Opvoed discussie;)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door JuullesD, 7 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JuullesD

JuullesD Niet meer actief

Ik heb wel een's gedreigd met een hap in z'n billen maar daar was hij niet van onder de indruk. De schavuit ;)

Maar serieus, zo een moeder wil ik niet worden. Kan ik niet tegen haha

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik kan er absoluut niet tegen. En kinderen weten het ook donders goed. Ze blijven gewoon doorgaan of laatst een kindje wat echt tekeer ging tegen zijn moeder :eek:

3. JuullesD

Ik krijg daar wel ouderwetse billenkoek neigingen van....

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Maar dan straf je het kind terwijl, in mijn ogen, de moeder(ouders) fout zit(ten).
    En moeders zat er overigens niet zo mee, volgens mij. Ze reageerde er niet echt op.

Als de moeder al 10x roept niet doen met een evt 'anders dan zwaait er wat' erbij, maar het toch 'accepteert' leert het kind dat je gewoon door kan gaan.
    Dus als je de keuze maakt om te zeggen "dat mag niet" dan moet je ook consequent zijn. En niet alsnog door de vingers zien, omdat het voor jou makkelijker is.

Dit voorbeeld zie ik dus trouwens vaker. 1x in een binnenspeeltuin waar ik de (thuis)situatie niet ken. Daar ging de strijd vrijwel de gehele tijd door tussen moeder en kind. Maar bijv ook bij kennissen, waar ik wel meer van weet.
    Maar goed dat zijn wel kindjes die ouder zijn dan 1 a 2 jaar. Meer kleuter leeftijd. Echter denk ik wel dat je de basis al kunt leggen bij een baby/dreumes.

5. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Onze dochter is van dezelfde leeftijd en wat ik merk is dat consequent nee blijven zeggen en weghalen afleiden daarna wel echt werkt. Bijv met de katten die werden half gemolesteerd als we niet oplette, tegenwoordig is het zachtjes aaien en ze mag bepaalde dingen niet van de kast halen, als ik nu nee zeg dan probeert ze het wel maar vaak deinst ze nu ook al achteruit en houdt dan op. Maar dat is echt wel na honderden keren en het is zo fijn dat ze kan staan lopen etc not, nog veel meer te ontdekken, het is een dagtaak:) maar consequent zijn is denk ik het belangrijkste weten ze precies waar ze aan toe zijn ook al gaan ze der lachend naar toe dat geeft ook aan dat ze het donders goed in de gaten hebben!

6. JuullesD

Ja ik bedoel meer als mijn kind het had gedaan denk ik. Denk dat ik niet eens zoveel geduld heb om 100 x niet doen te roepen en er niks mee te doen.

7. JuullesD

Nou idd zo doen wij het ook maar. Ik heb wel zoiets van als ik Nee zeg en hij doet het alsnog dat ik dat dan logisch vind. Hij is nog zo jong dus echt begrijpen wat ik bedoel nee....dat doet ie niet. Maar we beginnen wel met grenzen leggen, en veel afleiden idd haha

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik heb ook niet genoeg geduld om 100x te zeggen dat iets niet mag. Maar ik denk ook dat als jij 100x iets moet zeggen, je dit minstens 95x te vaak hebt gedaan. Als dit op 1 dag of achter elkaar is dan he? Ik zal bepaalde dingen vast wel minimaal 100x in hun leven hebben gezegd....

Ik hanteer zelf een maximum van 3x en bij de 2e keer waarschuw ik voor de consequentie. En dit betekend vaak zat dat ik inderdaad aan die 3 keer kom, maar dat de consequentie ook volgt.
    Ik pas het wel aan per kind en per niveau van het kind, althans dat probeer ik ;)

9. JuullesD

Maar hoe zou jij dat dan doen. Het gaat om een ventje van 10.5 maand oud die ik dan continue bij de open haard weg moet plukken.

10. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Ik zou hem gewoon weg blijven plukken en nee zeggen en dan ook meteen afleiden dus positief bekrachtigen met iets anders.

11. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    Bij deze leeftijd heeft een waarschuwing en consequentie nog geen zin. Dan is herhalen/wegplukken/afleiden de truc. Zeer vermoeiende fase. Daarom ben ik blij dat ik van oorsprong een redelijk 'ondernemende-babyproof-huis' heb :D

12. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik zou niets anders weten dan duidelijk Nee zeggen, wegplukken en afleiden. Als het om iets gevaarlijks gaat zou ik ook nog overwegen om tijdelijk beschermende maatregelen te nemen (dat kind er niet aan kan). In mijn ervaring helpt het ook nog wel eens in 'gevaarlijke' situaties om met intonatie en gezichtsuitdrukking te laten weten dat het echt een 'no-go' is. Als jij duidelijk geschrokken bent, dan voelen die kleintjes dat ook wel aan en heb je grotere kans dat ze niet nog eens doen.
    En tja, dan zijn er idd verschillen tussen kinderen.

Mijn oudste had veel herhaling nodig, die heb ik veel weggeplukt en afgeleid. Gelukkig was hij niet zo ondernemend, hij vond veel dingen ook wel eng, was best voorzichtig.
    Mijn middelste (erg gevoelig) schrok al van 'nee' en ging huilen bij stemverheffing, die heeft nauwelijks 'correctie' nodig gehad.
    Mijn jongste was een echt handenbindertje, ondernemend en onderzoekend en niet zo gevoelig voor 'nee' ;), die heb ik het meest weggeplukt en afgeleid... Er waren dagen dat ik haar letterlijk niet uit het oog kon verliezen omdat ze van het ene naar het andere ging. Lang leve de box dan :D!

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wat de andere dames al zeggen; nee en weghalen en direct afleiden.

Je hebt het nu natuurlijk over een baby en ik al over oudere kinderen; peuter/kleur (en dan nog afhankelijk van begrip etc)
    Nee zeggen heeft niet zoveel toegevoegde waarde als je alleen nee zegt. Straffen, dat begrijpt hij nog niet. En afleiden zal het meeste effect hebben.

Toen mijn jongens die leeftijd hadden was ik ook alleen maar bezig met afleiden. Dan kun je moeilijk zeggen dat er na 3x een consequentie volgt.

14. JuullesD

Ja dan ben ik nu op de juiste manier bezig:)
    Het is een heel ondernemend maar ook nog eens een onbesuist mannetje. Hij wilt zich optrekken aan de tafel en dan op de tafel slaan, druk babbelen, naar iedereen kijken, in de handjes klappen en tegelijkertijd door z'n knietjes wiebelen. En dan is het weer pats op de grond en brullen. Om het 2 minuten later opnieuw te doen. Zo 1 is het er :)
    Maar ik zeg sinds gisteren niet meer de hele tijd nee, probeer ook wat andere dingen uit. Geen zin dat ie straks ook alleen maar nee kan zeggen haha

15. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Klinkt zon beetje als onze dochter haha, ze heeft de grond ook al veel van dichtbij gezien maaar nergens van onder de indruk. Van het weekend in de schommel bij de speeltuin en hoe harder hoe leuker het was;).

16. JuullesD

Hij blijft het doen. Word er soms wel eens simpel van. Heb 'm wel eens snikkend tegen me aan gehouden en geklaagd waarom hij toch elke keer bij die tafel punt moest gaan staan.
    Maarja...snapt ie niks van haha

17. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    Tafelpunten heb ik nu van die hoekjes op en de tvkast waar hij steeds de hoek in wil duiken. Heb ik bij mijn meiden nooit nodig gehad, maar nu levert het echt veel rust op. Het staat even wat minder mooi, maar dat heb ik er graag voor over bij deze belhamel :D

18. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    Is zo'n hekje niet iets voor jullie? Ik heb hem in een kortere versie voor de openslaande deuren, zodat zl niet naar buiten kan ontsnappen met mooi weer. Als hij kan lopen verplaats ik hem waarschijnlijk naar detuinpoort.
    En ik kwam dus ook foto's tegen waarbij het in huis andere gevaarlijke gebieden afbakent. Moet natuurlijk maar net passen in je huis, maar als je openhaard echt zo'n rotplek is, waar hij voorlopig nog niet wegblijft, is het misschien een optie.

Bijgevoegde bestanden:

19. JuullesD

We hebben toevallig over zo een grond box na zitten denken! Ik zou het wel handig vinden, alleen staat ons kleine huis te koop en ben ik bang dat het eventuele kopers zou afschrikken (te vol) en toch besloten het geld maar op zak te houden. Over die tafel punt beschermers zat ik te twijfelen. Dan denk ik weer....Ik ben ook groot geworden zonder :oops:o_O

20. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    Lijkt me ook niet alles, zo'n hek ik je huis. Ik vind het voor mijn tuindeuren al niet supertof, maar wel heel praktisch bij mooi weer (nou moet het nog mooi weer worden:)) Ik kan me voorstellen dat je met de verkoop dat al helemaal niet wil. Dan maar blijven wegplukken haha.
    Die hoekbeschermers ben ik wel echt heel blij mee. Is vooral voor mezelf heel fijn. Voorheen zat ik iedere keer naast hem op de grond met mijn hand over een punt heen, omdat hij zich weer heel onhandig optrok en dan naar beneden wilde kijken precies steeds bij zo'n punt. Nu doet hij hetzelfde (hooguit al minder onhandig), maar ik zit gewoon relaxt op de bank :D

Deel Deze Pagina