Ik las net een stukje over opvoedkundige tik, en dat dat dus niet meer mag, en dat het onder de wet kindermishandeling valt. Hier is het natuurlijk nog totaal niet aan de orde, dus daar gaat het niet om. Maar ben gewoon heel nieuwschierig hoe anderen erover denken of dit wel eens doen. En hoe jullie he anders oplossen dan een tik? Oftuwel; moet een opvoedkundige tik op de vingers/billen kunnen of is dit mishandeling?
oke dus als je nu voortaan ee tik uitdeeld en iemand ziet dat dan kan ie dat melden en heb jij een probleem?! ben niet voor een tik maar dat ze zich rchten op ECHTE mishandeling!
meppen, whoppaaaaaaaaaaaaaaa nee hoor, gekheid. Ligt er een beetje aan wat je in de opvoeding mee wilt geven. Slaan is oke? of slaan is niet oke. Dan moet je het zelf ook niet doen. Maar goed, het is wel lastig hoor.
Ik vind een tik sowieso niet kunnen... maar als het nou echt om af en toe een ZACHTE opvoedkundige tik (dus echt een tikje) gaat, vind ik niet dat ze meteen iemand van de kindermishandeling moeten sturen of zo. Ze zouden zich dan echt beter bezighouden met de gezinnen waar echt pakken slaag of zo worden uitgedeeld.
Zoals eigenlijk ook al in het artikel staat gaat het bij deze wet volgens mij om de duidelijkheid. Op deze manier kan niemand als excuus aanvoeren dat het om een 'opvoedkundige tik'ging ipv een forse afstraffing. Ik tik op de luier of over de vingers vind ik niet zo kwalijk als dit in absolute noodgevallen een keer gebeurt. Een kind opzettelijke pijn doen als vorm van straf vind ik totaal wat anders....
dit artikel is van 2006! Deze wet is er alweer een tijdje hoor! Ik vind dat ze helemaal gelijk hebben, mensen meppen veel te snel, en ind. verschuilen zich achter een corrigerende tik! Terwijl een corrigerende tik in mijn ogen geen mishandeling is, maar een corrigerende tik kan je erg breed uitleggen he.... De 1 vind een zachte tik op de vingers corrigerend en de ander knijpen in de arm, of zelf meppen... Waar ligt de grens is de vraag.... kus miek
Een tik haalt toch ook niks uit is mijn ervaring. Je gaat op den duur alleen maar harder meppen MAARRRR ik heb er gister zelf ook een gegeven aan mijn dochter. Waarom? Omdat zij mij vol in mijn buik sloeg. Tja ik kon niet doordringen dus een tik terug. Niet dat het de beste oplossing is, absoluut niet, maar t kon even niet anders.
Ik doe niet aan opvoedkundige tikken, ik doe sowieso niet aan slaan/tikken/meppen whatever woord je ervoor gebruiken wil, ik wil niet dat mijn dochter slaat en ik sla dus ook niet, er zijn andere manieren een kind te straffen.
Ik doe niet aan corrigerende tikken, nee zelfs niet in het voorbeeld van Bamjolan (hoewel ik het best kan begrijpen hoor!) en vind de wet enerzijds betuttelend, en anderzijds kan ik me heel goed voorstellen dat de grens te vaag is. Ik ben ergens wel blij dat daar nu gewoon één duidelijke grens in getrokken wordt. En ik geloof niet dat ze je heel serieus nemen bij de kinderbescherming wanneer je je schoonzus aangeeft omdat ze een zachte tik op de luier gegeven heeft. Volgens mij is het vooral om te schermen wanneer de instanties niet hard kunnen maken dat er mishandeld wordt terwijl alle signalen het verder uitwijzen. Dan kunnen ze het in ieder geval op de corrigerende tikken gooien. Terecht, mijn inziens. Wie beschermt de kinderen anders?
Ik vind een tik,slaan,meppen ,hoe zacht ook, een teken van onmacht. Er zijn echt wel andere manieren om problemen op te lossen.
Ik geloof dat iedere ouder kan zeggen "ja ik heb mijn kind wel eens een tic gegeven". Maar wat is een corrigerende tic? Een flinke mep of een zachte tic op de vingers?
Zoals ik al zei is t in mn voorbeeld ook GEEN goed voorbeeld. Hebben jullie dan een tip voor mij? Mijn dochter van 4 wou niet op de fiets, had ik er eindelijk er op sprong ze er weer vanaf. Ik mag helaas niet tillen door mn zwangerschap. Mijn dochter uiteindelijk op de fiets, ik ging zitten, val zowat van mn fiets omdat zij er weer af wilt, zij geeft mij vol met vuist een flinke harde mep in mijn buik, waarop mijn buik gelijk reageerde. Ik gaf haar toen een tik terug omdat ze al zo hysterisch op de fiets zat en ik niet kon doordringen. Hoe lossen jullie dan zoiets op? Mijn dochter van 6 was er ook bij, die kan er ook wat van maar is bij haar beter te stoppen dan de meid van 4. Graag hoor ik jullie tips, daar hebben we dan meer aan dan met een vinger naar elkaar wijzen toch? Mijn hulp vind overigens dat ik t voor deze ene x wel goed heb opgelost, al zijn we beide van mening dat tikken niet mogen officieel.
Ik zou haar laten staan en wegfietsen (om natuurlijk later weer terug te komen) Maar laat haar wel merken dat je flink kwaad bent! (niet door te slaan) En wat ik zelf heel belangrijk vind is om even later aan het kind te vragen of ze weet waarom je zo kwaad was, weet ze het niet meer leg je het nog eens uit en praat er dan ook nadien niet meer over. trouwens bamjolan, in jou situatie zou ik het misschien ook wel gedaan hebben
Als je je kind een tik/klap geeft dan toon je hen gewoon dat het oké is om anderen te slaan. Je krijgt dus een verkeerd effect. Beter is om slecht gedrag te negeren, en goed gedrag te belonen. ik ben van plan mn kind nooit een tik ofzo te geven, al weet je natuurlijk nooit hoe je reageert soms, dus ik begrijp mensen wel die soms hun kids een tik geven, al denk ik niet dat het een goed effect heeft.