Opvangtoeslag

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door sjudith, 22 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    Door de nieuwe regeling kinderopvangtoeslag is het bijna niet meer te betalen dus we denken hard na wat we dan moeten doen. We moeten nu 500 euro bij betalen :O terwijl dit vorig jaar 200 was.

Als ik 8 uur per week minder ga werken verdien ik 480 euro minder per maand en mijn man zou 4 uur per week minder moeten werken en zou dan 120 euro er op achteruit gaan, maar hoeven de kids niet naar bso/kdv. Bij elkaar dus 600 euro.

Mijn man vind die 100 euro teveel verlies, ik vind het juist zonde zo idioot veel bij te betalen en maar 100 winst te hebben.

Wat zouden jullie doen?

2. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Dan zou ik denk ik ook blijven werken.. 100 euro is best veel geld.. Ik weet natuurlijk jullie financiele situatie niet.. En kinderdagverblijf is natuurlijk ook wel goed voor de ontwikkeling..

3. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    @jolanda die is niet geweldig. We zitten nog met een restschuld van ons oude huis, nog 2 jaar.

4. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Dan zou ik er toch voor kiezen te blijven werken denk ik.. Dan is die 100 euro toch weer mooi meegenomen?
    En probeer dan te denken dat het ook goed is voor de sociale ontwikkeling van je kind ipv dat je alleen maar denkt dat je werkt om de oppas te kunnen betalen :)

Misschien sta je er dan wat anders in?

5. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    @jolanda de kinderen hebben het ook erg naar hun zin hoor en ik ook op mijn werk, maar ik vind het toch een lastige beslissing.

6. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Ja, snap ik.. Uiteindelijk moet jij de keuze maken (samen met je man) waar je je goed bij voelt.. Dat kan ik helaas niet voor je doen.. Ik heb je nu gezegd wat ik zou doen.. :)

7. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    Oja en scheelt dan 40 euro reiskosten per maand (samen)

8. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.023
    286
    83
    Vrouw
    Uiteraard is het een heel persoonlijke keuze, maar als ik jou was zou ik ook blijven werken, zeker gezien de situatie in arbeidsland op het moment. Het levert je nu qua financien misschien niet enorm veel geld op, maar het is toch 100 euro per maand.

Mocht je stoppen met werken, wordt het naar mijn mening veel lastiger om weer aan het werk te komen, mocht je dit later weer wensen. Er zijn op het moment (en dat is al een aantal jaren zo) zo enorm veel werkzoekenden dat dit gewoon heel erg lastig blijkt te zijn. Daar kunnen veel forumleden helaas over meepraten. En eerlijk gezegd verwacht ik ook niet dat de situatie snel gaat veranderen.

Dus mijn advies; blijven werken! Zeker als je het naar je zin hebt op je werk, en de kids op het KDV.

Succes met het maken van jullie keuze!

9. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    @driessen ik wil niet stoppen hoor ik wil van 24 uur naar 16 uur.

10. Sterretjexx

Sterretjexx Actief lid

15 okt 2012
    269
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je al weet dat je het wilt (uren) en uitgerekend hebt dat het 40 euro scheelt qua reiskosten. Dan heb je eigenlijk al je beslissing gemaakt toch ?

11. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    Het scheelt 80 euro

12. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik denk dat je gewoon een goede berekening op papier moet zetten.
    1/ wat komt er in de huidige situatie binnen en wat heb je aan kosten (en dan ook eerlijk rekenen hè)
    2/ wat komt er binnen wanneer jij 8 uur minder gaat werken en wat heb je dan aan kosten. Ook meerekenen dat je dan minder reiskosten hebt en minder opvanguren/kosten
    3/ wat komt er binnen wanneer ook je man minder gaat werken en wat zijn je kosten.

Laat evt een proforma berekening maken op je werk bij verlies van 8 uur, dan weet je wat je netto gaat overhouden.

Op toeslagen.nl kun je dan ook "spelen" met wat je dan aan toeslag zou krijgen. Je moet er ook rekening mee houden dat je bijv ineens in een andere belastingschijf terecht kunt komen... dus houd je per saldo meer over. Het zijn gewoon lastige berekening dat wel

13. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    @hopmarjanneke, we hebben het berekend en als we beiden minder gaan werken komt er per maand 600 euro minder binnen, maar hebben ook 40 euro minder reiskosten dus 560 minder inkomsten totaal.
    De kinderopvang kost ons nu 500 euro. Dus als met al gaan we er 60 euro op achteruit als we de kinderen niet meer naar de opvang doen. Of we werken voor 60 euro extra.
    Dus wat doen we?

14. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Ja ik kan dat natuurlijk niet voor jullie beslissen. Red je het met 60 euro minder?
    En wanneer je man bijv een dag minder zou werken ipv een halve dag?

15. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    Hij hoeft maar een halve dag per week minder te werken om geen kdv en bso meer te hoeven.
    Een hele hoeft niet.

16. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Nee ik bedoelde het meer dat jij dan bijv meer uren kunt blijven werken. Soms is het juist gunstiger dat de "meestverdiener" minder gaat werken, oa ivm overgang naar lagere belastingschijf waardoor je dan ook minder belasting betaalt. Maar ik weet dus niet of dat voor jullie van toepassing zou zijn.

17. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    Dan kunnen we het qua oppas niet regelen helaas

18. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zou gewoon blijven werken en de kinderen naar de opvang. Het is goed voor de ontwikkeling en je hebt per maand 60 euro extra. Met een schuld is elke euro mee genomen. Wellicht zou je kunnen zoeken naar een gastouder waardoor je kosten naar beneden gaan en je meer zal overhouden.

19. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

3 aug 2008
    2.165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Volgens mij moet er al meer veranderd zijn dan de wijzeging in de toeslagen...
    Hier betalen we maar iets van 20 of 30 euro meer zelf als vorig jaar...

20. 1988 mama

1988 mama Niet meer actief

Of kiezen voor een Gastouder, Ik ben zelf gastouder , en is toch stukken goedkopen dan een KDV

Deel Deze Pagina