Goedemorgen allemaal, Zo opende ik vorige week een topic dat mijn dochter van aanstaande dinsdag 5 maanden nog niet rolt van rug naar buik, zowaar gisteren twee keer van rug naar buik gerold. Dit deed ze vanacht om 04:30 dus ook maar werd daar wakker van en raakte gefrustreerd dat ze nog niet heel makkelijk weer terug kon. Wij hebben een mopje wat op de dag niet sliep en daardoor meer huilde dan dat ze al deed en nu de laatste maand gelukkig steeds beter gaat slapen en de nachten waren nooit een probleem godzijdank. Ze slaapt in het slaapzakje Ergococoon waar haar handjes dan in de zak zitten. Mag dit eigenlijk nog wel? Ze heeft voldoende beweegruimte met haar armen, anders dan in de pacco of Puck a baby die we al heel lang niet meer gebruiken. Ik ben zo bang dat we weer herhalingen krijgen van slecht slapen en daardoor weer veel gaan huilen...instoppen heeft weinig zin, wurmt zich er altijd weer uit, schuift ook met slaapzakje het hele bed door
Hier zelfde slaapzakje. Maar sinds onze zoon kan rollen handjes er niet meer in. Hoewel ze wel bewegingsvrijheid hebben vind ik het toch te gevaarlijk. Wij zijn vanaf het moment van rollen gestopt en dat ging echt heel erg goed!
Ik denk niet dat het nog echt veilig is om haar handjes in de slaapzak te doen als ze gaat rollen, sorry.
Mijn dochter draait ook sinds kort en ook 's nachts. Als ze huilt, draai ik haar weer terug Ze raden af om dan nog een vorm van inbakering te doen ivm wiegendood. Ook logisch, als je zelf vastgebonden ligt wordt het ook wat lastiger ademen als je op je buik draait dus niet meer doen. Je kunt je kindje toch niet de rest van je leven inbakeren, dus kun je er beter gewoon mee stoppen. Mijn dochter heb ik nooit ingebakerd, juist omdat ze daaraan wennen en je het dan weer moet afleren. Zij is ook uit zichzelf minder gaan wapperen met haar handjes en rustiger gaan slapen. Dus ja, gewoon je bed uit als ze huilt 's nachts, is niet anders. Je moet er even doorheen..
Ik zou het inbakeren echt gelijk stoppen. Maar misschien is de stap minder groot als je als tussenfase een slaapzak met mouwen gebruikt en het bovenste deel van de mouwen (op 25% vanaf de oksel gemeten) vastzet met een veiligheidsspeld aan de romp van de slaapzak. Dan kan ze niet zo wild slaan met haar armen maar heeft ze wel genoeg bewegingsvrijheid om zichzelf op te duwen als ze op haar buik rolt. Voor mijn dochter werkte deze manier heel goed. Na anderhalve week kon ze zonder veiligheidsspelden en weer een paar weken verder kon ze ook zonder mouwen. Ik moet er wel bij zeggen dat dit allemaal was, voordat ze echt kon rollen. Succes!
Dat is misschien een goede tip om te proberen. Loop je geen risico met de veiligheidsspelden dan? Zag op internet ook de Snoozz wikkeldoek..