Box wel of niet bij tweede kindje?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Shaana, 19 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    Hallo allemaal,

Ik ben zwanger van ons 2e en uitgerekend in november.
    Het eea hebben we al aardig bedacht, hoe we alles willen gaan doen qua inrichting op de box na...
    Ik twijfel zelf namelijk heel erg. Ons meisje was absoluut geen box kindje, ze zat er soms wel in zodat ik even gauw iets kon doen zonder teveel op haar te hoeven letten. Maar ook dat was maar kort, want ze krijste de hele boel bij mekaar.

Zelf neig ik eerder naar een box kleed dit keer gewoon voor op de grond. Maar als de kleine bijvoorbeeld begint te rollen of kruipen kan het link worden.

Wat is jullie ervaring en hoe deden jullie dat?

2. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Je zou voor een playpen kunnen gaan en dan zo’n foam puzzelmat als ondergrond.

Ik vond de box wel fijn. Stukje veiligheid als ik buiten even de was ging ophangen, ging koken etc.

3. Rosy90

Rosy90 VIP lid

29 jul 2014
    9.546
    6.410
    113
    Vrouw
    Hier vond ik de box ook wel een echte must bij de tweede. Onze oudste was net 2 jaar en ik vond het wel prettig om de jongste dan even veilig in de box te hebben als ik wat moest doen. Of dat hij gewoon even lekker zijn eigen plekje had om te spelen. En dat ik zo ook met de oudste wat kon doen. Onze jongste was dol op de box vermaakte zich er echt heel erg goed in.

4. ConflictDiamond

ConflictDiamond Bekend lid

31 aug 2016
    516
    671
    93
    Ik zat dus tot vanmiddag met exact hetzelfde dilemma. Wij hebben de box voor onze oudste eigenlijk maar heel weinig gebruikt, met name omdat ze het inderdaad gewoon niet fijn vond om er in te liggen en het dan dus idd op een krijsen zette. We hebben hem toen dus ook al vrij vroeg weer weggehaald.
    Dus ik zat ook erg in twijfel of we hem überhaupt wel neer moesten zetten dit keer. Ik heb hem uiteindelijk dus vanmiddag toch neergezet, meer met het idee 'dan staat ie er maar' en het lijkt me wel een veilig idee als ik de baby daar in kan leggen als ik bijvoorbeeld met de oudste bezig ben of even iets anders doe. Dat vind ik toch een prettiger idee dan bijvoorbeeld op een kleed op de grond, maar wij hebben dan ook nog een hond en katten rondlopen. En blijkt nou dat we hem alsnog niet gebruiken dan staat ie zo op marktplaats ;)

5. D3rde

D3rde Actief lid

2 mei 2019
    188
    264
    63
    Vrouw
    Regio Zwolle
    Ik heb de box bij de eerste ook weinig gebruikt, maar was bij de tweede blij dat ik m had. Zo lag hij ook veilig voor de ‘behulpzame’ handen van zijn grote broer en hij was ook meer een kind dat zichzelf kon vermaken in de box. Ik weet niet hoeveel leeftijdsverschil er bij jullie tussen zit?

6. LadyBird90

LadyBird90 Bekend lid

10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Precies dit (alleen hebben wij geen huisdieren)! En inmiddels staat onze box dus op Marktplaats :roflmao: dochter is 4 maanden oud, maar ze wil er absoluut niet in. Ze ligt altijd op de grond. Maar ach, als je ‘m hebt staan, waarom niet een paar maanden proberen. Wellicht is dit kindje toch anders.

7. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Onze oudste heeft veel in de box geleden, de 2e al een stuk minder en de 3e vond het vreselijk. Toen hebben we na 2 maanden de box opgeruimd. Ik heb hem nooit gemist.
    Bij de 4e hebben we hem toch weer neer gezet en daar hebben we geen spijt van. De 4e lag er vrij veel in, tot ze 7 maanden was. Toen wou ze niet meer. Wij hadden nog een grondbox op zolder staan, dus die hebben we naar beneden gehaald zodat ze meer ruimte zou hebben. Puzzelmat gekocht, zodat ze lekker zacht kon liggen. Helaas wilde de dame ook daar niet in en kruipt ze liever de hele kamer door.

Dus de grondbox ook maar weer opgeruimd. Ik baal er wel van, want wij hebben een golden retriever die vreselijk haart. Ik stofzuig elke dag en doe de hond, na het stofzuigen, vaak even achter het huis (grote tuin, dus genoeg bewegingsvrijheid) Maar de haren blijven en ik vind dat heel vies. Momenteel wil de 4e niet meer zoveel op de grond en wil ze alleen maar op schoot, maar dan wil ze alleen maar staan. Zeer vermoeiend:rolleyes:

8. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.306
    17.209
    113
    Ik wil echt niet zonder

9. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    #9 Shaana, 20 jul 2020
    Laatst bewerkt: 20 jul 2020
    Ben dus niet de enige met die dilemma als ik het zo lees :) Mijn man heeft ook zoiets van, we zetten het neer en anders gauw weer de verkoop in.
    Als ik er niet aan hoef te beginnen, heb ik dat liever niet. Een 'stress' minder.

Leeftijdsverschil inderdaad, ons dochtertje is 4,5 jaar en kan al best veel dingen vrij zelfstandig. Denk zelf dat ik in de praktijk daar niet mee in de knoop zal komen. Maar op schooldagen ben ik alleen en dan kan ik me zomaar voorstellen een box te willen al is het voor een paar min.
    Lastig!

10. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Ik had hetzelfde. Oudste heeft er nooit in gezeten maar toch wel handig om even een veilig plekje te hebben. Na 5 maanden was de box weg. De oudste klom er steeds bij in dus ik legde ze maar op de grond op een kleed, dat ging veiliger.

11. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Hier bij alle 3 de kinderen de box erg veel gebruikt. De jongste zit er nu ook nog in. Dus hier zou er niet aan getwijfeld worden om een box neer te zetten.

12. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Hier geen box gezet bij de tweede, de eerste vond het niet fijn en om er ruimte voor te maken hadden we veel moeten verschuiven.

Ik had wel een wieg staan, dus toen ie nog heel kleintjes was kon ik hem daar wel even in 'kwijt'. Voor de rest lag hij gewoon vaak op een grote speelmat op de grond.

Nu moet ik wel zeggen dat ik trage kruipers heb, zowel de oudste als de jongste bewogen pas met 10 maanden.

13. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    onze tweede heeft er veel vaker en langer in gezeten dan de eerste.. we hebben hem ook meer dan een jaar gebruikt bij de 2e..

14. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.059
    1.291
    113
    Nederland
    Box bij de 2e vond ik wel een must. De oudste zat er vanaf 6 maanden al niet meer in en met 8 maand al opgeruimd. De jongste, net 1 geworden, zet ik er nu nog regelmatig even in om even mijn handen vrij te hebben. Het is nog al een handen binder en hangt het liefst de hele dag om mij heen.

15. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Sluit ik me bij aan.

@Shaana je kunt ook nog het wippertje in de box zetten. Zo heeft je kleine toch meer overzicht om om zich heen te kunnen kijken, maar zit het veilig genoeg voor als jij even de was op moet hangen en tegen grijpgrage handjes van oudere kindjes ;)
    En daarnaast is een speelboog misschien nog een goede tip voor mocht ook dit kindje niet graag in de box willen liggen.

16. Neilia

Neilia Niet meer actief

Bij zowel de 2e als 3e de box amper gebruikt.
    Vond het uiteindelijk echt een sta in de weg ding dus met 7 maanden opgeruimd.
    Ze lagen/liggen hier altijd op de vloer.

en als ik even naar boven/wc moet in de wipstoel

17. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ik zou dus nooit zonder toezicht kind in wipstoel laten. Als het besluit om te draaien ... Daarnaast vond mijn dochter het leuk om zo hard te wippen dat ze er zowat uit stuiterde. Dus eippertje ging hier het hele huis door mee als ik ging douchen, wc, koken etc.

18. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    Mijn oudste zat er amper in. Maar de tweede vond het heerlijk, haar rustige plekje. Ze had een rondstuiterende broer, in de box zat ze lekker veilig. Ze heeft tot ruim 1 jaar er in gezeten.
    De derde bijna nooit, die stuiterde ook liever rond.
    Maar de vierde zit er nog dagelijks in. Ze is nu 8,5 maanden. Ik vind het zelf soms wel veilig, met 3 rondlopende kinderen die niet altijd goed opletten. Nu we een hekje hebben tussen de keuken en woonkamer gebruik ik hem minder. De kinderen mogen alleen in de keuken spelen, zodat hun zusje geen kleine dingen in haar mond kan stoppen en zij niet per ongeluk op haar stappen ofzo. Maar soms geniet ze er wel van, in de box.
    Voor mij is het dus afhankelijk van je kind, niet echt van de situatie zeg maar.

19. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.686
    18.762
    113
    Vrouw
    Bij alle 3 gezet en alle 3 heel verschillend in gebruik.
    Bij de 3de kochten we eentje 2de hands en vanaf dat het een opslagplek van speelgoed werd, verkocht.

20. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik vond een box bij de tweede nog belangrijker dan bij de eerste. Ik weet niet hoe oud je eerste is, maar het was duidelijk dat dit het domein was van de baby en niet van de peuter.

Anders scoor je er een tweedehands en als het toch niet bevalt dan heb je ook niet veel geld uitgegeven?

Deel Deze Pagina