Goedeavond lieve dames, Inmiddels ben ik bijna 31 weken zwanger en gaan we toch langzaam serieus brainstormen over de bevalling en dan voornamelijk opvang voor onze dreumes. Situatie is dat ik in het zh moet bevallen. Beschikbare familie die kan en wil oppassen moet 2u rijden voor ze hier zijn. Zoon gaat sinds 4 maanden 1 dag in de week naar een GO. Zij is fantastisch maar heeft een duidelijke scheiding werk en privé (zelf 7 kinderen dus druk Haha). We wonen nog niet zo lang in ons nieuwe huis, contact met directe buren is leuk maar niet diepgaand. Vrienden zijn voornamelijk kinderloos of niet echt in staat om op te vangen. Bij zoon ingeleid maar hoop dat onze dochter zichzelf meld. Maar wanneer gaat ze dat doen? Haha Het idee nu is om schoonvader te bellen op het moment dat het begint en de reistijd te overbruggen met tijdelijke opvang hier thuis. We zouden dit wel aan de GO en een buurvrouw kunnen vragen. Ik zit alleen vooral met het stukje nacht, ik zou het heel naar vinden om iemand snachts uit bed te bellen (Schoonvader overigens niet, uit ervaring weet ik dat dat geen probleem is) en kan de gedachte ‘wat als het heel snel gaat’ niet zo goed van me afschudden. Ik merk dat het wat spanning oplevert dus ik denk dat we de gesprekken maar eens moeten gaan voeren, maar ik vind het spannend allemaal. Herkenbaar voor anderen? En iemand misschien nog ideeen/alternatieven?
Ik moest ook in het ziekenhuis bevallen, maar duurde toch wel even voordat we er waren! Eerst even zien of het echt wat is, dan ziekenhuis bellen, dochter weg gebracht. Was zo 2 uur verder! Dus ik zou gewoon bij het minste signaal je schoonvader bellen en je buren/GO vragen voor geval van nood! Ik zou mij trouwens super gevleid voelen wanneer iemand mij zou vragen om op hun kind te passen in zulke spannende uurtjes. En voor hun is het maar 1 keer een onderbroken nacht!
Ik ben een snelle bevaller en ook geen familie in de buurt. Je moet dan toch echt je buren vragen of andere ouders die je kent (van kdv of GO). Dus ga echt het gesprek aan en maak een schemaatje wie wanneer beschikbaar is. Meeste mensen vinden het bijzonder om dit te kunnen doen dus ach ik zou het ook niet erg vinden om uit mijn bed te moeten als ik een kind om deze reden moet opvangen.
Ik zou het zelf echt niet erg vinden om op te passen bij de buren. Ook niet s nachts. zou het ook echt als een eer zien, zeker als het zo tijdelijk is. Ik zou echt je buren vragen. Die zijn er na genoeg meteen, dan je schoonvader bellen die het dan kan overnemen! Ik ben een keer om 2.30 door een vriendin gebeld, ze had weeën en of ik de oudste kon komen halen, nu prima toch! Ik had zelf toen nog geen kinderen, maar was geen enkel probleem. Uiteindelijk zette de bevalling niet door en was het een leuk oefennachtje. 2 weken later beviel ze s middags.
Waarom ga je niet opzoek naar een oppas? Ook in de toekomst handig en je hebt nu nog een aantal weken om je zoontje aan haar te laten wennen.
Bij ons woont familie ook ver. Minimaal 1 uur rijden. 2 uur is wel heel lang vind ik.. onze buren hebben pas een kindje gekregen, dus ik ga hun niet lastig vallen. Van hun mag t, maar dat willen we niet. Mijn zusje komt bij ons slapen. Wanneer t zover is, bellen we ook mn moeder. Maar die kan dan op haar gemak komen. Aangezien mn zusje dan thuis zal zijn bij onze peuter.
Oh wat een fijne reacties allemaal! Vanavond weer met manlief gesproken, we gaan een plan voor overdag en een voor de nacht maken. Hij wil zijn vader niet vragen midden in de nacht in de auto te stappen wat ik volkomen begrijp. Gelukkig heeft zich al iemand bij me gemeld die bereid is op te staan in de nacht en heeft mijn man een vaste collega die een straat verder woont die ook bereid is onze zoon op te vangen. We hebben dan nog optie GO en buuf, GO ga ik morgen mee in gesprek en buuf zal ik op de koffie uitnodigen. Het doet me goed om te lezen dat velen zich niet belast zouden voelen om op te passen. Bellen bij de eerste tekenen vind ik lastig want ik ben de vorige keer ingeleid dus heb eigenlijk nog geen flauw idee wat of wanneer die eerste echte tekenen zijn Haha. Bedankt voor het mee denken en delen!