Opvolgmelk écht nodig?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Azshara, 4 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Azshara

Azshara Actief lid

13 jul 2014
    133
    0
    0
    Hoi allemaal.

Mijn kleine is nu 18 weken dus is voorlopig nog niet aan de orde.
    Bij nummer 1 deed ik eigenlijk alles wat het CB me vertelde, maar nu volg ik meer mijn eigen gevoel.

Mijn vraag is dan ook.. Is opvolgmelk na 6 maanden écht nodig of kan ik ook gewoon de 1 blijven geven icm met wat vaste voeding?

Ik lees op internet e.e.a dat opvolgmelk helemaal niet zo goed is als wordt beweerd door de hoge hoeveelheiden ijzer en toegevoegde suiker(vervangers)

Als ik deze vraag aan het cb stel zeggen ze me uiteraard dat ik absoluut de opvolgmelk moet gebruiken en ook vooral nu al moet beginnen met vaste voeding.. Dus daar heb ik weinig aan..

Zou graag willen weten wat jullie doen en of er mamas zijn die tot 1 jaar gewoon de 1 blijven geven.

Groetjes

Azshara

2. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

2 apr 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Tja, ik was aanvankelijk ook erg sceptisch over opvolgmelk, maar ik moet zeggen dat ik echt wel verschil merkte toen ik eenmaal overgestapt was. Hij leek er langer voldaan mee. Maar ben wel benieuwd naar de ervaringen van moeders die niet op opvolgmelk overgestapt zijn, dus ik blijf even meelezen :)

3. Ons zoontje was op een gegeven moment niet meer verzadigd door 1. Dus toen overgestapt op 2.

4. Maartje 1

Maartje 1 Lid

19 nov 2014
    85
    0
    0
    NULL
    NULL
    mijn zoontje is bijna 7 maanden en ik wil de opvolgmelk geven.. hij heeft de Omneo ivm darmkrampjes. nu is de omneo 2 er niet vanwege de brand die in de fabriek is geweest 😔. ik meng op advies van Nutrilon de standaard 2 met omneo 1.

5. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Ja, opvolgmelk nummer 2 is écht nodig omdat daar onder meer meer ijzer in zit. Een baby heeft van nature Eem ijzervoorraad maar die raakt na 6 maanden op. Met nummer 2 vul je dat aan. De opvolgmelk daarna, nummer 3 is commerciële onzin, dan volstaat gewone melk

6. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Bij de oppas krijgt mijn dochter nog standaard 1 (voorraad opmaken). We zijn thuis al aan standaard 2 begonnen. Thuis drinkt ze minder flessen dan bij de oppas sinds we standaard 2 geven. Er zit net dat beetje extra in wat ze nodig heeft blijkbaar.

7. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Volgens mijn kinderarts is groeimelk toch nog wat beter als gewone melk en geen commerciële onzin:)

8. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Goede vraag. Dat vroeg ik me ook af. Bij borstvoeding heb je immers ook maar 1 soort.

Of groeimelk nut heeft weet ik ook niet. Ik heb het wel gegeven bijde eerste.

9. Azshara

Azshara Actief lid

13 jul 2014
    133
    0
    0
    Wat betreft het ijzergehalte in opvolgmelk klopt.

Maar wat ik begrepen heb kan de combinatie van opvolgmelk met vaste voeding juist weer een te hoog ijzergehalte veroorzaken en de grote hoeveelheid proteine in de opvolgmelk schijnt ook niet goed te zijn.

M'n dochter is voorlopig nog wel goed verzadigd na de fles, dan kan uiteraard nog veranderen.

Ik begrijp dat de voedingsbehoefte van babys verandert met de tijd, daar past bv zich van nature al op aan. Maar daarom geef je vanaf 4-6 maanden toch ook bijvoeding? Om ze ook de voedingstoffen mee te geven uit groente en fruit.

10. Azshara

Azshara Actief lid

13 jul 2014
    133
    0
    0
    #10 Azshara, 4 aug 2015
    Laatst bewerkt: 4 aug 2015
    Ik ben sowieso erg anti-koemelk.. Wij mensen zijn er natuurlijk niet voor gemaakt om melk van een ander dier te nuttigen..

Maar helaas liet de bv het na 3 maanden afweten dus was er geen keus. Babyvoeding geprobeert op basis van geitenmelk (komt het dichtsbij moedermelk) maar dat wilde dochter niet.

Dus nu krijgt ze biologische (koemelk) fv.

Ben erg blij als ze straks gewoon volledig kan eten en geen melk meer hoeft als hoofdvoeding. Calcium, ijzer en eiwitten haalt ze dan tenslotte uit andere producten..

Ik las een artikel dat zelf de WHO het gebruik van opvolgmelk afraad en zegt dat babys die zuigelingenvoeding krijgen met de dagelijkse porties vaste voeding, genoeg binnem krijgen van alle stoffen..

Vind het een lastig iets...

11. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Dat valt wel mee. Vanaf 6 maanden krijgen baby's ook uit andere middelen de voedingsstoffen. Opvolgmelk bestaat zodat kv fabrikanten reclame mogen maken. Het advies van het WHO is om nr 1 te blijven gebruiken,

@ts. Het is natuurlijk niet slecht als je opvolgmelk geeft. Kijk gewoon waar jij denkt je kindje het beste op doet.

En iemand zei dat bv steeds hetzelfde is? Dat is natuurlijk niet waar. De samenstelling van bv veranderd constant. Dat heeft te maken met de temperatuur (bij warm weer is het wateriger), leeftijd en zelfs geslacht van de baby.

12. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier wel gewoon opvolgmelk gegeven, maar tot 1 jaar nummer 2 gegeven en toen over op volle melk, omdat nummer 3 inderdaad geen meerwaarde schijnt te hebben.
    Hier was hij ook meer verzadigd van de opvolgmelk, liet gelijk een fles vallen.

13. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

22 jul 2014
    358
    0
    16
    Eens met Jackie87. Opvolgmelk is niet nodig en is puur bedacht door fabrikanten om zo het verbod op reclame voor zuigelingenvoeding te omzeilen. Ze stoppen er van een aantal stofjes wat meer in en van wat anderen wat minder en opvolgmelk is geboren.
    Dat er meer verzadiging optreed komt waarschijnlijk door het hogere proteïnegehalte.

Je kan rustig doorgaan met nummer 1 voeding tot minstens 1 jaar.
    Borstvoeding wordt tenslotte ook geadviseerd tot minstens 2 jaar. Waarom zou een peuter dan niet tot in ieder geval twee jaar twee flesjes zuigelingenmelk per dag mogen drinken?
    Ik heb dat altijd tot ongeveer 3 jaar gedaan ivm koestering, lekker op schoot en even een momentje met z'n tweetjes.

Maar tegelijkertijd je doet je kind geen kwaad door wel nummer 2 te geven. Doe wat je zelf wil en prettig vind voor je kindje.

14. Veertje1986

Veertje1986 Bekend lid

26 jul 2014
    550
    38
    28
    NULL
    NULL
    Mijn dochter krijgt zowel borstvoeding als zuigelingenvoeding. Ik heb ook vreselijk lopen twijfelen of ik in plaats van zuigelingenvoeding, opvolgmelk moest gaan geven.
    Volgens het WHO is opvolgmelk onnodig en zelfs ongeschikt. Ik ben zodoende toch maar bij nummer 1 gebleven.

15. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Met zoontje ben ik wat later overgestapt op nr 2, rond de 8 maanden. Wou dit eerst niet doen omdat hij reflux had en net alleen die melk lekker vond en goed dronk en was een beetje bang dat hij de fles weer ging weigeren. Maar uiteindelijk toch overgestapt omdat de nr 2 goedkoper was. Maar ik heb geen verschil gemerkt in verzadiging. Volgens mij kan je het wel blijven doorgeven al denk ik dat in de nr 2 mss betere verhoudingen vitamines en voedingsstoffen zitten voor je kindje?

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kunt gewoon nummer 1 blijven geven, en dan met 9 maanden langzaamaan overstappen op koemelk.
    Dat is ook wat de WHO adviseert. Opvolgmelk en andere groeimelken zijn complete commerciële onzin.

Deel Deze Pagina