Poetsen jullie de kinderen zelf ook nog van 8+ jaar? Ik heb altijd van de tandarts begrepen dat tot 12 jaar je altijd nog moet poetsen of in elk geval na poetsen. Onze dochter wilde altijd dat ik haar tanden deed...maar sinds een tijdje wil ze het toch liever zelf doen. In de ochtend mocht ze al wel zelf...maar in de avond moet het altijd echt even goed. Ik vind het lastig...aan de ene kant...ze is bijna 9 jaar..dat moet ze toch wel zelf kunnen. Maar aan de andere kant...straks gebeurt het niet goed en krijgt ze gaatjes. Vanaf wanneer kunnen ze het alleen?
hier doet dl het sinds ze 6 is helemaal zelf wel elektrisch. ze heeft zelden een gaatje. je kan ook plakverklikkers kopen zodat jullie na poetsen samen kunnen kijken of het ergens beter kan. de laatste keer dat de tandarts op school was geweest kwam ze thuis met het verhaal dat ik toch echt nog na moest poetsen want dat zei de tandarts.. uhm.. nee wanneer heb je voor het laatst een gaatje gehad? nou dat kon ze zich al niet meer herinneren dus poetsen kan ze zelf prima
Voor het laatste een gaatje gehad...? En kind van 6 hoort in mijn ogen echt nog nooooooit een gaatje gehad te hebben hoor Je kind moet nog het hele leven met de volwassen tanden doen.. Het is toch niet de bedoeling als ze 20 is zonder tanden zit..? De tandarts zal het wel niet voor de lol zeggen, schijnbaar poetst ze haar tanden dus niet goed genoeg
Hier nog nooit gaatjes.. Maar laatste keer wel op dr kop gekregen van de tandarts dat er plak zat. Hij zei dat ze motorisch gezien gewoon zelf vooral de binnenkant niet goed kunnen poetsen.
Dat heeft NIKS met gaatjes te maken, maar met de aanwezigheid van plak wat de tandarts blijkbaar nog weg heeft moeten halen. En DAT is een teken van niet goed poetsen! Plak kan weer zorgen voor gaatjes. Maar goed, als jij wilt wachten tot er daadwerkelijk gaatjes zijn en de noodzaak van het niet goed wegpoetsen van plak niet inziet, jouw keus. Conclusie is dat ze gewoon niet goed genoeg poetst.
Mijn zoon (8) poetste zelf, maar had de laatste controle toch een gaatje. Nu poetst hij 's avonds zelf met de elektrische tandenborstel en in de ochtend doe ik het..
het napoetsen werd in de algemeenheid gezegd en niet specifiek op mijn dochter gericht. dl is een meisje dat naar zulke dingen luistert want die daar van weet die zei dat dus dat moet. ook met dingen die juf/meester zegt gewoon in het algemeen tegen de hele klas. wij hebben in het begin van zelf laten poetsen een hele tijd ook plakverklikkers gebruikt zodat ze zelf ook kon zien waar ze beter moest poetsen. op school krijgen ze een gewone hand tandenborstel (wat mijn dochter niet gewend is) en die haalt lang niet zoveel weg dan elektrisch en de laatste keer was er heel weinig achter gebleven van de plakverklikker op school terwijl bij andere kindjes het gebit bijna helemaal roze was. mijn dochter poetst al 3 jaar zelf en heeft misschien 1x een gaatje gehad terwijl ik zelf wel regelmatig gaatjes heb. als ze geen gaatjes heeft mag ik er toch vanuit gaan dat ze de plak goed weg poetst of niet? want ik mag er dan van uit gaan dat als ze niet goed poets ze elke keer dat ze voor controle gaat wel gaatjes moet hebben als ze niet goed genoeg zou poetsen. af en toe merk ik dat ze het tanden poetsen aan het afraffelen is en dan moet ze nog een keer poetsen want gaatjes wil ze absoluut niet. ze vind het nu zelfs leuk om naar de tandarts te gaan omdat ze altijd wat krijgt van de tandarts als ze weer eens geen gaatjes heeft. dus waarom zou ik nog napoetsen terwijl ze het zelf prima kan? leg me dat maar eens uit...
Sorry maar een kind dat al 1x een gaatje heeft gehad is wat mij betreft al 1x teveel hoor. Ik ben 34 en heb nog nooit een gaatje gehad. Nu heeft dat niet alleen te maken met het poetsen maar ook met de gezondheid van het gebit maar tandplak zorgt niet alleen voor gaatjes maar voor nog veel meer problemen in de mond
dan kan je het geluk hebben dat je een sterk gebit hebt. dl heeft een zwak gebit dus dan vind ik het al helemaal supergoed van haar dat ze zelf zo goed poetsen kan. dat zwak gebit zijn de woorden van de tandarts en niet van mij nadat ze ong 4 was en bij de controle niks had en 2 maanden later overal gaatjes. toen zijn we ook overgestapt op elektrisch ik ben trots op mijn dochter dat ze het helemaal zelf kan en een gaatje kan nou eenmaal wel eens gebeuren. ze is 1 van de weinige jonge patienten van onze tandarts die zo zelden een gaatje heeft.
Als ze al zon slecht gebit heeft snap ik al helemaaaaaal niet waarom je het helemaal aan haar overlaat
Gelukkig blijkt het vaste gebit sterker te zijn dan het melkgebit.. Als het zo erg is mag ik aannemen dat mijn tandarts mij wel op mn koop had gegeven dat ze zelf poetst aangezien hij niet zo'n makkelijke man is als het om mondgezondheid gaat Ga hier verder ook niet meer reageren want blijkbaar is het zo vreselijk fout dat mijn dochter zelf zo goed kan poetsen zodat ze geen gaatjes heeft
Hier is toevallig mijn vriendin mondhygieniste en die vertelde vorige week weer denk erom hoor tot minimaal 10 jaar minimaal 1 keer per dag napoetsen, idd die motoriek die nog niet goed genoeg is om alles mee te poetsen, nu heeft onze oudste ook nog eens geen glazuur op zijn definitieve gebit dus heel gevoelig, maar lopen bij de kindertandarts inmiddels met hem en hij heeft nog nooit een gaatje gehad gelukkig, beide keren per dag mag die zelf starten met poetsen erna poetsen wij het altijd nog na. tevens ook niet spoelen na het poetsen
inderdaad ! Goed is goed! Wij poetsen niet na. Zouden het wel moeten doen misschien. Dochter heeft in de fijne groefjes van haar melkgebit een gaatje gehad. Een andere kies is daarom ook wat uitgeslepen, zodat ze er beter bij kan met poetsen.
De oudste is 12 jaar en die poetst sinds kort zelf maar ik heb heel lang nagepoetst. Hij heeft al zijn volwassen elementen muv zijn verstandskiezen. De middelste is 10 jaar en die poets ik nog wel en de jongste van 3 jaar natuurlijk ook. Bij de tandarts geven ze aan dat een kind vanaf 10 jaar zelf moet kunnen poesten maar ik heb het toch langer volgehouden. De oudste krijgt binnenkort een beugel en dan ga ik er wel weer bovenop zitten want ik wil niet dat die dan alsnog gaatjes krijgt. De middelste van 10 jaar heeft trouwens 1 gaatje in haar melkkies en die wordt er wschl morgen uitgehaald omdat hij ondanks een vulling veel klachten geeft.Zit mogelijk te dicht op de zenuw.Zij heeft vrijwel zeker dit gaatje door het gebruik van Amoxi (helaas)
Hier heeft de oudste op zijn eerste blijvende kies ook een glazuurdefect. Hij poetst nu met Sensodyne glazuurprotect en dat gaat heel goed.
Helaas heeft mijnm zoontje het op 3 van zijn 4 eerst doorgekomen blijvende kiezen waarvan 1 al aan het afbrokkelen is en ook zijn eerste 6 gewisselde tanden zijn voor meer dan 70% aangedaan. Heel erg lelijk, maar gelukkig nog geen gaatjes, wij poetsen ook met sensodyne pro glazuur dit om het dagelijkse onderhoud te doen, maar 1 keer per week heeft hij medicinale tandpasta om extra aan te sterken en extra behandelingen bij de tandarts om de 3 maanden om met name de kiezen te versterken daar heeft hij het meeste last van, maar gelukkig hoeven ze nu niet steeds geseald te worden.
Tja die van 15 poets ik niet meer na! Wel van af 10 blijven aan sturen daar voor poetste we samen. Dochter poets ik ook na. Ze begint ik pak het daarna over maar ja van af een bepaalde leeftijd moet je het over geven en los laten. Beugel heeft mijn oudste maar ook hij is een puber en al een aantal keer op zijn donder gehad bij de beugelboer omdat hij niet goed genoeg poetste.