Kind van 4 erg druk

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door beccie, 5 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beccie

beccie Niet meer actief

Hallo.

Mijn zoontje is 4 en gaat vanaf de zomervakantie naar de kleuterschool.
    Hij is nog steeds erg druk en luistert niet veel.

het is nu vaak zo vervelend dat ik niet meer met hem naar de winkel durf. ook ergens op visite waar geen andere kinderen zijn is een ramp.
    hij claimt zich heel erg als hij wat wil trekt hij gewoon aan vreemde mensen hun kleding of duwt ze soms gewoon als ze even in gesprek zijn.
    ook als er bij ons thuis mensen komen moet hij alle aandacht krijgen.

gisteren moesten we even naar de huisarts. ook in de wachtkamer doet hij druk wil hij aandacht en wil gewoon de aandacht van alle vreemde mensen, toen we aan de beurt waren bij de huisarts zit hij zelfs overal aan. hij verschuift de stoelen. loopt door de hele praktijk en reageert gewoon niet op mij als ik zeg dat dat niet mag.

ook een stukje wandelen durf ik niet meer alleen met hem. ik heb een kinderwagen bij me en kan dus niet steeds onverwachts achter hem aanlopen. hij kan gewoon nooit rustig lopen alles moet altijd snel.

thuis als hij alleen is kan hij mooi spelen. en kan lang bouwen met bv de lego en is dan echt wel rustig en lief. maar zodra er mensen komen is hij weer vervelend en erg opdringerig.

Kan dit nog door de leeftijd komen ? of toch misschien een beetje adhd ?

Zijn er mensen met kinderen die ook altijd erg druk waren maar dat ze toen ze ouder werden toch wat rustiger werden ?
    ik weet het soms even niet meer.
    gelukkig zit hij nu op school en kan ik de boodschappen doen als hij er niet is.

pff wou het gewoon even kwijt, ik word er soms zo moe van. en mijn geduld raakt gewoon wat op . :(

2. adi

adi Niet meer actief

Kan het zijn dat de grenzen voor hem nog niet duidelijk zijn? Zijn jullie heel duidelijk en consequent met aansturen en corrigeren?
    Wat doe jij bijv als hij zich opdringt aan vreemden?
    Ik zou de situaties juist niet vermijden, want dan leert ie het nog niet. Maar hele duidelijke afspraken maken over het gedrag in het openbaar. Wat mag niet, en vooral waarom niet. En wat de consequenties zijn.
    En dit altijd en overal doorvoeren.

Hoe is hij op school?

3. beccie

beccie Niet meer actief

Wij geven straf als hij zch misdraagt bv door hem op de trap te zetten. soms stuur ik hem naar zijn kamer, maar dan trekt hij echt zijn hele kamer overhoop , zijn bed, en zijn kast leeggooien. dan is hij erg lang hysterich tot hij somsuitgeput is en even later op de bank in slaap valt dus dat werkt ook niet echt.

op de trap werkt soms even. als we het dan weer goed gemaakt hebben zegt hij sorry en ik zal het nooit meer doen. maar 5 min later weer hetzelfde.
    het interesseert hem gewoon niet. en begint dan nog meer uit te dagen..
    in de winkel vliegt hij gewoon overal heen ik spreek hem overal op aan maar zodra ik weer verder ga met boodschappen doen is hij alweer vervelend. hij kan gewoon niet rustig doen. hem in de kinderwagen zetten hielp vroeger wel maar dat kan nu niet meer omdat ik mijn dochtertje van 6 maanden ook mee heb.

Op school is hij ook aanwezig maar luistert hij wel goed. als er andere kinderen zijn om mee te spelen is hij meestal erg lief. als er visite is die kinderen heeft is er niks aan de hand dan heeft hij iemand om mee te spelen.

4. beccie

beccie Niet meer actief

belonen voor goed gedrag werkt bij hem ook niet. dat interesseert hem ook niet.

5. adi

adi Niet meer actief

Is het dan verveling en gebrek aan speelgezelschap?

In de winkel betrek ik de kinderen altijd bij het boodschappen doen. Ik heb 3 kleuters van 4, dus krijgen ze in de winkel ieder een eigen karretje en een boodschappenlijstje. Wegrennen/ crossen met karretjes/ wild doen betekent dat we linea recta naar huis gaan. Ook al moet ik de spullen laten staan.

Werkt het bij hem dat je hem 'aan het werk' zet in de winkel of als er visite komt? Dat ie helpt met koffie zetten, opdienen, tafel dekken. In de winkel mee laten helpen met boodschappen enz.

En qua straffen: de gang helpt volgens mij pas echt als je het elke keer weer consequent gebruikt. En hem daarna laat uitleggen waarom ie daar staat.
    al staat ie soms 25X achter elkaar in de gang.

Deel Deze Pagina