hoe goed ben jij voorbereid op een ramp?

Discussie in 'De lounge' gestart door fafa, 30 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fafa

    fafa Niet meer actief

    Zat vanmiddag een artikel te lezen in de Consumentengids over noodpaketten en dergelijke. Volgens de overheid zou je onder andere een radio op batterijen (of een opwindbare), een zaklamp, waxinelichten, dekens, genoeg water voor 3 dagen en waterbestendige lucifers in huis moeten hebben.
    Verder is het, volgens een verhaal van iemand die ooit halsoverkop zn huis uit moest bij een evacuatie, handig om genoeg cash bij je te hebben en (een kopie van) je ID bewijs.
    (Dat laatste hoorde ik ook eens van iemand wiens huis was afgebrand; hulpverlening, verzekering etc komt nauwelijks op gang als je geen ID kunt laten zien)

    Dus, hoe staat het bij jullie?
    Zijn jullie voorbereid op allerlei grote en kleine rampen? Dijdoorbraken, uitval van water, gas en elektriciteit, brand...?
     
    Sugarblossom vindt dit leuk.
  2. Micchan

    Micchan VIP lid

    24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Eerlijk gezegd niet, wij zouden snel ten onder gaan. :oops:

    Dijkdoorbraak wel eens meegemaakt jaren geleden maar dat was geen ramp gelukkig, een nachtje in een hotel en toen konden we alweer terug.
     
  3. jessiejz

    jessiejz Actief lid

    19 apr 2013
    291
    66
    28
    Vrouw
    verzorgende ig
    Gelderland
    Niet voorbereid, toen we ivm brand tegenover ons met harde wind naar ons huis, moesten voorbereiden op evacuatie moesten we in 5 min tijd tassen pakken. Dan ren je als een kip zonder kop rond. Gelukkig voor ons goed afgelopen toen.
     
  4. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Nee...

    Ben daar ook totaal niet mee bezig.
    Zou ik dat moeten? Misschien, misschien niet...

    Is ook nooit in me opgekomen. Water hebben wij nooit in flessen in huis, wel sapjes.. is ook vocht. Eten hebben we altijd in overvloed dus een paar dagen zonder supermarkt redden wij ons zeker weten wel.
     
  5. flowertje36

    flowertje36 Fanatiek lid

    21 sep 2014
    4.074
    1.314
    113
    Vrouw
    Wij ook!
     
  6. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Ja wij hebben noodpakketten op zolder. Van de week, na dat raket gezeik met Noord Korea, weer nagelopen.
    Geld en paspoorten in de kluis. Genoeg eten en drinken voor een week.
    Radio, zaklampen, batterijen, kleding etc.
    Campingsetje om op te koken, pannetje en meer van dat soort dingen. 2 kratten vol die we zo in de auto kunnen zetten.
     
    Maagd, Hoop42, maansneeuw en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik zou qua eten en drinken een paar dagen vooruit kunnen maar moet heel eerlijk bekennen dat ik dat allemaal niet heb gekocht met de gedachten '' Het zou wel eens van pas kunnen komen tijdens een ramp '' Ik ben gewoon een hamster en koop vaak teveel blik zooi hahahah.

    Dus nee, eigenlijk zijn wij ook niet echt voorbereid op een ramp.
     
  8. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Nou, ik beschouw mezelf niet als goed voorbereid. Maar de dingen die daar staan heb ik wel, behalve lucifers.
    Ik heb altijd een pak van zes flessen met anderhalf liter water. Ik heb twee of drie knijpkatten, een wereldradio op batterijen, batterijen, kaarsen en een survival boekje. En ik hou van van voorraad dus heb rijst, pasta en blikvoer ook genoeg in huis. Maar daar houd het dan ook mee op.
    Ow en m'n ID staat een kopie van in m'n iCloud. Maar daar zou ik dan dus wel internet voor nodig hebben.
     
  9. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Wauw wat goed zeg. Dat ga ik ook eens doen.
     
    zwangerevrouw vindt dit leuk.
  10. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    Het hangt een beetje van het type ramp af. Voor een onverhoopt 'vinger die door het papier schiet tijdens het vegen' moment hebben we steevast een pak natte doekjes naast het toilet liggen.
    Voor een periode waarin er geen direct levensgevaar is maar we geen eten kunnen kopen hebben we een voorraad van zo'n 40 blikken witte bonen in tomatensaus/jarenlange voorraad engelse thee liggen. Daar kunnen we wel even op teren.
    Voor een nuclaire oorlog/natuurramp o.i.d. kun je je m.i. niet voorbereiden, dus waarom zou je er wakker van liggen?
     
    Pomm, Paardenbloem, Nescio en 9 anderen vinden dit leuk.
  11. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik ben heel benieuwd nu waar je woont! Mag ook in een pbtje hoor.
     
  12. fafa

    fafa Niet meer actief

    Dit vind ik dan bijvoorbeeld ook weer lastig. Nou hebben we geen kluis, dus daar kan ik ze sowieso niet inleggen ;)
    maar ik kan me voorstellen dat je bij brand geen tijd hebt om aan een kluis te gaan prutsen. Die van ons liggen in een kastje bij de voordeur. Helemaal niet veilig bij inbraak, maar bij brand pak je ze tijdens het naar buiten gaan dan weer in 2 seconden mee.
    Of zou je dan eigenlijk de originele in een kluis en ern kopietje bij de deur moeten hebben?
     
  13. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.120
    4.333
    113
    Home
    Genoeg dekens, zaklamp, batterijen, waxinelichtjes en aansteker.
    Flessen water en eten ook genoeg
    Maar dat hebben we gewoon standaard in huis
     
  14. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als we echt hals over kop weg moeten zoals bij brand, dan hebben we niks. Misschien dat je dat kunt ondervangen om bij andere mensen thuis spullen neer te leggen ofzo. En als zoiets je overkomt, ben je vast heel blij dat je het zo goed geregeld hebt. Maar dat voelt voor mij toch een beetje overdreven.
    Als ik een kwartiertje zou hebben voor ik het huis uit moet, ben ik zo klaar met pakken. Dan kan ik echt wel snel wat dingen in een rolkoffer of back-pack gooien.

    Stel dat we in huis opgesloten raken, kunnen we op zich best een tijdje vooruit. Over het algemeen hebben we wel voor een aantal dagen eten en drinken in huis. Ook altijd een extra gasfles, dus zelfs koken hoeft geen probleem te zijn. Hooguit het doorspoelen van de w.c. wordt een probleem. Hoewel... desnoods halen we emmers water uit de vijver.

    Zaklampen, kaarsen, batterijen e.d. hebben we wel. Geen officiële radio, maar de wekkerradio kan ook op batterijen. Als ik goed zoek tussen de kampeerspullen, vind ik zelfs waterbestendige lucifers.
     
  15. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Nee helaas. Doe voor 1 a 2 dagen boodschappen dus muv waterijsjes en afbakbroodjes heb ik zo goed als niks op voorraad. Drinken kopen we wel voor 1 maand ofzo maar de ramp zal maar met op de laatste dag van de maand gebeuren :rolleyes:
     
    Marchella vindt dit leuk.
  16. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.197
    2.836
    113
    Niet.
     
  17. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Dit hebben wij ook hetzelfde. Ik wil ook eigenlijk niet zo bezig zijn met het ergste.

    We redden ons eerst wel twee weken. En onze portomonnee hebben we altijd in de la, dus zo gepakt. Maar mn kind en onze dieren zijn het belangrijkste.
     
  18. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Ja is ook lastig. Maar de kluis ( of eigenlijk kluisje ) is toegankelijk en redelijk snel te openen. Als er brand is laat ik dat noodpakket op zolder lekker liggen. Eerst de kinderen, dieren en kluis. In die volgorde :$
     
  19. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    :roflmao::roflmao::roflmao::roflmao:

    Bedankt he, viel weer van me stok van het lachen.
     
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hmm, qua eten redden we het wel even. Water is lastiger... En dingen als opwindbare radio/zaklampen heb ik zo ook niet echt voor 't grijpen... misschien ergens in een doos op zolder...
     

Deel Deze Pagina