Opvoeders verwaarlozen jeugd en zichzelf

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Wilma, 1 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    100% met je eens!!!

2. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ik vind GEBREK aan opvoeding net zo goed kindermishandeling! Ik zeg niet dat je je kids moet slaan maar ferm, streng is niets mis mee... hoeft nog geeneens een tik bij, maar wees duidelijk, ja dan zit je met een gillend kind in de super (die zijn zin niet krijgt) dan staren ze maar ik PROBEER tenminste mijn kids op te voeden in tegenstelling tot andere haha

3. Revolucia

Revolucia Actief lid

10 apr 2009
    475
    1
    0
    regio Rotterdam
    Hmmzz... misschien gaat mijn mening dan toch voor discussie zorgen ;)

Nee hoor, met de strekking van het artikel ben ik het eens, met de toon ervan niet! Het 'vroeger was alles beter'- gevoel wat ik eraan overhou (ik zeg niet dat het zo geschreven is, zo komt het op mij over) bezorgt me jeuk!! Het wordt ook al generaties lang geroepen... ze zeiden het vroeger over ons he? Wie kent het woord 'patatgeneratie' nog??

Ik denk ook niet dat het opvoeden van kinderen iets te maken heeft met het aantal uren dat je werkt of hoe vaak je op vakantie gaat.. kinderen leren volgens mij het meest van wat ze zien. Als jij geen papier op straat gooit / niet scheldt in het verkeer / vriendelijk bent tegen vreemden zullen zij zich (de eerste jaren) ook zo gedragen. Of je nu thuis bent of werkt. En ja, ook ik vind dat grenzen stellen en sturing geven essentieel is... een tik vind ik in geen enkel geval kunnen (maar dat is iets persoonlijks, ik zou er een ander nooit op aanspreken als er anders over gedacht wordt)

In de leeftijd waarop in het artikel gesproken wordt is trouwens al meerdere malen wetenschappelijk aangetoond dat peers (gelijken en/of leeftijdgenoten) veel meer invloed hebben op het gedrag dan de ouders. En hoe je daarmee om moet gaan als ouder?? Gelukkig heb ik nog 12 jaar om daarover na te denken...:D

4. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    nou als je een goede basis meekrijgt vanuit thuis en je bent zeker genoeg van jezelf (ook een stuk opvoeding) dan voed je je leeftijdsgenootjes gewoon op! Ik was heel populair op school en als ik zag dat iemand zijn dingetje met de mac liet staan zei ik daar gewoon wat van, omdat ik dat aso vind. (en zo verder)

Ik vind het aantal uur wel degelijk uitmaken omdat in die tijd dat jij werkt worden vaak (niet altijd!) je kinderen niet opgevoed op JOUW manier en dus jouw normen en waarden. EN dan heeft dat wel degelijk invloed...

5. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Wat mij betreft zijn normen en waarden universeel en ga ik er vooralsnog vanuit dat de leidsters op het kdv mijn kind niet zullen leren stelen, liegen, onbeleefd zijn, troep overal weg gooien, enz.

Verder ben ik het helemaal eensch met Revolucia. "De jeugd van tegenwoordig" is een al eeuwenoude uitspraak en ik denk dat die nog wat generaties mee zal gaan :D

6. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik vind het lastig te oordelen, maar ik voel me evenmin aangevallen of aangesproken zoals een aantal anderen in dit topic volgens mij. Relaxed zeg :) Het zal echt niet op gebakken lucht zijn gebaseerd.

Ik weet niet of het nu slechter is dan vroeger, ik weet wel dat heel veel mensen het verkeerd doen. Maar vroeger had je volgens mij ook kwajongens, alleen krijgen deze kwajongens tegenwoordig taakstraffen of eindigen ze zelfs in de gevangenis. Niet dat dit per definitie onterecht is, maar ik denk dat bepaalde streken wel te snel als criminaliteit worden beoordeeld. Vroeger had je ook studenten in de collegezalen die er een potje van maakten.

Maar goed, naar mijn mening mag er best wat worden veranderd. En ja ik denk dat dit meer moet gebeuren onder de laagopgeleiden en dat er daar meer problemen zijn. En NEEEEE, ik bedoel nu niet ieder specifiek geval apart, maar over het algemeen.

8. prrrsam

prrrsam Bekend lid

1 jan 2009
    987
    1
    18
    Gelukkig weten een aantal heel goed hoe het moet, dus die gaan hun kinderen perfect opvoeden! Probeer eerst maar je eigen kind volwaardig op te voeden, volgens mij is dat al druk en moeilijk genoeg, zonder te oordelen over andere moeders.

En je straalt zelf uit hoe je behandelt wilt worden, met een vriendelijke uitstraling wordt je vanzelf ook vriendelijk behandeld!

En vroeger was het helemaal NIET beter, ik vind een corrigerende tik dan ook onzin. Je toont daarmee pure onmacht om je eigen irritaties in toom te houden.

9. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Ja nou tsss, uh, ja!, lekker aardig weer Merijn!
    ;)

Eigenlijk kan ik maar 1 ding zeggen: deze maatschappij is ook een verdraaid lastige om ouder in te zijn EN kind in te zijn. Het vraagt veel van je om de balans in je gezin te bewaren, het vraagt veel van je om je als kind niet mee te laten zuigen in allerlei hypes en toestanden. En sta je een keer stevig in je schoenen en doe je niet mee, dan pesten ze je wel naar beneden.
    Ik denk dat het probleem gecompliceerder is en je het niet alleen bij de ouders moet neerleggen. Dit is iets wat we met z'n allen gecreëerd hebben. Wat voor mij overigens niet betekent dat ik mijn taak als ouder als niet heel erg relevant zie. Ben me wel degelijk bewust van mijn taak.

Ohnee 2 dingen. :D

De kids zijn gewoon anders. Zoveel zelfverzekerder maar gevoeliger.

10. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Mijn man kreeg vroeger gewoon een pats op zijn billen van de buurman als ie wat verkeerd deed, er was veel meer sociale controle bij elkaar en opvoeden deed je een beetje met zijn allen, nu durven mensen amper in een kinderwagen te kijken want ze zien de boze blik van de moeder al aankomen, laat staan dat ze je kind in de gaten houden want dat "kunnen we zelluf wel"

Het is veel meer ikke ikke ikke, over MIJN carrière, MIJN hobby's, MIJN geld, in een familie hoort het ons te zijn, en de kids zouden veel meer op de 1e plaats moeten komen (i.p.v. na carrière, hobby's, ontspanning e.d.)

11. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Ik denk dat er niets mis mee is te kijken hoe anderen opvoeden, hoe je zelf opgevoed bent, hoe er ooit opgevoed is en van daaruit je eigen plan te trekken.
    Natuurlijk gaat onze generatie het ook niet perfect doen, maar d'r is niets mis mee je bewust te zijn van 't feit dat kinderen wel degelijk opgevoed zullen moeten worden en niet als 'n soort ongeleide projectielen de wereld ingeschopt moeten worden. En tsja, dan ga je dat toch afmeten naar wat je in je omgeving ziet, lijkt mij...

En 't feit dat je 'weet hoe 't moet' zegt natuurlijk niets over je vaardigheden er in of hoe zaken zich ontwikkelen mbt jezelf, je gezin en je kind; het zegt in elk geval wel dat je bewust bezig bent er over na te denken en dat lijkt mij in elk geval iets positiefs.

12. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Yeah, dat voelt voor mij ook zo. Maar ik probeer alles wel een beetje te balanceren. Ik ben namelijk een veel leukere mama als ik gewoon mijn hobby kan doen. :) En gelukkig heb ik een lieve moeder die op mijn kindje past als ik moet repeteren of optreden. Muziek maken is echt mijn passie. En ik wil het mijn kind niet onthouden om te laten zien dat je de dingen moet doen die je ontzettend veel vreugde geven.
    Werk zie ik als een noodzakelijk iets, maar als ik dan moet werken zorg ik wel dat ik een baan heb die bij me past waarin ik mijn talenten kan benutten om de samenleving te helpen.

13. prrrsam

prrrsam Bekend lid

1 jan 2009
    987
    1
    18
    Natuurlijk snap ik dat iedereen zijn eigen manier heeft en dat je altijd een beetje moet rondkijken, etcetera.

Maar wat Isademi zegt, gaat wel een beetje ver. Ik heb naast mijn kind graag ook mijn eigen leven. Met mijn hobby's, af en toe naar de kroeg. Ik weet zeker dat mijn dochtertje daar geen slecht kind van wordt. Ik wil haar graag leren dat ze altijd moet doen in haar leven wat haar gelukkig maakt. Wel met de juiste normen en waarden.

En ik blijf een corrigerende tik onzin vinden. Mijn ouders hadden best een kort lontje en de keren dat mijn vader mij sloeg zijn mij veel langer bij gebleven dan de leuke momenten in die periode. Ik snap niet zo goed waarom je je kind door middel van slaan, respect bij moet brengen. Je kan het hem of haar beter uitleggen, zodat hij/zij snapt waarom dat zo werkt.

14. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ik zei nergens dat je geen eigen dingen mag hebben maar sommige mensen slaan er erg in door en denken voornamelijk aan zichzelf en te weinig aan het feit dat ze kids hebben gekregen en je hier WEL voor je leven dient aan te passen, je kan niet zo doorgaan alsof ze er niet zijn..

En doe het dan om en om dus als je man wat doen is ben jij thuis en als mama wat wilt doen is papa thuis.....

Ik lees soms zelfs dat er vrouwen zijn die gewoon thuis zijn en hun kids op het KDV hebben zitten dat snap ik echt niet, kijk wat nodig is is anders maar puur voor je eigen ontspanning, nee dat snapt ik echt niet!

15. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ben hier trouwens met corrigerende tik opgevoed en kan me er geen drol van herinneren eigenlijk dus zoveel indruk maakte het niet, er zit veel verschil in om je kindje even een tik te geven op zijn pampers zodat ie schrikt van zijn gevaarlijke actie als uit woede slaan (zijn twee hele verschillende dingen die mensen door elkaar heen halen)

16. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0

17. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Als je het je niet kan herinneren, hadden ze het net zo goed niet hoeven doen.

18. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ik bedoel in een negatieve zin... ;)

19. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Weet je, dat mensen anderen keuzes maken dan jij: laat ze toch lekker in hun waarde. Waarom altijd een oordeel vellen als mensen andere keuzes maken dan jij. Dat is toch niet nodig?

Ik geloof echt niet dat kinderen hiervan crimineel worden of nozems of brozems of tuig of hangjongeren of juist lieve kinderen die goed luisteren en nooit kwaad doen en blablabla. Dat kinderen ontsporen is een samenloop van omstandigheden, karakter van het kind en karakter van de ouders. Ik ken veel hardwerkende ouders maar ik er niet één die alleen maar aan zichzelf denkt en die niet van haar/zijn kinderen houdt.

20. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant

Deel Deze Pagina