water koken voor flesvoeding?!

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Zoon, 19 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zoon

Zoon Actief lid

14 jan 2010
    241
    0
    0
    @ home
    Ik ben even benieuwd wie er water kookt voor het aanmaken van de flesvoeding?
    Het staat op de flesvoeding van nutrilon beschreven dat het moet, maar onze kraamhulp zei bijvoorbeeld dat dat niet perse hoefde en dat je ook gewoon kraanwater op kan warmen.
    Wij doen vanaf de eerste dag dat wij flesvoeding geven ongeveer een liter water koken per dag, af laten koelen en in de koelkast plaatsen en van daar uit flesje klaar maken met behulp van de magnetron. En dat werkt zo prima.
    Zijn er ook mensen die dit niet doen? Het water koken is toch om het kalkgehaalte in het water naar beneden te brengen?
    Volgens de verpakking van de nutrilon 2 moet je ook afgekoeld (37 graden) gekookt water gebruiken voor het aanmaken van de melk. Als we dit blijven doen dan raakt een kindje toch nooit gewend aan het kalk in het water?
    Vanaf wanneer mogen ze dan gewoon water? Diksap leng je toch ook met water? Wat voor water gebruik je daar dan voor?

2. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.445
    0
    0
    Volgens mij hoeft het niet (meer). Ik heb het nooit gekookt.
    Gewoon water in flesje en in de magnetron.
    Als je erg kalkrijk water hebt, zou ik het wel doen.

3. koala28

koala28 Niet meer actief

Ik gebruik kraanwater en warm dit op in de waterkoker op 40 graden (heb een waterkoker met verschillende temperaturen).
    Ik laat het niet koken. Kraamzorg zei bij ons dat je tegenwoordig gewoon kraanwater mag gebruiken en het opwarmen in magnetron of in ons geval waterkoker.

Kalkgehalte van kraanwater valt in NL toch juist heel erg mee.

4. MvN

MvN Niet meer actief

Met koken haal je kalk er niet uit. Kijk maar eens op de site van je waterleverancier. Wij gebruiken gewoon warm kraanwater.. gaat hardstikke goed en noelle heeft nergens last van.

5. Lovecouple

Lovecouple Bekend lid

27 mei 2008
    900
    1
    0
    ik doe wel het water koken.. Ik kook het water gewoon in de waterkoker en dan doe ik het in een maatbeker met deksel en dan in de ijskast.. en als ze de fles moet warm ik het op.

6. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Zes jaar geleden moest 't nog wel, nu blijkbaar niet meer. Wij hoefden flessen en zo ook niet meer te steriliseren. Gewoon afwassen en goed afspoelen, klaar... Wist ik ook niet...

Hier ook gewoon water dat opgewarmd is in de magnetron of waterkoker.
    Dus ik vraag mij dan af: waarom dan niet gewoon warm water uit de kraan?

7. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Wij deden het wel op advies van de kraamhulp. Mijn schoonzus hoefde het niet te doen en gebruikte gewoon kraanwater.

8. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    het kan ook met kraanwater of bijv. spa blauw, ikzelf gebruik wel gekookt water, laat afkoelen en vul dan de schone flessen en bewaar het in de koelkast. Dan alleen opwarmen in de magnetron.

9. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik kook t water in de waterkoker en laat t daarin staan.. Als ik een fles klaar maak, even de waterkoker aan en klaar is klara.. OK.. soms is t net ff te warm.. maar dan bied stromend koud water verkoeling..

Warm kraanwater werd ons door de kraamhulp afgeraden.. Ach.. ik ben t nu zo gewend.. waterkoker is hier ook een stuk sneller klaar voor gebruik dan warm kraanwater..

10. Diddlmouses

Diddlmouses Fanatiek lid

Hier hoefde het deze x ook niet vd kraamhulp, maar ik vind het een kleine moeite ;)
    dus idd elke dag een maatkan in de koelkast. Ik warm het dan alleen niet op in de magnetron maar gebruik deels nieuw gekookt water en deels het water uit de maatkan.

Doe ook alles steeds na elke x sterelliseren, vind ik ook een kleine moeite en een prettiger idee.

Diksap maakte ik bij de oudste in het begin ook aan met water uit de maatkan (alleen dronk ze het niet) pas na een jaar ben ik haar gewoon water gaan geven.

11. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    ik kook het water voor elke fles.. maar heb ook met jhbp, dus dat lost beter op in gekookt water.
    doe de helft gekookt, voeding erbij.. en dan aanvullen met koud kraanwater

12. Ise

Ise VIP lid

28 okt 2007
    5.163
    436
    83
    Ik gebruikte eerst gewoon (koud) kraanwater, deed de kraamhulp ook (nu spa blauw omdat dat schijnt te helpen bij moeizame ontlasting).

13. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Wij hebben nooit gekookt water gebruikt. De kwaliteit van het water in NL is zodanig dat het echt niet hoeft.

14. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij hebben het nooit gedaan. Hebben altijd koud kraanwater genomen (dat opgewarmd in de magnetron of in een bakje warm water) en dat gebruikt voor het maken van de flesjes.

15. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Hier ook warm kraanwater....geen problemen mee, en al vanaf het gein op advies van de kraamhulp gebruikt

16. Aalbes

Aalbes Actief lid

4 okt 2006
    118
    0
    0
    Wij hebben ook altijd gewoon water uit de kraan opgewarmd in de magnetron.

Ik lees dat sommigen van jullie warm water uit de kraan gebruiken. Op de site van Vitens wordt dit afgeraden.

Dit staat op de site:
    Mag ik warm kraanwater drinken?
    Nee, dat kunt u beter niet doen. Want verwarmd water kan extra (en soms zelfs teveel) metalen bevatten. Als waterbedrijf kunnen we alleen de kwaliteit van koud leidingwater garanderen.

Natuurlijk mag u wel warm water drinken, dat eerst is gekookt. Thee of afgekoeld water zijn dus geen enkel probleem.

Ze hebben zelfs een aparte pagina over "Water voor baby's"
    Verswater is ... - Water voor baby's

17. adi

adi Niet meer actief

Wij gebruiken Bar-le-duc water (of hoe je het schrijft), schijnt beter te zijn voor de krampjes.

Tegen ons hebben ze in het zkh gezegd dat koud (inderdaad niet warm!!!) kraanwater beter is dat gekookt water dat vervolgens uren in de koelkast staat. Als wat lang in een dicht plastic ding staat kan bepaalde bacteriën ontwikkelen. Mensen die toch gekookt water in koelkast willen bewaren zouden dat in glazen kannen/ flessen moeten doen en niet in plastic in ieder geval.

Wij vonden het allemaal te veel gedoe, en zijn Barle-duc gaan gebruiken. Kindjes zijn nu 6 maanden en krijgen op KDV gewoon kraanwater, thuis nog niet.

18. booboo22

booboo22 Bekend lid

14 okt 2008
    929
    0
    0
    Brabant
    ik kook elke ochtend een volle kan en laat het daarin staan en vul de flesjes gedurende de dag ermee, en dan ff in de magnetron, ik kook het water omdat hij heel veel last had van krampen en sindsdien niet meer, de kraam zei ook dat het niet hoefde maar hij reageert hier beter op

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Vitens en andere leidingwatermaatschappijen doen dit omdat ze niet kunnen zien wat voor leidingen, boiler/ ketel jij hebt. Het wordt in ieder geval afgeraden om warm water uit de kraan te gebruiken wanneer je in een oud huis woont waarvan de leidingen / boiler / ketel de zeer goede kwaliteit van ons drinkwater kunnen vervuilen. Ik ga verhuizen naar een huis uit 1962, ik ga het water nu wel koken (deed ik in mijn huidige huis niet).

Doen waar je je goed bij voelt maar heb je een oud huis: dan is het advies echt: kook het water goed. In recente bouw hoeft dit niet. En gebruik alleen water uit kranen die regelmatig gebruikt worden (dus bijvoorbeeld niet de tuinkraan!)

20. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.258
    4.489
    113
    In het begin hebben we het water uitgekookt maar dit was meer omdat het minder krampen zou kunnen geven (kinley had daar erg veel last van), daarna zelfs over gestapt om bronwater (hoeft echt niet duur te zijn bronwater van de liddle kun je er ook voor gebruiken).

Pas toen we door de krampperiode heen waren (kinley had ook last van obstipatie en had hier medicatievoor) ben ik weer water gaan koken en gebruiken voor de voeding.
    Toen na een tijdje bleek dat dit geen krampen veroorzaakte ben ik weer overgestapt op gewoon koud kraanwater en dat gaat nu goed

Groetjes Anita

Deel Deze Pagina