laatste voeding flesvoeding met rijstebloem i.p.v. borstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mireia, 2 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mireia

Mireia Actief lid

11 jan 2013
    361
    0
    16
    NULL
    NULL
    #1 Mireia, 2 jan 2014
    Laatst bewerkt: 2 jan 2014
    Hoi ik geef vanaf de geboorte al borstvoeding. Inmiddels 5,5 maanden oud en hoor over zn leeftijdgenootjes dat zij de hele nacht doorslapen. Mijn beeb wordt nog wakker slaapt wel snel weer door maar heeft blijkbaar niet genoeg aan zijn laatste borstvoeding.

Nu wil k graag combineren en flesvoeding geven als laatste hapje dan weet ik hoeveel ml hij echt binnenkrijgt en eventueel doe ik er dan wat extra rijstebloem doorheen.

Wat zijn jullie ervaringen en tips?

Van vriendinnen gaan de baby s rond half negen naar bed en volgende ochtend half negen krijgen ze pas weer te drinken!
    Lijkt me heerlijk! Wat een rust. Avond voor je zelf en een goede nachtrust.

Ps. Moet ik dan gaan voor friso of nutrilon

Alvast dank.

2. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Flesvoeding heeft géén garantie op doorslapen.en wat is doorslapen,zijn er zat die zeggen dat ze doorslapen omdat ze geen voeding geven maar dan alsnog meerdere keren per nacht een speen terug geven.

3. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier sliep de kleine al door voordat ik ging combineren met flesvoeding.
    Dus volgens mij ligt dat niet echt aan de borstvoeding.
    Natuurlijk moet je wel zorgen dat ze overdag genoeg binnen krijgen, maar dat kan ook met borstvoeding hoor.
    Ik geef gewoon 5x overdag, als ik haar zelf laat komen komt ze maar 4 keer en dan 1x in de nacht. Dus ik stuur er wel een beetje in.
    En dan als nog wordt ze wel is s nachts wakker, misschien niet voor voeding, maar wel voor troost, of omdat ze onrustig is, of wat dan ook. En een troosttiet is zo lekker makkelijk :) Dan is het 10 minuutjes drinken/sabbelen en slaapt ze weer lekker.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    #4 Zoe123, 2 jan 2014
    Laatst bewerkt: 2 jan 2014
    Kan je iets meer vertellen over het aantal voedingen en schema? :)

Overigens:staar je niet blind op wat andere kindjes doen.
    Ook met borstvoeding of kunstvoeding heeft het niet altijd te maken.
    De baby van mijn vriendin kreeg een fles s'nachts met 6 maanden en is nog steeds
    geen geweldige slaper.
    De kids van mijn schoonzus sliepen na een paar weken door op
    borstvoeding.

Troosttiet.....:D:D:D
    en zooo waar!

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Haha, neem die mededelingenover doorslapende baby's maar met een flinke korrel zout!
    Een van de dingen waar ouders het hardste over jokken is het doorslapen van hun baby!

Voor een kind van 5/6 maanden is een nachtvoeding heel normaal, je hebt dat vaak ook nodig om je productie goed te houden.

Rijstebloem is al helemaal een fabeltje. Voor 1/3 van de kinderen die rijstebloem krijgt maakt het geen biet uit of ze we of niet rijstebloem krijgen, 1/3 slaapt iets langer en 1/3 wordt er juist extra wakker van.

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Persoonlijk zou ik gewoon aanleggen en wie weet slaapt hij dan zomaar in ene door. Met flesvoeding krijg je echt de garantie niet dat ze door gaan slapen..

Hier ging de middelste dat met borstvoeding rond de 6 maanden doen, terwijl de oudste met flesvoeding toen nog geregeld wakker werd en de jongste met 3 maanden doorsliep op borstvoeding. Kortom, niets over te zeggen ;)

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Wil je toch iets proberen:kolf dan een voeding en geef dat in een flesje

8. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Mijn jongste is een vreselijke slaper, hij komt momenteel weer elke 3 uur 's nachts. Laatst ben ik een nachtje zonder hem weggeweest en omdat ik geen voorraad heb heeft mijn man hem de fles gegeven. En hij kwam net zo hard elke 3 uur. Ik heb ook wel eens na een borstvoeding nog een fles gegeven en jawel, hij sliep een half uur...... korter.
    Ik ben dus absoluut niet overtuigd van het nut van flesvoeding wat betreft doorslapen. Maar ik heb het dus ook geprobeerd.
    Ik kan me best voorstellen dat je het eens wilt proberen. Een keer kan zeker geen kwaad, maar op de langere duur zal je algehele productie er wel onder lijden. Daarvoor zijn avond- en soms ook nachtvoedingen wel belangrijk.

9. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik vind trouwens een voeding om 23 uur geven eigenlijk nooit vervelend. Dan slaapt ze half, soms helemaal, en drinkt zo heerlijk rustig en tevreden. En is ook binnen een minuut of 8 klaar :)
    Dan leg ik haar weer in bed en rekt ze even en kijkt je zo slaperig aan en sukkelt dan weer zo tevreden in slaap. *smelt modus uit*

10. Mireia

Mireia Actief lid

11 jan 2013
    361
    0
    16
    NULL
    NULL
    Vanaf het begin wilde hij om de twee uurtjes. Tijdje terug is dat om de drie vier uur geworden. Van het kolven op werk weet ik dat deze tijd te weinig is om n hoeveelheid van 180-200ml te verkrijgen bij mij dan. Dus bij het aanleggen krijgt beeb niet elke keer de ml die hij nodig heeft. Ook al krijgt ie twee borsten. Alleen op werk lukte het om beide borsten te kolven en dit om de vier vijf uur om daarmee zo n hoeveelheid te verkrijgen. Werk nu niet meer dus kolven ben ik mee gestopt ook geen disipline voor ik leg mn kind aan zodra hij wil. Maar wil gewoon het uitproberen om met friso ofzo te combineren voor alleen de nacht. Dan zijn mn borsten in d ochtend lekker vol. Overdag blijf ik dan nog aanleggen. Hij is nu bijna zes maanden dus vind het best om te combineren zolang mn productie voldoende blijft komen. Ook beginnen we nu beetje bij beetje met laten proeven van vast voedsel. Misschien kan ik ook beginnen met pap ofzo op bepaalde momenten? Wat geven jullie allemaal buiten de borst om? Ps. Denken jullie dat snacht niet aanleggen de productie verminderd denk eerder dat die stress dat ik geen rust kan pakken het eerdrr zal nekken. Hij is nu ook bezig met de tandjes die doorwillen komen dus meer hangerig.

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Je borsten zullen even vol zitten.Maar zullen al snel denken:eek:h, er is blijkbaar geen melk meer nodig.En dan heb je een voeding afgebouwd.
    Wil je dat en denk je dat je productie het aankan dan kan
    je gaan vervangen. Bedenk wel dat juist de laatste voeding en de nachtvoeding de
    belangrijkste zijn mbt je productie. Het zijn als je gaat afbouwen eigenlijk nu net
    de laatste die afvallen.

Wat betreft kolven:wat je uit je borsten haalt zegt erg weinig over wat je kindje drinkt. Ik kolfde nooit genoeg op werkdagen.Maar toch groeiden ze prima!
    Dus hang daar niet teveel aan op.

Pap is niet nodig. Gewoon een boterham wanneer je kindje oud genoeg is.
    Kijk eens op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding, daar kan je een handig voedsel introductie schema vinden,gemaakt door Stefan Kleintjes,speciaal geschikt voor borstvoedingskindjes

12. Mireia

Mireia Actief lid

11 jan 2013
    361
    0
    16
    NULL
    NULL
    Oke.. ik zoek een weg om hem een meer verzadigf gevorl te geven en ja ik kan dat ook bereiken met nog steeds borstvoeding dan en vaste voedsel erbij of net ervoor etc. Dit ipv in combi met kunstvoeding. . Je hebt toch zoiets als avondpap en ochtendpap? Of rijstebloem. Brood en ander voedsel geef je eerder overdag en vroeger op de avond lijkt me zo even een twee drie denkend.
    Ik zall maar op borstvoeding.com kijken zo even:)

13. Mireia

Mireia Actief lid

11 jan 2013
    361
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dank! Fijn die schema!

14. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Oh op die manier bedoel je!
    Nee een boterham voor het slapen lijkt me niet echt lekker nee hahaha:p
    Ik hen het al ergens anders geplaatst,maar kan je de laatste voeding niet kolven (maakt niet uit hoeveel,het gaat om de stimulans) en dan evt aanvullen met kv.
    En dan een flesje geven?

15. Mireia

Mireia Actief lid

11 jan 2013
    361
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hm o ja aanvullen eventueel kan ook dan idd. Jammer dat ik niet werk momenteel want op werk lukt kolven het best.

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Succes vannacht!

17. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Maar vanwaar in ene stress dat je geen rust kunt pakken? Je kleintje slaapt toch ook nog overdag een keer of 2 en je werkt niet meer.. Kijk dat je misschien je handen nu ook eens echt vrij wilt hebben zonder 'iedere keer' te moeten voeden of stand-by te moeten staan voor je gevoel snap ik echt, maar je kunt nu toch juist veel meer je rust pakken als pak hem beet twee maanden terug met toen meer voedingen?
    Nu zal een beetje flesvoeding na de borst echt niet meteen voor een enorme terugloop zorgen, maar als je alle avonden en nachten niet meer gaat voeden terwijl dat nu om de 4 uur wel het geval is én hapjes én liever niet willen kolven denk ik wel dat het hard zou kunnen teruglopen. Hoeft natuurlijk helemaal niet, maar als het ok voor je voelt om borstvoeding te blijven geven en het loopt verder lekker is dat misschien wel zonde.

Hier hebben we bij de middelste en jongste af en toe wel een flesje flesvoeding gegeven (misschien op twee handen te tellen in totaal), maar bij voorkeur kolfde ik na de ochtendvoeding en soms tussen twee voedingen door wat melk bij elkaar om dat evt 'na' te kunnen geven als ik twijfelde of ze wel genoeg had aan de melk uit de borst bijv. Maargoed dan moet je wel weer kolven. En na de tweede borst nogmaals de eerste aanbieden? Misschien krijgt hij dan net nog wat slokjes extra binnen?
    Persoonlijk zou ik even kijken hoe het loopt met de bijvoeding in plaats van nu flesjes erbij én hapjes helemaal als er ook tandjes op komst zijn. Hier waren dat heftige periodes met meer behoefte aan mama (wat soms echt weleens vervelend was), maar als de tandjes er eenmaal waren liep alles weer veel soepeler.

Maar nogmaals eens een flesje kan echt geen kwaad hoor. Dus als je dat eens wilt proberen (of het je echt even teveel is) kan dat zeker, maar in ene structureel de avonden en nachten niet meer voeden en/of kolven gaat waarschijnlijk je productie om zeep helpen.

Veel succes!

18. Mireia

Mireia Actief lid

11 jan 2013
    361
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ha dank. Nee ik heb een hele rustige beeb gehad van begin af aan juist. Dat ie toen meer dronk was ook geen last. Elke avond was hij ook knock out rond 20h 21h. Dus had eerst meer rust. Nu inderdaad door de tandjes die moeten doorkomen denk ik wilt ie meer aandacht. Dus vandaar moe en probere om te kjken of de nachten iig te redden zijn voor energie om de onrustige dagen mee op te vangen. Ik ga gewoon eea uitproberen. En zoiezo in mn achterhoofd onthouden dat dit misschien een periode is en doorbijten is

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het is helemaal niet gezegd natuurlijk dat je kind 180-200ml per keer nodig heeft. Dat is voor kinderen die gewoon borst krijgen een absurd grote hoeveelheid. Daarbij, een kolf haalt meestal veel minder uit een borst dan een kind doet. Dus je kolfopbrengst op het werk zegt niets over hoeveel je kind drinkt of hoeveel je kind nodig heeft.

In de nacht is de prolactinespiegel in je bloed veel hoger. Prolactine is het hormoon dat je melkaanmaak regelt. Daardoor zitten in de ochtend je borsten doorgaans voller dan in de middag of avond. Nachtvoedingen zijn DE manier om met vrij weinig inspanning de borsten voldoende stimulatie te geven om voldoende melk te blijven maken. Daarom zijn nachtvoedingen de eerste 9 maanden zo belangrijk voor je borsten. Daarnaast hebben de meeste kinderen die nachtvoedingen ook gewoon nodig.
    Door kunstvoeding te gaan geven verstoor je de balans tussen je borsten, je kind en jezelf. Als het je bedoeling is om af te bouwen, dan moet je dat natuurlijk gewoon doen, maar als je graag gewoon langer door wilt gaan, geef dan geen fles. Nergens goed voor.

Als je gewoon zelf voedt is pap onnodig. Het is niet verboden, maar het is een hoop geknoei voor iets dat niet veel voedt. Veel makkelijker om gewoon maandje te wachten en dan brood te geven. In de tussentijd geef je gewoon groente, en wat later ook fruit. Uit groente haalt je kind veel meer dan uit pap of uit fruit.

Na 6 maanden gaf ik heel simpel iets te eten als ik ook at. Wilden ze eten, dan namen ze het, wilden ze niet, ook geen ramp. Borst bleven ze gewoon op verzoek krijgen.

Deel Deze Pagina