Opvoedingsbemoeizucht ergernissen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door hummeltje5, 7 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.603
    1.322
    113
    Westland
    Heb niet alle reacties nog gelezen, maar bord leegeten is juist niet goed, hoeven ze hier ook niet! Eten tot je genoeg hebt (of soms tot je gewoon geen zin meer hebt omdat je te moe bent). Volproppen omdat je bord leeg "moet" is hartstikke slecht...
     
    Evanesco, Jackie87, Bailief en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Afschuwelijk dit.
    Sowieso voelen mensen de behoefte om eens te vertellen wat ze er van vinden, autisme, en hoe ze met kind zouden omgaan.
    Vaak goed bedoeld maar ook vaak helemaal niet.
    Zo riep mijn buurvrouw een tijdje geleden “nou als het mijn kind was..”.
    Ik was daar echt een beetje van de leg van.
    Het is al ingewikkeld en zwaar genoeg, en ik vraag mezelf al zo vaak af, doe ik het wel goed?
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  3. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Klopt. Dat is ook exact de reden waarom ze het van mij niet hoeven. Maar ik werk dus ook niet met het principe dat ze eerst een bepaalde hoeveelheid groente moeten hebben gegeten voordat ze vlees mogen bijvoorbeeld. En daar wordt ook nog wel eens wat van gevonden.. Maarja, als ze weinig trek hebben en daardoor van alles maar een beetje eten vind ik het prima hoor.
     
    Fantykoekie en Strandbal vinden dit leuk.
  4. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    :roflmao:

    Bij mn oudste hielp/helpt het alleen als ik haar flink streng toe spreek.
    Dit dacht ik ook ja:D

    Oh grappig, ik krijg juist in het begin de meeste kritieken. Overigens is er onderzoek dat zegt dat met handen eten en laten spelen met eten goed is voor de ontwikkeling. Daarom moet ik mijn dochter met dr handen laten eten (maar ze wil alles met dr vork eten...). Het is ook nooit goed.




    Niet perse opvoedkundig misschien maar toen de jongste een paar dagen oud was, ik geloof 6, liepen we door de praxis. Komt er een ouder stel naar me toe en vraagt hoe oud het is. Ik zeg, ze is 6 dagen. 6 maanden? Nee 6 dagen...
    ...
    "En dat neem je dan zo mee naar de winkel?" Op zo'n veroordelende verontwaardigde toon..

    Ik stamelde alleen iets van dat ik dr nog wat jong vond om alleen thuis te laten..
     
  5. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.411
    3.964
    113
    noord holland
    Ik zou dan vervolgens zelf mijn zus appen met het antwoord op haar vraag :D
     
    harlene2014 en Gewooniemand vinden dit leuk.
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    indirect doe je nu eigenlijk waar dit topic overgaat. Dat je bord moeten leegeten slecht is is echt onzin. Dat jouw kinderen dat niet hoeven is heel wat anders en dat is prima natuurlijk.
    Maar ik heb hier een kind die amper eet en drinklust heeft. Pakt niks uit zichzelf. Dus ja die MOET een bepaalde hoeveelheid beker leegdrinken en een bepaalde hoeveelheid eten. Ze is bijna 11, 1.30 en 22 kilo. Daar MOET iets mee.
    Maar door het in zn algemeenheid als slechte te bestempelen zeg je daarmee iets over ouders die met zo'n probleem worstelen.

    Nu heb ik best bijzondere kinderen met een heeeeele aparte gebruiksaanwijzing, en het kan mij echt geen bal schelen wat mensen voor advies hebben. Ik kan er niet boos, verdrietig wat dan ook van worden. Ene oor in andere oor uit.
     
    Miracle1, Paardenbloem, owly en 7 anderen vinden dit leuk.
  7. Silverwings

    Silverwings Fanatiek lid

    18 feb 2014
    2.751
    918
    113
    Valt hier om zich wel mee. Merk altijd wel dat mensen me strikt vinden in de bedtijden! Gaan jullie nu al naar huis? Maar de baby is toch nog helemaal niet vervelend? Nee klopt, zover laat ik het ook niet komen daar heb ik 4 dagen straf van en dat is het mij niet waard!

    Zo nu en dan een goh; geef je nu nog steeds bv?
    Of een; jeetje maak jij al zijn eten zelf? Potjes worden ze ook wel groot van hoor, wat een werk! Kost mij tijd, kost jullie geen tijd toch?

    Kan me er niet zo druk om maken! Vroeger dacht ik zelf ook van alles over de kinderen van een ander en misschien ook wel eens dingen gezegd! What was i thinking :rolleyes::D
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  8. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Niet alles gelezen nog, maar dit. Ik denk dat mijn moeder (heb geen vader meer) ook weleens ergens iets van vindt maar ze houdt haar mond erover. Houdt het voor zich. Soms geeft ze goedbedoeld advies en dan neem ik het aan ook.
     
  9. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.535
    731
    113
    Ojee nummer een is bij ons daadwerkelijk gebeurd. Zoonlief wilde even stoer doen en ja ik geloof maar weet niet met 100% zekerheid dat ik echt dat wel eens verteld heb dat dat niet kan ... maar goed na al die jaren vergeet hij ook wel eens wat.

    Het is hem nog eens medegedeeld en dat was het. Kind zijn is fouten maken ook die je wel of niet bijgebracht hebt ... ik heb vast ook wel eens onbedoeld advies gegeven maar tegenwoordig is iedereen meteen aangebrand ... soms is het ook onder het mom van ik weet wat je meemaakt ik heb in het zelfde schuitje gezeten.

    Zeg dank voor je advies en doe vooral wat bij jezelf past. Zo doe ik het in ieder geval ik kan ook niet alles weten en mijn kinderen zijn altijd zoet als ze bij me zijn en strontvervelend als ze met mij in de supermarkt zijn ... Het blijven kinderen.
     
  10. Asssepoester

    2 aug 2018
    81
    49
    18
    Vrouw
    Bij uiteten of eten bij iemand anders thuis nam ik altijd een potje mee. En alle keren dat schoonzus erbij was kreeg ik zoiets te horen:
    "Potjes zijn super slecht voor je baby!"
    "Is het echt zo moeilijk om zelf iets te koken voor je kind?"
    "Potjes zijn echt gif hoor!"
    "Ik zal echt nooooooit een potje aan mijn kind geven."
    Ze heeft nu zelf een baby. And guess what? Kind leeft zowat op potjes.
    Ergens wil ik haar een sneer teruggeven, maar ze heeft een PD gehad en heeft het nu nog af en toe erg moeilijk. Ik wil t niet op mn geweten hebben dat ze door mij (nog) onzekerder zou worden.
     
    Lies1611 en pippa26 vinden dit leuk.
  11. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Dit precies ;) ik vind het zelf zo fijn dat ik me niet bemoei met anderen, heerlijk!

    Mijn grootste ergernis is dat anderen ons niet serieus nemen. Ik neem iedereen serieus, het beste wat je kunt doen. Als iemand zegt “ik heb het zo zwaar, mijn baby sliep vannacht niet door”, dan zeg ik “vervelend, hoe is dat gekomen?” ipv “oh joh de mijne al 4 jaar niet!” of “je moet de baby in bed nemen/intervaltraining/aaien-weetikveelwatwantikweethetaltijdbeter”
     
    Paardenbloem, Evanesco en RachelleNM vinden dit leuk.
  12. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    @tuc @Petra82 ik vind dat jullie allebei gelijk hebben.
    Een VOL bord leeg moeten eten is niet goed, heb je voor je kind en bepaalde hoeveelheid wat hij/zij op moet eten omdat het kind anders te weinig eet dan is het wel moeten.
    Onze dochter is ook iemand die wel een bepaalde hoeveelheid moet eten of drinken. Het eten gaat nu beter maar het drinken is nog niet optimaal dus daar staan wij ook op dat ze blijft zitten tot de beker leeg is.
     
    tuc vindt dit leuk.
  13. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    De mijne was een fictief voorbeeld hè ;)
    Was meer om het te verduidelijken want vroeg me af of mn tekst zonder dat fictieve voorbeeld wel duidelijk overkwam.
    Ik snap ook echt wel dat kinderen fouten moeten maken om te kunnen leren, en dat het echt niet wil zeggen dat als je je kinderen op jonge leeftijd het eea. bijbrengt, ze het op latere leeftijd nooit meer zullen doen.
    Tis meer dat ik niet begrijp waarom mn schoonouders kennelijk niet inzien dat wij het belangrijk vinden om onze kinderen nu al normen en waarden bij te brengen, en daarmee dat ik dus ook niet snap waarom ze dat keer op keer moeten zeggen. Eén keer is écht voldoende (en een 2e of 3e keer hoor ik het ook nog met alle liefde aan hoor, maar op een gegeven moment is het wel klaar ook natuurlijk..).
    Goede adviezen zijn overigens welkom! Maar lopen zeuren/lopen verkondigen hoe jij vindt dat het moet, valt niet onder 'een goed advies' ;)
    (met die laatste jij bedoel ik natuurlijk niet jou persoonlijk, maar gewoon men in het algemeen)
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  14. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Amen to that!
     
    pippa26 vindt dit leuk.
  15. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.535
    731
    113
    Ik voelde me aangesproken omdat het hier gebeurd is :D Dus vond het leuk om te delen!
     
  16. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.603
    1.322
    113
    Westland
    Precies! Zo denk ik er ook over, misschien kwam het wat anders over. Dan sorry daarvoor! Ik heb ook mijn dochter droomvoedingen "moeten" geven, terwijl ik veel liever op vraag wilde voeden. Maar ja, ze viel toch echt te veel af... Dus ik snap als je zegt "je moet minstens 5 hapjes eten, want je moet groeien". Ik snap het niet als je een bord vol eten geeft, je kind half misselijk is en toch dat laatste hapje erin moet proppen, omdat dat bord zonodig "leeg" moet....
     
    Miracle1, Strandbal en Gewooniemand vinden dit leuk.
  17. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Zie bijlage. Beetje in die trant. Vaak weten mensen het zó goed als ze nog geen kinderen hebben :rolleyes:
    Laatst zei een kennis tegen mij; ik weet nu hoe jij je moet voelen. Onze kat moet geholpen worden en heeft midden in de nacht een uur gegild. Ik werd er wakker van en heb bijna niet geslapen....
    Ik dacht echt: say what??? Mijn baby wordt al 9 maanden elke nacht nog 3 á 4 keer wakker :roflmao:
    EN DAT WEET ZE :p
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Lies1611, Mamafiets, Asssepoester en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Je had je niet hoeven verdedigen hoor ;)

    Leuk dat je het hebt gedeeld. Kunnen wij ook nog een beetje gniffelen :D
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  19. YellowEyes

    YellowEyes Fanatiek lid

    28 nov 2017
    1.863
    2.324
    113
    Vrouw
    M'n schoonmoeder.. :o:
    - Laat haar maar huilen, valt ze vanzelf wel in slaap. Zo deed ik het ook altijd met mijn kinderen. (Terwijl ik wel 10x heb gezegd dat ik daar geen voorstander van ben en dat de tijden veranderd zijn..)
    - Geef haar anders een flesje kunstvoeding voor het slapen gaan, dan slaapt ze zo door.. ( ja tuuuuurlijk:rolleyes:)

    En mensen die meteen de eerste week dat m'n dochter geboren was, de vraag stelden: "en, slaapt ze al door?" Alsof dat de normaalste zaak van de wereld is, alsjeblieft zeg.. kind is nog maar net op de wereld en moet het nu al kunnen? M'n dochter heeft welgeteld nog maar 2x doorgeslapen en ze is 6 maanden, vind het totaal niet erg. Leg haar gewoon bij me in bed, kan ze gaan drinken en slaapt ze zo verder en ik ook. :)
     
    Zoe123 en joepy vinden dit leuk.
  20. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.029
    25.506
    113
    Zoe123, EdN, Lies1611 en 13 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina