Opstarten kdv

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by marb, Jul 25, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Wat vinden jullie een leuke naam voor het kdv?

1. Buiten de box

2. Buitenkans

3. Buitenbeentjes

4. De Bloemetjes Buiten

5. Buitengewoon (eventueel met iets erachter)

6. Buitenspel

7. Buitenaards (eventueel met iets erachter)

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Ja, dat vind ik het irritante: er zijn overal wachtlijsten, de ouders schreeuwen om meer kdv's, maar de overheid maakt het niet echt makkelijk om er één te openen. Ik vind het wel logisch en fijn dat er strenge eisen zijn, maar als je er dan één wilt openen die aan de eisen voldoet dan mag het nog niet... :(

Een voorschools programma had ik inderdaad op de lijst staan, dat vind ik zelf ook erg belangrijk. Ook heb ik een taalontwikkelingsprogramma ontworpen, op basis van een aantal bestaande programma's.

2. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Oh, dat is een érg goed idee!

3. Yukl

Yukl Niet meer actief

Oh en een goede tuin is welkom: die hebben veel ouders in Amsterdam namelijk niet. ;) Dus dan is het heel fijn als de kinderen op het KDV lekker buiten kunnen spelen (maar volgens mij is een tuin verplicht voor een KDV).

4. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Ja, een buitenruimte is verplicht. Hoeft niet per se een tuin te zijn, het mag ook een openbaar park oid zijn, als het op loopafstand is.

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ga naar Weesp :D ;) Dan ben ik mogelijk je eerste klant. ;) Er zal alleen geen pand meer beschikbaar zijn denk ik, en het volgende project gaan ze pas ergens volgend jaar starten geloof ik (op z'n vroegst).

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik ken geen KDV die geen eigen buitenruimte heeft? In ieder geval zou ik dat wel een must vinden: dus geen park op loopafstand.

7. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Ghehe... Als het in Amsterdam niet lukt dan willen we wel richting Weesp gaan ja ;) (of misschien Bussum, die richting)

8. Bri

Bri Niet meer actief

IJburg had giga-wachtlijsten. Hoe het nu is, weet ik eerlijk gezegd niet, bij m'n tweede kind kreeg ik voorrang en had ik al bevestiging van een plek op het kdv van de oudste, voordat ik bevallen was. Maar de babygroep is altijd gevuld, dus ik vermoed dat er nog steeds geen capaciteitsoverschot is.

Maar het inwonertal groeit hier nog steeds, al is het wat langzamer dan ooit gepland, en het jongt hier nog flink aan ;)
    Heb ook altijd begrepen dat het krijgen van een locatie het grootste probleem was, zelfs in dit nieuwbouwgebied. Er zitten nog steeds een paar kdv's in tijdelijke huisvesting, dus van die gestapelde containers.

Overigens hoorde ik gisteren dat er zelfs bij het kdv van m'n kids, dus midden in een nieuwbouwwijk, sprake is van buren die klagen over geluidsoverlast. De kinderen schreeuwen nogal eens als ze buitenspelen, en dan komen ze meteen buiten kijken, omdat ze denken dat de leidsters dan niet goed opletten. Alsof die de kinderen stil kunnen houden...

Zelf heb ik een heel goede ervaring met een privé-kdv, dus een kdv van een eigenaar zoals jij (marb) ipv een kdv van een keten. Meer betrokkenheid, flexibiliteit, ondernemerschap, inspelen op wensen van ouders. Ik zou daar dus op in zetten, zowel in de invulling van je kdv, als in je marketing.

Een tweede probleem hier, naast de huisvesting, is het vinden van leidsters. Ze hebben nu een heel goed team, maar de eerste jaren is het een soort duiventil geweest, met gigantisch veel verloop. Wat wel 'lastig' is, is dat de leidsters allemaal elders wonen. De meeste kunnen met de tram komen, da's dus prima, maar er zijn er ook die met de auto komen. En tegenwoordig is het hier overal betaald parkeren. Kun je meteen een flink deel van je dagloon inleveren in de parkeerautomaat...
    Het parkeren voor ouders voor halen en brengen gaat gelukkig wel prima, er zijn parkeerplaatsen genoeg waar je even kunt gaan staan. Dat vind ik in watergraafsmeer een veel groter gedoe, die straten zijn krapper en de parkeerplaatsen bijna altijd vol.

Ik snap héél goed dat het allemaal wat ingewikkeld is... maar ik hoop dat het gaat lukken!

9. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Ja, ik hoor ook vaak dat een kdv in een woonwijk lastig is. Of je krijgt geen vergunning, of je krijgt er wél een, maar de buren worden boos. Ben benieuwd of ik iets kan vinden. Ik vind IJburg ook nog wel een goed idee, ik ga zo meteen eens kijken!

En het vinden van leidsters lijkt me zeker lastig! Ik ben wel bezig met dingen verzinnen waardoor mensen langer zouden kunnen willen blijven, maar ik heb gisteren door wat statistieken heengekeken en er is gewoon een verloop van 79% binnen een jaar gemiddeld. Hmpf.
    Ik denk wel dat als het me lukt om echt een fijn kdv op te zetten dat dan automatisch leidsters ook langer willen blijven. Daarnaast wil ik hen meer kans geven om zich te ontwikkelen door trainingen/cursussen aan te bieden etc. Én ik vind het heel belangrijk dat de leidsters veel inspraak hebben. Sowieso vind ik dat belangrijk: zij weten immers het beste wat er op de groep speelt. Maar daarnaast merk ik dat heel vaak de managers een beetje over de leidsters heenlopen, waardoor er veel onvrede heerst.
    Maar goed, ik denk dat ik minder moeite zal hebben om leidsters te houden dan om ze te vinden :p

Goede parkeer- en ov-gelegenheid staat inderdaad ook hoog op mijn lijstje. Misschien moet ik eens bij een industrieterrein gaan kijken ofzo. Maar dat vind ik zo ongezellig... :) (tis ook nooit goed he?)

:D

10. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou m'n kinderen liever niet naar een industrieterrein brengen.

In A'dam Noord (omgeving Schellingwoude/Durgerdam) schijnt ook een kdv in meer landelijke omgeving te zitten, bij een soort kinderboerderijtje. Dat lijkt me geweldig! Maar vindt maar eens zo'n plekje...

11. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Ik heb een superleuk pand gevonden in Amsterdam Zuid! Nu eerst maar eens kijken of we dat gefinancierd krijgen en of we daar een vergunning krijgen, spannend hoor!

(hihi, ik vind het gewoon fijn om het hele proces hier te kunnen delen, suf he?)

12. VioletRose

VioletRose Niet meer actief

Als je een internationale KDV zal starten dan heb je bij deze je eerste leidster te pakken :D

13. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    @ VioletRose: ik was wel van plan om iets met tweetaligheid te doen, dus wat dat betreft: ik heb zeker interesse!

14. VioletRose

Succes met alles! Spannend hoor!

15. VioletRose

Ik lees nu pas je berichtje terug! Dan heb ik dat zeker ook!

16. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Kun je me je emailadrs pm-en? Dan neem ik contact met je op tegen de tijd dat we personeel aan gaan nemen (waarschijnlijk november)

17. Bri

Bri Niet meer actief

Heee wat een leuke ontwikkelingen!
    Ik blijf je topic volgen.

18. Yukl

Yukl Niet meer actief

Leuk! Waar precies in Zuid?

Een industrieterrein lijkt me ook niets. In Weesp zit een KDV wat op een dergelijke locatie zit en alleen om die reden is het de enige KDV waar ik mijn jongens niet heb ingeschreven. Kreeg er echt een rotgevoel bij.

19. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Deze had ik gemist :(
    Maar ik ben dat met je eens hoor! Het is ook zeker wel mijn plan om er wél een tuin bij te hebben.
    Hoewel het Vondelpark op loopafstand natuurlijk ook best gaaf is :D

20. Bri

Bri Niet meer actief

Gaaf, maar ook een stuk moeilijker om een groep dreumesen en peuters in het oog te houden....

Share This Page