Hallo, ik ben zelfstandige dus 2 maand na de bevalling moet er terug gewerkt worden. Dat wil ook zeggen dat ik snel een opvang moest vinden voor het kindje dat nog maar 6 weken in aantocht is. Ik vond dit zeer vroeg maar mijn zus vond al bijna geen opvang meer voor 1,5 jaar later. (bij mij dus binnen 10 maand) De wachtlijsten staan al overvol hier in de buurt. Ik heb gelukkig nog 1 opvangmoeder gevonden. Blijkbaar is het hier zo moeilijk dat sommige mensen al een opvang vastleggen van voor ze weten dat ze zwanger zijn. Het is al ver gekomen. Is dat voor jullie ook? Hebben jullie in je buurt ook zo'n probleem om opvang te vinden. Hoelang op voorhand leg je je opvang vast? Ik vond het nog heel vroeg, want eigenlijk weet je nog niet of alles goed gaat; dus nu hopen op en kerngezond, lief babytje binnen een kleine 8 maand. Edit Moderator: Verplaatst naar het juiste onderwerp
Wij hadden een afspraak op het kinderdagverblijf toen ik 6 weken zwanger was. Ook hier zijn er wachtlijsten en wou ik geen risico nemen. Ze hebben aangegeven dat we netjes op tijd waren en dat we waarschijnlijk gewoon terecht konden, maar toch adviseerdde ze om bij meerdere dagverblijven een inschrijving te doen omdat ze niks kunnen garanderen.
Hoi Nijntje, Ik ben ook zelfstandige, maar dat maakt denk ik weinig uit, in die zin dat je ook als je in loondienst zou zijn gewoon weer aan het werk moet na een x aantal weken (als je blijft werken tenminste). Wij zijn direct na de eerste echo naar het kinderdagverblijf gegaan. Eerder wilde ik niet, ondanks aandringen daartoe van mijn compagnon die al ervaring had met de lange wachttijden. Het voelde voor mij niet goed om al in te schrijven voordat ik wist dat het 'goed' zat met de zwangerschap, of zelfs voordat ik zwanger was. Wij hebben voorlopig twee dagen kinderopvang nodig. Het was even schrikken toen we in eerste instantie te horen kregen dat de baby pas in september resp. oktober terecht zou kunnen op deze beide dagen. Ik was al andere oplossingen aan het bedenken (thuis werken, m'n moeder inschakelen) toen ik een paar weken geleden werd gebeld, dat de baby toch in april terecht kan. Het valt uiteindelijk dus toch allemaal mee. Het wachten is nu alleen nog op de baby. Een voorspoedige zwangerschap gewenst! PS het voordeel voor jou is dat je in elk geval wel recht hebt op die zwangerschapsuitkering voor zelfstandigen die per 1/7 wordt ingevoerd!
Hey, Jana, weet niet of je in Belgie of in Nederland woont. In België kan je 6 maand thuisblijven bij je baby indien je je ouderschapsverlof (krijg je inkomen) neemt, dus das een heel verschil met een zelfstandige die in principe niets of 2 maand met een kleine vergoeding krijgt. Daarmee dat wij verplicht zijn zo snel mogelijk terug te beginnen na de zwangerschap. Ik zou graag ook bij ons kindje zijn de ganse dag, maar dat is niet iedereen gegeven.
Bij ons mag je niet eerder inschrijven dan dat je een UD hebt, dus zodra ik wist dat ik zwanger was heb ik ons kleintje ingeschreven maar we weten nu al dat hij of zij niet optijd geplaatst kan worden.
Ik heb ook gekozen voor het moment dat je weet dat je zwanger bent. Ik was zelf pas met 3/4 maanden zover met regelen, maar heb de eerste maand moeten stuntelen, want er was geen plek. En wij wonen in een dorp. Ik heb begrepen dat het in een stad nog lastiger is. Ik zou snel zijn, als ik jou was. Mocht onverhoopt de zwangerschap anders lopen, kun je zonder problemen weer opzeggen.
Ons kereltje zal 2 dagen naar het kdv gaan. Wij zijn gaan kijken en inschrijven toen ik 9 weken zwanger was. Vond het echt een beetje raar zo vroeg al, maar op aanraden van anderen toch gedaan. En gelukkig maar, want superlange wachtlijsten. 1 dag was gelijk in orde, maar voor de 2e dag staan we op de wachtlijst. En dan ga je dus een jaar vantevoren al inschrijven he...
Ik zal 2 maanden na de geboorte 3 dagen kdv nodig hebben. Maar ik heb het nog niet geregeld, na de vorige miskraam wil ik echt de eerste 3 maanden afwachten.
Ik had het geregeld toen ik een week of 8 zwanger was. Nu is het helaas zo, dat als ik weer aan het werk ga, dat het nog niet naar het kdv kan. Omdat er nog een wachtlijst is! Heb mezelf bij 4 verschillende locaties opgegeven. Dus dat wordt nog wat.
Als ik weer ga werken (eerst één en daarna twee halve dagen) dan past m'n man één halve dag op, en m'n zus de andere. Maar de tijd daarvan kan ik zelf bepalen, dus kan net zo goed twee maand zijn als een jaar na de bevalling.
mijn schoonmoeder past 1 dag op en mijn vader past 1 dag op en ik werk om het weekend en dan is me man thuis.
Hoi Nijntje, Ik woon in Nederland. Op dit moment is hier ook niks geregeld voor zelfstandigen (kabinet heeft besloten dat er per 1/7 weer een uitkering komt, maar ik val daar dus net buiten). Ik heb besloten toch 16 weken verlof te nemen, op eigen kosten dus. Heb het geluk dat mijn compagnon de zaken kan waarnemen (zij is zelf ook 2x16 weken met zwangerschapsverlof geweest). Ik weet dat het in Belgie anders geregeld is,ik dacht trouwens dat het zwangerschapsverlof voor mensen in loondienst daar veel korter was? Een vriendin van me woont in Belgie, ik herinner me dat ze snel weer aan het werk moest maar dat de kinderopvang daar wel heel goed was geregeld. Geen lange wachttijden zoals in Nederland. Maar misschien verschilt dat per regio.