Ik snap heel goed dat dit voor jou erg gevoelig ligt, daarom weet ik ook niet of het wel verstandig is om hierover een discussie met jou aan te gaan (dat bedoel ik niet verkeerd). Maar... ik vind mishandeling mijlen ver weg staan, van een opvoedkundige tik en daardoor dus ook totaal niet vergelijkbaar. Ik snap dus ook eigenlijk niet goed waarom jij je (in dit geval) ergert aan mijn opmerking? Dat is namelijk mijn ervaring, jouw ervaring is duidelijk totaal anders.
Oh, nou zo gevoelig ligt het allang niet meer, ik kan best wel enige discussie hebben. Ik vind mezelf eerder een ervaringsdeskundige op dit gebied. Zoals ik al zei; het is niks persoonlijks. Ik erger me aan die opmerking an sich, niet aan de persoon die hem maakt. Mijn ouders deden het naar hulpverleningsinstanties ook altijd af als iets te extreem verlopen corrigerende tikken en begonnen ook over eigen bestwil, etc. Maar ik kan toch in de verste verte nergens zien hoeveel beter/slechter een kind wordt van corrigerende tikken. Er is nergens wetenschappelijk bewijs dat 'een tik' een kind beter/slechter maakt. Het is een drogreden om de corrigerende tik toelaatbaar te maken; terwijl er vaak nog tig andere opties zijn. Ik ben het met je eens dat kinderen tegenwoordig niet goed weten wat hun grenzen zijn en daardoor niet wenselijk gedrag kunnen vertonen, maar of dit nou niet zo zal zijn als ze een paar tikken hebben gehad... Dat betwijfel ik. Het gaat namelijk om de ouders die de grenzen neerleggen. Dat kan zowel verbaal of non-verbaal, en je weet zelf wel wat voor impact iets heeft op je kind. Er is altijd wel een alternatieve oplossing voor een tik, als je dat zou willen. Wanneer je niet 'tikt', groeit je kind echt niet voor galg en rad op. Wanneer je wel 'tikt' ook niet. Er is echt geen correlatie tussen die twee methodes, behalve voorkeur in de opvoeding door de desbetreffende ouder(s).
Ok, nu snap ik je beredenatie beter. Eigenlijk is dit ook hetgeen wat ik bedoel. Ik vind dat er tegenwoordig namelijk vaak erg overtrokken gereageerd wordt op een opvoedkundige tik. Er zijn meer tegenstanders dan voorstanders. En dat is prima, maar het wil natuurlijk niet zeggen dat je een slechte ouder bent, als je wel een opvoedkundige tik toepast, en dit bedoel ik dan niet structureel in vorm van echt slaan of mishandeling. Vandaar mijn vergelijking dat ik er niet slechter van ben geworden, waardoor ik misschien indirect ook wel een beetje de opvoeding van mijn ouders probeer te beschermen .
Niet alles gelezen, maar ik geloof niet in het nut van corrigerende tikken. Om veel redenen, maar met name omdat ik denk dat de motivatie van het kind om iets wel of juist niet te doen intrinsiek moet zijn, en niet extrinsiek, c.q. omdat hij/zij bang is voor een tik.
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om mijn kind op deze leeftijd een "opvoedkundige" tik te geven. Ik ben sowieso geen voorstander van tikken geven, of ze nou zogenaamd het labeltje opvoedkundig hebben of niet.
Heb een paar posten hier gelezen en normaal reageer ik niet maar kan het dit keer niet laten. Als ik de meeste mama's hier moet geloven zijn ze allemaal moeder Tereza en moeder aarde. Nou geloof me, iedereen met een gezond verstand heeft een limiet. De een slaat, de ander schreeuwt, de ander slaat per ongeluk en heeft meteen spijt, de een gaat huilen in een hoekje, iemand kan ook negeren enz. Ts heeft alleen simpelweg gevraagd of het iemand ooit is overkomen, wel wat een drama allemaal zeg! Als iemand zegt er spijt van te hebben hou dan je mening voor je met zielig en ik zou het nooit doen of wat dan ook. Geef gewoon antwoord op de vraag! Geen bs dus! En als ie moeder heilig bent wat ik al niet geloof hou dat dan ook lekker voor je. Even ontopic, meid wat een vervelende situatie zeg. Ik kan mij er wel in vinden. Ook al is het mij nooit overkomen heb ik soms echt tot 10 moeten tellen! Soms wel een hard gesproken en had achteraf spijt ervan. Nu met 19 maanden bijna is het er niet makkelijk op geworden. Maar kop op meid, het kan de beste overkomen en het is hoe je het daarna zal aanpakken. Dikke knuffel Solara
Wat is er dan mis met 'Nee, ik zou het nooit doen'? Gewoon een antwoord op de vraag hoor. Ben je dan gelijk moeder Theresa omdat je je kind geen tik geeft of wil geven? wat een onzin zeg. En nee, niet iedere ouder slaat of schreeuwt, hebben mijn ouders nooit gedaan.
Staat dat daar ergens, eerst even goed lezen! En je kan best je mening geven of opbouwend kritiek zolang het maar opbouwend is. Al dat andere is overbodig. Het gaat er bij mij om dat mensen andere mensen niet een trap na moeten geven wat hier dus wel is voorgevallen. En natuurlijk ja iedere ouder is anders maar dacht dat ik daarover wel duidelijk genoeg was. Kortom als iemand zich aangesproken voelt door mijn reactie so be it! Aangezien niemand zijn sterke mening hier onder atoel of banken steekt.
De een slaat, de ander schreeuwt, de ander slaat per ongeluk en heeft meteen spijt, de een gaat huilen in een hoekje, iemand kan ook negeren enz. Waar staat hier dat iedereen slaat of schreeuwt? Zie het nergens staan... En ik lees het toch wel goed! Er staan een paar scenario's en daar achter enz dus dwz ga zo maar verder! Pffffff wat een mensen weer hoor!
TS: Ik heb mijn dochter (toen 2 jaar) 1x een tik gegeven. Zij had een woedeaanval, was al wéken niet te genieten (sprongetje zeker), gaf mij meerdere klappen, en toen heb ik haar een tik terug gegeven. Het hielp ook niet dat ik hoogzwanger was, door de hormonen had ik een bijzonder kort lontje. Direct spijt, want slaan: nee, dat zou ik nóóit doen! En het hielp nog niet eens ook. Ik had er zo'n spijt van, ik heb het sindsdien nooit gedaan. Soms schiet ik weleens uit mijn slof, maar dan verontschuldig ik me aan mijn kind en praten we het uit. Van 1 tik uit frustratie ben je niet gelijk een slechte moeder.
Ik denk niet dat we iets "opvoedkundigs" is aan een tik. Vooral niet bij een kind van 10 maanden. Gelukkig is het mij nooit gebeurd dat ik mezelf zo heb laten gaan. Als ik bericht van TS lees krijg ik de indruk dat ze er zelf ook helemaal niet blij mee is. Heel veel sterkte de komende jaren, want als een kind van 10 maanden je al het bloed onder je nagels vandaan kan halen vrees ik voor je als je kind de peuterpubertijd of later de gewone pubertijd bereikt.
Gokje, iedereen hier roept dat doe ik NOOOOOOOIT. Believe me, ik kom helaas bijna dagelijks binnen bij gezinnen waar af en toe een tik uit wordt gedeeld, maar meestal meer dan alleen maar een corrigerende tik. Fijn te weten dat die mensen zich allemaal niet op dit forum begeven. Laten we vooral niet doen alsof topicstarter haar kind zojuist zwaar mishandeld heeft. Het was volgens de beschrijving een tikje en daar heeft ts het morilijk genoeg mee. Ieder mens heeft zn grenzen, en kennelijk was die van ts vandaag bereikt om welke reden dan ook. Maar op de vraag van TS: nee ik ben niet voor de corrigerende tik. Helaas is dit een teken van onmacht en bovendien denk ik dat je er weinig mee bereikt. Net als schreeuwen tegen je kind, geloof niet dat het veel zin heeft.
Ik denk niet dat iemand die wel eens een tik uitdeeld hier gaat reageren. Want dan heb je direct de opvoedpolitie van ZP op je dak.....ik heb al heel wat slotjes voorbij zien komen op zo'n onderwerp. TS: het is mij ook wel eens overkomen, en zolang je zelf kan reflecteren wat er anders moet, zie het als leermoment.
Oh ik wil wel reageren hoor Ik geef weleens een tikje. Niet zomaar omdat ik dat nodig vind maar omdat ik mezelf dan ff niet meer in kan houden. We spreken e altijd samen nog over en geef aan naar mn dochter dat het niet goed was maar dat mamas óók flink boos kunnen worden. In het eerste driekwart jaar van mn jongste was ik vreselijk moe en het was met nam die periode, ook daarvoor/na weleens. En dan heb ik het niet over elke dag/week maar een enkele keer. Ik dacht gisteravond al, dit gaat een lang topic worden!
Ja een keer heeft lem een tik gehad van mij, niet toen hij zo klein was maar een paar weken terug. Heel stom en heel veel spijt en knuffels later is hij het alweer vergeten maar ik voel het nog arm kind. Het was actie reactie. Hij was zo driftig en sloeg mij met een duplo auto tegen m'n hoofd. Niet zachtjes nee als een ware honkballers met een echte uithaal pff. Hij was driftig en hup. Bloed liep langs m'n hoofd man zo hard. Maar goed nooit meer doen, ff een leermomentje.
Ik ben meer van de oude stempel en een een tik kan in mijn ogen ook geen kwaad. Snap dat je soms gefrustreerd raakt en dit dan doet. Hier ook gebeurt hoor. Soms kunnen ook baby's van 10 mnd t bloed onder je nagels vandaan halen. Denk dat degene die t niet herkennen hele lieve baby's hebben ofzo haha. Vind het vooral menselijk. Tuurlijk is slaan niet de oplossing maar schade zullen ze er echt niet aan ondervinden als t heel af en toe gebeurt. Hier krijgt meneer af en toe een tik op de vingers als hij iets doet wat niet mag en waarvan hij ook weet dat t niet mag. En nee mensen geen harde tik. En t kan m geen moer schelen. Hij verblikt of verbloost er niet van. Nog nooit gedaan ook. T is voor hem geen straf in ieder geval. Precies zijn vader want die had dat vroeger ook. T helpt niet daar ben ik wel van overtuigd maar wat moet je anders als niets werkt. We kunnen allemaal heel hard roepen dat we t niet doen omdat t slecht is maar geloof daar niets van. Vroeg of laat verliest elke ouder wel een keer zijn beheersing bij een pittig kind. Daar ben ik echt van overtuigd. En dat praat t niet goed
Nou ik dus wel. Ja mijn zoon heeft een tik gehad. En nee daar schaam ik me niet voor. Denk dat heel wat brutale onrespectvolle kinderen wel eens een tik kunnen gebruiken.
Nou TS, ik ben blijkbaar de enige die je begrijpt... Ja, ik heb ook al een opvoedkundige tik gegeven, weet niet meer wanneer de eerste keer was maar dat moet ook op die leeftijd geweest zijn. Hij wou een kaars pakken op tafel en na tig keer zijn handje weggedaan te hebben en op allerlei manieren proberen af te leiden en neen te zeggen heb ik het ook gedaan. Hij schrok ook en heeft het niet meer gedaan.