Mijn schoonbroer en zus hebben 2 jongens, van 5 en bijna 4. Op zich had ik er nooitspelen probleem mee, maar nu weet ik het soms echt even niet meer. De jongens zijn verschrikkelijk en niet meer onder controle te houden. Als ze apart zijn valt het mee. Met de oudste kun je nog wel wat, de jongste is sinds een tijdje een echte terrorist.. Ze slaan elkaar de hersens in. Ik heb de oudste nog nooit zonder bijt of krab schade gezien. En nu is het zo dat de jongste dit ook naar ons toe gaat doen. Gister nieuwjaarsborrel met het gezin bij mijn schoonouders, krijg ik zonder blikken of blozen een potlood in mijn wang geboord. Dus ik kwaad, en een grote mond dat je dan terugkrijgt.. Met al het speelgoed wordt door de hele kamer gesmeten. Hij heeft van oeder familielid wel 3x goed op zijn donder gehad.. En hij lacht er gewoon om recht in je gezicht. Consequent straffen doen mijn schoonbroer en zus niet. Ze vinden ons wel wat streng voor de oudste, maar die stond dus in gooi houding naast de 2 jongens. Tegen haar zeg ik 1x dat ze niet mag gooien en ze doet het verder ook niet. Op zo'n dag ben ik continu hen in de gaten aan het houden. ze kunnen erg lief samen spelen met onze oudste en dan ineens uithalen om niks. Ook wordt de jongste neef weggehouden bij onze jongste omdat hij onvoorspelbaar is. Doet ie alsof hij een kusjes geeft en dan kan hij zomaar bijten oid. Ik weet niet goed hoe ik hiermee om moet gaan. Continu politieagent spelen en hun kinderen op hun donder geven ben ik klaar mee.. Mijn schoonbroer en zus doen dat zelf ook hoor! Maar natuurlijk zie je niet alles en kun je niet overal bij zijn maar je mekrt gewoon dat vooral hun jongste onhandelbaar wordt. Hij gaat op in negatieve aandacht,daagt alleen maar uit om de reactie die volgt. Hoe zouden jullie reageren? Ik ga mijn schoonbroer en zus niet vertellen hoe ze hun kinderen aan moeten pakken. Ieder zijn eigen manier van opvoeden. Maar op zo'n dag dat we met de hele familie zijn is iedereen met die 2 jongens bezig.
Vreselijk zeg. Wat zeggen de ouders hier zelf van? Lijkt mij dat die dit gedrag ook niet fijn vinden Wij hebben ook twee van die neefjes in de familie. Beide schoonzussen een. Ik ben gewoon heel streng tegen ze waar hun ouders bij staan. Ze mogen niet slaan en schoppen en al helemaal niet mij of mijn kinderen. Ouders zeggen er hier ook verdomt weinig van. Maar het grappige is wel dat de schoonzussen vaak wel of hun neefje mopperen maar niet op hun eigen kind Ook altijd leuk dat onze dochter na een familiedag het gedrag overneemt, dus dan kan ik het haar thuis weer afleren
Nee de ouders vinden dat ook zeker niet leuk! Zijn ze ook vaak aan het corrigeren, maar zien ook niet alles en niet consequent. Ik ben ook bang dat onze dochter het over gaat nemen. Wij corrigeren haar ook waar de neefjes bij zijn. Jammer dan. Ik vindt het ook niet nodig dat ze om 8u savonds nog snoep krijgt net als zij.. Wij stonden op het punt om weg te gaan omdat ze naar bed moest. Ook tussendoor veel zoetigheid en kindercola.. Je kunt ze het dan ook niet kwalijk nemen dat ze zo druk zijn. Maar ik ben de laatste die daar iets van gaat zeggen. Zijn niet mijn kinderen.. Maar dan moet je bij mij ook niet zeuren dat ze druk zijn. Als ze bij ons zijn gelden onze regels. Op een verjaardag ofzo ben ik dan ook niet te beroerd om wel in te grijpen. Laatste verjaardag kostte me 2 speelgoedjes van onze oudste die gewoon kapot gesmeten waren. De kussens vd bank vliegen dan overal heen, buiten in de zandbak spelen is snel voorbij want het h witte zand eindigd al meteen op het gras of tussen de planten met emmers tegelijk..
Is ook niet gek nee, na al dat suiker dat ze zo druk zijn. Ik durf er tegen de ouders zelf ook niet echt iets van te zeggen want het zijn hun kinderen. Beide zijn ze door school doorverwezen wegens hun gedragsproblemen, dus je zou zeggen dat ze het wel moeten weten. Vreselijk dat ze dan ook jullie spullen kapot maken. Op onze dochter haar verjaardag hadden ze ook al twee onderdelen van haar nieuwe keukentje gemold Volgende keer gaan we ze nog meer in de gaten houden, al zaten we er nu ook al bovenop
Lijkt me idd geen leuke familiedagjes zo! Heb je al eens geprobeerd het gesprek met je schoonbroer en zus aan te gaan? Niet in de aanvallende zin maar meer in de zin dat je het niet leuk vind dat er bij jou thuis spullen kapot gemaakt worden als ze op bezoek zijn, en dat jullie dochter het gedrag overneemt op zulke dagen? Vind het ook wel apart dat ze zelf niet zo consequent zijn en hun zoon wat harder aanpakken wat dat betreft, maar wat je zelf al zegt kun je daar weinig mee omdat het niet jouw kinderen zijn en ieder zijn eigen opvoedingsmethoden heeft. Waar je, naar mijn mening, wel wat mee kan is het feit dat het jullie dochter beïnvloedt, er spullen kapot gaan en daarbovenop jij zelf ook geen leuke dag hebt omdat je continue bezig bent met hun zoon.
Klopt Pluisje! Het feit is alleen dat vooral mijn schoonzus zich daar zelf al druk om maakt. Ze vinden het beide ook niet leuk en spreken dit ook uit. Maar je kunt hem moeilijk de hele avond aan een lijntje op schoot houden. Zij menen dat het tijd wordt dat ie naar school gaat. Meer uitdaging, zijn energie op een andere manier kwijt kunnen. Het is ook vaak dat ie zo alleen bij een andet is. Thuis kunnen de jongens ook normaal met elkaar spelen. Daarbij is het natuurlijk ook erg leuk dat je als klein ventje op die manier van alle ooms en tantes en opa en oma ook de aandacht krijgt.
Is het altijd zo? Gisteren waren veel kinderen ook moe laat slapen kort slapen. Mijn dochter was gisteren sloom hangerig. Moe. Andere kinderen kunnen dan juist druk worden. Misschien is het kereltje ook wel toe aan school. Zou best wel eens kunnen. Broertjes en zusjes kunnen soms aardig vervelend naar elk na elkaar zijn. Het enige wat dan helpt is ze uit elk kaar te halen en even apart te houden. Veel familie is ook veel prikkels kinderen reageren er op. Bijten zou mij te vergaan en ook al is het dan niet mijn kind ik zou toch zeker de ouders er bij betrekken op die momenten. Als veel volwassenen kinderen aansturen krijg je ook dit soort taferelen. Oom piet zegt wat tante miep zegt wat oma tut zegt wat kinderen weten dan ook niet meer naar wie ze moeten luisteren. Daarbij tel je winst op jou meisje is nog geen drie. Je jongste is nog een baby ook bij jou kan het gaan voor komen dat je kinderen straks de haren in vliegen dat gebeurt hier zelfs met 10 jaar verschil. En wie weet als die naar school gaat kan het kereltje zijn energie lekker kwijt.
Mijn zoontje was ook heel vervelend toen hij drie was, echt niet leuk om op visite mee te nemen, want dan was hij altijd extra druk en dwars. Nauurlijk zat ik er zelf ook niet ontspannen bij, ik moest hem constant in de gaten houden en ingrijpen. Dingen kapot maken deed hij meestal niet, maar hij deed veel te wild met andere kinderen, wat vaak snel op ruzie uitliep. Of hij wou perse bij mensen naar boven of naar buiten, weet ik veel waar hij dan enorm dramatisch over ging doen als het niet mocht. Zo irritant en vermoeiend, met mijn dochter nooit gehad. Op een gegeven moment ben ik een aantal maanden gewoon niet meer met hem ergens op visite gegaan. Toen hij eenmaal naar school ging, ging het snel beter, hij is niet meer zo hyper met andere kinderen. Hoe dan ook, het is inderdaad niet leuk als je kind zo vervelend doet, maar het blijft je verantwoordelijkheid, dus emmers zand leeggooien in iemands tuin en dat soort acties, daarbij mag je wel verwachten dat de ouders ingrijpen. Doen ze dat niet, dan is het jouw goed recht om er wat van te zeggen, het is jouw huis, het zijn jouw spullen en jouw kinderen zijn er ook bij betrokken.
Ik heb dit vaak genoeg om me heen gezien en vooral in jongens gezinnen.Is niet leuk maar nog veel minder leuk is het voor de ouders.Je geeft al aan dat ze genoeg corrigeren dus ik zou niet weten wat jij daar in kan betekenen. Natuurlijk moet je ze corrigeren wanneer ze bij jou thuis een zooitje maken en jouw eigen kinderen lastigvallen. Wat ik zeg ik heb dit al veel vaker gezien en ik weet ook dat het doorgaans ook weer voorbij gaat. Jongens zijn nu eenmaal drukker en fysieker.Een vriendin van mij heeft 3 jongens en die heeft ook regelmatig haar handen vol aan die knullen.
... Nouja.. Ken het gevoel... Maar wellicht is er meer aan de hand dan enkel te veel suiker? Al moet ik zeggen dat veel suiker wel Echt verschil lijkt te maken hier Maar wellicht komt dat omdat wij nooit zo scheutig waren met suiker
Ja.. Het is altijd zo. Ik begrijp ook heel goed in deze tijd van het jaar dat het druk is en ze daarop ook reageren. Ook denk ik dat school echt gaat helpen. Hun oudste is al een stuk rustiger sinds hij naar school gaat. Mij hoor je ook niet zeggen dat mijn meiden dat nooooit gaan doen zo. We zien wel als die in die leeftijd zitten hoe ze het doen. Een ding weet ik wel, mijn man en ik zijn wel veel strenger en vooral consequenter in die dingen. Al gaan die 2 boven op dr salontafel staan bij opa en oma, die van ons hoeft dat toch niet te proberen en dat weet ze. Vaak staat ze met grote ogen te kijken als de jongens bezig zijn. Maar goed, dat was mijn vraag niet.. Ik bedoelde meer dat ik niet goed weet hoe ermee om te gaan. Ik heb geen zin om elke keer als ik hen iets zie doen in te moeten grijpen omdat pa en ma het niet doen. Alleen als mijn oudste erbij betrokken is doe ik het wel. Een paar keer ook op de jongens gelet, maar dan heb je dus geen leuke middag.
Misschien van te voren er over hebben met schoonzus, broer en eventuele andere familieleden wat regels zijn voor de kinderen. Dan hebben jullie één lijn wat betreft regels en daar hebben ze zich aan te houden want anders......... En dat gebeurt dan ook. Hier heeft mijn zoon er ook een handje van gehad om met spullen te gooien, ik waarschuw 1 keer en geef aan dat als hij ergens mee gooit hij eigenlijk zegt dat hij er niet meer mee wil spelen. Bij de tweede keer ruim ik het gegooide speelgoed op. Dit als klein voorbeeld. Natuurlijk is hij echt niet perfect, maar valt mij juist op dat hij juist bij anderen liever speelt dan thuis.
hier een vervelend nichtje, zelfde leeftijd als oudste. maakt ook veel kapot en dan ontkennen. Ouders zeggen er ook niks van en zeggen dan nee doet ze niet. nu mogen ze gewoon niet meer boven spelen en oudste zegt al komt ... weer die maakt alles kapot heb het al x met zwager en schoonzusje overgehad maar ze blijven beweren dat hun dochter het niet doet.
Oh dat is nog veel vervelender! Ouder ook in ontkenning.. Dan let je toch minstens op je kind als iemand zegt dat ze het doet. Dan zie je het zelf.. Mijn schoonzus en broer weten dat hij het doet, maar zeggen er alleen iets van. Echte consequenties zitten er niet aan. Ze zeggen wel dat ze dit gedrag van hem echt erg vinden. Ik heb mijn sz al eens gevraagd dat ze voor een verjaardag hier iets meeneemt waar de jongens mee kunnen spelen. Het speelgoed van onze meiden is te kinderachtig voor ze en dus slopen ze het om er nog iets mee te kunnen. Dan slopen ze hun eigen speelgoed maar hoor.
Oh wat erg, ik voel je frustratie! Heel herkenbaar ook. Ik ken ook een kind, dat dat in mij naar boven bracht. Moet wel zeggen dat dat kind nu wél is ingetoomd. En nu zijn het mijn eigen jongens, die ik regelmatig uit elkaar moet halen Maar die doen het dus bij elkaar, en niet bij andere kinderen. En ook niet de hele tijd, maar soms zitten ze gewoon net te lang op elkaar. Bij dat andere kind scheelde het wel toen het naar school ging. Daar leren ze wel luisteren Maar dat gaat niet voor ieder kind op en als ouder moet je je daar ook niet achter verschuilen. Wat kapot speelgoed betreft: Je zus en zwager hebben een WA verzekering, die dit dekt. Dus gewoon laten claimen. Wat de neefjes betreft, misschien kun je proberen om het juist te negeren (en dan ook afspreken met alle andere aanwezigen, anders werkt het niet). Ook afstemmen met de ouders, dat jij dit gaat doen, anders krijg je daar bonje mee Van te voren tegen ge jongens zeggen, dat als ze echt te ver gaan, zoals iets moedwillig stuk maken of iemand pijn doen, dat ze dan straf krijgen. Als dat gebeurt: kordaat oppakken, zonder iets te zeggen, op de gang/trap zetten en dan weglopen, deur dicht. Komen ze zelf terug, gewoon weer terug zetten. Kost enige moeite en dan is misschien die verjaardag ook niet zo gezellig, maar ik denk dat het wel vruchten gaat afwerpen. Niet mee in discussie gaan. Hoogstens zeggen: "Je gaat nu op de gang, omdat je ...." en "Je mag er pas weer af/uit als je niet meer ...." En elke keer erna iets langer (timertje?) Maar ja, da's mijn manier. Hoeft niet voor jullie te werken en misschien werkt dit ook niet bij de jongens.
Aangezien jouw zus en zwager wel open staan voor gesprekken zou ik die kans gewoon aangrijpen. Afspraken maken voor familie aangelegenheden, zeker aangezien ze het thuis veel minder doen. Bvb: Snoep en cola even niet: fruitje en water wel. Als groep geen negatieve aandacht geven. Als die kids het wel geinig vinden om iedereens aandacht in de kamer te hebben zou ik proberen of jullie kunnen afspreken dit juist niet te doen. Sluit ze buiten als ze op een negatieve manier aandacht willen krijgen. Natuurlijk let je er stiekem op dat ze geen kwaad kunnen etc. maar de kring sluiten en zeggen zo die doen niet mee als ze niet leuk mee kunnen doen, is misschien een stuk effectiever bij kids die het leuk vinden om al die aandacht op te eisen. Zijn ze leuk aan het spelen natuurlijk wel even vragen wat ze aan het doen zijn, aai over de bol, knuffel misschien zelfs wel. Proberen die knop van negatief naar positief om te zetten, zal wel moeilijk zijn met een hele groep, maar jullie kunnen het gewoon doornemen, onder het mom van we snappen dat het voor jullie (ouders) rot is en willen gewoon helpen.
Ik zou dit met de ouders bespreken! Natuurlijk geen gezond gedrag, al slaan ze hier ook wel eens de hersens in, figuurlijk natuurlijk Ik zou het zelf niet op prijs stellen als een ander mijn kind "straft". Ik doe dit namelijk zelf ook niet, wij lossen dingen op een andere manier op. Lijkt me wel frustrerend, als ze alles slopen trouwens. Als mijn kinderen iets slopen bij iemand anders, dan vergoed ik dat. Ik leg ze ook uit, dat als we op visite gaan, daar andere regels gelden dan thuis en we ons dan ook aanpassen!
Ontzettend vervelend lijkt mij en dat is een understatement. Ik ben het er trouwens niet mee eens om het maar af te doen als 'jongens zijn nou eenmaal drukker' of 'hij is gewoon aan school toe hij moet zijn energie kwijt'. Er zal (ervan uitgaande dat de jongens verder geen medische aandoeningen hebben) toch echt iets schorten aan de opvoeding anders zou dit niet telkens weer zo gebeuren. Blijkbaar corrigeren de ouders niet voldoende en zeker niet effectief. En je zegt zelf al dat ze niet consequent zijn....dat is dan op zich al een enorme tekortkoming m.b.t. de opvoeding. Als je niet effectief en consequent corrigeert PLUS positieve aandacht geeft bij gewenst gedrag (dus lief spelen in dit geval) dan begrijpt een kind er natuurlijk niks van, dat is gewoon verwarrend. De enige reden waarom de jochies altijd dit soort gedrag vertonen op dit soort 'leuke' familiedagen is heel simpel gesteld....omdat het kan. Ze komen er mee weg. Vergeet niet, negatieve aandacht is óók aandacht! Ik denk dat in de eerste plaats de ouders van deze jochies consequent en effectief moeten optreden/opvoeden (en dat betekent soms 100 000 corrigeren en een heule lange adem hebben!), maar ook dat jullie allemaal op zo'n familie bijeenkomt consequent op één lijn moeten zitten. Er hoeft maar één tante of opa te zijn die het allemaal wel grappig vindt en het is alweer een trigger voor je neefje om vooral zo door te gaan. Begrijp je wat ik bedoel? Het ene kind is natuurlijk véél makkelijker aan te sturen dan het andere dus bij de ene moet je er véél meer energie erin steken dan bij een ander kind maar in principe hebben ze het op een gegeven moment echt wel door. Ze krijgen simpel gesteld positieve aandacht bij goed gedrag en bij vervelend gedrag zijn er niet zo'n leuke consequenties. Ik zou echt een gesprek met je zus/zwager aangaan en ook met de familie een keer om de tafel gaan zitten hierover. Een potlood keihard in je wang geboord krijgen door een kleuter valt m.i. niet onder 'normaal' of acceptabel gedrag, volgende keer steekt hij een kind z'n oog uit en heb je pas écht een probleem. Succes!
Je slaat de spijker op z'n kop.. Exact ook wat ik denk en ervan vindt. Alleen denkt niet heel de familie zo. Negeren bij negatief gedrag is hier geen optie want dan slopen ze het hele huis. Was het maar zo simpel. Tegen de jongste zeg ik vaak dat ie niet bij mij mag zitten als ie dat wil maar erg vervelend is. Ik zeg waarom en dan negeer ik hem. Ikben een beetje zijn lievelingstante dus dan zie je hem fronzen. Opa en oma geven hen de cola en snoep als ze daarom vragen. Ook als ze net een ijsje op hebben en de hele avond strontvervelend zijn. Vervolgens gaan ze dan achteraf klagen dat de jongens vervelend waren.... Gek he?! Ik vrees dan ook dat wij en mijn andere schoonzus en broer hetzelfde denken, em doen. De ouders zelf en opa en oma helaas niet. Ik ga hen ook niet vertellen wat ze moeten doen, hoe te reageren of ze aan te pakken. Daar gaan ze niet naar luisteren. Het is zo dat iedereen op ze let tijdens een familie ding en ze bij de dingen die niet kunnen op hun donder krijgen van iemand. De jongste had tegen mijn andere schoonbroer gezegd dat hij het leuk vond om stout te zijn. Dus dat hij dat graag deed. Zegt genoeg toch? In mijn ogen hangen et nauwelijks consequenties aan zijn gedrag vast. Maar moet ik dan degene zijn die zijn ouders gaat zeggen wat ze moeten doen met n hoe ze hun kinderen op moeten voeden? Dat ga ik niet doen.. Is niet mijn plek vindt ik. Wel is het moeilijk om geen politieagente te spelen op zo'n dag. Maar je let toch op, omdat mijn oudste daar ook tussen rondloopt.