Opvoeden

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door smarlicia, 19 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. smarlicia

smarlicia Niet meer actief

Hallo
    Ik zou graag willen weten hoe jullie hiermee omgaan en ik wil graag even mijn verhaal kwijt.
    Mijn schoonfamilie is totaal anders dan mijn familie.
    Niks mis mee natuurlijk maar ik loop tegen dingen aan.
    Ik zal een voorbeeld geven.
    Mijn man kreeg een aantal dvd's waar ik niet achter sta.
    Daardoor kwam er een discussie los over ons kindje.
    Dat als zei 16/18 jaar is zelf mocht bepalen waar ze wel en niet naar kijkt volgens mijn schoonouders.
    En dat we dat niet moesten tegen houden.
    Nou ben ik van mening ons huis onze regels en daar word aan gehouden.
    Wat je buitenhuis allemaal doet kunnen we niet tegen houden maar
    In ons huis doen we dit niet.

Ik voel me nu ontzettend onprettig ik vind het lastig om hun te vertrouwen en door dat hun in mijn ogen best erg vrij zijn denk ik dat hun gewoon alles gaan toelaten als ons kindje een keer een middag bij hun is en wij er niet bij zijn.

Wat moet ik hier mee?
    Zelf heb ik zo iets ze gaat daar niet zonder ons meer heen maar dat is natuurlijk geen oplossing daar komt ook trammelant van.

Het zijn hele lieve mensen maar zoals ik net al zei mensen die heel anders in het leven staan dan ons.

2. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hier 1 keer in discussie gegaan met mijn vader omdat hij een foto online had geplaats terwijl ik dat niet wil van mijn kinderen. Mijn kinderen mijn regels,niet aan houden betekent niet alleen mogen zijn met de kinderen.(Hij vond dat ik mij aanstelde in niet dom moest doen want hij had mij ook groot gebracht )daarom nu mijn kind mijn regels geen discussie.en dan ook echt poot stijf houden.
    In jou geval gaat het over een film die jij niet geschikt vind.jij bent de ouder dus de dvd gaat niet aan en ik zou hem zelfs retour doen met de boodschap dat ik het niet geschikt vind en niet erover in discussie ga.

3. Moeder2017

Moeder2017 Actief lid

2 jan 2017
    281
    2
    18
    Ik heb soort gelijk iets dan met mijn eigen moeder oftewel vriend van mijn moeder

Hij heeft altijd van die vreemde grapjes Dan geeft die kids opdracht waar wij of andere dan boos om kunnen worden en zelf nooit zouden doen en ook scheld woorden opmerkingen over mijn dochter haar kleding etc ze is 8

Het is al zo ver dat ik heb gezegd de kids niet meer daar willen hebben zolang hij er is is verleden ook veel gebeurd maar dit is gewoon de druppel zijn mijn kids mijn opvoeding

4. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.198
    16.536
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Maar hoe oud is je kind dan?
    Het gaat er toch om hoe ze nu als opa en oma zijn en niet wanneer je kind 16 /18 jaar is.
    En geloof me kinderen van 16 jaar kijken niet meer naar sprookjes ;)

5. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Het zal misschien aan het voorbeeld liggen, maar vind je reactie in DIT context erg overtrokken.

Jullie regels (dus niet JOUW regels) zijn natuurlijk bepalend voor jullie kind. Echter moet je natuurlijk een balans vinden in de opvoeding tussen wat jij normaal vindt en wat je man vindt.
    Wat is zijn mening over de inmenging in het dvd-kijkgedrag van zijn bijna volwassen kind?
    Wat jij vanuit het huis hebt gekregen is immers niet per definitie juist..

En op kleinere leeftijd moet je 'no-go" regels instellen voor grootouders. Punten waar echt de grens ligt voor jullie. En voor de rest loslaten dat in het huis van je schoonouders hun regels gelden. Zolang deze niet schadelijk zijn voor je kind, zal echt geen man overboord zijn dat het bij oma net iets vrijer aan toe gaat. Daar zijn ook opa's en oma's voor natuurlijk.

6. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Dit..
    Ik weet niet wat je verwacht als je kind straks 16-18 jaar oud is?
    Leuk om te denken dat je dan nog controle hebt op elk aspect van hun leven en dat jullie dan nog gezellig maya de bij gaan kijken, maar de werkelijkheid is toch wel wat anders.
    Er zullen genoeg dingen komen waarbij het anders gaat dan dat jij voor je gezien had, en dan zul je ook moeten leren dat je heel veel gewoon niet tegen kan houden.
    Of je moet je kinderen hun leven lang in de kelder opsluiten

7. Nummerzoveel

Nummerzoveel Actief lid

9 apr 2016
    289
    1
    18
    Ik vraag me eigenlijk af wat voor dvd's het waren 😜

8. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Jullie regels jullie opvoeding. Zou me er niet te druk over maken. Wie dan leeft, wie dan zorgt he ;)
    Sommige films hebben een leeftijdsindicatie van boven de 16.
    Mensen maken zich vaak drukker over een beetje expliciete seks in een film, dan expliciet geweld. En als ze met 16 jaar Schindlers List kijken op school denk ik dat dat meer indruk maakt dan American Pie ;).

9. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Dit idd. Als je kinderen nog jong zijn heb je daar vast bepaalde ideeen bij maar wanneer ze ouder worden zal je merken dat dat echt niet haalbaar is. Mijn zoon is bijna 15 en ik kan je vertellen dat pubers echt hun eigen grenzen ontdekken en je daarin weinig kan inbrengen. Het enige wat je kan doen is wijzen op gevaar of risico's die hun keuzen met zich mee kunnen brengen. Maar denken dat je als je kind 16-18 jaar is nog kunt bepalen welke films ze kijken is een illusie. Tegenwoordig heb je YouTube/Netflix enz, ze halen het wel zelf "in huis".

Op basis van je openingspost vind ik dat je erg overtrokken reageert. Ik denk dat je moet leren loslaten. Je hebt er straks ook geen invloed als ze bij vriendjes gaan spelen.

10. smarlicia

Het voorbeeld was een voorbeeld.

Het gaat me niet om de dvd's het gaat me erom dat ik hwt niet leuk
    vind dat onze regels niet worden gerespecteerd.

Jullie zouden het toch ook niet leuk vinden als er van te voren al gezegd is wat jullie niet willen en het toch word gedaan?

Ik ben van mening dat kinderen in het huis van de ouders gewoon moeten luisteren naar de regels.

Wat ze doen als ze ouder zijn voorkom je niet maar als ouder kun je wel je normen en waarden over brengen in de zin dat thuis bepaalde dingen niet gedaan worden.

Wat wij niet leuk vinden is dat opa en oma onze regels niet respecteren en daar dus wel alle dingen mogen die wij niet goed vinden.

Vandaar de vraag wat moeten wij hier mee

11. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Daar kun je niets mee...........Dat is loslaten...... En erop vertrouwen dat opa en oma echt niet onveilige keuzes maken voor je kind. In jou huis en in jou nabijheid geef je jou opvoeding mee, is kind ergens anders dan heeft het te maken met de regels in dat huis. En dat is zonder jou invloed.
    Ik zie ook zat dingen die ik niet ok vind bij opa en oma, maar goed aan de andere kant zie ik ook dat ze veel van hun kleinkinderen houden en ze op hun manier het beste willen voor de kinderen. Maar wel met hun regels tijdens oppassen of logeer momenten. Dus ik zie dan echt dingen door de vingers.

12. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Eerlijk? Loslaten. Zolang zij een gevaarlijke dingen doen tenminste. Ik vind dat opa's en oma's er zijn om kinderen te verwennen. Dat ze bij opa en kma altijd net wat meer mogen dan thuis. Beperkt natuurlijk, het moet niet zo zijn dat ze daar alles mogen wat ze willen maar ben van mening dat het bij opa en oma altijd wel een beetje feest mag zijn.

Bij mijn moeder mochten ze bijv. Altijd tekenen in de poedersuiker of vla op tafel en zelf blubber maken en hierin stampen in de tuin. Bij vriendjes keken ze ook wel eens wat ik thuis niet wilde of speelde computer spelletjes die ik liever niet had.

13. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ook ik denk, loslaten. Als je echt niet wil dat opa's en oma's dingen doen die volgens jullie regels niet mogen, moet je ze inderdaad niet alleen met ze laten. Maar daarmee neem je je kinderen ook de kans af om hun opa en oma leren te kennen zonder jullie in de buurt, wat volgens mij een heel waardevol iets is. Als het echt gaat om belangrijke/gevaarlijke dingen, zoals alleen de trap op laten klimmen terwijl ze dat nog niet kunnen (ik noem maar iets) zou het voor mij een ander verhaal worden maar zolang het bij onschuldige dingen blijft, zou ik zeggen; loslaten. Zo leren ze ook dat er bij verschillende mensen verschillende regels en kaders zijn, daar worden ze flexibel van en leren ze juist heel veel van.

14. smarlicia

Bedankt voor jullie meningen ik kan hier wat
    Mee.

Veel dingen om overna te denken!

15. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Jullie huis, jullie regels.
    Maar ook...grootouders huis, grootouders regels.

Bij peetopa en -oma krijgt zoon bijvoorbeeld een glaasje sap met een snoepje. Terwijl hij thuis alleen diksap met een kaakje krijgt. Bij peetoma mag hij met stiften kleuren, thuis met krijtjes etc.

Zolang het geen levensgevaarlijke dingen zijn; loslaten. Anders maak je jezelf gek.

16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.198
    16.536
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Helemaal mee eens.
    Mijn oudste is 13 jaar en het besef komt nu wel dat je ze niet meer in een gouden kooitje bij je kan houden.
    Wij zijn er ook groot mee geworden.

17. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Dit.
    Kinderen weten ook prima dat regels bij opa/oma anders zijn en dat er wat 'meer' mag bij opa en oma, is toch alleen maar lekker verwennen ;)?

Ik zou me wel ergeren aan het feit als ik iets expliciet gevraagd heb niet te doen, dat het dan toch gebeurd. Dan zou ik graag daar nog even over willen praten. Maar ik vraag meestal ook alleen maar dingen die ik echt heel belangrijk vind (mbt veiligheid) of waarvan ik gemerkt heb dat ik thuis enorm met 'de gebakken peren' (lees: probleemgedrag) kom te zitten omdat opa/oma dit heeft gedaan.

18. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Natuurlijk moeten ze je grenzen respecteren. Maar als je beste voorbeeld van dit niet respecteren een uitspraak is dat je tieners later soms misschien hun eigen zin zullen doen... Dan denk ik echt dat je overdrijft. Zijn er concrete voorbeelden van niet luisteren naar jullie wensen op dit moment?

19. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wat voor dvd's waren dat dan?

20. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.306
    17.206
    113
    Wel tot een bepaalde hoogte neem ik aan? Een glas cola ipv glas limonade is makkelijker door de vingers te zien dan een 18+ film ipv kleuterfilm...

Deel Deze Pagina