Hoe nu verder? (zindelijk worden)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Boefjesmamma, 15 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Aaron heeft al vanaf dat hij 1,5 is enorme interesse in het naar de wc gaan. Hij deed dit ook af en toe en zo nu en dan lieten we hem in zijn blote billen rondlopen, maar het meeste kwam op de grond terecht ;).

Vanaf afgelopen zaterdag echter wil hij wanneer we hem 's ochtens zijn luier uittrekken, zijn luier niet aan en rent meteen naar het potje. In principe doet hij nu alles op het potje (ongelukje tijdens geconcenteerd spelen daar gelaten). We zijn super trots natuurlijk.

Maar nu?

Thuis loopt hij namelijk vooral in zijn blote billen en gaat gewoon uit zichzelf naar het potje als hij moet. Soms heeft hij wel een makkelijke broek aan. Deze doet hij dan wel zelf uit. Moeten we gewoon consequenter zijn in het met kleren laten lopen?

En wanneer zonder luier mee nemen op pad? Als we weg gaan doen we hem wel nog een luier om namelijk. Nu wilde ik hem woensdag naar het KDV zonder luier laten gaan en dan genoeg schone kleren mee geven. Maar is dat niet gelijk teveel in het diepe gooien? Hij is daar natuurlijk zo afgeleid.

Dus wie heeft tips en raad?

2. Flamingo

Flamingo Bekend lid

9 dec 2009
    900
    0
    0
    Shopmanager / parttime
    Ik lees mee :) !!!

Ons zoontje is nog niet zover als die van jou, maar hij geeft nu zelf aan als hij moet plassen en als hij gepoept heeft!

3. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Onze jongste had ook al heel vroeg interesse in de wc omdat ze dat bij de oudste zag. Al een aantal keer geprobeerd toen, maar nog niet echt met rseultaat.
    Toen ze 2 jaar en 2 maanden was viel ineens het kwartje en ging ze uit zichzelf naar de wc, meteen vanaf die dag is ze zonder luier, ook als we ergens naartoe gingen. Altijd wel schone kleding mee natuurlijk voor het geval het mis zou gaan. In de auto gewoon een grote handdoek in de stoel gelegd.
    Het is eigenlijk altijd heel erg goed gegaan. Heb haar nog niet midden in de stad of ergens in de winkel hoven om te kleden! Gewoon laten plassen voordat we weg gingen en dan meteen weer als we thuis kwamen.
    Na een week of 3 merkte we dat ze ook elke ochtend droog was dus ook zonder luier naar bed vanaf die tijd! En ook dat gaat super goed!

Ik vind het erg verwarrend voor een kind als het dan wel een luier om moet en dan weer niet, maar goed dat is mijn mening natuurlijk. Ik heb zoiets van we zien wel hoe het gaat.

4. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ik zou hem gewoon eens meenemen zonder luier (nadat hij nog even thuis heeft geplast). Loop even een blokje om, even naar de bakker (en dan niet op een hele drukke zaterdag dus) zoiets. Als dat goed gaat uitbreiden naar langer, maar neem of het potje mee of ga ergens heen waar je naar de wc kunt. En zo ga je door. Op het kdv kan ook als het buitenhuis goed gaat, ze sturen hem dan mee met de rondes en als hij moet natuurlijk.

5. Ellamalou

Ellamalou Fanatiek lid

22 jan 2011
    1.416
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou hem thuis altijd met kleren aan laten rondlopen.

En ik zou hem dan woensdag ook gewoon sturen zonder pamper naar kdv. (eventueel wel pamper meegeven voor in het geval dat...)

Natuurlijk kan het zijn dat hij de eerste dag(en) ongelukjes heeft. Ik werk in een peuterklas en velen hebben de eerste dagen zonder pamper 'ongelukjes'. Maar op die manier leren ze ook dat ze zich er zelf van bewust moeten worden dat ze moeten plassen, ook al zijn ze heel druk aan het spelen ;)
    En ze zullen hem ook wel vaak op het potje laten gaan zeker als ze weten dat hij geen pamper aan heeft?

Gewoon proberen zou ik zeggen!

6. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hier alle 3 de kids ook meteen de luier uit gelaten toen het thuis goed ging. Ja soms hadden ze een klein ongelukje maar daar "leerde" ze ook van. Ik ben van mening dat een luier om doen erg verwarrend kan werken. Onze jongste was net 2 toen ze geen luier meer aan wilde een ondanks haar jonge leeftijd ging dat heel goed!

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hij moet wel leren met kleren aan rond te lopen lijkt me. voordat dit goed gaat kun je hem niet naar kdv sturen zonder luier. het is zo ingewikkeld allemaal. ik ben bezig aan mijn zoontje te leren dat er een verschil is tussen luier aan en geen luier. hij heeft dat wel geleerd nu denk ik. maar goed, we zijn maar net bezig. ik vind het niet zo enorm verwarrend voor hem dat het niet meer lukt. omdat hij met luier aan toch wel zegt dat hij op po moet.

8. Boefjesmamma

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Gouda
    Vooral mijn man is nog erg makkelijk met een luier aantrekken (tot frustratie van mij). Ik mocht vandaag uitslapen en Aaron loopt dus nog steeds met luier.

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nee dan maar wel n onderbroek en broekje aan vind ik. je kunt niet alleen blotebillen of luier als opties aanbieden.

doet je zoontje op t kdv wel mee aan WC rondje?doet hij daar ook wel?mijn zoontje zit daar wel op wc maar doet nog niks, thuis gaat wel alles(op soms 2-3plasjes na) in po, of wc.maar daar staat hij aan een wc lijn met 10 oudere kindjes...werkt nog niet op kdv.

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik heb dr in het begin nog wel eens een luierbroekje (hema) aan gedaan als we weg gingen. Dan worden ze wel nat, maar niet meteen alles helemaal kletsnat en een plas op de grond ;)

Naar de psz deed ik eerst ook nog met luier, maar hier ging ze op een gegeven moment gewoon weer in plassen. Ik denk niet vanwege de verwarring, maar vooral omdat t makkelijker was ;)

Ik zou gewoon de luier helemaal uitlaten. Juist van de ongelukjes (ook als ze druk bezig zijn) leren ze.

11. Boefjesmamma

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Gouda
    @Belize: Hier gaat het hetzelfde als bij jou. Vrijwel alles wordt op het potje/op de wc gedaan, maar op de wc ronde op het KDV doet hij niks.

Maandag rondje met de hond gegaan zonder luier en ondanks van te voren op het potje te zijn geweest toch een ongelukje. Hij geeft niet aan dat hij moet plassen en laat het dan lopen.

Thuis met een broek aan gaat het ook niet zo denderend. Vanmorgen 2x alles nat. Door gebrek aan schoon spul dus verder met de blote billen en dan gaat het wel goed.

Ik denk dat we de stappen gewoon langzamer moeten aanpakken en dan als we weggaan toch maar een luier aan. Hij is voor mijn gevoel nog niet helemaal klaar voor die stap.

Of heeft iemand nog andere ideeën er over? ;)

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    haha zo te horen gaat het goed daar!

tim is 2 dagen droog maar ik ga ni naar buiten zonder luier hoor, want ik kan dit nog niet geloven.hij zegt vroeg in de ochtend (0m 6uur pfff)met de luier aan(o-o luier ess nat=PPPOOOO)

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    is zo knap van deze jongens...

14. Boefjesmamma

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Gouda
    Ja ik vind het sowieso knap wat kindjes al kunnen op deze leeftijd hoor!

Aaron komt 's morgens ook uit met met de mededeling: veel plasjes in luier. Luier uit! :)

Ik las net ergens dat het proces van zindelijk worden ongeveer 10 maanden duurt als ze zo jong beginnen. Dat is incl. de periode waarin ze gewend raken aan een potje en kennis maken met het fenomeen met het plassen op het potje.
    Als dat klopt, zijn we al op de helft ;).

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik zou dat ook graag zo willen zien maar ik denk dat ze iets anders bedoelen met 10 maanden lang?pfff.het kan zo zijn dat de ongelukjes 10 maanden lang mogelijk zijn?
    inderdaad wat ze nu al allemaal kunnen, ik ben altijd onder de indruk van alle kleine details ook zo.

je kindje was bij spongentjes monsters topik als ik me ni vergis, toch?
    slaapt hij nu wel goed?

16. Boefjesmamma

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Gouda
    Geen idee? We zien het wel. Ik hoop dat hij dit al volhoudt aangezien hij erg eczeem in zijn luiergebied heeft. Dus ben blij dat hij niet meer constant met een luier hoeft.

Aaron was inderdaad een sprongenmonstertje ;). Het slapen gaat sinds hij buisjes heeft gekregen aanzienlijk beter! Slaapt gewoon weer de nachten door. Afgelopen week toevallig weer heel slecht maar toen was hij ook ziek. Dus dan mag het :)

Heb jij ook even meegeschreven daar?

17. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nee niet meegeschreven maar altijd gelezen, jullie hadden 3 maanden oudere kindjes, dus om te leren wat er te wachten stond met mijn nietslapend kindje.
    hier hebben we nu n maand lang enorme verzet tegen slapen,vandaag geen middagslaap, maar hij zei gewoon 'dag' ipv 'nee,kamer,buiten' bij het leggen. misschien is 23 maandesprong binnekort over.

heeft aaron buisjes gekregen, en dat hielp dus. arme jongen al die tijd zeg.

18. Boefjesmamma

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Gouda
    Ja en we hebben echt voor een verwijzing moeten eisen . De HA bleef maar zeggen, gaat vanzelf over. Kijk het nog even aan.
    Hier inmiddels ook geen middagslaapje meer trouwens.

Slaapt je zoontje inmiddels wel door of nog niet?

Maar goed...we gaan een beetje offtopic geloof ik :D

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    tja afgelopen dagen niet omdat hij ziek is nu. maar over het algemeen slaapt hij wel door tot 5:30 of 6:30. hij heeft misschien 4 keer in zijn leven rond de klok geslapen.

terug weer naar topik!

20. jmm

jmm Bekend lid

29 mei 2008
    766
    0
    0
    moeilijk vindt ik het ook , zou toch wel eens komen denk je , 2, half jaar ? maar nee hoor mama bah bah gedaan , is dus al gedaan, ze kan de link nog niet hebben van gedaan of nog moet , zo mama moet bah bah doen?? soms denk ik wel eens lekker makkelijk misschien ?? zo van mama maakt mijn broekie wel weer schoon , of willen ze toch echt een keertje af van de luier??? :(

gr jmm

Deel Deze Pagina