Opruimprobleem 2-jarige

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Virginie83, Feb 14, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

Jul 22, 2011
    2,115
    222
    63
    ze test je erg uit en heeft behoefte aan grenzen, zelfs zo"n blik van doe het lekker zelf zou ik niet accepteren. Maak het opruimen leuk, doet ze dwars of niet mee geef haar dan straf (stoeltje). Ze mag pas weer spelen als ze het opgeruimd heeft. Het mag best een keer een strijd opleveren en een flinke huilbui, als ze daarna doorheeft waar jou grenzen liggen. Succes

Ps; dat driftig zijn ook niet accepteren, kinderen van 2 kunnen dat heel goed inzitten om hun zin te krijgen. Elke keer als ze driftig is apart zetten

2. Queen

Queen Fanatiek lid

Aug 11, 2010
    1,067
    274
    83
    Inderdaad niets zeggen dat je niet kunt waarmaken.

Wat bij ons goed werkt is dingen aan elkaar koppelen.

Mijn zoontje mag aan het einde van de dag een half uurtje televisie kijken. Maar...hij moet wel eerst alles opruimen. Als hij niet opruimt, gaat de tv niet aan.

3. Queen

Queen Fanatiek lid

Aug 11, 2010
    1,067
    274
    83
    Inderdaad niets zeggen dat je niet kunt waarmaken.

Wat bij ons goed werkt is dingen aan elkaar koppelen.

Mijn zoontje mag aan het einde van de dag een half uurtje televisie kijken. Maar...hij moet wel eerst alles opruimen. Als hij niet opruimt, gaat de tv niet aan.

4. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Pff.. vindt het niet nodig mn kindje zo te drillen. Hier zet ik haar heel soms op een stoeltje op de bank als ze het erg bont maakt en ik haar niet kan bereiken met afleiden en negeren op dat moment geen optie is. Maar dat moeten wel uitzonderingen zijn en is niet zozeer uit straf maar gewoon om even af te koelen, praten we daarna even en is t klaar.
    Ze mag hier ook gewoon boos zijn, is toch een normale reactie! Als ze driftig is, negeer ik het vaak en ga ik verder met mijn ding en is het zo over. Vindt het niet nodig om daar straf voor te geven. Als ik boos ben of teleurgesteld dat iets niet kan, wil ik dat ook uiten toch?

5. Virginie83

Virginie83 Fanatiek lid

Apr 3, 2007
    2,581
    0
    0
    Secretaresse
    Bij Brussel (België)
    Mijn dochter wordt al driftig als ik niet meteen opspring als ze iets wilt ;) Daar straf ik haar niet voor, maar bij sommige kinderen moet je de teugels toch wel wat strakker houden.

Ze is heel lief, maar alles moet volgens haar wil gebeuren, anders is het gillen, gooien enz.

6. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Geen idee of je er iets aan hebt, maar mijn zoon (2 jaar en 4 mnd) heeft op het KDV een liedje geleerd voor het opruimen. Te simpel, maar hij gaat er errug blij van aan de slag:

" Oprui---men
    Niet spe---len
    Alles in de kast! "
    (en dat dan net zo vaak als nodig is om alles op te ruimen)

Overigens wordt hier in huis alles makkelijker met een liedje: tandenpoetsen, jas ophangen, afdrogen en dus opruimen ;) Misschien het proberen waard.

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,255
    6,154
    113
    Misschien omdat het de tweede is, maar hier helpen we dus met zn allen. Vaak maken we er een wedstrijdje/spelletje van: wie het meeste opruimt. Uiteraard wint mijn zoontje ;) (of evt gelijkspel met zijn zusje, maar die maakt dat eigenlijk nog geen bal uit.) Als ik maar verlies haha.

8. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

Feb 3, 2009
    921
    0
    16
    Mijn zoontje is 20 maanden maar opruimen werkt hier echt nog niet. Als we gaan opruimen komt hij ineens allemaal nieuwe dingen tegen en wil hij daarmee spelen . Ook als ik opruim gaat hij het juist er weer uit halen.

Het driftige met de potloden ken ik ook. Da is een fase en gedrag als ze nie krijgen wat ze willen. Ik zet hen dan altijd op zijn plekje 2 min en leg daarna uit wat hij fout deed. Ik hoop dat hè een keer doordringt

9. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier werkt het het beste om haar een paar dingen aan te geven die ze in een bak moet stoppen.
    Als de halve grond bezaaid ligt met speelgoed, weet ze niet waar ze moet beginnen en wat ze ermee moet.
    Overigens, als we ergens anders zijn, gaat ze uit zichzelf helpen opruimen ;) Dus blijkbaar doen we t toch nog aardig goed ;)

10. Virginie83

Virginie83 Fanatiek lid

Apr 3, 2007
    2,581
    0
    0
    Secretaresse
    Bij Brussel (België)
    Haha, Red, dat ergens anders opruimen is hier ook geen probleem. Dinsdag naar het cb met de jongste. Ondertussen zei de speelgoedbak aan het leegmaken. Toen we wegmoesten heb ik haar gevraagd om op te ruimen en ze heeft meteen alles tot het laatste blokje weggelegd :D.

Maar ik heb jullie tips toegepast en als ik zelf begin op te ruimen, komt ze meehelpen. Maar wat ze driftig weggooit, weiger ik op te ruimen hoor!:p

11. RoOsjjeh

RoOsjjeh Lid

Apr 3, 2010
    63
    0
    0
    NULL
    NULL
    liedje: rommeldebom rommeldebom de speeltijd is weer om,
    we gaan de kamer opruimen we gaan de kamer opruimen. Alles netjes opgeruimt netjes in de kast gezet!

Wat vaak ook helpt is vragen; ga jij nu zelf je speelgoed opruimen of moet mama je helpen?
    Vaak willen ze het dan toch zelf doen.
    (stiekem kun je dan helpen zodat het toch wat sneller gaat haha)

Een tweejarige straffen zou ik nog niet doen.

Je moet het opruimen leuk maken anders koppelt ze het opruimen telkens aan straf en nee dan gaat het mis. Maak er iets positiefs van en geef je kindje een schouderklopje als alles opgeruimt is.

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik heb niet de reactie gelezen dus wellicht hierbij een boel dubbele dingen maar ik werd toch getriggered door jouw post.

Je kindje is net 2 en jij verwacht dat zij heel keurig alles gaat opruimen omdat jij dat vraagt? Wat een bijzonder idee. Naar mijn mening zit je midden in de fase waarin jij dit je kindje gaat leren. Je geeft dus het goeie voorbeeld en probeert het vooral samen te doen. Bijvoorbeeld door er een spelletje van te maken. Dan vertel je elke dag weer: we ruimen altijd alles even op voordat we gaan slapen. Zo doen we dat hier! Kinderen zijn gewoontedieren dus deze gewoonte kan ze snel aanleren.

Maar heb niet zulke hoge verwachtingen van een heel jong peutertje.. Nog geen 24 maanden geleden was ze nog hulpeloos... En dreigen? Ach, stop daar onmiddelijk mee. Het heeft helemaal geen zin. Je maakt jezelf belachelijk omdat je het niet waar kunt of wilt maken EN ze is er nog te jong voor. Ze kan de consequenties van gedrag nog helemaal niet overzien. Daar kan je nog wel 1,5-2 jaar op wachten.
    Prijs haar vooral als ze lief helpt met opruimen en jubel nog harder op de dag dat ze bij de aankondiging van slapenn, ZELF gaat beginnen met opruimen maar laat haar vooral nog even peuteren!!!

Share This Page