Opstaan voor andere in het OV

Discussie in 'De lounge' gestart door Foxymama, 7 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Sta jij op voor andere in het openbaar vervoer

1. Ja

2. Nee

3. Geen mening

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Ik zou ook niet zomaar opstaan voor een gezond kind van bijna 3 hoor, zeker niet nu ik zelf weer zwanger ben.

2. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    En ik vind dat echt ronduit schandalig. Als je zwanger bent snap ik dat natuurlijk. Maar als jij daar als normaal gezond volwassen persoon zit en je ziet een klein kereltje van links naar rechts door de bus gaan en zich niet vast kunnen houden heb ik echt geen goed woord voor je over.

3. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Toen ik nog zwanger was.
    Had ik een buik waar je u tegen zou zeggen en had ik ook last van mijn bekken.
    Maar ik vondt niet dat mensen persee voor mij moesten op moesten staan.
    Hoewel ik zelf wel weer voor een vrouw die duidelijk zwanger is zou opstaan :p

4. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Nu hoop ik dat anderen het voor mij gaan doen, maar normaal st ik mijn plaatsje af aan mensen die het beter kunnen gebruiken..

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nu ik dit topic lees herinner ik me ook weer een situatie. Het was wel in Turkije, maar op het vliegveld op weg naar het vliegtuig, dus met alleen maar Nederlanders in de bus, zucht. Zo'n luchthavenbus waar maar een paar zitplaatsen zijn en de rest moet staan. Mijn man stond met onze twee tassen en ik had mijn dochtertje van ruim een jaar opgetild, want het was hartstikke druk. Het duurde eindeloos voor de bus ging rijden en ik stond de hele tijd naast een Nederlands volwassen stel die uitermate relaxt zaten en mij af en toe wel aankeken, maar het kwam blijkbaar geen seconde in ze op dat ik daar heel ongemakkelijk stond met mijn dochtertje. Mensen kijken zo vaak echt niet verder dan hun neus lang is.

6. nessa88

nessa88 Bekend lid

3 sep 2010
    891
    57
    28
    Den Haag
    Ja over het algemeen sta ik op voor ouderen/zwangeren/kleine kinderen/mensen met een beperking. Mits ik zelf niets mankeer op dat moment natuurlijk.

Maar nu we toch even gal aant spuwen zijn. Weetje waar ik me aan erger! Mensen die in de bus/metro/trein op het buitenste stoeltje gaan zitten en dus op die manier 2 stoelen in beslag nemen. Niet gewoon even doorschuiven naar het raampje zodat er makkelijk iemand naast je kan komen zitten. Nee....gewoon plof met je dikke kont op de eerste beste stoel en dan arrogant kijken als ik vraag of ze op willen schuiven zodat ik ook kan zitten. En ik zweer je 9 van de 10x zijn die mensen 65+
    De ouderen willen altijd meer respect, maar het geven ho maar. Ik zelf ga altijd keurig staan als het nodig is, zet zodra ik het ov instap mijn muziek op een laag volume zodat ik niemand stoor, en als ik naast iemand ga zitten terwijl ik muziek luister vraag ik altijd netjes of ze er last van hebben. Maar hoe vaak ik niet door de oudere mede mens vies aan ben gekeken en zelfs ben uitgescholden omdat ik niet snel genoeg opstond in hun ogen. Dan daalt mijn respect voor ouderen toch wel flink..

Zo dat moest ik even kwijt:)

7. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Wow ik moet zeggen jij schrijft wat ik vaak dacht haha.
    En met de muziek dat doe ik ook haha.

8. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    ik ga smorgens in een overvolle bus samen met mijn dochtertje van 3
    vaak zijn alle plekjes bezet
    maar kinderen mogen niet staan in de bus
    dus ga ik naar de stoelen die daar speciaal voor zijn
    en vraag ik vriendelijk maar duidelijk
    hoi,
    wil er iemand even opstaan voor die kleine meid
    ze mag niet staan in de bus(zelfs verboden voor kindjes)
    ikzelf hoef dan niet te zitten
    als zei maar zit

heb het nagevraagt aan chauffeur en die stoelen zijn voor ouderen
    zwangeren
    moeder met kind
    op de stoelen staan ook afbeeldingen daarvan

9. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Toevallig zat ik kort geleden in de bus met mijn zoontje en daar onstond een ruzie tussen 1 meisje en een grote groep jongens.
    Wij zaten voor in de bus en die mensen achter, betreft zo'n harmonica bus, dus moet je nagaan hoe hard ze schreeuwden.

Het betreffende meisje stond op voor een oudere man en die jongens gaven daar commentaar op. Zij vonden dat dat meisje voor hun ook moest opstaan omdat zij mannen zijn. Die gasten waren 17 ofzo. Nou er ontstond echt een heftige ruzie en ik had Sven bij me en het werd nogal dreigend.
    Toen die gasten uitstapten begonnen die jongens echt keihard op het raam te slaan en Sven raakte overstuur dus begon heel hard te huilen. Mijn hart brak echt op dat moment en wou er graag wat van zeggen, de busschauffeur deed het namelijk niet. Maar omdat ik Sven bij me had en ik niet wil dat hij ziet dat ik in een ruzie beland heb ik mn mond gehouden.

Vond het echt een rotsituatie waarin iemand iets goed doet en dan vervolgens zo afgezeken wordt.
    En het deed me echt zeer dat mijn zoontje op zo'n jonge leeftijd al zoiets moet horen.

10. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

22 aug 2008
    1.898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Ja ik sta op voor ouderen of hoogzwangeren. Gelukkig reis ik bijna nooit met OV.

11. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Ik heb een paar keer met zo'n vliegtuig bus gereisd toen ik zwanger was, maar daar lieten ze telkens de zwangeren en mensen die slecht ter been waren eerst instappen, dus dit probleem heb ik niet gehad.

Ik denk trouwens dat ik het ze wel gevraagd had als ik daar ook nog met m'n dochtertje stond zonder man erbij.

12. LindaS80

LindaS80 Fanatiek lid

10 aug 2010
    1.117
    590
    113
    Maar waar moeten die studenten dan gaan staan als de bus bijvoorbeeld al helemaal vol zit? Op het dak??? De motorkap? trekhaak?
    Ik reis veel met het openbaar vervoer en maak weleens mee dat de bus letterlijk bomvol zit. Dan kun je toch niet van die studenten gaan verwachten dat ze voor jou aan de kant gaan, sorry. In dat geval wachtte ik gewoon op de volgende bus.

Linda

13. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Dat wist ik helemaal niet. Is dat in heel Nederland? Of is dat alleen bij het bedrijf waarmee jij reist. Tot welke leeftijd? Ik heb het hier nog nooit zien aangegeven. Als dat algemeen bekend zou zijn zouden mensen denk ik wel meer gaan staan voor kinderen.

14. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    #74 stampertje, 8 okt 2011
    Laatst bewerkt: 8 okt 2011
    Een week of 2 geleden zat ik in de bus kinderwagen neergezet in het rolstoel hoekje komt er een vrouw aan met haar kleinkind (10 maanden) Zegt ze of ik de kinderwagen bij de deur kan zetten zodat zij kan zitten en haar kinderwagen neer kan zettenIk ben opgestaan maar heb de kinderwagen laten staan. Ik ga niet mijn kind weghalen zodat er een andere kan staan. Zelf was ik eigenlijk ook blij dat ik even kon zitten want ik had ook nog mijn 2 dochters op schoot. Maar ik ga wel staan voor mensen met kleine kinderen zonder kinderwagen en ook voor oudere mensen en zwangere vrouwen

15. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    ik reis nu bijna nooit meer met het OV maar toen ik dat nog wel deed, stond ik wel op voor ouderen etc.

Zelfde ervaring als Linda: toen ik hoogzwanger was (41e week, dus die buik kon je echt niet missen) had ik eens bij mijn moeder gegeten. Man was nog op het werk en ik ging met de bus naar huis. Bus was best vol, mn moeder liep nog even mee naar de bushalte. Ik erin, laat stempelen bij de chauffeur ( pro chip tijdperk) en niemand stond dus op he.
    Het was niet heel ver hoor, ik denk 10 minuutjes met de bus, maar toch, sta je daar met je enorm dikke buik, voorin de bus, dus iedereen zag mij en iedereen keek ook echt, maar niemand stond op.
    Uiteindelijk een halve minuut voordat ik eruit moest, vroeg iemand of ik wilde zitten, toen heb ik gezegd " laat maar nu ben ik er al bijna".
    Ik had verder geen lichamelijke klachten hoor, kon prima staan, maar het idee dat niemand opstond, is natuurlijk belachelijk.
    Later, toen ik zelf met zoon nog eens met de bus ging (en hij al wat ouder was en zelf kon zitten in de bus) ben ik opgestaan voor een zwangere dame. Kon zij naast mijn zoon zitten en ik stond wel.
    Ik vind dat niet meer dan normaal maar blijkbaar zijn er een hoop mensen die het niks kan schelen.

16. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    weet je wat ik me afvraag ???
    als je met je kinderwagen de tram bus of metro ingaat laten jullie je kind dan in de wagen zitten en gaan zelf op n stoel zitten (als er plek is he ;) )
    Ik zie het zo vaak dat mensen hun kindje in de wagen laten zitten en zelf op een stoel gaan zitten maar dus niet binnen handbereik van hun kinderwagen , echt ik snap dat niet , ben als de dood dat er iets gebeurd en ik niet bij mijn kind kan komen .
    toen mijn oudste zoon een paar weekjes oud was moest ik met de tram en volgens de conducteur moest ik hem uit de reiswieg halen , kinderwagen achterin zetten en em op mijn arm nemen ...
    nou denk t niet als de bus dan moet remmen met een rotgang of wat dan ook zou gebeuren vlieg ik incl kind door de tram ...... dan ligt ie toc veiliger in de kinderwagen ?

maar ik blijf er wel altijd bij
    pas geleden ging ik ook met de tram incl dik zwangere buik van 35 weken ofzo en bleef ook achterin staan met mijn kinder wagen toen werd mij ook aangeboden om te komen zitten maar heb vriendelijk bedankt omdat ik mijn zoon niet alleen wil laten , was die persoon oook beledigd , hij zei ben je s nkeer aardig word t nog niet gewaardeerd ...... pfffffffffff

en waar mijn zoon een hekel aan heeft .... mensen , voornamelijk oudersn die gewoon zowat boven op hem gaan zitten , hij heeft n kleine kont :) maar zit graag breed jah al 3 keer gebeurd dat er gewoon iemand gaat zitten , op zn been of hem klem zetten tussen de leuning ofzo
    als ik daar dan wat van zeg , want dat durfft hij zelf niet hij kijkt mij dan heeel zielig aan :( krijg ik ook n grote mond .
    pas geleden aan iemand met n achterwerk 2 keer zo groot als dat van mij gevraagd of dat nou lekker zat bijna boven op n kind van 7 ?? zegt ze ja dan moet ie maar ergens anders gaan zitten ... uuuh zij kon toch ook vragen of hij op wil schuiven ?
    ( ik had trouwens niet gezien dat hij zo raar zat toen ;) )

17. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Ik laat de jongste in de kinderwagen.

18. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    maar blijf je er wel bij dan of ga je ergens zxitten ?

19. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

in de bussen hier heb je in het midden speciale plekken voor kinderwagens en daar zitten ook van die uitklapstoeltjes naast.
    Dan zit ik naast hem.
    Maar als dat niet zou kunnen dan zou ik nooit de wagen ergens neerzetten en dan op een andere stoel gaan zitten.

20. moi89

moi89 Bekend lid

14 okt 2010
    558
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik reis dagelijks 3 uur met het OV. Ik sta eigenlijk altijd op voor ouderen en zwangeren (soms wel lastig om in te schatten of iemand zwanger is of gewoon dik). Alleen 's ochtends ben ik vaak misselijk in de bus, dan probeer ik wel altijd een zitplek te hebben.

Wat ik mij eerlijk gezegd wel afvraag: veel van jullie irriteren tijdens de zwangerschap/met kleine kindjes dat niemand opstaat. Is uiteraard niet netjes dat mensen niet opstaan, maar waarom vragen jullie niet gewoon of jullie mogen zitten? Ik weet zeker dat mensen dan echt wel willen opstaan.

Wat ik ook echt enorm associaal vind, is dat er soms mensen zijn die de bus, metro, trein al in willen gaan voordat alle mensen uit zijn gestapt.

Deel Deze Pagina