hoe opbouwen naar schema 11-12 maanden?

Discussion in 'Voeding' started by madelief78, Jul 30, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. madelief78

madelief78 Bekend lid

Feb 26, 2009
    561
    63
    28
    Mijn zoontje is nu 9 maanden. Gister waren we op het cb en zeiden ze dat we met 11 maanden van 3 naar 2 flessen gaan en met 12 maanden alleen nog melk uit een beker. Hoe kun je dit handig doen?

Ik maak al het eten voor mijn zoontje zelf. Vanaf wanneer moet het echt met grove stukken? Hoe bouw je dit op? Nu al of met 10 maanden? Ga je het eten dan prakken? Hoe doe je dat met fruit? Ook prakken? Met banaan doe ik dit al maar met een peer of appel lijkt me dit niet zo handig..

Vanaf wanneer doe je vleeswaren op brood? Ik vind het nog een beetje eng. Mijn schoonmoeder heeft hem vorige week kipfillet op brood gegeven en dat ging heel goed zei ze.

Toch weer even lastig om op te bouwen naar een nieuwe fase.

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Vanaf 6 maanden kan je kindje alles leren eten zolang jij 'm maar de kans geeft ;)
    Stukjes kunnen veel kindjes met 9 maanden prima en er is geen kind die stikt in het beleg... Dus gewoon lekker beleg op die boterham doen en zeker boter. Die vetten heeft ie hard nodig.

Mijn zootje at met 9 maanden zelf zijn boterham al dus je kunt prima stukjes geven. Eet je kindje een rijstwafel of een koekje? Dan kan hij ook stukjes eten. Alleen voor stukjes vlees heb je eigenlijk kiezen nodig. Tartaar, gehaktballetjes en vis gaan wel heel gemakkelijk. Met 9 maanden kun je echt gerust stukjes geven. Er zijn genoeg kinderen die met 6 maanden al broccoliroosjes uit het knuisje eten (Rapley). Appel is vrij hard dus dat wil je misschien nog even proberen maar wat dacht je van frambozen of bramen en kiwi, ananas etc

Hoeveel flessen geef je nu nog en hoeveel eet je kindje? Vaste voeding vervangt flessen en je wilt naar een gewoon eetpatroon: ontbijt - lunch - avondeten met 2 gezonde tussendoortjes.
    bijvoorbeeld:
    ontbijt : pap of brood met een bekertje melk
    lunch: boterham + thee
    avondeten: 200 gram + zuiveltoetje 100ml
    tussendoortjes: fruit / rijstwafel / soepstengel
    en dan misschien 's avonds voor het naar bed gaan (vóór het tandenpoetsen) nog een bekertje melk

Tot 11 maanden geef je kv daarna kun je (half)volle melk gaan proberen en mengen met de kv.

3. madelief78

madelief78 Bekend lid

Feb 26, 2009
    561
    63
    28
    nu eet hij:
    ontbijt: fles 180 en 1 boterham
    tussendoor : fruit
    lunch: fles 180 en 1 boterham
    avondeten: groente en vlees en aardappel/rijst/pasta
    voor het slapen gaan: fles 180 (die moet er dus af)

nu stop ik het eten nog in de keukenmachine en zijn fruit in de blender. zou ik het ook kunnen raspen?
    ik zou het vlees nog door de keukenmachine kunnen doen en de rest prakken.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Yep, goed idee om te gaan prakken.
    De fles in de ochtend is nog wel een flinke. Misschien goed om die eens te vervangen door pap (bambix) of wat kleiner te maken? Dat geldt ook voor de lunch.
    Hoeveel warm eten eet je ventje?

Die fles voor het slapen gaan hoeft er nog niet af hoor... Je kunt ook de fles van het ontbijt of van de lunch er af halen. Het is vaak nog even zo gezellig 's avonds met de fles, en heel veel kindjes vinden die super lekker... 's ochtends wat minder en 's middags bijvoorbeeld thee?
    Krijgt hij tussen de middag geen tussendoortje en na het eten nog geen toetje?

Mijn voorstel zou zijn:
    ontbijt: pap 120ml + flesje 90ml OF boterham + flesje 90ml
    tussendoor: fruit
    lunch: 1 - 2 boterhammen + thee
    tussendoor: rijstwafel + sap
    warm eten: 200 gram + zuiveltoetje 100ml
    avondfles: 180ml (en als het eten 'perfect' loopt, lekker afbouwen op je gemak)

Share This Page