Opslaan van stamcellen uit navelstreng

Discussie in 'De bevalling' gestart door ukkie1985, 1 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. skimms

skimms Actief lid

25 apr 2012
    247
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ieder zijn eigen keuze en ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar denk dat er door deze instanties weer veel geld wordt verdiend aan de situatie mooier maken dan het is en inspelen op de gevoelens van ouders die tenslotte het allerbeste voor hun kinderen willen...de kans dat je iets aan die stamcellen hebt is zeer gering zoals ik het heb begrepen en het kost je behoorlijk wat geld.

2. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Wij hebben het er ook met onze gyn over gesproken en zij kon hier niet 100% achterstaan. Zij adviseerde om het niet te doen. Vanwege de absurd hoge kosten en dat het schijnbaar vaker voorkomt dat het bloed niet bruikbaar zou zijn dan dat het wel bruikbaar zou zijn.... Wij hebben toen ook besloten om het niet te doen.

3. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Nee dan moet je de site even goed lezen. 1450 is de max en als dat teveel is kun je dat in 10 termijnen betalen.

en het bloed wordt bij deze STICHTING vooraf getest. Als het niet bruikbaar is wordt het vernietigd en hoef je NIET te betalen.

Ik kan me voorstellen dat er veel commerciele bedrijven zijn maar zoals je op deze site kunt terug vinden zie je precies waar iedere euro aan besteedt wordt en dat de kosten EENMALIG zijn. Snap dus even niet zo goed dat mensen hier nu blijven zeggen dat de kosten jaarlijks terug komen.

ik vind €1450 eenmalig voor 25jaar niet veel maar ik kan natuurlijk niet in iemand anders zijn beurs kijken.

4. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Mijn gyn gaf aan dat de baby zelf er weinig aan heeft omdat de match te perfect is en dus de kwade cellen niet zou herkennen en het dus niet werkt.

Maar mocht ik, ml of mijn dochter het nodig hebben dan hebben die hier zeker iets aan!! Meer dan stamcellen van iemand anders. Hier in t academisch ziekenhuis zijn ze dan ook zeker niet "tegen".

5. rose85

rose85 Actief lid

5 mrt 2012
    132
    4
    18
    NULL
    NULL
    Wij hebben dit gedaan via stamcelbank.nl bij ons zoontje en gaan t nu weer doen voor ons 2e kindje. Ik vind t niet heel duur. Er wordt bij ons elk kwartaal 25 euro afgeschreven via automatische incasso en dacht 1 malig 275 euro voor opslag en administratie kosten. Zou in 25 jaar dus indd iets van 1450 euro zijn.
    Wij kregen keurig een brief toegestuurd met een rapport van de kwaliteit van het bloed etc en alle testjes die gedaan waren.
    Er wordt steeds meer gedaan met stamcellen, dus er komen steeds meer mogelijkheden (bijv. Een nieuw orgaan kweken uit stamcellen!). Vroeger kon het enkel gebruikt worden bij bijv leukemie. Maar omdat er veel geld en toekomst zit in stamcelonderzoek wilden wij dit onze kids niet onthouden mochten ze er ooit baat bij hebben. K zie t als een soort spaarpotje zeg maar.
    In t ziekenhuis hier gaven ze er niet echt een mening over. De kosten vonden ze in ieder geval niet hoog. Er zijn blijkbaar ook bedrijven die het wel heel commercieel doen zoals cryosave. Ben je duizenden euro's kwijt...

Voor iedereen een eigen keuze maar misschien leuk om wat wetenschappelijke achtergrond door te lezen (zie bijv Home - PubMed - NCBI).

6. rose85

rose85 Actief lid

5 mrt 2012
    132
    4
    18
    NULL
    NULL
    Oh en die uitzending heb ik helaas gemist... welke zender was dat? K zie t graag nog even terug :)

7. kuikentjepiep

kuikentjepiep Bekend lid

30 aug 2014
    575
    2
    16
    Ik wil het ook graag terugzien. Wij moeten er nu over beslissen of we dit gaan doen.
    Uit de reacties hier lijkt het haast wel of ik de folder verkeerd begrepen heb???
    Ik dacht dat je bloed/stamcellen doneerde voor andere mensen en dat dat dus kosteloos zou zijn.
    Als er eventuele afwijkingen worden gevonden dat je dan op de hoogte gebracht wordt..

Nu begrijp ik er niets meer van..

Sowieso twijfelen wij nog of we de stamcellen willen laten gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek. Ze gaan dan toch rommelen met het unieke dna. Aan de andere kant als er geen onderzoek gedaan wordt dan komt de wetenschap ook niet verder..

Aan de ene kant wil ik dat mijn kindje zelf op zijn 18e mag beslissen of zijn stamcellen in een database worden opgenomen en dat die beslissing niet aan de ouders is.
    Aan de andere kant heb ik heel erg het gevoel dat we wat goeds doen voor andere mensen die eventueel een levens bedreigende ziekte hebben.
    Als je zelf een slachtoffer bent zou je ook willen dat andere mensen voor jou doneren.
    Dus ja erg in dubio.. We willen de uitzending graag terugzien, dus als iemand de link heeft graag.

8. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    @kuikentjepiep, bij de stichting waar ik het over heb kun je voor openbare opslag kiezen, dit is gratis

wil je het voor je familie opslaan, dus prive dan zitten er kosten aan verbonden. Mocht het op een of andere manier niet bruikbaar zijn dan worden die vaste kosten niet in rekening gebracht. Als je de site even doorleest staat het allemaal heel duidelijk en helder beschreven.

Dit zijn overigens niet de bedragen die in het prigramma werden besproken, dat zal een commerciele instantie zijn denk ik.

9. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Wij doen t niet. Geven graag de belangrijke stoffen aan ons eigen kindje (navelstreng uit laten kloppen dit kan oplopen tot 30 minuten!). Daarnaast worden die stamcellen veel gebruikt voor onderzoek.

Deel Deze Pagina