Mijn dochter is weer gebeten vandaag op het KDV. De 3de keer al. Mijn zusje had haar opgehaald en heeft haar uitgehoord. Ze zegt wederom dat T. het gedaan heeft. Dat is dus al de 3de keer door hem. Ze zegt het niet zomaar, de eerste keer dat de zei "T. gedaan" klopte het en de 2de keer ook. Heb ik nagevraagd. De leidster mocht dat niet zeggen, maar aan haar knipoog wist ik genoeg. Daarbij is de moeder van T. (ook een leidster) toen ook bij me geweest. Dus als ze nu zegt "T. gedaan" dan ga ik daarvan uit. Ik ben best wel boos, nou weet ik dat die jongen er misschien niet veel van snapt, maar ik baal dat mijn kind steeds de dupe is. Deze keer was het in haar wang!!! Ik heb dus gebeld en uitleg gevraagd. Wou graag weten of ze het misschien had uitgelokt. Dat was niet het geval. Heb ook aangegeven dat het de 3de keer is en dat ik ook snap dat ze niet overal boven op kunnen zitten, maar dat ik het wel vervelend vind. Wat moet ik hier nu mee? Laten gaan in de hoop dat mijn boodschap duidelijk is?
Wat een moeilijk probleem! Ik zou denk ik aan de leidsters vragen of ze extra willen opletten en als er weer zoiets gebeurt hier meteen op inspelen. Natuurlijk kunnen ze niet overal op letten, maar in dit geval lijkt me wel dat de leidsters extra alert moeten zijn en dit gedrag zonodig direct kunnen corrigeren en het melden bij de desbetreffende ouders.
tja, ik zou niet goed weten wat je ermee moet. Ik denk dat ze niet veel meer kunnen doen dan goed opletten. Ik neem aan dat ze er al bovenop zitten, want voor de leidsters is het heel vervelend om het steeds te moeten zeggen, ik spreek uit ervaring Wat zou je er dan zelf mee willen?
Hier toevallig net een klachtenbrief gestuurd, al zo'n 2 maanden lang wordt onze dochter 2-3 keer per week gebeten, ben het spuugzat en vind dat ouders maar een andere opvang mogelijkheid moeten zoeken, kinderen bijten soms wel 2-3 keer op een dag iemand
Tulip; Hmmm, moeilijke vraag wat ik er zelf mee zou willen. Ik weet ook wel dat ze er niet altijd bovenop kunnen zitten en dat het vaak in een fractie van een seconde gebeurt. Maar het gaat me een beetje aan het hart. Mijn kleine meissie die gewoon zit te spelen en gebeten wordt. Erg vervelend vind ik het. Als ze het nou uitlokt, kan ik zelf misschien nog actie ondernemen, maar voel me nu machteloos. Debie, wat erg! Zo vaak joh! Vind ik echt erg om te lezen... Ik weet niet welk beleid er wordt gebruikt bij een bijtertje. Ik weet ook wel dat een kind van 2,5 er weinig benul van heeft -tenminste laat ik van het goede uitgaan- en in dit geval is het misschien zelfs om zijn frustratie te uiten. Ouders net uit elkaar, uit veilige omgeving, om de week bij de ene ouder en dan de andere... Ik probeer dus ook echt wel begrip op te brengen. Maar zou hij dit ook bij andere doen? Antwoorden die ik niet weet en wat ze me niet zullen vertellen. Ik weet wel dat hij altijd het baasje op de groep was. Mijn dochter is niet op haar mondje gevallen en weet goed hoe ze voor zichzelf op moet komen. Ik zal ook eerlijk toegeven dat ze niet altijd de liefste/makkelijkste is. Maar over het algemeen een makkelijk/meegaand kind die zich gewoon niet het kaas van haar brood laat eten. Maar alle tips zijn welkom. Voor mijn eigen gevoel kan ik niet meer doen, maar misschien heeft iemand nog een idee. Ik ben super tevreden over de leidsters en het KDV. Zou haar daar ook niet weg willen hebben. Moeilijke situatie dus
Mijn kind is 2x lelijk gebeten (in het gezicht) door eenzelfde jongen. Na de 2e keer hebben wij gezegd, of het jongetje gaat naar een andere groep (of weg) of ons kind gaat naar een andere groep (of weg). De moeder van het jongetje wilde hem niet verplaatsen dus is ons kind naar een andere groep gegaan. We geloofden de beloftes niet meer dat de leidster zouden opletten en dat het niet meer gebeurde. Dat werd nl. al de eerste keer gezegd.
het is ook heel erg moeilijk, en nu ik goed lees is het kindje een zoontje is van een leidster, wat zal die zich rot voelen. Ik moet er niet aan denken dat mijn kind andere kinderen op het kdv ging bijten. Ik moet die mensen ook elke dag onder ogen komen. Het feit is idd dat het jongetje helemaal niet goed weet wat hij doet en dat is lastig. Je kunt het hem niet uitleggen. Wat ik zou doen als het mijn kindje was: terug bijten. Niet door natuurlijk, maar wel even laten voelen dat het zeer doet. Laten we vooropstellen dat ik niet van lichamelijk geweld ben en mijn dochter nooit zal slaan o.i.d. Maar ik weet dat er bij bijten niks anders opzit als dit regelmatig gebeurt. Maar ja, jij kunt natuurlijk ook niet gaan voorstellen dat ze haar eigen kind maar even bijt. het rottige van bijten is, dat het in een fractie van een seconde gebeurt is. Ik heb eens een hele dag letterlijk achter een kind aangelopen omdat ik steeds er bij wilde zijn als hij wilde bijten. Ik dacht, als ik nu steeds ingrijp, dan snapt hij op den duur dat het niet goed is. Nou, vanaf half 9 zo gedaan, ging ook goed, was er een keer of 10 op tijd bij, om 17.15 valt een kindje dat net kan lopen, ik draai mij om en hap! Dat geloof je toch niet. En ik ook gezegd tegen de ouders dat ik er continue bovenop zat. Ik geloof echt wel dat de leidsters er alles aan doen. Mocht het nog eens gebeuren, zou ik voorstellen om een gesprekje te houden, misschien met de moeder erbij. Duidelijk aangeven dat jij hen niks kwalijk neemt en het jongetje ook niet. Maar dat je voor jouw kindje wel iets wil verzinnen, want dat dit ook geen optie is. Of aan de leidsters aangeven dat je wel eens gehoord hebt dat terugbijten een oplossing is en dat zij dat misschien wel aan die moeder door willlen geven.
Tulip, dank je voor je tips! Mocht het nog een keer gebeuren, ga ik zeker een gesprek aanvragen. Het probleem is dat ze niet naar een andere groep kan. Het is een kleinschalig KDV en er is 1 groep per leeftijds categorie. Daarbij wil ik het mezelf niet al te lastig maken omdat onze 2de straks bij die moeder op de groep komt. Ik wil geen scheve gezichten. Ik schrok van wat ik zag vanmiddag bij mijn meisje. Zijn voortanden zijn over het wangetje heen geschraapt als ware. Het is dus meer dan alleen een bijtvlek. Gelukkig niet doorgebeten.
Wat vervelend zeg! Ik zou het na je gesprekje van de laatste keer het even aankijken en de eventuele volgende keer een gesprek aan gaan. Of als je er nu echt wat mee wilt, dan nu natuurlijk! Er moet zeker iets aan gedaan worden, hoe moeilijk dat ook is. Wij hebben op ons kdv ook een bijtertje, bijzonder kindje denken wij. Ze zijn er privé (met hulp) mee bezig om uit te zoeken wat er met hem is. Maar er wordt regelmatig voor gekozen om hem aan tafel te zetten (desnoods vast: in de kinderstoel), als de leidsters bezig zijn met verschonen, eten bereiden of iets dergelijks. Het is voor het jochie zeker niet de beste oplossing. Maar je moet uiteindelijk wel kijken nar de veiligheid van alle kinderen. Succes!
Mijn dochter was een bijter en ik vond het verschrikkelijk als ik weer op het dagverblijf aankwam en weer te horen kreeg dat ze had gebeten. Je ziet wat jouw kind een ander kind heeft aangedaan. Geloof mij dat is echt niet tof! Je voelt je erg opgelaten en niet geliefd en inderdaad denk je dat ze vast denken dat we haar mishandelen of haar niet corrigeren of geen aandacht geven. We zijn er heel erg mee bezig geweest. We zijn door het verblijf benaderd of zij mochten onderzoeken in welke situaties ze besloot te bijten. Daaruit kwam enkel dat ze zich bedreigd voelde door andere oudere kindjes en dan zonder enige aanleiding beet. Ook werd stelsmatig haar knuffel afgepakt door 1 en hetzelfde kindje. Dat kindje "moet" ze gewoon niet en als hij alleen al in de buurt kwam kreeg hij een mep. Als ouder van een bijter voel je dus heel ongemakkelijk en ik vind overplaatsen nogal wat. Ik was daar ook niet mee akkoord gegaan. Overigens is mijn dochter ook weleens thuis gekomen met beten, ook zonder reden. Vond ik ook niet leuk, maar ik weet dat ouders zich daar vervelend genoeg over voelen. Het is nu overigens over. Sinds ze kan praten doet ze het niet meer. Dus waarschijnlijk is het toch frustratie geweest.
ik trof onze dochter regelmatig wat verder van de groep en vast in een kinderstoel. Deed mij wel verdriet. Je wilt als ouder toch dat ze overal aan mee mag doen. Begreep het wel en uiteindelijk denk ik niet dat ze dit doorhad.
cupido, idd echt frustratie. Het is nooit echt gemeen bedoeld van een kindje op die leeftijd. Het is een teken van speelsheid of onmacht. Ik probeer die kindjes er daarom ook zo veel mogelijk bij te betrekken. En niet af te zonderen ofzo. Maar soms is het in een volle groep heel moeilijk. Maar puur alleen tijdens verschoonmomenten waarop we gewoon even minder toezicht hebben. Ik zette het kindje ook niet apart, maar op een stoel midden tussen de andere kindjes. Ik wil het kindje niet het gevoel geven dat hij/zij straf heeft, want dat werkt niet. ts, ik denk dat jij je niet druk hoeft te maken om het feit dat je kindje daar straks komt. Ik denk dat het eerder andersom is. Ik verwacht dat zij nu denkt: "o, ik hoop dat hij er mee stopt, want straks krijg ik dat kindje en de ouders in de groep"
Allereerst onwijs rot dat je kindje gebeten is! Maar denk dat er niet echt oplossingen zijn. Moet ook even kwijt dat het mij zo pijn doet om te lezen hoe hard sommige hier kunnen zijn... Kind vastmaken etc. Ouders erop aankijken... Wij hebben dus ook een bijter.. Voel me zo verschrikkelijk rot. Gekke is dat hij dit dus alleen op het KDV doet. We zijn nu bezig met hulp maar het lastige is als ouder dat je gewoon machteloos staat omdat wij er niet bij zijn als ouder en dus er ook niks van kunnen zeggen op dat moment. Persoonlijk vind ik dat de leidster verandwoordelijk is hiervoor. Zij moeten hier op toezien. Tuurlijk is het heel makkelijk om te zeggen dan moet de bijter maar van de groep af maar wij moeten toch ook werken en opvang voor ons kind hebben.
Lijkt me ook vreselijk moeilijk om als ouder dit mee te maken. Ik kijk de ouders van het jongetje er ook niet op aan en zou ook niet eisen dat hij naar een andere groep gaat. Mocht ze nou regelmatig gebeten worden zoals het kindje van 1 van de mama's die gereageerd heeft, dan is het een ander verhaal. Tuurlijk is 3x achter elkaar teveel. Maar ik weet dat er meer speelt bij hem. Jammer dat mijn dochter (en misschien wel anderen) daar de dupe van worden. Ik weet ook dat de moeder zich schuldig voelt, maar ze kan er ook weinig aan doen op dat moment. Ze kunnen aan de andere kant ook zo leuk spelen met elkaar. Het is een soort haat liefde verhouding Ik kijk het voorlopig even aan. Bij het volgende incident ga ik even naar de eigenaresse. Misschien dat zij hierin kan helpen. Ik wil er geen drama van maken, de moeder voelt zich schuldig en we worden straks meerdere malen per week met elkaar geconfronteerd. Ik denk dat ik weinig meer kan doen op dit moment. Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
Ja herkenbaar die haat/liefdes relatie! Onze boef die doet dit dus bij zijn beste vriendje. Vind het zo erg maar helaas ligt de oplossing in mijn handen. Wilde dat ik het zo weg kon toveren. Nu zit ik dus elke keer te hopen als ik hem ophaal dat alles goed gegaan is.. Gaat wel 20x op een dag door mijn hoofd. -- Hoop voor jou dat het rustig wordt en je kindje niet meer gebeten wordt.
snap de ouders met bijtertjes ook best maar na keer 9 door een en hetzelfde kind gebeten te zijn en de tanden 3 dagen later nog te zien staan in mijn dochters arm is het met mijn "kan een keer gebeuren" helemaal over. En vind echt dat als er een kind weg zou moeten dat dan toch echt de bijter is en niet de kinderen die gebeten worden. In ons geval zal dt dan betekenen dat alleen de bijter in de groep kan blijven en de rest weg moet angezien het kind iedereen bijt en zo'n 3-4 keer per dag. Ben er echt helemaal klaar mee. Verder vind ik het vooral een taak van de ouders, een leidster kan niet veel meer doen dan een kind even kort apart zetten.
Debie, begrijp je gevoel heel goed hoor, maar je doet er als ouder helemaal niets aan. Het is echt niet leuk en je bent continu aan het corrigeren, praten en uitleggen. Werkt allemaal niet. Vraag me ook af wat je verwacht van de ouder. Krijg erg het gevoel dat je van mening bent dat een ouder te kort schiet in de opvoeding? Kan het verkeerd hebben hoor. Het is ook niet dat ze het thuis gezien heeft. Zit in het karakter. Ze laat gewoon geen kaas van haar boterham eten. Moeilijk onderwerp hoor.
Maar vind het ook een onderwerp om het eens van twee kanten te bekijken. Tuurlijk kom ik voor mijn bijtertje op! Maar echt wij doen er alles aan. Jamie gaat nu 1x in de week naar een observatiegroep. Hier gaan ze hem 12 weken lang observeren om te bepalen wat zijn behoeftes zijn. Waarom hij dit gedrag vertoond en hoe we hiermee om moeten gaan. We hebben bureau jeugdzorg over de vloer gehad... We zijn helemaal binneste buiten gekeerd. Hebben ons hele prive leven op tafel moeten gooien.. Hebben opvoedkundige over de vloer gehad. Die kwam filmen etc. Nu weer een opvoedkundige van het KDV. Maar nog bijt hij en nog hebben we geen oplossingen.. Wij als ouders weten het ook niet meer. Elke keer duimen we dat alles goed gaat elke dag.. Ik denk er zoveel aan. Wil steeds bellen. Heb zelfs over nagedacht om te stoppen met werken.. Maar ja hij moet straks ooit ook naar de kleuterklas. En we kunnen de centjes gebruiken.
Mijn dochter was rond de 1/1,5 jaar ook zo'n bijtertje.. Geloof me, je voelt je vreselijk als ouder. Als het weer eens zover was, ging ik met schaamrood op de kaken naar de ouder van het slachtoffertje om mijn excuses aan te bieden. Je moet toch wat? En op die leeftijd kan je er echt weinig aan doen hoor. Mijn dochter beet ook uit onmacht of juist als ze iemand heel erg lief vond. Thuis waren we uiteraard mee bezig, maar het werd pas echt beter toen ze oud genoeg was om te beseffen dat het dus niet kan/mag. Ik vind dus wel dat ze er bij het kdv goed op moeten letten en mee om moeten gaan, tenslotte zitten daar alle kids. Ik had het vreselijk gevonden als ouder van de gebeten kindjes kwamen eisen dat mijn dochter naar een andere groep zou moeten.. Idd alsof je als ouder faalt, terwijl je er op die leeftijd gewoon echt niet veel aan kan doen. Toch weet ik ook hoe het voelt als je kindje gebeten wordt, want ook dat is een paar keer gebeurd (eigen schuld). Vreselijk! Ik snap beide kanten dus goed en het is een ontzettend lastig probleem. Ik zou denk ik toch duidelijk gaan eisen dat ze nog beter op gaan letten, het is gewoon een groot probleem. Dat kunnen ze toch niet ontkennen lijkt me.