Vertellen of niet??

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Angie86, 14 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angie86

Angie86 Actief lid

19 okt 2012
    175
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Ik heb even jullie mening nodig, zelf kom ik er niet uit.
    Ik ben er 2 dagen geleden achtergekomen dat ik zwanger ben. Nu is dit mijn dilemma:
    Ik werk met overledenen, en wordt er ook vaak ik mijn eentje op uit gestuurd. Dit is best zwaar werk ivm zwaar tillen, lang staan enz.
    Is het verstandiger om dit op mijn werk vertellen, of zal ik wachten tot ik de 12 weken echo heb gehad?

2. Nathaliiej

Nathaliiej Fanatiek lid

20 nov 2012
    1.206
    1
    0
    NULL
    Utrechtse Heuvelrug
    Ik zou het toch vertellen, je bent nog maar heel pril zwanger, dus alles kan nog, maar het is fijn als ze er rekening mee houden..

En gefeliciteerd natuurlijk!:D

3. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Angie: gefeliciteerd met je zwangerschap. Als je inderdaad lichamelijk zwaar werk moet doen, zou ik het ook al eerder vertellen dan de 12 wkn. Op zich kan lang staan niet direct kwaad, maar kan me voorstellen dat je liever niet te zwaar tilt. Overigens zat ik daar zelf ook mee op m'n werk. Collega's waren altijd gewend dat ik van alles versjouwde. Ik heb het toen aan een directe collega (nog niet tegen mijn baas) verteld, die toen zoveel mogelijk bijspring als er weer wat gesjouwd moest worden.

4. Verox

Verox Niet meer actief

#4 Verox, 14 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 dec 2012
    Heb je een tijdelijk contract en zit er verlenging aan te komen? Dan zou ik mijn prille zwangerschap nog niet van de daken schreeuwen.
    Misschien kun je collega's vragen om te helpen tillen met een andere reden?

Op de website van de ARBO staat het als volgt omschreven:
    Heb je een vast contract dan zou ik het mijn werkgever zo snel mogelijk vertellen. Pas dan heb jij recht op wettelijke bescherming en kan je baas rekening met je houden en dingen voor je gaan regelen.

Of je het verteld voor de twaalf weken moet je vor jezelf beslissen. De meeste mensen wachten tot na de twaalf weken omdat de kans op een miskram dan aanzienlijk is afgenomen, en het kan vervelend zijn zulke dingen met je collega's te delen. Maar als je goede werkrelaties hebt dan kan het juist fijn zijn dit met je collega's te delen.

Ik heb het wel meteen verteld aan mijn werkgever. De gezondheid van je baby is natuurlijk het belangrijkst. Helaas vond mijn baas het reden om mijn contract niet te verlengen, had ik twee maanden gewacht dan had ik mijn baan nog gehad. Te gek voor woorden natuurlijk, dat mijn eerlijkheid afgestraft word, maar een volgende keer zou ik toch kijken of ik het beter twee maanden kan verzwijgen.

5. Angie86

Angie86 Actief lid

19 okt 2012
    175
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik heb een vast contract alleen mijn baas is niet echt betrokken zeg maar, ik moet het doen met mijn collega's en heb hier opzich een goede werkrelatie mee maar ik ben toch bang dat ze dit niet leuk gaan vinden (omdat ze dan zelf meer moeten doen en ivm bereikbaarheidsdienst dat ik er een tijdje uit ben). Ik vrees dat ik op een hoop onbegrip stuit... maar aan de andere kant denk ik wel dat ik het moet vertellen ivm veel tillen....
    Ik heb volgende week woensdag een echo, ik denk dat ik tot dan ga wachten met vertellen..

6. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Angie: ik heb mezelf de eerste weken een beetje verscholen achter het smoesje dat ik last van mijn rug had (of bekkenpijn wat ik nog overgehouden heb van mijn zoontje). Je moet uiteindelijk doen waar je je zelf het beste bij voelt. Ik vond op zich de stress van oh jee, als ik maar niet hoef te tillen en hoe ga ik hier onder uit komen ook vermoeiend. Dus toen ik het eenmaal verteld had, was er een en al begrip en werd alles voor me versjouwd (zonder het zelfs nog maar aan me te vragen).

7. deetje8

deetje8 Bekend lid

29 nov 2012
    781
    0
    0
    ik zou het vertellen. Brengt ook voor jezelf een hoop rust.. Had ik tenminste. Ik kwam erachter met 6 weken, heb het toen ook vertelt op mn werk.

8. MamsieM

MamsieM VIP lid

22 nov 2011
    5.967
    5
    38
    Lastig he!

Hier de eerste collega's ook met 4,5 week al ingelicht. Ik werk met verstandelijk gehandicapten waarbij agressie regelmatig aan de orde is. Voel me er goed bij dat collega's het weten. Ze nemen nu dingen van mijn over.

9. Angie86

Angie86 Actief lid

19 okt 2012
    175
    0
    16
    NULL
    NULL
    ff n update:
    Ik heb nog niets verteld. Heb morgen de eerste echo om te kijken hoelang ik al zwanger ben en aan de hand daarvan kijk ik even aan of ik het al ga vertellen. Ik kan nu aardig onder sommige dingen uitkomen (rugpijnsmoes, gauw even weglopen of andere werkzaamheden doen) zodat collegas het overnemen, dus zolang dat werkt zeg ik nog even niks hihi:p

Deel Deze Pagina