opvoeden, dit valt erg zwaar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Roanchie, 2 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    Van oververmoeidheid kunnen kleintjes ook heel druk gaan doen. Ik zou hem dus heel consequent elke avond eerder op bed leggen. Mijn zoontje is net 3 en slaapt s middags nog met gemak 2 uur maar gaat er steevast om 19u in en en om 7u weer uit. Meer rust en regelmaat voor hem creëeren maar ook zeker veel met hem ondernemen, dan kan hij zijn energie kwijt en alleen door het te doen kan hij leren hoe zich in bepaalde situaties hoort te gedragen.

En verder echt consequent zijn en blijven. Plak consequenties aan bepaald gedrag. Mijn zoontje heeft toen hij net 2 was ook zo'n fase gehad van wegrennen en weet ik t allemaal maar ze moeten het ook leren op zo'n leeftijd.. Kan je buiten niet netjes in de buurt van mama blijven dan ga je in de wagen, til ik je, etc. Kan je mama niet helpen in de supermarkt en loop je steeds weg; dan ga je in t karretje. Doe je de huisdieren pijn, (dat is hier een no go) dan ga je maar even op een stoeltje (die ik wel in de woonkamer had staan). Zelfde voor dingen kapot maken, dat was hier ook een no go en ging hij ook op een stoeltje. Gooi je met speelgoed, dan leg ik dat speelgoed weg. Etc, etc.

Als je nu noodgedwongen meer in huis moet blijven dan zou ik zorgen dat je leuke dingen voor hem te doen hebt. Kinetisch zand, klei, knutselen, etc etc.

2. Roanchie

Roanchie Actief lid

24 apr 2016
    495
    5
    18
    NULL
    NULL
    Bedank voor alle tips, ik ga erop letten.

Wil wel even beetje bijdehand doen.
    Hij mag zeker een stuk voor ons lopen en wachten is wachten doet hij het niet dan aan de hand (of met drame buggy of optillen).
    Binnen heb ik altijd wep wat voor hem te doen en doe ook best veel met hem, (heb me vandaag even in de gaten gehouden en we zijn zo goed als de hele dag met hem bezig) af en toe even zitten luchthappen en door.
    Hij lijkt ze energie ook niet te verliezen😂 (dat hoort dat weet ik) en wij zitten best moe achter hem aan met speelgoed ect.
    We gaan paar keer per week een goede ronde met de hondjes, lekker rennen metde pups en zijn we dik een uur aan het rennen. (Ja ik ok) maar geregeld rent hij echt weg, naar het water (intresant) of gewoon ik wil dat en ik doe het gewoon. Het is meer ik doe het gewoon en je houd me niet tegen.

We gaan gewoon aan de slag met een belangrijk ding, eerder naar bed.
    (Ik denk trouerns ook dat hij vaker snachts nog een uur wakker is en voor zich uit zit te staren, dit deed hij vanacht dus weer en heb al eerder ondekt dat hij in de nacht een tijdje wakker is)

3. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Nou dan doe je het toch al hartstikke goed?
    Gewoon lekker zo door blijven gaan dan en uiteindelijk leert hij het vanzelf.
    Blijven herhalen wat wel en niet mag.

Slapen kan ik hier ook niet sturen. Soms gaat hij op tijd slapen en wordt hij om 5 uur wakker.
    Soms slaapt hij op tijd en wordt hij 2 keer wakker 's nachts.
    En nu gelukkig een fase dat hij pas rond 6,30 wakker wordt en 's nachts doorslaapt.
    Hij slaapt alleen pas rond 20.30. Ach, hij kletst maar een end weg in zn bedje, hij doet het er goed op.

Weet je wat hier ook goed hielp trouwens? Een pictobord/planbord met picto's. Heel duidelijk en hij weet precies wat hij straks gaat doen. Heel voorspelbaar en dat vindt hij fijn. Misschien is dat wat voor jullie.

4. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    En misschien juist niet hem steeds 'willen' vermaken en met speelgoed achter hem aan. Toen mijn zoontje net 2 was was alleen spelen soms ook lastig maar ik stimuleerde dat wel. Dan heb je zelf ook even rust zeg maar. Als hij het lastig vond dan hielp ik hem wel even op weg met spelen. Inmiddels is hij net 3 en kan zich zelf prima een lange tijd zelf vermaken.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.279
    36.143
    113
    Het wordt beter, echt. Ik heb 2 heel makkelijke, "normale" kindjes en mijn jongste is net zoals jouw zoontje, geen seconde kan ik hem uit het oog verliezen, maar blijf vol houden, waar hij eerst gewoon nooit reageerde op het woordje nee, reageert hij inmiddels gelijk. Weglopen doet hij eigenlijk niet meer, wel loopt hij nog graag vooruit, maar nu houdt hij ons wel in de gaten. Het is nog steeds een pittig kereltje, maar er zit wel vooruitgang in. Enne, uit ervaring weet ik, ook al ben je consequent, sommige kindjes hebben wat meer tijd nodig.

6. Danique83

Danique83 Lid

11 jan 2016
    46
    0
    6
    NULL
    NULL
    Een vraagje, slaapt hij 's middags nog?
    Ons zoontje gaat ' s middags niet meer naar bed. En er dan 's avond rond 18.30-19.00u in. Hij slaapt dan erg snel. Het wil nog weleens gebeuren dat hij in de auto of op de bank in slaap valt, ook al is dat maar een kwartiertje, dan is hij 's avonds niet naar bed te krijgen. En ligt hij tot een uur of 21-22 wakker in zijn bed.
    Dit was ook het geval op het laatst voordat we stopten met zijn middag slaapje.

7. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Misschien ook vooral de dingen benoemen die hij wel mag doen ipv wat hij niet mag doen. En indien mogelijk daarin keuzes geven. Dus ipv: niet springen op de bank, zeg ik dat de bank is om op te zitten en dan mag hij zelf kiezen of dat op zijn billen of op zijn knieën is. Om een voorbeeldje te geven.
    Dieren mag je niet slaan, maar je mag wel aaien of samen spelen. Laat hem zien hoe je om moet gaan met dieren.
    Ik voel mezelf dan ook positiever ipv dat ik de hele dag roep: nee dat mag niet.

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Tip hier boven. Niet constant 'niet' zeggen.

Niet met de auto slaan = ga maar op de grond met de auto rijden
    Niet tegen het aquarium slaan = kun je de visjes zien?
    "Kan je mij helpen?" Werkt vaak ook.

Niet alles beredeneren. Een peuter snapt je uitleg niet waarom iets niet mag. Gewoon kort en krachtig. "Niet doen, dan gaat het kapot."

En consequent zijn en blijven.

En verder niet te veel in hokjes denken. Hij is nog zo jong. Als je ziet dag hij baat heeft aan structuur, prima. Bied dat aan.
    Als je het niet red, trek aan de bel bij een hulpinstantie. Ze zullen altijd eerst oplossingen zoeken en niet uit huis plaatsen tenzij het onverantwoord is..

9. Roanchie

Roanchie Actief lid

24 apr 2016
    495
    5
    18
    NULL
    NULL
    Ik vind hen idd best lastig naar bed zien te krijgen, maar heel raar, is het niet zijn ritme kan die daar best van overstuur raken (wat wss met eventueel adhd te maken heeft) hij is vanavond eerder naar bed gegaan, en daarvoor intens gespeelt met ze nieuwe werkbank.

Hij slaapt in de middag nog wel ja, maar meestal als het half 2 is kakt hij in en als hij moe is word hij heel erg stout en vervelend, dus nog erger dan dat hij nornaal is, hij heeft het echt nog nodig en dan laat ik hem maar 2 uur slapen.

De speelbord vind ikook wel een leuk idee, print je de fotos dan uit?
    Wel is hij ze concentratie snel kwijt dus moet ik even de tijd nemen om hem goed te laten zien wat we gaan doen.

Het enkel nee of niet doen doe ik meestal ook niet, gebeurd weleens dat het niet lukt. Hondjes aaien niet pijn doen, ofterwijl voor hem kielekielekiele. Hij kan overigens ook gewoon lief spelen met de hondjes hoor! Enkel wat hardhandig soms.

Vind het toch fijn om te horen dat veel dingen echt kindgebonden is, voelde toch beetje als falen!
    Ik ga morgen even een lijstje maken voor mezepf en dan ga ik (ook mezelf) eraan werken.

10. Danique83

Danique83 Lid

11 jan 2016
    46
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ook hier was hij in het begin vervelend toen hij niet sliep, we hebben het langzaam afgebouwd. Eerst maar 1 uur slapen ipv 2 en toen helemaal niet meer. In plaats van dat hij slaapt hebben we een rust momentje ingebouwd. Rustig op de bank een filmpje kijken samen, een boekje lezen of even met de tablet op de bank. Hierdoor pakt hij wel rust. Het duurt even qua afbouw, maar uiteindelijk zal je zien dat hij op tijd slaapt 's avonds en ook overdag minder vervelend zal worden. Hij pakt nu een te korte nacht, waardoor hij steeds vermoeid blijft en het niet inhaald door het middag slaapje.

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik zou hem toch niet meer laten slapen overdag, of toch al zeker geen twee uur. Uiteraard is hij dan's avonds nog niet moe, als hij zoveel energie heeft.

12. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Wij hebben deze. Planbord plus pictogrammen voor kinderen - Peuterplanbord.nl
    En nog wel een extra pakketje pricto's erbij. Je kan het helemaal doen zoals jullie willen. Je ziet bij het kopje planborden ook andere staan. Keuze genoeg.

ZOdra ik met het bakje met picto's aankom om ze er op te doen, komt hij aanrennen en lezen we het samen. Soms wil hij dat ik het nog eens herhaal. Als ik weet dat we iets druks buiten gaan doen, pak ik hem erbij en laat ik zien wat we gaan doen. Vertel ik meteen wat de regels zijn, zoals handje vasthouden etc en dan vertrekken we.

Deel Deze Pagina