Hallo, Sinds vorige maand lopen wij bij de dokter omdat zwanger worden niet lukt. Nu heb ik een bloedonderzoek gehad (hormonen en chlamydia) en was allemaal in orde. Bij mijn man kwamen ze erachter dat hij afwijkend zaad heeft.. Hij heeft van de week dus voor de 2e keer een semenanalyse moeten laten doen en hebben volgende week een vervolg afspraak bij de huisarts. Omdat wij niet echt thuis zijn in deze wereld maken we ons nogal zorgen, of we überhaupt wel zwanger kunnen worden. Ik vraag me dan ook af of er mensen zijn die ditzelfde gehad hebben en welke stappen jullie hebben ondernomen. Ik hoop dat jullie me iets duidelijkheid kunnen geven Groetjes maantje
Maantje niemand kan dat je zo vertellen het ligt namelijk helemaal aan wat ze gevonden hebben.als jij niets anders weet dan afwijkend dat kan ik daar niets van zeggen. Daarnaast komt het ook nog wel eens voor dat huisartsen de zaad testen niet goed kunnen lezen. Verder kan er veel verschil zitten tussen de 1 en 2de test zitten. Zou was hier de eerst uitslag isci en de 2de met genoeg voor iui. De testen tijdens de iui bleven net goed genoeg voor iui. Het kan dus zijn dat het iui wordt, dan moet er minimaal 1 miljoen zaadcellen gevonden worden bij sommige zkh kan het ook met minder. Dus afwachten en een doorverwijzing vragen voor de gynaecoloog
Oké dankjewel hyper. 6 Aug hebben we onze 2e afspraak en dan zal ik een doorverwijzing vragen voor de gynaecoloog....
Hoi Maantje. Zoals Hyper al aangeeft is het inderdaad moeilijk om te vertellen wat de vervolgstappen zouden gaan zijn. Het is afhankelijk van de uitslagen. Het zaad kan overigens wel door diverse factoren worden beïnvloed en soms is de 2e uitslag duidelijk anders dan de 1ste. Die moet je dus sowieso echt even afwachten. Als het probleem inderdaad bij het zaad van je man zit zijn er echt nog opties. Denk bijvoorbeeld aan ICSI (als daarvoor genoeg zaad aanwezig is) of nog een stap verder, TESE. Maar dat is wel op de zaken vooruit lopen. Voor hetzelfde geldt is het zaad van je man goed genoeg voor andere behandelingen. Ik zou afwachten wat je arts zegt en ook afwachten waarmee hij of zij komt. Als het je na het gesprek met je arts niet duidelijk is kun je ook altijd nog een 2nd opinion aanvragen bij een andere arts/ziekenhuis. Veel succes!