Creatieve groente tussendoortjes

Discussie in 'Voeding' gestart door Pasja83, 15 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pasja83

Pasja83 Fanatiek lid

12 mrt 2009
    1.061
    1
    0
    Mijn zoontje eet de laatste tijd slecht zijn avondeten. Overdag eet hij prima maar 's avonds wil hij niks eten.

Nu ben ik bang dat hij te weinig groente binnen krijgt omdat hij dit 's avonds niet eet. Losse tomaten, paprika en komkommer vind hij niet lekker.

Ik ben dus op zoek naar alternatieve groente tussendoortjes die ik kan geven. Iemand een idee?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Waarom geef je niet gewoon 's middags groenten ipv 's avonds? Veel kinderen zijn 's avonds te moe. Draai het eens om.. boterham 's avonds gaat er vaak wel in.

Een spinaziepannekoek is een manier om op een lekkere manier veel groenten binnen te krijgen.

3. tulip

tulip Niet meer actief

of als hij bv wel graag spaghetti of macaroni lust met rode saus, kun je door de saus lekker veel groenten pureren, de pasta laat je dan lekker grof.

4. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Er is veel dat je rauw kunt geven: wortel, paprika, tomaat, komkommer, bloemkool, witlof(salade), sla, sellerie, avocado (kan ook op brood), mais (blik of een kolf in het handje bestrijken met een beetje boter), bonen uit blik.

Als je kind van soep houdt kun je heel makkelijk groenten pureren en als soep geven. Ik ben zelf gek op pompoensoep (met wortel, aardappel, wat room, ui, knoflook, gember, chili, komijn en wat water en bouillon).

En heb je al eens geprobeerd om losse groenten te geven? of zelf laten eten? Eet hij wel fruit?

Succes!

5. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

12 okt 2007
    8.240
    85
    48
    Vrouw
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    Ik maak bv. vaak een verse pastasaus met veel tomaten en courgette die ik 's avonds gebruik als ze geen groenten willen eten maar als het om tussendoor gaat dan zou ik voor verse groentesoep gaan bijvoorbeeld.

Met een gescheurde boterham erin gaat dat hier vaak erg goed.
    Ik hoop bij jou ook! Succes

6. Pasja83

Pasja83 Fanatiek lid

12 mrt 2009
    1.061
    1
    0
    Bedankt voor de reacties.

Spaghetti met groente is inderdaad een optie. Ik deed het al maar dan niet gepureerd. ik denk dat ik dat ga proberen.

Soep is ook een goed idee. ga ik ook zeker proberen. Kippensoep vind hij heerlijk dus ga ik ook eens groentesoep proberen.

7. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    heeej pasja!

Ik maak ook wel eens hartige muffins (= echt voor tussendoor) en (kleine) groentetaartjes... ook een groenteomelet gaat er hier wel goed in.

8. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    In principe vallen fruit en groente in hetzelfde deel van de schijf van vijf. Als hij dus genoeg (1-2 stuks) fruit op een dag eet, dan is het niet zo erg dat hij geen groente eet. Julia heeft het maanden zonder gedaan.

Wat wij hebben geprobeerd aan leuke tussendoortjes:
    - kleine rauwe worteltjes
    - kleine komkommertjes (hebben ze soms in de winkel als snackkomkommertjes, maar je hebt ze ook op de markt)
    - sherry tomaatjes
    - maïs
    - wortelsliertjes (die je ook in de salade kunt doen)

Alles is ongeveer 1-2 keer leuk genoeg om het op te eten (ook al vinden ze het niet altijd lekker), en dan ben je zo weer 2 weken verder waarin ze elke dag wat groente binnenkrijgen. Wees blij met elke hap en maak je er niet te druk om als hij nog fruit eet.

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Fruit bevat over het algemeen heel andere vitamines dan groente, daarin zit meer ijzer, kalium, magnesium etc. Fruit vaak meer vit. C.

Belangrijk is dat je iedere dag gevarieerd eet.

Groentesoep is een goeie hoor en als je kind wel soep lust maar gene groenten, dan kan je het ook nog pureren.

Wat jammer dat hij geen tomaatjes en paprika lust, want die zijn wel heel gezond! Blijven aanbieden?

En als hij stelselmatig groente weigert, zal ik hem een vitaminepil geven.;)

10. adi

adi Niet meer actief

Mijn man gaat hier vaak heel uitgebreid zijn eigen broodje gezond samenstellen aan tafel. Dan legt ie ongeveer de hele groentela op tafel, en gaat snijden.
    En vooral niet aanbieden aan de kinderen!

Ze vinden het zo boeiend dat ze heel wat opsnaaien van zijn snijplank :p

Jammer dat ie geen paprika lust, hier vinden ze die heerlijk, vooral met dit weer. En kleine worteltjes, risotto met veel courgette en champignons.
    Hier doen kort gekookte sperziebonen het heel goed als 'snack'. Als die overblijven na het avondeten zet ik ze vaak op een schaaltje op salontafel. Ze eten die dan zo op tijdens het spelen.

11. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    En er zijn ook groenteburgers/groenteballetjes met mais, wortel en doperwten ...

12. zogelukkig

En ei en soja....;)

Of je moet ze zelf maken!

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Champignons schijn je ook rauw te kunnen eten.... volgens Thirza althans :D
    (Maar even aanbakken en dan aanbieden doen we hier ook regelmatig, heeft ze ook weer wat extra vetjes binnen ;))

14. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Welke kleur paprika geven jullie? Rood is het zoetst toch? (ik ben geen paprika-expert, ik lust ze wel maar ik ben geen liefhebber)

15. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    Ik geef alle kleuren, maar rood en geel zijn denk ik favoriet (& die zijn ook het zoetst), maar groen eet ze ook lekker op.

16. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    - Volkoren wortelcake.
    - Zoete puntpaprika eens proberen? Is nog zoeter dan rode paprika.
    - Zoete aardappel.
    - Courgette reepjes.
    - Champignons uit het vuistjes.
    - Kort gekookte bloemkool en broccoli uit het vuistje evt. met een yoghurtdip. Hetzelfde kan met wortelreepjes
    - Plakjes of reepjes bietjes. Zelf vond ik dit als kind heerlijk!
    - Maiskolfjes (evt die minimaiskolfjes) met een beter boter uit het knuistje.

En gewoon de dingen die hij niet lust eens op een andere manier proberen aan te bieden?
    En inderdaad er zijn echt hele goede tips langsgekomen. Die van de hartige muffins en sperziebonen uit het vuistje (vindt mijn zoontje ook heerlijk :D)

17. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Of misschien doperwtpannenkoekjes?

18. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ja ... dus? Of is kindje van TS allergisch?

19. zogelukkig

Ei/soja is hoofdbestanddeel van zo'n ding, DUS is dat geen groenteburger. Het is een eiwitbron met wat groentjes erin verstopt.;)

20. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Aha ok ;). Ik vind dat er best wel wat groenten in zitten hoor (op het oog), in ieder geval meer dan niets :). Maar je kunt het idd geen groenten noemen, da's waar.

Het kinderboekenweekgeschenk van vorig jaar (?) ging over spruitjes met een recept (denk ik) voor spruitburger, misschien is zoiets ook een idee.

Of schud jij (zogelukkig) een recept voor groentenburger uit je mouw. Ik ben wel geïnteresseerd omdat we liever geen tivall meer kopen (en ik liever niet enkel voor de vleesvervangers naar een andere winkel ga).

Deel Deze Pagina