Opstartproblemen borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Poemi, 9 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gelukkig.
    Hier ook uiteindelijk kind aan de borst gekregen met lactatiekundige hulp: vingervoeding en tepelhoedjes. Tepelhoedjes waren met ongeveer 10 weken afgebouwd.

2. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Gelukkig ben ik dus niet de enige met zulk soort 'problemen'.

@Dirksmama Duurt het nog zo lang om die tepelhoedjes af te bouwen? Dan weet ik in ieder geval dat het niet gek is als ik ze nog een tijdje nodig heb. Vanmorgen heeft ze rechts wel weer zonder tepelhoedje gedronken, links hapt ze wel aan maar dan is ze er toch snel klaar mee. Moest jij ook na elke voeding kolven bij gebruik van die tepelhoedjes? De eerste kraamverzorgster zei dat dit moest, de tweede kraamverzorgster zei dat dit juist niet moest omdat je anders te veel productie zou kunnen krijgen door overstimulatie...

Onze kleine meid doet het trouwens super op mijn voeding. Ze is de afgelopen 3 dagen 40 gram per dag aangekomen en ze zit inmiddels ook 40 gram boven d'r geboortegewicht. Al vind ik het nog steeds wel erg zoeken hoe of wat met de voeding. Ze ligt nog steeds zo'n uur aan de borst, soms zelfs 1,5 uur. Ik ben gelukkig de komende 3 weken nog niet alleen thuis met 2 kindjes dus heb nu nog wel de tijd om alles een beetje te regelen met d'r en hoop dat het tegen die tijd allemaal een beetje goed loopt.

Nogmaals super bedankt voor jullie reacties meiden, was wel een extra motivatie voor mij om door te zetten.

3. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Zo lang aan de borst liggen 's avonds is heel normaal én heel goed voor je productie, dus echt aan toe geven!

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mijn kinderen hadden er 10 weken voor nodig. Sommige kinderen 10 dagen. En sommige kinderen blijven ze altijd gebruiken. Zolang ze maar lekker vaak en lang aan de borst kunnen en hun melk binnen krijgen maakt dat ook niet echt uit. 't Is wel zo dat het ze met tepelhoedjes wat meer moeite kost en daarom is het wel goed om, als het allemaal lekker loopt, af en toe zonder te proberen en kijken of je kind dat kan. Maar het belangrijkste is dat je kind drinkt!

Raar advies van je verloskundige. Zo'n clusteravond is juist hartstikke goed voor je kind en voor je productie. Met zo'n fles ondermijn je juist al het goede dat je de afgelopen tijd bereikt hebt.
    Volgende keer, gewoon lekker met kind blijven liggen of zitten, ze zal af en toe doezelen en slapen en dan weer willen happen. Is prima, is goede manier om aan de borst te wennen en om de borst tot productie aan te zetten.

5. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Liever met tepelhoedjes borstvoeding kunnen geven dan zonder helemaal niet.

Het is wel dat je met tepelhoedjes op moet blijven letten dat je productie niet achter uit gaat, bij sommige is dat omdat de borst niet altijd helemaal leeg gedronken wordt.

En omdat de borst dan niet altijd leeg gedronken wordt heb je meer kans op verstopte melkkanaaltjes en evt een borstonsteking.

Wat je ook kan doen is beginnen met een tepelhoedje en na een tijdje even los halen en proberen weer aan te leggen zonder. Vaak is dan de tepel wat meer naar buiten gekomen. Werkt niet altijd.

Heb je al eens geprobeerd om met wat tepelstimulatie (je weet denk ik wel wat ik bedoel?) je tepel naar buiten te krijgen en dan aan te leggen?

6. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Toevallig heeft ze vanmiddag 2 keer gedronken zonder tepelhoedje, aan beide borsten. Hopen dat ze het zo doorzet, is toch wel wat makkelijker.

En opzich vind ik het nu nog niet zo'n probleem om lang met de kleine aan de borst te zitten, maar als m'n man straks moet gaan werken wordt het toch wel lastiger. Hij heeft wisselende diensten, waaronder ook avonddiensten, en dan moet ik natuurlijk ook eten met ons zoontje en hem op bed leggen, wat natuurlijk moeilijk gaat als de kleine meid aan de borst zit. Maar goed, dat zijn zorgen voor later.

7. Stier11

Stier11 Bekend lid

26 mei 2008
    811
    0
    16
    Begeleider van jongeren met gedragsstoornissen
    Huisje Weltevree
    Twan drinkt nog steeds met hoedje, al vier maanden lang!
    Zonder kan hij bijna niet, dan verslikt ie zich, omdat hij het veel te druk heeft met aanhappen, met als gevolg veslikken, hoesten, hikken.
    Afleren gaat bijna niet, misschien als hij wat ouder is.

Mijn productie is er niet door achteruit gegaan. Dat hij soms niet helemaal leeg drinkt komt gewoon omdat hij dan vol zit.
    Twan zit qua gewicht op de curve, en qua lengte er boven, dus hij groeit als kool!
    Ik snap niet waarom er soms zo moeilijk gedaan wordt over tepelhoedjes. Het is echt ideaal als je (bijna) geen tepels hebt, zoals ik. En je hebt dus ook nooit last van tepelkloven.

8. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    wbt tepelhoedjes. mijn zoon heeft 7 maanden alleen willen drinken met tepelhoedjes. toen ineens pakte hij hem zelf weg en heeft uiteindelijk tot 21 maanden doorgedronken zonder tepelhoedje

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier de oudste 23 maanden met tepelhoedje gevoed en nu de jongste ook weer. Dit keer wel een lactatiekundige erbij gehad maar zonder krijgt onze meid geen vacuum.
    Hier nooit geen productieproblemen gehad, vorige week was ze hier in 3 dagen 200 gram gegroeid. Vermoedt dat ze al zo'n 600 gram boven geboortegewicht zit haha.

10. Taliada

Taliada Actief lid

29 mei 2012
    366
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier voed ik ook met een tepelhoedje. Zonder krijg ik helaas echt niet voor elkaar. Ik heb prima tepels maar zl maakte zijn hap nooit groot genoeg. Ik heb er helemaal vrede mee en vind het prima zo.

11. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Kolven jullie dan ook tussendoor? Er werd mij verteld door de ene kraamverzorgster dat dit na elke voeding moest bij gebruik van tepelhoedjes, de andere zei juist dat dit niet moet om overproductie te voorkomen.... Wat moet je geloven dan??

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier heb ik productie zat dus ik kolf niet na. ga ik over een paar weken doen voor een voorraadje en flesje oefenen.
    Vorige keer 23 maanden met tepelhoedje gevoed en op menstruatie na nooit productieproblemen gehad.

13. Taliada

Taliada Actief lid

29 mei 2012
    366
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee hoor, ik kolf nooit na. Naar mijn idee is dat ook helemaal niet nodig als je langere tijd met tepelhoedje voedt (het zou wat zijn als ik nu ook nog na elke voeding na moet kolven ;))

Ik ben op aanraden van een lactatiekundige met een tepelhoedje gaan voeden en die heeft het ook nooit gehad over nakolven o.i.d.
    Mijn productie is prima, heb alleen in week 4 een borstontsteking gehad maar verder gelukkig nergens last van.
    Toen Liam 1,5 maand ofzo was had ik nog eens contact met de lactatiekundige. Ze vroeg of ik het erg vond om met een tepelhoedje te voeden, ik zei dat ik dat helemaal niet erg vond. Toen gaf ze aan nou dan is er ook niets aan de hand en dan gewoon lekker doorgaan zoals je het doet.

Er zijn inderdaad ontzettend veel negatieve verhalen over tepelhoedjes, dat vind ik erg jammer want voor ons werkt het gewoon erg goed.

14. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ze zeiden tegen mij dat je moest nakolven omdat je kindje met een tepelhoedje de borst niet helemaal leeg kreeg en dat er daardoor melk in de borsten bleef zitten waardoor je borstontsteking kunt krijgen, maar dat is dus onzin? Fijn om te weten, scheelt een hoop tijd. Ze heeft vandaag wel weer een paar keer zonder gedronken, maar als ze boos wordt gaat dat ding er mooi weer op, zo drinkt ze ook prima.

15. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier drinkt ze mn borsten goed leeg. Bij de oudste 1x borstontsteking gehad.

16. Stier11

Stier11 Bekend lid

26 mei 2008
    811
    0
    16
    Begeleider van jongeren met gedragsstoornissen
    Huisje Weltevree
    Ja, onzin.
    Stel je voor, je weet ook zonder het gebruik van tepelhoedje niet precies hoeveel hij gedronken heeft, dan zou je altijd moeten nakolven.

Ik ben sinds gister helaas gestopt met de borstvoeding:(
    Ik moet nu morfine slikken want ik heb een hernia. Dus moet ik ineens gaan afbouwen. Balen hoor....

Deel Deze Pagina