Mijn vriend en ik willen gaan trouwen. Maar hoe? Het liefst zou ik kiezen voor close familie en beste vrienden. Maar omdat we beiden uit grote families komen en de rest van de familie niet niet uitgenodigd kan worden hebben wij nu de keus uit. A met zn tweeen in het buitenland B intiem gezelschap alleen ouders broers zussen met alles erop en eraan C grootse bruiloft ( denk aan 200 gasten). We zijn beiden bescheiden types die niet houden van in de aandacht staan. Het gaat er ons niet om dat we geen geld uit willen geven ( maar we zwemmen er zeker ook niet in). Modaal inkomen zeg maar en nog studieschulden. Ook zijn wij geen regelaars. Wat ik leuk vind aan trouwen: Het getrouwd zijn De jurk Mooie foto s. Bij optie a ben ik bang dat we spijt krijgen dat ouders er niet bij waren. Bij optie b ben ik bang dat we spijt krijgen dat vrienden er niet bij waren. Optie c dat we geleefd worden. De stress aan regelen vooraf. De hoge kosten Ik zou graag van jullie willen weten hoe jullie het hebbem gedaan. En eerlijk... ergens spijt van hebben gehad?.
Wij hebben optie b bij gedaan maar dan wel met onze beste vriend erbij en mijn oma's en opa. Toen wij trouwden was ik hoogzwanger, veel van ons geld zat in de spullen voor onze dochter. Dus dat was er gewoon maar beperkt. Daarnaast leeft mijn vader niet meer en dat was voor mij een reden om het wat soberder te houden. Al met al, als ik terugkijk op onze dag, dan was het fantastisch! En als ik het over moet doen, doe ik het zo weer. We hadden na het gemeentehuis gebak en broodjes. Daarna foto's maken. 'S avonds zijn man en ik met z'n twee gaan uiteten.
Wij hebben vrijdag een bruiloft gehad. Werden gelokt naar een locatie voor een gezellig feest tot de ambtenaar binnen kwam. Super gaaf.
We hebben onze familie (ouders, broers, zussen en hun kinderen) en de vrienden uitgenodigd die we als echt goede vrienden beschouwen. Ooms en tantes hebben we niet uitgenodigd omdat we daar op zich weinig persoonlijks mee hebben en geen zin hadden om de hele dag met mensen te moeten praten die we eigenlijk weinig te zeggen hebben (no offense lieve ooms en tantes ). 's Avonds waren er ongeveer 50 mensen op ons feest en dat was precies goed. Wel veel geregel overigens, denk dat je dat altijd wel houdt. Als je tenminste een jurk, een pak, een taart, een fotoshoot etc wilt, maar als je dat een beetje verdeeld over de tijd die je nog hebt tot de grote dag dan is dat vooral heel erg leuk. Er werd mij vooraf van alle kanten aanbevolen toch vooral te doen wat wij zelf wilden en geen rekening te houden met wat anderen daarvan dachten. Dat hebben we gedaan en daar zijn we achteraf ontzettend blij mee. De dag had niet beter gekund!
Je kan toch een middenweg kiezen? Dus gewoon de mensen die het dichtst bij jullie staan? Denk aan ouders, zussen/broers maar ook beste vrienden. Denk dat ik daar het gelukkigst mee zal zijn.
Wij zaten een beetje met dezelfde situatie en hebben uiteindelijk voor de volgende oplossing gekomen: Wij zijn 's ochtends eerst samen (met een fotograaf) foto's gaan nemen. Gewoon met ons eigen autootje van locatie naar locatie toeren, was heel gezellig en intiem, op zo'n spannende dag. Daarna gelijk doorgereden naar het stadhuis, waar alle gasten stonden te wachten. Na de plechtigheid waren alle gasten welkom op onze receptie/borrel in een leuk nabijgelegen tapasrestaurant, waar we werden ontvangen met Prosecco, taart, en lekker veel tapashapjes. De borrel duurde een uurtje of 2, 3, en we hadden afgesproken met het personeel dat we wilden dat niemand met honger naar huis ging. Dit was leuk en ongedwongen. Rond een uurtje of 19 vertrokken de meeste gasten en zijn wij met onze ouders en broers en zussen met aanhang ergens wezen eten. Een heerlijk uitgebreid diner, mrt alleen de voor ons belangrijkste mensen. Ik vond het een hele geslaagde dag: we hebben iedereen kunnen uitnodigen en daar een gezellige middag mee gehad, en 's avonds was gewoon ontspannen en gezellig, met een kleine groep. Rond half 12 waren we samen thuis en hebben we lekker nageborreld en cadeautjes uitgepakt. Ik heb geen moment het gevoel gehad geleefd te worden en zou het een volgende keer precies hetzelfde doen. Succes met je keuze!
Wij hebben b en d gedaan... B gratis trouwen op donderdagochtend met ouders en broers en zussen daarna foto's gemaakt. C 2 dagen erna groot feest voor vrienden en familie met bbq Voordeel je mag 2x je jurk aan!
Wij hebben c gedaan. Groot feest, maar overdag een bescheiden ceremonie met naaste familie en vrienden. Fotoshoot is ook gedaan met deze groep. 'S avonds een groot feest waar ook nichtjes en neefjes, collega's etc. bij waren. Daggasten zijn overdag toen we met zijn 2-en foto's gingen maken met ceremoniemeester naar locatie feest gegaan, waar eten & drank was. Wij zijn toen zelf ook naar die locatie gegaan, lekker gekletst met iedereen die er toen was, vervolgens met auto op pad gegaan een half uurtje tot alle avondgasten er waren en toen een grand entree! Ik ben er achteraf nog steeds heel blij mee. Tot half 8 was het dus een "kleine" bijeenkomst van een man of 45, en vanaf de avond dus een groot feest!
Wij zijn verloofd en wij hebben getwijfeld tussen B en C. Het wordt uiteindelijk waarschijnlijk een mengeling, met ongeveer 40 gasten. Dus nog vrij beperkt, als je weet dat het "groot feest" (al waren wij meer aan 't denken aan een receptie) met 250 man zou zijn.
Je zegt zelf dat je het niet te groot wil doen dan doe je dat toch gewoon niet? Ik zou dan de familie die je het meeste ziet uitnodigen (die het dichtst bij je staan) en hele goede vrienden. Geen kennissen zou ik dan doen. Wij hebben geen grote familie dus groot was het sowieso niet geworden. Doen zoals jullie er het beste bij voelen.
Wij zijn getrouwd in het bijzijn van onze ouders, broers en zussen met aanhang en vrienden...geen vage kennissen/vage familie/collega's. Voor deze groep, 80 man in totaal, gaven we aansluitend een receptiefeestje van 1,5 uur en daarna zijn we met de familie gaan eten, dit alles in een kasteel. Hoofdzakelijk om financiële en lichamelijke redenen geen groot avondfeest gegeven en blij toe, we hebben een prachtige dag gehad Naaste familie en naaste vrienden dus, ook een optie?!
Waarom geen combinatie van een aantal keuzes? Wij trouwden groots (voor ons doen) met een echte jurk, grote auto, fotograaf, prachtige locatie, super avondfeest en twee dagen er na op luxe huwelijksreis naar Aruba. Maar dat alles wél met mensen die dicht bij ons stonden, waardoor we overdag op een stuk of 30 gasten en 's avonds op +/- 75 gasten zaten. Ook de jurk was niet heel duur (totaal incl. accessoires rond de 900 euro) maar wel heel echt De auto en fotograaf waren ook niet heel duur (gevalletje "ik ken nog iemand die..."), maar toch maakte het voor ons het plaatje compleet. Stress heb ik niet gehad. We hadden een ceremoniemeester die de dagplanning op de dag zelf in goede banen leidde. Ik genoot zelf juist erg van het voorbereiden. Alles in een bestandje zetten, locaties en bands bekijken, nadenken over het eten van de dag... Wij zijn supergoed geholpen door de locatie, kregen echt een totaalpakket waarin we 100% vrijheid kregen, maar met hun begeleiding, tips en ervaring. Al met al zou ik het precies weer zo doen.
Wij hebben optie B gedaan en mijn 2e beste vriendinnen waren de ceremoniemeesters (dus erbij ) . En m'n nichtje (die ik bijna als zus zie) was getuigen, zo dat ook zo erbij was (en andere nichtjes/neefjes niet) .
Bedankt voor de reacties. Voor ons is het echt geen vrienden en fam of vrienden en alle familie ( groot). Wij neigen toch naar intiem. Omdat we beiden niet van aandacht houden en niet van regelen houden. alleen naaste familie. Voor degene die dat hebben gedaan.. ergerns spijt van?
Wij gaan in t buitenland trouwen met alleen directe fam (ouders, broers/zussen en onze beste vrienden) Daarnaast doen we een avondfeest in NL voor overige fam, vrienden ed
Belangrijkste is dat je dag invult zodat jullie dat willen. Als het het klein wilt houden dan kan je toch je directe familie en eventueel beste vrienden uitnodigen voor de trouwerij en receptie. Daarna kan je met die mensen wat eten of lekker met zn tweetjes. Wij zijn alleen met directe familie erbij getrouwd en nergens spijt van. S'avonds waren we met z'n tweetjes in een luxe hotel en hebben daar lekker gegeten en geslapen. Ons vervoermiddel was een lelijke eend.
Als ik het geld had gehad, waren we in het buitenland getrouwd met directe familie en beste vrienden. Nu een groot feest gehad, en ook geweldig genoten. De optie voor alleen directe familie zou voor ons geen optie zijn geweest, daar wij met onze beste vrienden veel beter contact hebben dan directe familie.