Hoi meiden, Morgen is het dan zover, na een paar weken kwakkelen met slecht slapen en veel harde buiken op het werk, zeker bij drukke diensten waarbij ik veel moet lopen, (werk in de zorg) ga ik morgen naar de ARBO. Ik vind het maar spannend! Op het werk willen ze opzich wel mee werken om me zo lang mogelijk in goede gezondheid daar te houden. Alleen hebben ze het ook steeds over zelf diensten ruilen of eventueel vakantiedagen opnemen in een reeks van veel diensten achter elkaar. Eigenlijk wil ik hier mijn vakantie niet aan besteden en om nou mijn hele dienstrooster om te gaan gooien pff..! Hebben jullie ervaring met een Arbo arts en gedeeltelijke ziekmelding? Ik vraag me af hoe het proces in zijn werk gaat, ook nadat die arts zijn advies heeft gegeven. Belt ze bijvoorbeeld zelf naar het werk of moet ik daarna gaan zitten met mijn leidinggevende en zelf het advies doorgeven? Ik ben zo bang om 'omgepraat' te worden om toch vakantiedagen op te nemen. Alvast bedankt!
Natuurlijk moet je hier niet je vakantiedagen voor gebruiken! Ik ben met 25 weken bij de ARBO geweest. Het was zo gepiept, ben er misschien nog net geen kwartier binnen geweest! Gewoon mijn klachten verteld, ook verteld wat de gyn/vk ervan vond; hij wil nog wat meer info hebben over waar je onder behandeling bent en klaar is kees! Hij stelde bij mij meteen voor om halve dagen te gaan werken; 5 ochtenden. Dat was ook mijn idee al, als hij het niet had voorgesteld had ik het zelf aangekaart. Sinds ik halve dagen werk is het zo een verademing! Veel minder harde buiken en heb meer energie doordat ik meer uit kan rusten. Mijn arboarts nam zelf contact op met P&O, de volgende dag had ik een schriftelijke kopie binnen. Moest zelf nog even met mijn leidinggevende de uren gaan bespreken, maar dit was zo geregeld. Succes morgen!
Ik ben een paar weken geleden naar de ARBO arts geweest. Ik werk(te) 3 dagen in de kinderopvang en door flinke rug- en bekkenklachten raadde de verloskundige me aan om minder te gaan werken. Dit kon voor 50% op de buiten schoolse opvang van mijn werk. Allemaal prima geregeld dus. Ik kreeg een brief om langs te komen bij de ARBO arts. Had er eigenlijk heel wat van verwacht, vragen of onderzoek of iets dergelijks. Maar uiteindelijk (na een kwartier wachten) was ik er met tien minuten weer weg. Hij stelde enkele vragen over waar ik werkte en hoeveel uur en of ik het naar m'n zin had. Toen zei hij dat ik over 6 weken terug kon komen. That's it! Vond het eigenlijk een beetje zonde van m'n tijd. (Had er andere dingen voor moeten afzeggen) Alles wordt (tenminste bij mij) geregeld door je werkgever met het UWV en de ARBO. Je hoeft er zelf niet achteraan en je krijgt vanzelf bericht. (dat zei de ARBO arts tegen mij) Hopelijk heb je hier wat aan Wel een beetje een lang verhaal geworden zo..
Oh dat klinkt goed inderdaad! Ben alleen behalve de VK nergens onder behandeling want heb geen (erge) BI of iets dergelijks. Alleen lichtelijk uitgeput van gewoon niet (goed) kunnen slapen en veel harde buiken. Ik ga met een iets geruster gevoel er naar toe morgen. En ben blij om te horen dat het bij jullie ook niet met vakantiedagen is gegaan inderdaad! Vond het al zo raar, kan namelijk ook niet echt vakantiedingen gaan doen op die dagen omdat ik dan gewoon aan het uitpuffen ben. Bedankt voor jullie reacties!
mijn ervaring met de arbo is dat ze heel erg streng zijn ivm zwangerschappen, zeker als je arbo arts een vrouw is! ik had me 1 keer ziek gemeld ivm pijnlijke harde buiken dus het bedrijf stuurde me door naar de arbo-arts ik mocht NIKS meer doen op mn werk, ik mocht vanaf toen maar 4u werken ipv 8u, ik mocht niet bukken, niks heffen, niks,... ik vond het niet leuk en voelde me schuldig maar mn bedrijf wou niks riskeren, stel er ging wat mis,... acheraf gezien is het wel goed hoor maar je voelt je dan zo gehandicapt! na je gesprek krijgt het bedrijf waar je werkt een brief waarin staat wat wel en niet mag, hoeveel uren je mag werken enz,... je neemt dan geen verlofuren op, als je minder moet werken of een tijdje niet meer dan merk je ook niks aan je loon, het uwv betaald je bedrijf voor de uren wat jij niet werkt en het bedrijf betaald jouw gewoon je volledige loon uit
Ik ben vanochtend langs geweest en het viel me inderdaad heel erg mee! Ze was erg begripvol en heb nou het advies gekregen om halve dagen te gaan werken en niet meer dan 3 diensten achter elkaar in een week. Ik ben er blij mee maar vind het alsnog spannend om het zo te gaan vertellen op werk. Ik heb avonddienst en ik ga aangeven dat ik dit advies heb gekregen en dat ik graag wil dat het zo snel mogelijk in gaat. Het liefst zou ik het vandaag nog in laten gaan maar ik denk dat ze het pas vanaf volgende week gaan regelen. Gelukkig vond de arbo arts het ook onzin om vakantiedagen/uren hieraan te spenderen. Dus ben nou gewoon gedeeltelijk ziek gemeld. Of doet het werk dit officieel?
Hier ook (veel) ervaring met arboartsen en zwangerschap . Mijn ervaring is inderdaad ook dat ze heel voorzichtig zijn met zwangere vrouwen en dat je leidinggevende zich moet houden aan de (medische) adviezen van de arts (dus laat je niet teveel pushen, hoor! Hoe lastig het ook kan zijn op de werkvloer om dingen op te vangen, dat is niet jouw probleem...). Qua ziekmelden, ik ben gewend dat je jezelf bij je werkgever moet ziekmelden en dan kun je aangeven voor hoeveel procent (wat je bent overeengekomen met arboarts). Meestal krijg je ook korte verslagen (zonder medische info) waarin afspraken (en je beperkingen) staan, over je contacten met de arbo, die naar je leidinggevende (en evt personeelszaken) gaan. Ik heb zelf ongeveer om de 5-6 wkn een gesprek met mijn leidinggevende, indien er dingen wijzigen in mijn situatie moet ik dat eerder kenbaar maken. De arboarts heeft om 3-5 wkn contact met mij en worden afspraken evt bijgesteld. Veel succes, ik hoop dat je je snel wat beter voelt!
Fijn Jingle! Mooi opgelost zo! Dat ziekmelden regelt de Arbo, hij stuurt een verklaring naar P&O en naar het UWV. Jij hoeft verder niets te doen. Alleen een nieuw rooster maken met je baas
Gister met mijn leidinggevende overlegd en alhoewel ik even een donderwolkje over haar gezicht zag trekken ging ze er toch mee akkoord. Ik werk vanaf vandaag halve dagen! Dat ik me daar nou zo druk om liep te maken!