Waarom geen groente/fruithapjes zelf maken?

Discussie in 'Voeding' gestart door sarah28, 22 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sarah28

sarah28 Fanatiek lid

14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Gewoon uit nieuwsgierigheid, voor degenen die potjes geven en geen zelfgemaakte hapjes. Wat is de reden daarvoor? Tijdgebrek? Hekel aan koken?

2. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Tsja ik denk dat je de redenen zelf wel kunt bedenken toch? Je noemt er iig. al een aantal.

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Het is gemakkelijker denk ik. Ik geef alleen potjes op reis, maar mijn dochter heeft ze nooit echt zo goed gegeten als vers. Nu ze sinds een paar weken steeds meer met ons mee-eet, krijg ik er echt geen potje meer in.

Hekel aan koken vind ik geen argument, want met een gezinsleven is lekker en gezond koken toch een vereiste...

4. 7nov12

7nov12 Bekend lid

13 sep 2012
    948
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar dan kan je er nog wel een hekel aan hebben ;)

Hier overigens ook een groot voorstander van vers. Ik vind het zelf heerlijk om bezig te zijn met hapjes voor mijn zoontje (en voor onszelf natuurlijk)
    Daarbij vind ik zelf blik/pot groente echt veel minder lekker, dus kan me voorstellen dat dat met babyvoeding ook zo is (is mijn simpele gedachte)

Kan me wel voorstellen dat je een potje handig vind voor de momenten dat je geen vers kunt aanbieden door omstandigheden.

5. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik wisselde potjes en vers af. Potjes gewoon uit gemak.

6. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    En toch blijft het een mogelijk argument.;)

Ik vind het persoonlijk gewoon gemakkelijk.

7. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.745
    1.073
    113
    Mijn zoon krijgt en kreeg heus weleens een potje hoor! Terwijl hij aardig mee eet met de pot zijn er toch een hoop dingen die hij nog niet mee mag eten omdat ik dat voor hem nog niet zo geweldig vind. Meneer hapt dan mee van wat hij wel mag en krijgt een potje.
    Bijv als wij Chinees halen oid. En ik haal juist eten omdat ik geen zin heb om te koken die dag. En ik voel me dan niet ineens een ontaarde moeder hoor..

8. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hier in principe vers maar heb ook potjes in de voorraadkast voor de makkelijke dagen, gister gingen wij frituren en hij heeft twee patatjes gegeten en een potje...

9. adi

adi Niet meer actief

Potjes zijn gemaksvoeding, hetzelfde dat je voor jezelf een magnetronmaaltijd haalt (qua smaakbeleving ook vergelijkbaar)

Maar er is ook een groep die gelooft dat een baby beter geen gewoon eten mag, maar beter af is met potjes. Wat de reclames van nutricia ons wijs wil maken zeg maar.

10. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.996
    4.008
    113
    Ik denk dat een potje babyvoeding qua voedingswaarde niet vergelijkbaar is met een doorsnee magnetronmaaltijd.

Een potje is in principe gewoon prima eten. Alleen is de smaakt deels 'verpest' en is de structuur anders dan vers eten.

Een magnetronmaaltijd zie ik toch als een minder gezonde maaltijd en dat is babyvoeding uit een potje echt niet.

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Thirza at niet wat ik zelf maakte. Bleken achteraf de oorproblemen te zijn: moeite met kauwen en slikken en de potjes-zooi kon ze blijkbaar gemakkelijker wegkrijgen.
    Dus nee: 't is niet altijd een gemakzuchtige reden.

12. Flower72

Flower72 Bekend lid

23 aug 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    Het is hier de enige manier om er nog iets van groente in te krijgen. De oudste is altijd heel makkelijk geweest en heeft nauwelijks potjes gehad, alleen als het keer makkelijk was voor buiten de deur. De jongste schuift alle verse groente opzij (en dan die blik erbij!)

En het is ook niet zo dat we zomaar alles kunnen geven. Nee het moet een specifieke smaak van een specifiek merk zijn. We blijven proberen hoor en nu begint het erop te lijken dat we in ieder geval met andere smaken kunnen combineren. Verder bieden we alles aan wat we zelf ook eten. Sommige dingen gaan prima: pasta, rijst aardappels, bijna alle soorten vlees, maar alle groente worden er tussen uit gepikt.

Ooit zullen we er wel vanaf komen, maar tot die tijd potjes.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.241
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik was ook van het zelf koken. Maar ja, als je kind het niet wil eten, maar wel moet gaan eten (sondevoeding), dan liever potjes dan niets. Ze at 4 maanden later met de pot mee.

14. adi

adi Niet meer actief

waarom bevat een magnetronmaaltijd (bijv zo'n stampot/worst plastic bakje van AH) minder voedingsstoffen als een stamppotje uit een potje?
    wat is het verschil?

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk dat het wel vergelijkbaar is. Beiden bevatten meer dingen die niet nodig zijn dan wanneer je gewoon zelf kookt.
    Kant-en-klaar stamppot bevat doorgaans meer vulmiddel (aardappel) en zout dan zelfgemaakt.
    Potjes bevatten veel meer water en vulmiddel (rijstebloem of aardappel) dan gewoon verse groente. Daarom denken sommige ouders dat hun kinderen pot lekkerder vinden dan vers: ze eten er meer van. Maar dat is omdat je er meer van moet eten om verzadigd te raken. Niet omdat het lekkerder is. Van 2 of 3 lepeltjes verse wortel zit een kind voller dan van een half potje wortel (met water, rijstebloem en zoetmiddel in de vorm van appelsap)

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Voor mij is het geen geldig argument als je een gezin hebt. Natuurlijk kan je koken gewoon niet leuk vinden, maar je kind kan maar tot 12 maanden (in theorie) uit een potje eten. Daarna zul je toch elke dag weer aan de bak moeten (of je man natuurlijk, dat maakt niet uit;)), en er wat energie in stoppen omdat gezond eten gewoon belangrijk is, zeker voor kinderen.

17. raspberry

raspberry Niet meer actief

O, er zijn peutermaaltijden tot een jaar of 3 te krijgen tegenwoordig hoor... ;) :D

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Toen ik kind was had je zelfs Olvarit voor kinderen van 4-6 jaar!

19. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    En daarna is er Hak :D

20. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Hekel aan koken en geen energie voor.
    S'middags wel een hele banaan gewoon in kleine stukjes:) Maar s'morgens een potje 200 gram.

Deel Deze Pagina