Stel hier je vragen over kdv!

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by gizmobo, Oct 19, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. gizmobo

gizmobo Niet meer actief

Hallo,
    Ik ben werkzaam op een KDV.
    Dus vind ik het wel lief van mezelf om jullie een gelegenheid te geven om vragen te stellen over het kinderdagverblijf! :)

Ik ben zelf gediplomeerd naar Sociaal Agogisch Werk (SAW) niveau 4.
    Dit betekent dat ik leidster of leidinggevende kan zijn op een kinderdagverblijf, of dat ik zelfs een eigen kinderdagverblijf kan beginnen.

Op dit moment werk ik als leidster op een babygroep van 6 weken tot anderhalf jaar.

Dus heb je een vraag over KDV, brand maar los! :)

2. Brandweer

Brandweer Actief lid

Jul 12, 2011
    249
    0
    16
    Ik heb wel een vraag, gister toevallig een topic geopend hier!

Is een psz nou echt zo anders dan een kdv?
    Zit eraan te denken om volgend jaar beide kids 2 dagen naar het kdv te brengen en mijn zoontje (dan 3) van de psz af te halen...
    Ze hebben daar een 3+ groep, ze werken er ook met puk (psz ook) maar doe ik mijn zoon dan niet vreselijk tekort?

Groetjes

3. gizmobo

gizmobo Niet meer actief

Brandweer:

In de KDV is het een hoofdzaak dat de kinderen een verblijf krijgen gecreeerd als een thuissituatie. Dit betekent dat de kinderen vrijheid hebben, zoals ze dat thuis ook hebben. De kinderen eten/drinkens/slapen op de manier hoe het thuis ook gaat, en op een vast ritme.
    Ook hebben de kinderen vrijheid in spelen; willen ze buiten spelen dan mag dat, willen ze met lego spelen dan mag dat, willen ze samen of alleen spelen dat mag dat, willen ze rustig op de stoel zitten relaxen dan mag dat.
    Ook word hier natuurlijk van alles geleerd.
    In princiepe is dit hetzelfde als een PSZ, alleen is hier als extra dat je kind een gevoel van thuis krijgt en een vast ritme.

Op de PSZ is het een hoofdzaak dat de kinderen leren en voorbereid worden op hun bassischool.

De PSZ kun je vergelijken met "naar school gaan", en een KDV kun je vergelijken met "een dagje uit, maar wel zoals je je thuis voelt en je vrijheid hebt".

Het ligt ook aan je eigen visie.
    Breng je je kinderen naar een KDV of PSZ omdat je oppas nodig hebt of omdat je een dagje voor jezelf wilt, of omdat je wilt dat je kind wat leert?
    In het eerste geval zou ik de kinderen naar het kinderdagverblijf sturen, want hier leert het kind, en tegelijkertijd word er een thuissituatie voor hem gecreeerd met een vast ritme.
    In het tweede geval zou ik kiezen voor een PSZ.

Heb ik het zo een beetje duidelijk uitgelegd?

4. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

Aug 22, 2006
    3,530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Ik ben het hier niet helemaal mee eens.
    Ik ben ook werkzaam op een kdv en wij werken via het VVE. Voor en vroegschoolse ecucatie. Dus een voorbereiding op het basisonderwijs. Wij werken via thema's en werken aan de hand van activiteiten die gericht zijn op de ontwikkeling van de kinderen. Het sluit aan op alle ontwikkelings gebieden die een kind doormaakt.
    Dus bij ons is het (kort door de bocht gezegd) niet alleen maar de zorg.
    Wij zijn ook onderdeel van een SPIL dat wil zeggen dat wij intensief samen werken met psz en basisschool.

5. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Wij zijn ook een start aan het maken met VVE.
    Ook wil ik even vermelden dat hetgeen wat je zegt over buitenspelen niet helemaal klopt. Wil je buitenspelen, ga je buitenspelen? Bij ons gaan we buitenspelen als de leidsters dat beslissen, wel zoveel mogelijk. De meeste kinderen vinden dit juist heerlijk, maar heeft er iemand even geen zin, heeft ie toch echt even pech ;) We kunnen moeilijk voor één kindje binnen gaan blijven :) Dus tjah...ook dit soort dingen gaan wel een beetje zoals ze op school gaan. En ik moet eerlijk zeggen, kinderen moeten steeds eerder dingen kennen en weten, en voorbereid worden op het basisonderwijs, dus komt er juist op dat vlak veel bij kijken op een kinderdagverblijf.

6. Brandweer

Brandweer Actief lid

Jul 12, 2011
    249
    0
    16
    Iedereen bedankt!
    Heb besloten om mijn zoontje van de psz af te halen en dan 2 dagen kdv te doen...
    Wat was dat een moeilijke beslissing, en ik hoop de goede gemaakt te hebben, ben zo bang om hem tekort te doen :(

7. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    hoeveel leisters moeten zijn bij 16 kinderen met 4-5 babies bij een vertilake groep?

mijn zoon is thuis overdag en sindskort ook s'nacht zindelijk. maar hij moet n luier dragen bij kdv omdat ze hem slechts 2 keer per dag naar wc brengen samen met alle kinderen. dan doet hij niks...ze hebben hem nooit alleen naar wc gebracht terwijl ik dat wel vroeg. waarom?mijn zoontje na zijn kdv dag(1 dag per week)altijd een dag met ongelukjes thuis en na n ongelukje vraagt waar zijn luier was?hij vergeet dus dat hij geen luier om heeft na zo een kdv dag.
    hoe hoort dat te werken?hij moet zo een 6-7 keer minimaal plassen en 1 keer poepen gedurende dag. het zal daar nooit lukken volgens mij. ze hebben geen tijd of zo...

8. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

Aug 22, 2006
    3,530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Bij mij op de groep mogen er niet eens 16 kinderen zijn. Bij ons is maximaal12 en dan twee leidsters. Dus ja dan zou ik in jouw geval zeggen drie leidsters. En ja plassen doen wij wanneer de kinderen moeten. Verder gaan wij na elk eet of drink moment met de kinderen naar de wc of verschonen wij ze.

9. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    ja 12 kinderen dus plus 4 babies.

10. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Met 2 leidsters mag je maximaal 12 kindjes, waarvan er maximaal 4 onder het jaar zijn. Als je dus 16 kindjes hebt, waarvan 4 a 5 onder het jaar, dan moeten er 3 leidsters zijn. Overigens vind ik dit wel onwijs grote groepen hoor.... Wij hebben er nu max 12 en op mn vorige werk hadden we er max 14. Maar 16?

11. Towser

Towser Fanatiek lid

Aug 9, 2009
    1,222
    1
    0
    Gelderland
    Hier kun je het uitrekenen:
    Leidster kind ratio | Abvakabo FNV
    Een groep van 16 kinderen mag, maar dat is dan meteen ook wel het maximum. In dit geval zou je inderdaad 3 leidsters op de groep moeten hebben.

12. misa

misa Niet meer actief

Ik ben ook leidster en wij werken met startblokken en vve. Ik ben het dus eens met Mowtom.
    Ik heb niet veel ervaring met een psz, maar ik ben ervan overtuigd dat je kind bij de meeste kdv's echt zeker niet te kort komt. Je kindje is er veel langere tijd aaneengesloten, dus naast eten, drinken, verschonen, spelen is er ook tijd voor leren en deels voorbereiden voor de basisschool.

Wij hebben ook groepen van 16. Maar ik vind 12 ook een mooier aantal. Het kan tegenwoordig zo zijn dat als je 16 kids hebt waarvan veel kinderen onder een jaar of zelfs onder 2 jaar, dat je op 4 leidsters uit komt. Veeeeeel te veel op 1 groep vind ik.
    Maar de aantallen en leidsters kan heel wisselend zijn. Soms moet je met 12 met 3 leidsters en soms mag het met 2. Ligt heel erg aan de leeftijden en combinaties van leeftijden. Wij moeten het altijd invoeren in een programma zoals towser aangeeft.

Over het plassen, verschonen en zindelijk maken:
    Wij helpen kinderen met zindelijk worden en verschonen 4x per dag. Mocht een kindje vaker moeten plassen mag deze altijd gaan natuurlijk. En in het begin willen we wel helpen met vaker eraan helpen denken. Maar dat moet een kindje uiteindelijk wel zelf gaan aangeven. Ik zie alleen dat die van jou erg snel is belize! :)
    Maar 2 keer per dag verschonen..???? Shocking! Sorry, maar dat vind ik niet normaal, dat doe je thuis toch ook niet?

Maar ik denk dat er een heel verschil is tussen kdv's en leidsters, dus dat je altijd goed moet kijken waarbij je je goed voelt.

13. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    ff een up date: mijn zoontje begon bij die wc rondjes ook plasjes te doen, heeft al stickers op zijn wc plaatje, en ze brengen hem vaker naar wc. ze zeggen zo nadrukkelijk en herhaldelijk dat hij heel vroeg is met de zindelijkheid. maar ja, ik kan daar niets aan doen. hij begon echt zelf hier mee. hij is vroeg met dit, maar laat met bijvoorbeeld zelf uit een open beker drinken.tja.

14. misa

misa Niet meer actief

Hij is ook vroeg! :) Maar dat is toch niet erg! Tja, de ene doet dit vroeg en de ander weer wat anders.
    Wat fijn dat ze hem nu vaker naar de wc brengen!

15. kersje

kersje Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    1,594
    1
    36
    Noord-Holland
    ik werk ook op een kdv, groep met kinderen van 1,5 tot 2,5 jaar.

bij ons gaan de kinderen mee naar de wc als ouders aangeven er mee bezig te zijn maar ook als kinderen zelf willen. als ze echt zinnelijk gaan worden laten wij ze vaker naar de wc gaan dan de "plasrondes".

16. luckybird

luckybird Fanatiek lid

Sep 2, 2009
    1,274
    0
    0
    NULL
    NULL
    #16 luckybird, Nov 6, 2011
    Last edited: Nov 6, 2011
    Hoe kijk je aan tegen de kwaliteit van overdracht?

Wat ik zie: het samenvoegen van groepen 's morgens en aan het einde van de dag (totaal wel 3 van de 11 uur) van grote kdv's in 1 hal met minimaal aantal leidsters is lekker voor de portomonnee van de eigenaren, maar gaat hierdoor niet veel informatie betreffende de overdacht verloren? Ik vind het haaks staan op de bewering dat er rust in groepen moet zijn en je je kind dus niet buiten brengtijden mag brengen/halen.

Ik begrijp dat niet iedereen 11 uur kan werken, maar 1 vaste vertruwde leidster aanwezig bij binnenkomst en weggaan van de betreffende groep in de eigen ruimte lijkt me minimaal noodzakelijk?

17. kersje

kersje Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    1,594
    1
    36
    Noord-Holland
    bij ons opent er van elke groep iemand en sluit ook van iedere groep iemand af. 3 groepen, 3 leidster 's morgens en 3 's avonds en 's avond is ook de groepsassistente en de kok nog aanwezig

18. tulip

tulip Niet meer actief

belize, 3 leidsters.

19. tulip

tulip Niet meer actief

ts, als leidinggevende op een kdv heb je een hob opleiding nodig. Management in de kinderopvang. Dus dat klopt al niet.

Daarbij vind ik je uitleg van het verschil tussen kdv en psz helemaal niet kloppen. Mowtom legde het ook al uit. Daarbij komt dat vanaf medio 2012 elk kdv VERPLICHT is om 1 van de VVE programma's te kiezen (kaleidoscoop, piramide, puk en co en ik vergeet er vast nog wat..) Qua voorbereiding op de basisschool zit daar dus geen enkel verschil in.
    Het enige duidelijke verschil is dat kindjes op een kdv de hele dag kunnen blijven, daar mee kunnen eten tussen de middag en kunnen slapen.

Ik vind het heel lief van je dat je ouders wil helpen met vragen, maar ik heb tot nu toe alleen maar dingen gelezen die totaal niet kloppen. Dat vind ik wel heel raar.

20. tulip

tulip Niet meer actief

mag ik ook antwoord geven??:)

Ik vind het feit dat groepen die standaard gezamelijk afsluiten de kwaliteit niet ten goede komt. Persoonlijke overdracht van de eigen leidsters verdient in mijn ogen de voorkeur. Daarom werkt bijna elk kdv met verschillende diensten. Zodat er aan het begin en einde van de dag een eigen leidster is. Calamiteiten daargelaten.
    Ik kan mij wel voorstellen dat kdv's dit doen met een verruiming van de reguliere openingstijden. Dat ze normaal van half 8 tot 6 uur open zijn, maar door zich flexibel op te stellen een verruiming doen vanaf half 7 of 7 uur en tot half 7/7 uur. Op deze tijden zijn er zo weinig kinderen dat het idd niet rendabel is om meerdere groepen open te houden. Als het kdv dit duidelijk met ouders communiceert, dan is het de keuze aan ouders zelf om ze eerder op te halen en wel de eigen leidsters te kunnen spreken.

Share This Page