschil.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.880
    113
    @goblins: Ik zou ook juist dingen weg proberen te doen/op te ruimen met je zoon. Hij moet het toch leren. En dan niet eenheid zak, maar dat hij bv. een ding uitkiest wat weg kan of wat naar een ander kind kan (dat maakt het hier soms makkelijker, zeker als ze het andere kind kennen).

6. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    We doen ons best,
    Had wel vandaag dat hij zei, wat een bende, gewoon weg doen mama.....

Dus ook hij gaat vooruit. Helaas heeft hij mijn en mijn moeders en oma en Grootoma's genen... weggooien is zonde, je kan het altijd nog een keer gebruike ...

Vero0504 en NiekeKris vinden dit leuk.
  7. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

3 sep 2009
    2.637
    380
    83
    ..
    Binnenkort is ons nieuwbouwhuis klaar :)

Ik zou erg graag a la je huis op orde door onze spullen gaan en echt selectief zijn in wat het nieuwe huis inkomt.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
    Alle dozen in een ruimte zetten en dan per doos selectief zijn of zo’n 10 tot 20 dozen tegelijk uitpakken en dan kiezen oid? Iemand ideeen?

We wonen nu in een ongemeubileerd vakantiehuisje dan 5 keer zo klein is als ons nieuwe huis. Hier hebben we de spullen die we echt dagelijks gebruiken zeg maar. In de opslag hebben we veel dozen en spullen zoals accesoires en meubels waar we hier geen ruimte voor hebben.
    Bij het inpakken van de dozen kan ik dus niet selectief zijn zeg maar.

8. teenslipper

teenslipper Bekend lid

3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Leuk! en gefeliciteerd :)

Heb je het wel enigszins georganiseerd in dozen gedaan? Dan zou ik per groep dozen uitpakken en er doorheen gaan. Heb je in het nieuwe huis een zolder? Dan zou je dat daar kunnen doen, een deel om uit te pakken en dan beetje uitstallen en sorteren. Na het sorteren gelijk naar de goede plek brengen en wat niet blijft ook proberen gelijk weg te doen.

1986Lynn vindt dit leuk.
  9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.880
    113
    Op zich is een beetje zuinig zijn ed ook niet slecht. Als het maar geen hoarderachtige neigingen worden. ;)

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.880
    113
    Ik ben daar ook over na aan het denken… Ik denk dat per paar doos niet effectief is, omdat je dan geen overzicht over het totaal hebt, dat houdt je ook met een paar dozen tegelijk, tenzij je bv. alle keukendozen tegelijk kunt doen. Ik denk dat je echt alles qua categorie bij elkaar moet hebben en dan bepalen wat weg kan.

Zelf wil ik proberen van te voren te bepalen wat waar komt. En dan per categorie de dozen inpakken en dan al selecteren en bij uitpakken nogmaals.

1986Lynn vindt dit leuk.
  11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.998
    15.034
    113
    beperken tot tijdloze items? Basic Spijkerbroeken bijv (niet die met scheuren er in of de bleekspetters wat een tijdje mode was/is) en basic vesten, thermokleding en die oooooh zo super lekkere trui etc.

Had mn zoontje een dochtertje geweest had ik bijv. niet de eenhoorn shirts van mn oudste bewaard voor wanneer de jongste 5 jaar later die maat ongeveer heeft. Maar die mooie witte zomerse jurk bijv. weer wel.

Beetje t idee van wardrobe capsule maar dan voor storage.

Mamavandrie34 vindt dit leuk.
  12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.998
    15.034
    113
    Maak eerst eens een lijstje van items die sowieso mee moeten (familie erfstukken, kinder handafdrukjes bijv)
    Dan een aanvulling met de eerste twintig items die je weet dat er in zit. Week later schrijf je er nog 20 bij (of 10).

Items ala "ohja die hadden we ook nog" die je uiteindelijk in de dozen tegen gaat komen gewoon beoordelen of je t daadwerkelijk gaat gebruiken, of je er nog makkelijk aan kan komen als je m besluit weg te doen (en de prijs) of dat t echt onvervangbaar is. Sommige dingen maak je een foto van en kan dan weg, t item zelf doet je niks maar de herinnering is mooi bijv.

Slechtste wat je kan doen is "dat zoeken we in t nieuwe huis wel uit". Zo heb ik nog een zolder vol. Ook een 6 persoons tent, die 7 jaar geleden voor t laatst gebruikt is...mja we zouden weer gaan kamperen, toen kwam nr 2. en met een baby in t hoogseizoen in een tent...neeeeh.

RobinBird en 1986Lynn vinden dit leuk.
  13. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

3 sep 2009
    2.637
    380
    83
    ..
    Wij zijn in 6 jaar, nu 4 keer verhuisd, dus alle keren zijn er ook echt al (veel) spullen weggegaan. We hebben nooit een pakzolder gehad, alles paste altijd netjes achter de schotten enzo, maar wil nu toch erg graag nog verder uitdunnen.

Per categorie is dan idd het meest handig.
    Denk dan aan categorieën als in;
    Hobby, keuken, accessoires, beautyproducten, etc.

Krijg er nu al zin in :)

Vero0504 vindt dit leuk.
  14. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Die kant wil ik niet op gaan, en het is al een hoop minder troep in huis.

Maar ik ben echt opgevoed met dat je er ook geld aan hebt uitgegegeven dus waarom zou je het weggooien... je kan het nog prima gebruiken.

Mijn moeder had zelfs een kapotte broodrooster in de kelder staan die ze van haar oma Had gekregen...
    En ze was boos dat mijn vader die had weggegooid.
    Dus ja, het kan hoarder worden. Dat probeer ik te voorkomen

15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.998
    15.034
    113
    Dat broodrooster had bij mij thuis ingezet geworden als "kijken hoe t in elkaar steekt" stekker afknippen, kind naast je met een stel schroevendraaiers en samen open maken. Deed mn vader met mij altijd, ga ik met mn dochter en zoon ook doen. Daarna gaat ie dan wel naar t afval, maar heeft ie mooi nog een extra doel gehad.

Hier 2.5 meter stof wat al 5+ jaar klaar lag voor een projectje wat nooit kwam. Past nu aan een kledinghaakje. Berenpak voor de kleine man aan t maken. (helaas nog niet af). Beetje de verre route voor opruimen, maar t levert wat op en is leuk tijdsverdrijf (al riep mn rug wat anders met al die patroondelen).

Saartje33, teenslipper en Mamavandrie34 vinden dit leuk.
  16. RobinBird

RobinBird Fanatiek lid

21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    #1096 RobinBird, 9 apr 2022
    Laatst bewerkt: 9 apr 2022
    55 pagina's en 1095 berichten bijgelezen :roflmao:!
    Héérlijk topic dit.

Ik ben, aangezet door nesteldrang, de afgelopen weken mn hele huis door geweest.

*Mn kledingkast omgetoverd tot nog minder dan een capsule wardrobe. Heb dus minder dan 37 items (voor alle seizoenen), inclusief schoenen en tassen (exclusief ondergoed en pyama's, maar ook die zijn geminimaliseerd). Ik heb nu een heerlijk startpunt voor na mn bevalling. Ik ga dan eerst werken aan herstel van mn lichaam (en dan bedoel ik niet back in shape, maar wel gezond en fit). Van daaruit ga ik mn capsule aanvullen met duurzame items.

*Alle babykleding en babyspullen van mn eerste kind bekeken en geordend. Een klein deel naar Stichting Babyspullen, een deeltje naar een nichtje van me en de rest ala Marie Kondo in de Hemnes (8 lades), voor de baby die in aantocht is. En daarnaast 1 Hema doos met speeltjes. Meer is het niet en meer is ook niet nodig.

*De keuken helemaal geminimaliseerd. Denk aan: 3 steelpannen, 3 kookpannen, 4 borden, 4 kommen. Dus echt alleen wat nodig is. Heb zelfs een aantal lege bovenkasten nu. Heb een kleine ikea keuken, dus kun je nagaan hoe weinig we nodig hebben. De spullen die ik niet gebruikte zijn naar de kringloop gegaan.

*Speelgoed/kinderspullen. De tv-kast waar ontzettend veel zooi in zat compleet opgeruimd en omgetoverd tot een speelgoedkast in Montessori stijl. Naast die kast is er 1 bankdeel met klep (ikea voetenbank) speciaal voor de Lego. En 1 houten ladekastje van Ikea voor tekenspullen, stempels en klei naast het kindertafeltje met 2 stoelen. Verder geen onnodige hoeveelheden aan speelgoed.

*Boeken: alles weg gedaan naar een Ruil-Bieb (en niks voor terug gepakt). Zelf Harry Potter reeks is weg. Ik heb nu 15 boeken over die ik nog wil lezen. Uitgelezen=weg. Kinderboeken zijn de enige boeken die nog het huis in komen en daarin overweeg ik een lidmaatschap voor de Bibliotheek (volgens mij kun je daar ook puzzels lenen, weet iemand dat?)

*Verzorgingspullen: had ik al weinig maar heb voor mezelf (en voor de rest van het gezin) bepaald welke producten van welk merk ik wil gebruiken. De rest is naar mn zus gegaan. Ik wil alleen nog 100% natuurlijke producten gebruiken en ben nog aan het ontdekken hoe en wat, maar volgens mij kan ik goed terecht bij Natural Heroes :). Overigens heb ik GEEN voorraad hierin. Als iets op is kan ik best een dag zonder totdat ik het weer gekocht heb. Tandpasta geldt dat natuurlijk niet voor maar daarin is voorraad ook niet nodig want ik kan best een dagje met peutertandpasta poetsen.

*Make-up gebruik ik amper maar die wil ik langszaamaan vervangen voor ècht Vegan. Ik heb sowieso maar 1 klein toilettasje.

*Schoonmaakspullen. Geen voorraad. Ik maak op wat ik nog in gebruik heb en ga de flessen bewaren om over te gaan op natuurlijke schoonmaakproducten. Heeft iemand hierin tips?

*Voorraad voor eten: heb ik opgemaakt en komt er niet meer in. Ik heb 4 weekmenu's gemaakt zodat ik straks in de kraamperiode niet hoef na te denken over wat we moeten eten. Vanuit die menu's bestel ik wekelijks bij PicNic. In de koelkast dus alleen verse producten voor maximaal 1 week. In de vriezer 1 kleine lade voor kliekjes (daar passen 3 bakjes in, elk bakje goed voor 1 maaltijd voor het hele gezin). Die gaan de week erop op het weekmenu. Één grotere lade in de vriezer voor een week aan brood. Van zoet broodbeleg van elk soort 1 (alleen Nutella, Speculoos, 100% Pindakaas en Hagelslag). Net zo van hartig. Van pasta en rijst alleen de zak die ik die week gebruik. Soms blijft er een halve zak over en dat gebruik ik de week erop. Pas als het op is gaat het in mn winkelmand. Mantra "de supermarkt is mn voorraadkast" (geleerd van iemand uit dit topic :)).

*Sentimentele items: 2 kasten die leeg kwamen te staan door het ontspullen weggedaan. 1 naar een familielid, de ander via Marktplaats gratis weg. 1 kast met emotionele waarde gehouden en op zolder gezet. Dat wordt mijn kast voor een minimaal aantal spullen met sentimentele waarde, inclusief fotoboeken. In die kast moeten ook mn hobbyspullen (1 doosje potloden, verf en papier). Het is geen grote kast overigens dus ik moet kritisch blijven over wat er in mag en wat dus weg moet.
    Ik heb dan ook een hoop spullen met 'sentimentele waarde' kritisch bekeken en kwam er achter dat ik van een hoop niet blij werd of geen leuke herinneringen aan had. Alleen de spulletjes waar ik een warme herinnering aan heb zijn bewaard.
    Zo heb ik een stapel kaarten van een vriendin waarmee ik heb gebroken, weggegooid. De vriendin zelf heb ik ook ontspult overigens :p. Telefoonnummer gewist, whatsapp gesprek weg, uit mn instagram-vrienden.

*Social media: van 850 mensen die ik volgde naar 100. Meer mag ook niet. Wil ik een nieuw iemand volgen? Dan moet er een ander ontvolgt worden. Facebook wil ik denk ik definitief verwijderen maar ben beetje bang dat ik spijt krijg omdat ik al vanaf 2011 dingen postte. Inmiddels al 5 jaar niks meer gepost. Heeft iemand ideeën?

*Vliering en knieschotten zijn LEEG! :D en dat blijft ook zo.

* Trapkast leeggehaald en ontspult. Er staat nu een Ikea Raskog karretje in met werkspullen van vriend. Die wil ik naar zolder hebben, naast het (lege) bureau. De trapkast wil ik leeghouden voor de kinderwagen die we straks weer nodig hebben.

*We hebben een kleine schuur in de tuin waar veel van naar de stort is gegaan. Er staan nu alleen nog fietsen en bakken met gereedschap. Helaas niet gesorteerd, maar daarvan wil ik mn vriend vragen dit op zich te nemen. (De rest van het huis heb ik gedaan dus vind het wel fijn dat hij ook iets doet:o:).

*Papierwerk: alle oude schoolverslagen bij het oud papier geflikkert. Schoolboeken in de Ruil-Bieb gedaan. Diploma's wel bewaart uiteraard, in een mapje.

*Administratie: deze laatste categorie is nog over. Ik weet niet goed wat ik weg kan gooien en wat ik moet bewaren. Iemand tips?

:rolleyes:

17. RobinBird

RobinBird Fanatiek lid

21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    #1097 RobinBird, 9 apr 2022
    Even een overzicht van kasten/opbergers die ik heb en de inhoud (meer is er ècht niet).

Benedenverdieping
    - Gangkast met jassen en schoenen.
    - Trapkast met kinderwagen.
    - Keuken met kookgerei, pannen, servies, bestek, schoonmaakmiddelen, EHBO, bakje lampen en batterijen en 3 vazen. Ik heb 1 irritant draaikastje in de keuken en daar staan dingen die we weinig gebruiken: klein beetje extra servies voor als er gasten zijn en wat keuken apparaten (namelijk; tosti-ijzer, broodrooster, mixer, sinaasappelpers).
    - Tv kast met speelgoed
    - Een klein ladekastje voor tekenspulletjes.
    - Voetenbank met Lego
    - Op het toilet 1 bakje met schoonmaakspul voor wc.

Eerste verdieping
    - 1 Paxkast van 2x1 meter. 1 meter voor mij, 1 voor mn vriend (in die van mn vriend zit ook 1 set beddengoed en 4 strandlakens).
    - 1 Hemnes 8 lades voor de baby met kleding en verzorging en 1 spekkast voor mn dochter met kleding.
    - 1 Hema bak met babyspeelgoed en kartonboekjes.
    - Lege knieschotten
    - 1 badkamerkastje met 2 lades voor handdoeken, washandjes, gastendoekjes en 1 bakje voor verzorgingsspullen vriend.
    - Hangend zakdinges voor mijn Verzorgingspullen (ik zoek iets anders, want heb zo weinig dat de helft leeg is en ik wil meer overzicht)
    - 1 bakje met schoonmaakspul voor badkamer

Zolder
    - Sentimenteel kastje met spullen van sentimentele waarde.
    - Lege vliering en lege knieschotten.
    - Bureau met lege lade
    - Raskog karretje met werkspullen vriend
    - Op de wasmachine het wasmiddel en azijn

Luna86 en Saartje33 vinden dit leuk.
  18. RobinBird

RobinBird Fanatiek lid

21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    O en het liefst zeg ik natuurlijk: ER KOMT NIETS MEER IN!

Maar dat is niet helemaal realistisch. Als ik nu iets wil aanschaffen, schrijf ik dat met de datum waarop ik dat bedenk en het bedrag op in mn notities in mn telefoon. Als ik het na een week nog steeds denk te willen, dan mag ik het bestellen. Ik ben daarbij van plan om te categoriseren wat ik waar wil aanschaffen en in plaats van wekelijks, maandelijks 1 bestelling te doen zodat de bezorgdienst minder vaak hoeft te rijden.

Luna86 en Saartje33 vinden dit leuk.
  19. RobinBird

RobinBird Fanatiek lid

21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    O en nog een categorie die op mn doelenlijstje staat: abonnementen en andere incasso's waar ik kritisch naar wil kijken. Iemand tips?

20. RobinBird

RobinBird Fanatiek lid

21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    #1100 RobinBird, 9 apr 2022
    Ik vond de dagelijkse opruimdoelen van @Luna86 in het begin van dit topic trouwens heel fijn:). Heb je ze misschien in een lijstje/rijtje achterelkaar om te posten?

Luna86 en 1986Lynn vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina