Opvang geeft na 17u geen fles meer?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Muisje2016, 4 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.015
    5.108
    113
    Ik vroeg me even af of jullie dit herkennen:

    Gisteren kreeg ik om 15:30u een berichtje van de groepsleidster van mijn dochter van 5 maanden. Ze schreef dat mijn dochter om 17:30u weer een volgende fles moest, maar dat ze na 17u geen fles meer kon/mocht geven dus of ik haar voor 17:30u wilde ophalen. Dat kon, dus heb ik gedaan en vroeg waarom dit zo was. Toen vertelde ze dat ze vanaf 17u alleen op de groep staat en dat ze dan geen fles meer kan en mag geven omdat ze zich ook met de andere kinderen bezig moet houden. (Het is een babygroep.)
    Ik vroeg nog of dit soms eenmalig was vanwege personeelsgebrek (de afgelopen weken al meerdere malen opvangdagen uitgevallen om die reden), maar volgens haar was dit standaard.

    Ben met haar maar niet in discussie gegaan, maar wel een mailtje gestuurd naar de coördinator met vraag om opheldering. Ik wacht nog op antwoord.

    Maar ben benieuwd of jullie dit herkennen? Bij mijn oudste twee kinderen dit nog nooit gehoord.

    En ik vind het nogal bizar, ik betaal voor opvang tot 18:30u, dan ga ik er vanuit dat ze ook tot die tijd een fles krijgt als dat nodig is. Meestal haal ik ze tussen 17:30 en 18u op, soms wat eerder, maar moet toch niet zo zijn dat ze vanaf 17u niks meer krijgt.
     
  2. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.701
    7.771
    113
    Vrouw
    Ik snap dat je het vervelend vindt maar we staan helaas ingeroosterd volgens een bepaald kind/leidster ratio. 1 leidster op 3 of 4 baby’s ( je mag 2 van 0 en 2 van 1 ) je werkt diensten van 9uur.Een kinderopvang mag 3uur per dag afwijken. Dat is dus de pauze van 3 kwartier en de tijd voor dienst en na de dienst ( omdat de kinderopvang langer geopend is dan een maximale werkdag is )
    In de praktijk is dit echt heel pittig en aanpoten wanneer je collega dus om 17:00 weg moet omdat haar dienst is afgelopen en je dus alleen met 6 of 7 baby’s achter blijft die je normaal dus met 2 leidsters draait en waarvan ook alle ouders de overdrachten nog van moeten krijgen.
    Wij streven er naar om ook zoveel mogelijk flessen te geven voordat collega weg gaat. In jouw geval, hadden we dus van de eerdere flessen telkens een beetje tijd afgesnoept zodat ze nog gewoon een flesje had kunnen krijgen. Maar je kunt je voorstellen als je alleen bent en je hebt nog 3 kinderen die geflest moeten worden en er zijn er 2 aan het huilen en er staan 2 ouders te wachten voor een overdracht, dat dit behoorlijk pittig is.
    Uiteraard mag ze wel een fles geven, in de praktijk werkt dit alleen soms een beetje lastig. Zeker nu met het coronaprotocol wat er was waarbij overdrachten op de gang plaats moesten vinden waardoor je soms gewoon simpelweg in de knoei komt.

    Ze zal je kind echt niet niks meer geven en ikzelf zou nooit een ouder vragen om een baby op te halen ivm de fles die ze moet krijgen daar moet je dus door de dag heen rekening mee houden zodat je goed uit komt.
     
  3. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.015
    5.108
    113
    Dankjewel voor je uitleg!

    En ik kan me voorstellen dat dit praktisch zo werkt en jullie op de werkvloer niet zoveel anders kunnen. Er is natuurlijk een gigantisch personeelstekort.

    Maar ik blijf het een bijzondere gang van zaken vinden. Eigenlijk is het dus op een babygroep gewoon niet haalbaar om de laatste 1,5 uur in je eentje te staan.

    Mijn oudste twee zaten nooit in een babygroep en ik heb nog nooit gemerkt dat een fles geven na 17u problematisch was. Er waren toen ook maar 1 of 2 baby's op een groep, vaak met ook flink wat maanden leeftijdsverschil.

    Toen mijn oudste dochter op dit kinderdagverblijf begon waren er alleen verticale groepen, waar we destijds ook bewust voor kozen. Pas een jaar geleden is dat veranderd naar horizontale groepen, met het argument dat dit personeeltechnisch beter te managen was. Waren mijn man en ik niet heel enthousiast over, maar ach, super lieve leidsters en kinderen voelen zich er thuis, dus geen reden om te veranderen. Is dit ook niet direct (en als ik je uitleg zo hoor zal het overal hetzelfde zijn) maar vind op deze manier wel dat de kwaliteit van opvang achteruit gaat... :(
     
    Madelie vindt dit leuk.
  4. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.701
    7.771
    113
    Vrouw
    Ja helemaal mee eens. Wij blijven ook regelmatig nog na onze dienst om onze collega nog even te helpen. Je gaat niet lekker weg hoor en een half uurtje scheelt al zoveel. Is dan wel vaak in eigen tijd hè, maar goed.
    Het heeft niks met personeelstekort te maken hoor, gewoon met de kind/leidster ratio en hoeveel uur je moet afwijken. Kinderopvangorganisatiea mogen dat wel zelf indelen. Wij werkte eerst van 07:30-17:30 met een uur pauze. Dit is verschoven naar 07:30-17:15 met 3 kwartier pauze. Lekker dat je om 17:15 klaar bent maar het is een hele strakke planning er er moet niks verkeerds lopen want dan laat je dus je collega in de zooi achter, een kwartiertje is goud waard en zeker rondom die tijd, dat kan een verschil zijn tussen stressen met flessen en overdrachten of 1 geeft nog een fles en de ander doet de overdracht en iedereen happy.

    Het verschil tussen horizontaal/verticaal is eigenlijk onzin. Juist zoals het eerst was konden ze meer kinderen in een groep kwijt omdat je meer kinderen mag hebben als ze ouder zijn, dus daar hebben ze jullie mee voor de gek gehouden. Google maar eens op kind leidster ratio en dan krijg je zo’n tool. Kun je diverse leeftijden en aantallen invullen en dan zie je hoeveel leidsters er nodig zijn.

    Ik probeer het uit te leggen waarom we proberen om geen flessen meer te hoeven geven nadat een collega is vertrokken, niet om te verantwoorden waarom de leidster vraagt je kindje op te halen omdat ze geen fles meer wil geven, laat ik duidelijk zijn. Dat kan niet.
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  5. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.116
    17.119
    113
    Vrouw
    Nee niet herkenbaar en eerlijk gezegd vind ik het apart. Je neemt / betaald tot half 7, dus dan moet die mogelijkheid er ook zijn vind ik.
    Wij betalen ook tot half 7, geen idee waarom het tot half 7 is eigenlijk ? Maar onze dochter bleef de eerste maanden tot 18.15 bij het kdv omdat ik late diensten had. Ze kreeg nog gewoon een fles rond 17.45 en later zelfs warme groente hap.. nu had ik wel altijd het idee dat ze dat liever niet hadden, ze was het enige kindje tot zo laat en ergens vond ik het zeer ongemakkelijk dat ik nog zo laat om onze dochter kwam.... maar waarom dan tot 18.30 en niet 17.30? Eigenlijk zou ik dat nog eens moeten navragen.
     
    Zoe123 en Muisje2016 vinden dit leuk.
  6. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.015
    5.108
    113
    Mijn oudste haalde ik toen ze klein was ook vaak pas om 18:15-18:30u op. Toen werkte ik als verloskundige en had ik dienst tot 20u, man kwam om 19:00-19:30u thuis, dus ik probeerde dat uur waarin ik nog weggebeld kon worden altijd zo kort mogelijk te houden. (Wel afspraak met mijn moeder, die heel dichtbij woonde, dat zij indien nodig dat uurtje kon oppassen.)

    Ik voelde me ook altijd een beetje schuldig, ze was steevast het laatste kindje dat opgehaald werd. Maar nooit een negatief woord gehoord van een leidster hoor, het zijn echt schatten.

    Toen dochter naar de basisschool ging kon dit trouwens niet meer, omdat ze gewoon op tijd naar bed moet. Dus haar broertje en zusje haal ik nooit meer zó laat op. En nu gelukkig ook niet meer nodig omdat mijn werkdagen als lactatiekundige korter en flexibeler zijn.
     
    Spectre vindt dit leuk.
  7. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.116
    17.119
    113
    Vrouw
    Oh ik heb ook nooit iets erover gehoord in negatieve zin, was puur mijn gevoel hahah, indd zo'n soort schuldgevoel omdat zij de laatste was die werd opgehaald. Nu is het ook niet meer nodig en haal ik (of mijn man) de kinderen op rond 5 uur..
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  8. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.015
    5.108
    113
    Ja, ik snap het. Het is nu eenmaal zo maar je hebt gelijk dat ze dit anders moet oplossen en niet mij vragen om mijn dochter eerder te komen halen. Ik vermoed dat de coördinator dit met haar zal gaan bespreken, is ook nog een jonge meid met volgens mij niet heel veel ervaring.

    Maar pittige werkdagen hebben jullie hoor!
     
  9. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.775
    1.362
    113
    Vrouw
    Niet herkenbaar. Hier start de babygroep de dag samen met de peuters en zo eindigen ze ook. Er zijn dus altijd minimaal twee leidsters.

    voor wat ik betaal verwacht ik ook dat m’n kind krijgt wat hij nodig heeft. Als in de basis niet voorzien kan worden vanwege personeelstekort oid dan zou ik daar graag van op de hoogte zijn.
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  10. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.039
    3.122
    113
    Oh jeetje, lastig!
    Bij ons zijn ze op de babygroep altijd met zn tweeën tot het laatst. Maar bij de peuters (vanaf 1) geven ze ook geen avondeten. Best lastig als je je kind laat haalt..
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  11. Arretjescake

    Arretjescake Actief lid

    29 nov 2021
    142
    118
    43
    Vrouw
    Herkenbaar (als leidster). Ik stond soms alleen met nog 7/8/9 baby’s en dan was het écht lastig om een fles te geven. Ik probeerde het wel altijd als het nodig was maar dan kwam het er wel op neer dat ik met een baby in mijn armen liep met de fles. Niet even rustig zitten dus
     
    Malbec vindt dit leuk.
  12. lovely03

    lovely03 Lid

    8 nov 2018
    18
    10
    3
    Vrouw
    Wat raar eigenlijk. Ik weet niet tot hoelaat jullie kdv open is, maar ik werk op een kdv en bij ons krijgen alle kindjes die langer dan tot kwart voor 6 er zijn gewoon avond eten.
     
  13. Mya

    Mya Fanatiek lid

    12 apr 2012
    2.603
    2.172
    113
    Ik werk ook op een kdv, babygroep. Maar wij proberen ook de laatste flessen rond 16.40 uiterlijk te geven, maar standaard heb ik 1 baby die altijd tot sluit blijft, die krijgt dan om 18.00 nog een fles, dan zijn de meeste al opgehaald, dus geen probleem. Wij hebben er geen regels voor, maar besluiten veel zelf, werkt heel fijn. Ook wij werken van 7.30 tot 17.00, of van 8.30 tot 18.30, werken standaard half uur over dan, vanwege de uren die we mogen afwijken… ook mogen wij zelf besluiten langer te blijven omdat t echt te druk is of zo, schrijven we dan gewoon uren voor op. En vaak maakt een kwartiertje al heel veel verschil, en soms komt de locatiemanager gewoon helpen vanaf 17.00, er zijn best nog wel mogelijkheden bij ons dus gelukkig.

    een ouder bellen om te zeggen dat ze op tijd hun baby moeten halen, vind ik bijzonder. Heb dat weleens gedaan, omdat die baby speciale voeding had, en de ouders niet genoeg voedingen hadden meegegeven, maar dat is andere situatie natuurlijk. Zou het zeker navragen bij de leidinggevende daar.
     
    Roanna en Muisje2016 vinden dit leuk.
  14. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.039
    3.122
    113
    Ja ik vind het ook vreemd. Ze zijn tot half 7 open. Weet dat ze op de bso wel eten kunnen krijgen en de babygroep ook. Maar juist die groep die het zo hard nodig heeft doen ze niet. Denk omdat je die actief moet voeren/begeleiden en daar op dat moment geen tijd voor is ivm kinderen die gehaald worden ook. Is ook wel een puntje dat ik ga aankaarten. Ze krijgen overigens wel gestoomde groente:rolleyes:
     
  15. emmen88

    emmen88 Actief lid

    1 sep 2014
    357
    463
    63
    Vreemd, bij ons is dat ook echt wel aanpoten tussen 5 en 6 maar een kind moet een fles als het een fles moet, ouders hoeven geen last te hebben van ons spitsuur.
    Als je als collega vrij bent maar je ziet dat er nog een baby een fles moet, geef je die baby even een fles en gaat daarna naar huis. Collegiaal heet dat. En andersom: blijft er door al die flessen rommel liggen, dan is dat jammer voor je collega de volgende dag maar dat is dan in goed overleg en meestal geen probleem..

    Ik zou het als ouder ook echt niet grappig vinden als ik mijn kind eerder op moet halen voor zoiets. We betalen er genoeg voor immers..
     
    Mya vindt dit leuk.
  16. momim

    momim Actief lid

    21 feb 2019
    342
    213
    43
    Wat vervelend dat je deze mededeling kreeg, fijn dat je in de mogelijkheid was, maar anders had je toch heel onprettig op je werk gezeten.
    Hier werd er gewoon een fles gegeven als het nodig was, soms had hij net voeding gehad of was hij nog aan het drinken als ik hem kwam halen, dat was nooit enig probleem. Niet dat dat altijd fijn was, want dat betekende dat ik dan thuis eerst kon gaan kolven;) overigens is mijn ervaring dat ze juist erg meedenken qua planning, zo probeerde ik vaak tussen de middag live toe voeden (ik werk in de zorg vlak naast de opvang waar mijn zoontje zit) en ze probeerden dat dan zo te timen dat dit ook kon.
    Meerderen noemen het argument dat er genoeg betaald wordt, dat vind ik dan weer een slecht argument;) als ‘we’ meer zouden betalen zou er niemand alleen op de groep hoeven staan aan het begin of eind van de dag, omdat er dan geld is voor meer personeel. Als ik kijk naar wat er allemaal betaald moet worden van het uurtarief: luiers, voeding, huisvesting, personeel, speelgoed etc dan vind ik dat best meevallen. De vaste jufs can mijn zoon werken vol liefde en overgave de hele dag hard, hebben het druk en veel verantwoordelijkheid; iets wat ik eigenlijk niet in verhouding vind staan tot hun salaris, maar dat even off topic
     
    Mya en Malbec vinden dit leuk.
  17. emmen88

    emmen88 Actief lid

    1 sep 2014
    357
    463
    63
    Ik vind dat ik best een prima salaris krijg voor lekker knuffelen/spelen/omgaan met de kids.:D En ja, er komt veel meer bij kijken maar vind de kinderopvang zeker niet slecht betaald;)
     
  18. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.993
    2.474
    113
    Vrouw
    NB
    Bij ons ook tot 18:30 open en na 1 jaar geen avondeten meer
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  19. autumn86

    autumn86 Bekend lid

    3 sep 2014
    769
    530
    93
    Wat ik niet snap, er zijn dus 6-8 kindjes. Die betalen allemaal, zeg 6x 9 euro per uur, dus €51,- per uur x alle uren die de opvang open is. Waarom is er voor een deel van de tijd dan minder personeel? Er wordt toch vanuit de ouders voor een volledige dag betaald?
    Mijn gastouder mag nog geen 15 min boven het kindrato gaan, daarom liep ik samen met gastouder naar school, dochter nog onder mijn toezicht want anders zat ze met teveel kinderen, maar op een kinderdagverblijf mag dat dus wel? dat vind ik best gek.

    Van mij mag er veel meer inzicht komen in de boekhouding van de kinderdagverblijven, grootinvesteerders hebben in mijn ogen ook geen plek in de opvang.
     
  20. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.701
    7.771
    113
    Vrouw
    Omdat je “maar” diensten werkt van 9uur en dat is ook meer dan genoeg ;) als je meer uur werkt moet je langere pauzes, ook weer niet wenselijk. Daarnaast een extra personeelslid kost al gauw €35 a €40 per uur bovenop alle kosten, buiten dat die mensen er gewoon niet zijn is dat natuurlijk absoluut niet rendabel. Kinderopvangorganisaties zijn ook gewoon bedrijven die niet gelijk kunnen draaien en ook winst moeten hebben.
    Daarnaast zijn de regels nou eenmaal de regels, vrij weinig wat daar aan het doen is.

    GOnopvang is niet te vergelijken, zijn andere regels. Daar geldt bijvoorbeeld ook geen 4 ogen principe.
     
    Mya vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina