's middags naar peuterspeelzaal terwijl ze eigenlijk moet slapen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door giebel, 23 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113
    Dag, mijn dochter staat al een paar maand ingeschreven voor de peuterspeelzaal maar het was nog onduidelijk of er plek was ivm reorganisatie.

Nu krijg ik net een brief dat ze bezig zijn met inplannen en dat we onze voor keur voor dagdelen kunnen doorgeven. Nu is het zo dat ze ervoor gekozen hebben, qua eerlijkheid, dat elk kind een ochtend en een middag mag komen (middag is van 13:00 tot 15:30).

Mijn dochter slaapt nog 's middags, meestal dan. Het neigt er wel naar dat ze niet meer wil. Maar we leggen haar elke middag rond 13:00h weg en meestal slaapt ze in elk geval wel eventjes. Soms ligt ze een uur te kletsen en halen we haar weer op maar ze ligt sowieso nog in bed 's middags. Ik wil dat zo lang mogelijk proberen vol te houden, zodat ik in dat uurtje wat kan doen aan het huishouden...

Wat moet ik nu doen? Maar 1 dagdeel per week laten gaan? Of toch een middag doen en meteen daarna nog even wegleggen?

Wie heeft hier ervaring mee en wat zou je adviseren?

Overigens vind ik het superspannend, ze is altijd bij ons of opa of oma (van beide kanten) dus altijd 1 op 1 oppas en nooit met meer kinderen.. . Juist daarom is ze er wel aan toe, ik merk dat kinderen die bij een gastouder komen bv wat vrijer zijn en makkelijker met andere kinderen. Ik denk ook dat ze het heel leuk zal vinden, maar zal het zelf wel even moeilijk vinden de eerste keer(en)...

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Als ze toch niet meer elke dag slaapt zou ik haar gewoon een middag laten gaan. Betekent niet dat je haar de andere middagen niet evt kan laten slapen.

3. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Volgens mij is dat bijna altijd zo bij de peuterspeelzaal. Ik zal het gewoon eens proberen.

4. Storm

Storm Niet meer actief

Wij haalden onze jongens 's morgens wat eerder uit bed en dan gingen voor de tijd nog even een uurtje slapen. En anders dan slapen ze nadien op de bank even. Was nooit zo'n probleem.

5. Lutty

Lutty Actief lid

26 okt 2012
    469
    0
    0
    Ik zou haar gewoon laten gaan, één namiddagje niet slapen kan geen kwaad, ze slaapt dat de andere dagen wel weer bij.

6. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou haar ook laten gaan en dan kijken of je het 1 dag per week kan overslaan of dat ze bv na de psz nog even een uurtje wil liggen (of een uurtje eerder naar bed 's avonds). Op de andere dagen wel gewoon rond 13u naar bed.

7. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Idd k zou t gewoon proberen! Mijn dochter sliep sl een tijdje niet meer, maar hier is de regel vanaf 3 jaar tenminste 1 middag.

(Mijn dochter was ook altijd bij mij of oma en in het begin vond ze het wel druk maar na twee keer vond ze het super. De juf vertelde me van de week dat ze het echt enorm leuk vind, en erg leuk mee doet met alles. Als we het thuis over school hebben wil ze ook altijd gelijk gaan. )

8. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Mijn dochter in maandag voor het eerst geweest. Een uurtje alleen. En woensdag de hele ochtend omdat het zo goed ging.
    Ze is altijd bij mij. En heel soms een paar uurtjes bij papa.

Bij ons was het wel mogelijk om 2 ochtenden te kiezen. Wil in de toekomst wel naar de ochtend en een middag.

De andere dagen lekker om 13:00 uur in ben leggen. En eventueel die middag nog ff een half uurtje op de bank.

9. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.828
    3.624
    113
    Hier kan je wel voor 2 ochtenden kiezen en dat heb ik gedaan, ook ivm slapen 's middags. Tegen de tijd dat hij voor het eerst ging was dat middagslaapje overigens al verleden tijd :)

Ik zou het gewoon proberen, het gaat er sowieso eens af, en anders maakt een dagje overslaan ook niet zo veel uit. Desnoods daarna nog even een uurtje liggen of zo.

Mijn zoontje is trouwens deze week begonnen, wat later ivm de geboorte van mijn tweede precies rond de tijd dat hij anders zou beginnen. Ik had precies dezelfde 'zorgen' als jij, maar tot nu toe gaat het erg goed en zie ik ook hoe leuk het voor hem is.

10. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou het proberen. Blijkt het na een paar weken echt niet te lopen, dan zou ik die middag skippen of vragen om te vervangen naar een ochtend.

Ik zou ook es horen hoe het beleid is rond afwezigheid.
    Stel dat jij 's ochtends echt merkt dat ze haar slaap nodig heeft die middag, kan je dan afbellen? En hoe moeilijk doen ze daarover?

11. soeza

soeza Niet meer actief

Zowel zoon als dochter (twee en bijna vier) slapen nog in de middag. Maar als ze naar de PSZ gaan, dan slaan ze het een dagje over, dan leg ik ze er 'S avonds meestal wat eerder in (rond 18:30)
    Dus de andere 6 dagen slapen ze wel gewoon en 1 dag niet, gaat prima gelukkig! :)

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

1 dag per week kan echt geen kwaad. Hier zijn alle peutergroepen 1 ochtend en 1 middag en alle peuters (vanaf 2 jaar 4 maanden) houden dat prima vol.

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.773
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vond het ook lastig met heb het gewoon geprobeerd. Nu zaten wij al een tijdje op het punt van wel / niet middagdut. Soms sliep hij mog drie uur en moesten we hem wekken (rothumeur) andere keren sliep hij 1,5 uur en werd hij vrolijk wakker. Dan sliep hij weer helemaal niet. Onze zoon gaat twee middagen (di en do) Dus wij zijn begonnen met di do en 1 dag in het weekend het middagslaapje te laten vallen. In het weekend vonden wij het soms zelf ook makkelijker als we bijv. op visite gingen.
    Bij ons wat het dutje er toen vrij snel af, om heel eerlijk te zijn. Nu leggen we hem alleen soms nog op bed als jij erg moe is. Maar ook dat wordt minder.

Ik dacht ook dat ik het zou missen (idd huishouden enzo). Maar het valt me erg mee. Hij speelt nu gewoon lekker terwijl ik aan het poetsen ben. En als hij erg moe is en slapen niks wordt, dan laat ik hem even tv-kijken / iPad spelen als ik kook. Dat is ook een rust momentje voor hem. En hij gaat nu 's avonds wat eerder naar bed.

14. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Vriendin van me houdt haar zoontje de middag wel thuis, ikzelf zou het gewoon proberen...hier trouwens wel twee ochtenden, heerlijk.

15. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Gewoon proberen, zeker als het slaapje 's middags al wat twijfelachtig is. Bij m'n oudste ook gedaan en dat ging prima. Bij de jongste hebben ze dat nu omgegooid en zijn de groepjes tot 3 jaar alleen in de ochtend. Hij slaapt nog wel echt 's middags maar als hij in de middag had "moeten" gaan had ik het ook gewoon geprobeerd.

16. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Gewoon laten gaan!
    Zeker als het maar voor 1 middag in de week is...
    Het contact en spelen met andere kinderen zou ik dan belangrijker vinden dan een slaapje wat er toch al af aan het gaan is!
    Hier slaapt ze vanaf 1,5 jaar niet meer als ze op het kinderdagverblijf is (veel te leuk en te druk met van alles) en thuis gaat ze nu nog steeds naar bed! Kan prima hoor en inderdaad 's avonds op tijd eten en op tijd naar bed...

17. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wij mogen overigens geen 1 dagdeel afnemen, om goed te wennen, moeten ze 2 dagdelen komen. Maar als ik zag hoe vermoeiend het voor mn dochter was, die toen al lang niet meer sliep 's middags, zou ik zeker de voorkeur hebben voor de ochtend. Zelf zou ik daardoor dus een half jaar wachten. Mijn zoon bv, die zou ik na de zomer niet een ochtend en een middag laten gaan, dan slapen ze op de fiets terug na de speelzaal en hebben we heel de avond een wakker kind die de volgende dag moe is.

18. Rooibosje

Rooibosje Bekend lid

16 jun 2010
    572
    104
    43
    Lucas gaat sinds van de week ook heen en ook op de middag. Ik leg hem nu om 11 uur even op bed voor een uur en dan brood en dan na psz. En dat ging maandag goed, viel wel voor het avond eten even in slaap op de bank. Ik was er eerst ook wat huiverig voor maar ging goed. Gewoon proberen.

Deel Deze Pagina